آخر 10 مشاركات
القرار الصعب (ريما وعبد المحسن) / للكاتبة روح الشمالي ، مكتملة (الكاتـب : أمانى* - )           »          تائــهــة في عتمتـك (الكاتـب : نسريـن - )           »          أعاصير ملكية (57) للكاتبة: لوسى مونرو (الجزء الثاني من سلسلة العائلة الملكية) ×كاملة× (الكاتـب : فراشه وردى - )           »          حب في عتمة الأكــــــاذيب " مميزة و مكتملة " (الكاتـب : Jάωђάrά49 - )           »          في قلب الشاعر (5) *مميزة و مكتملة* .. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          مرت من هنا (2) * مميزة *,*مكتملة*..سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          نقد مقال بوابات الجحيم التي فتحت فوق سيبيريا عام 1908 لغز الانفجار الكبير (الكاتـب : الحكم لله - )           »          صدمات ملكية (56) للكاتبة: لوسي مونرو (الجزء الأول من سلسلة العائلة الملكية) ×كــاملة× (الكاتـب : فراشه وردى - )           »          [تحميل] مكيدة زواج ، للكاتبة / سلمى محمد "مصرية " ( Pdf ـ docx) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          مـــا أصعب الإبتعاد عنها *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : عيون الرشا - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > ارشيف الروايات الطويلة المغلقة غير المكتملة

موضوع مغلق
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-12-19, 11:45 AM   #1

شمس علاء**

? العضوٌ??? » 448047
?  التسِجيلٌ » Jun 2019
? مشَارَ?اتْي » 357
?  نُقآطِيْ » شمس علاء** is on a distinguished road
افتراضي نوفيلا حطام النفس


البارت الأول
.ركض بأقصى قوته.....ظل يركض يركض....حتي بائت

محاولته بالفشل وقع بين يديهم
رفع أحدهم....عصا كبيره.....ممسكاً بمقدمة قميصه

الأسود......ثم أقترب منه.... وقام....
(لاااااااااا)
ظل يلهث بقوه محاول استنشاق الهواء.....وضعا كلتا

يديه فوق صدره العريض.....ثم همس بصوتٍ لاهث:-

"تعبت...تعبت والله....كفاية كفاية..... الي حصل......
آنا بعاني من زمان من نفس الكابوس....."

ظل كما هو يحاول يلتقطx أنفاسه.....ثم فُتح الباب فجأة....ظهرت منه فتاه متوسطة الطول عاقده شعرها بشكلٍ مبعثر....اسرعت من خطاها حتي وقفت أمامه...و عينيها الممتلئة بالدموع....نظر اليها فاتحا ذراعيه....مرة ثواني حتي ارتمت بين ذراعيه....تبكي و صوت شهقتها...يعلو....بينما هو.....يربت علي

كتفها.... برفق و حنان...ثم همس
"خلاص بقي بطلي عياط....مالك بس... "

نظرت له بدموع بينما زُين ثغرها بابتسامه حسره ثم هتفت
" بابا....وحشني أوي يا سليم.....وكل ما أشوف حالتك وأنت كده....بحس ان قلبي بيتقطع"

أطلق تنهيدة حزن تحمل الكثير من الألم و الدموع....

"ما أنا كويس أهو....إيه الي مزعلك عليا.... مجرد حادثة فقدت فيها آمي و أبويا و فقدت فيها رجلي...حاجة بسيطة و فقدت فيها أختي التوأم......وفقدت حاجات كتير أوي....أوي يا مكة..."

نطرت له مكة بحزنٍ دفين.......ظلت قابعه بين أحضانه....ثم همست بصوت مرتبك خائف..
"س... ل...ي....م"

نظر لها بشكٍ....بينما هي تخشي التفوه ....ظلت صامته مغلقة عيناها....ثم انتفضت بزعر علي صوته...

"في ايه يا مكه اتكلمي.... حد كلمك"
ارتجفت بخوف حتي هتفت بهمسٍ
"نعمان "

عم السكون علي المكان....لا يقوي اي منهم علي التفوه بشئ....صمت صمت صمت....هو الحائل بينهم....

ألي أن هتف سليم بصوت متبلد
"ماله....عايز ايه...."

ظهر التردد علي وجهها قبل ان تتفوه.....بشئ.....حتي استجمعت قواها و هتفت....
"عايز...يقا....بلك...."

اظلمت عينيه....وهتف بصوتٍ كالفحيح....
" وده يقابلني ليه ان شاء الله....وأنتي قبلتي فين أصلا...انطقيي"

ارتجفت بزعر وخوف و بادرت دموعها بالسقوط....ثم هتفت بصوت مرتبك للغاية...
"هقولك....بس.... بس...ورحمة....ماما....وبابا و أروى..متتعصب"

أومأ بنفاذ صبر...وهتف بهدوء معاكس غضبه...الداخلي
"اتكلمي يا مكة...."

القت كلماتها بسرعه فائقة...مدركة تمام الإدراك.....
رد فعله الغاضب...
"نعمان جالي الجامعة و عايز يقابلك....و بيقولك مكنش يعرف الي حصل غير لما خرجت من المستشف"

شدد علي خصلات شعره بغضب جامح....يكاد يفتك بروح اي شخص يقف أمامه....في هذه اللحظة.....
بينما مكة ابتعدت عنه بسرعه....تنظر اليه بخوف ورهبه ....

هتف بصوت متبلد " اطلعي بره يا مكة.."

نظرت بذهول....من رد فعله تعلم الكثير....تعلم غضب سليم......من عائلتهم..... بأكملها.....تعلم غضبه من نعمان....تركوها بمفردها.....لا حول لها و لا قوه فقدت ابويها في حادث مؤلم.....لم يتبقي منه سوي.....سليم....بل لم يتبقي من سليم ألا حطام النفس.....

لم تقوي علي فعل شئ سوي الخروج من الغرفة بخطوات مهتزه.... قليلا.....غالقه باب الغرفه خلفها بهدوء....

تحامل سليم علي نفسه حتي وصل الي قدمه الصناعية....حتي وقف علي قدميه.....وتحرك ببطء.....وتعرج بسيط.....ذهب الي الحمام....ثم خرج بعد دقائق.... أدي فرصه بخشوعٍ تام....ثم قام بفتح باب الغرفه...ثم لم يلبث حتي هتف بصوتٍ مرتفع

"مكككككة....مككككة...."

هرولت مكة اليه بفزع و قالت
"مالك يا سليم....في حاجة"

نظر لها سليم قليلا ثم هتف ببرود "نعمان...لو شوفتيه تاني و جالك الجامعة ملكيش دعوه بيه تمام...و انا من عنيا الاثنين هلبيله طلبه و قابله...."

"بلاش يا سليم....بلاش هتتهور و تتعصب... و..."
..
هتفت بها مكة برعبٍ واضح..... بينما هو نظر لها نظره اجفلتها.. نظر لها قليلا ثم قام بالتحرك تجاه باب البيت....ثم لم يلبث حتي التفت اليها مودعا إيها....بابتسامة حنان..... لم يقوي علي حرمانها منها....
.................................................. .................................................. ..............

ورد يزين حياة باهته...ورد كاد اشواكه من جرح يدي لم تكن تقوي يوما علي جرحها....ورد أسود كسواد ليلة دامسه فقدتك فيها يا صاحب الطبع المتمرد.....
ليلة شتوية فقدت فيها الروح و الرفاهية.....
-شمس علاء

تحركت بخفة.....بينما جسدها فاقد طعم الحياة......فاقد كل شئ.....

جلست بتعبٍ...و انفاس متهدجة من فرط المجهود الشاق الذي قامت به....حتي صدر صوت حاد من خلفها.....

"قولتلك كذا مره.....كفاية الحزن الي أنت فيه بتتعبي نفسك ليه.... هو الي عايز يعيش دور المظلوم....وأنتِ علي إستعداد بالتضحية...لاكن هو لاء...."

نظرت لها بطرف عينيها....بحنق ثم هتفت بهمس

" معذور يا محمد....واحد وحصله ده معذور و أنا هفضل كده لغاية ما يرجع...ويعرف آني بحبه بجد "

نظر لها محمد ....ثم هتف باستفزاز..

"معذور...باين الصراحة.... ده حتي مرضاش يسمعك....يا مليكة و قال أنه مينفعكيش.....بقولك ايه أنتي هتتجوزي...جمال و الكلام خلص.."

التفت له بسرعه البرق و قالت بصوت صارم....

"ملكش دعوه بيا...يا محمد....أنا حره...ملكش دعوه بياااا...."

صرخ هو بصوت أعلى.....ممسكا بذراعها مغرزا أظافره بعنف ....وهو يهتف بصوت مرعب
"صوتك العالي ده هربيكي عليه...."

انتزعت ذراعها بسرعه و هي تهتف بضيق
"آنا مش هقولك غير أن انا ل سليم...حتي لو هو رافض بس عارفه أن هو بيحبني و متأكده من ده..."

أطلق ابتسامة.....خالية من المرح...ثم هتف ساخرا
"انتِ ل سليم ده لو بيفكر فيكِ...هو شايف نفسه علي ايه....ها....ده عاجز....يعني مش اي بنت تقبل بيه...هو خلاص...مش عارف...ده عاااااحز...."

صرخت بصوت حاد
" أخرس....متقولش عليه كده..."

همس في أذنها....بفحيح

"صدقيني هتخسري كتير لو فضلتي مستنيه...."

ابتعدت عنه بسرعه....ثم استدارت خارجة من الغرفه بأكملها صافعه الباب خلفها بعنف.....ثم لم تلبث حتي بادرت دموعها بالهبوط..ظلت هكذا حتي تحركت من مكانها جالسه بحزن تبكي بصمت و ألم ثمx همست
"مش عارفه يا سليم التمس لك العذر...ل جرحك ليا و لا أعمل ايه... ؟!"

ظلت هكذا ثواني بل ساعات....ثم سمعت صوت رنين هاتفها....رفعته بحنق واضح...كان المسيطر حالة صمت...حتي آتي علي مسماعها صوت أجش..
"مليكة..."

انتفضت واقفه بصدمة و فلتت منها شهقة صدمة استطاعت كتمها بكفيها....ثم. همست بصوت شغوف بدون وعي

"سليم...."

الصمت هو الحائل بينهم.....بينما بادر هو بالحديث و هتف بصوت متحشرج
"أنا....أنا...حاسس آني......"
هتفت بسرعه و لهفة
" آنك ايه يا سليم..."

تنهد بأسي و قال
"آني كنت غلطان لما طلقتك...مش قادر يا مليكة....بس أنا حاجة.بتقولي مستحيل نرجع لبعض....مستحيل ارجعك...."

هتفت بحنق و صوتٍ حاد مدافعا عن كرامتها....و قالت
"مستحيل ترجعني ؟!....أنت مش عارف الكلمة دي جرحتني أزاي...مش عارف الجرح الي بحس بيه كل ما أفتكر طلاقك ليا....بص يا سليم لو سمحت انا حاليا هتجوز قريب....و...."

صرخ مقاطعا حديثها بصوت لاهث منفعل بشكلٍx خطير
"تتجوزي. مين....انتِ ملكي انا..."

رمشت بعينيها ثم هتفت ببرود زائف
"انا مش ملك حد يا سليم...أظن...فهمت...ا...ن..ا...م... ش....م... ل...ك...
حد...."

استمع لعبرتها الاخيرة "أنا مش ملك حد" حتي استفاق علي صوت أنفاسها المتهدجة....حتي هتف بتملك و صوت حاد
" مليكة....انتِ يا هتكوني ملكي انا يا إما لاء...انتِ ليا آنا بس....سمعتتتي...."

صرخت بنفاذ صبر دموعها تهبط بسرعه
"حرام عللليك...بقي أنت بتعمل فيا كده ليه....حرام....سبتني ليه يا سليم....سبتني ليه.....شاكك في أني مش هقبل حالتك....أنت لو واثق بنسبه 1% من حبي ليك. مكنتش عملت ده كله....كسرت روحي يا سليم....خوفك بسبب الي حصلك. خلاك......تطلقني.....حتي من غير يا أخي ما تسمعني... انت بج...."
قطع حديثها بصوته الأجش......قائلا
"آنا هتجوزك.... تاني يا مليكة..."

فغرت شفتيها بصدمة....ثم لم.... تلبث حتي قالت بعنف
.................................................. .................................................. ...............
حطام النفس
بقلمي / شمس علاءx x x
.................................................. .................................................. ...............
هستني رأيكم❤




شمس علاء** غير متواجد حالياً  
قديم 23-12-19, 03:05 PM   #2

قصص من وحي الاعضاء

اشراف القسم

 
الصورة الرمزية قصص من وحي الاعضاء

? العضوٌ??? » 168130
?  التسِجيلٌ » Apr 2011
? مشَارَ?اتْي » 2,558
?  نُقآطِيْ » قصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond repute
افتراضي نوفيلا حطام النفس


تغلق الرواية لحين عودة الكاتبة لانزال الفصول حسب قوانين قسم وحي الاعضاء للغلق

عند رغبة الكاتبة باعادة فتح الرواية يرجى مراسلة احدى مشرفات قسم وحي الاعضاء (rontii ، um soso ، كاردينيا73, rola2065, ebti ، رغيدا)
تحياتنا

اشراف وحي الاعضاء



قصص من وحي الاعضاء غير متواجد حالياً  
التوقيع
جروب القسم على الفيسبوك

https://www.facebook.com/groups/491842117836072/

موضوع مغلق

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:38 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.