آخر 10 مشاركات
بخصوص رواية قبلة المموت … (الكاتـب : فجر عبدالعزيز - )           »          فرشاة وحشية ج1 من س تمرد وحشي-قلوب أحلام زائرة-للكاتبة: Nor BLack*مكتملة&الروابط* (الكاتـب : Nor BLack - )           »          في قلب الشاعر (5) *مميزة و مكتملة* .. سلسلة للعشق فصول !! (الكاتـب : blue me - )           »          خادمة القصر 2 (الكاتـب : اسماعيل موسى - )           »          للقلب رأي أخر-قلوب أحلام زائرة-لدرة القلم::زهرة سوداء (سوسن رضوان)كاملة (الكاتـب : زهرة سوداء - )           »          المز الغامض بسلامته - قلوب أحلام زائرة - للكاتبة Nor BLack *كاملة&الروابط* (الكاتـب : Nor BLack - )           »          246 - عروس تنتظر الدموع - جانيل دينسون (الكاتـب : hAmAsAaAt - )           »          يوميات العبّادي .. * مميزة * (الكاتـب : العبادي - )           »          304 - عندما يخطيء القلب - ريبيكا ونترز (الكاتـب : عنووود - )           »          [تحميل] من عقب يُتمها صرت أبوها،للكاتبة/ حروف خرساء "سعودية" ( Pdf ـ docx) (الكاتـب : فيتامين سي - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات الطويلة المكتملة المنفردة ( وحي الأعضاء )

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 27-09-20, 08:37 PM   #11

ليلى محمد الشبراوي

? العضوٌ??? » 478602
?  التسِجيلٌ » Sep 2020
? مشَارَ?اتْي » 16
?  نُقآطِيْ » ليلى محمد الشبراوي is on a distinguished road
افتراضي


الحلقه الحاديه عشر (يا مربيه في غير ولدك)
بقلم ليلى الشبراوى
دخل احمد مكفهر الوجه بيته وألقى بنفسه على اقرب مقعد وأسند رأسه بين يديه وهو يستغفر واليأس يملأه ثم رفع رأسه ليجد بسمه تقترب منه وهى تقول
_مالك ياحمد فيك ايه؟
تنهد احمد بتعب وقال
_انا استقلت من الجامعه ؟
اتسعت عين بسمه وهى تقول
_ليه كدا يااحمد ما خلاص الحقيقه انكشفت والبنت دى اعترفت بكل حاجه حصلت وأن اخت نور هى إلى طلبت منها تقرب منك وانت مش فى وعيك بعد ما العامل حطلك المنوم وقفل الباب عليكم قال يعنى انتم الى قافلين واترفدو من الجامعه وخلاص الموضوع عدى عليه اكتر من ست شهور ليه بقى تستقيل
قال أحمد بضيق
_يمكن الموضوع اتلم بس الناس مش مبطله كلام ونصهم بيشكك في الى حصل وبيقولوا انى أجبرتها على كدا وظلمت العامل كمان
تعبت يا بسمه دى حتى مراتى لسه بعيده عنى ومصدقه انى كدا ومن يوم الفرح وهى صوتها رايح منها وبصراحة دكتور مجد بعت اوراقى لجامعه فى دبى ولو وافقوا هسافر واعيش هناك فتره
اتسعت عين بسمه وهى تقول
_انت عايز تسافر وتسبنا يااحمد
ابتسم احمد بحنان وقال
_اسيبك ايه يا هبله دا انتى فرحك كمان شهرين بعد الامتحانات وانتى إلى هتسيبينا
خجلت بسمه وهى تقول
_بس انت هتسافر بلد تانيه وبعدين انت رسالتك في الحضاره الرومانيه في مصر يبقى ازاى هتسافر
ضحك احمد وقال
_بس أدعى انتى أن الورق يتقبل وان كان على البحث فانا خلصت الجزء العملى ومش باقى غير النظرى والكتب وبس
المهم نور هناك يمكن تغير جو وتقدر تتكلم تانى وتعدى أزمتها دى
تنهدت بسمه بضيق من حال اخيها الذى خرج عن السيطره لتبتلع ريقها بصعوبه مما أشعر احمد برغبتها بقول شى فسألها
_مالك يا بسمه في حاجه عايزه تقوليها؟
اقتربت بسمه من اذن اخيها وقالت بصوت خافت
_بص يااحمد بصراحه كدا نور مراتك بتتكلم وكمان حالتها بقت كويسه ومن مده كمان وكانت محلفانى مقلكش عشان متضغطش انت عليها وتسيبها نايمه عندى في الاوضه فتره كمان
عقد احمد حاجبيه وقال
_طب ليه؟!!!
معقول مصدقه انى أجبرت البنت تقول كدا
ابتسمت بسمه وهى تقول
_لا والله الموضوع مش كدا
عقد احمد حاجبيه وهو يقول
_امال ايه بقى؟!!!!
رفعت بسمه كتفيها وقالت بشقاوه
_لحد كدا معرفش أدخلها انت وافهم منها بقى
ثم نهضت وهى تحمل حقيبتها وتقول بدلع
_على فكره هاله بنت خالتك خطوبتها بعد يومين وانا هبات عندها يعنى عشان اساعدها عايز حاجه منى يااخويا يا قمر انت
ابتسم احمد وهو يقول
_لا والله كتر خيرك يا حبيبت اخوكى
اتسعت ابتسامة بسمه وهى تخرج من البيت ليلتفت احمد وعينه تلمع بالمكر واقترب من غرفت أخته التى تقيم بها نور منذ أول زواجهم وطرق الباب بمنتهى التهذيب ثم دخل فوجدها على الفراش نائمه كعادتها ليبتسم بحب ثم اقترب منها ببطئ و يتأملها وهى فى ثباتها كالملائكه لتخونه يده وترتفع ليتلمس بظهر سبابته على وجنتها برقه ويهمس باسمها
فتحت نور عينها ببطئ وظلت ثوانى تتامله بهدوء وهى تبتسم لتدرك فجاه انه واقع بالفعل فتنتفض جالسه بصمت منتظره منه إعلانه لسبب تواجده فيتنحنح احمد وهو يقول
_بصراحه انا تعبت من كتر المشاكل إلى بواجهها في شغلى لدرجه انى اضطريت اقدم استقالتى ودكتور مجد هيساعدنى انى اسافر وفعلا قدم اوراقى لجامعه دبى
هزت نور راسها نافيه برفض فقال أحمد بضيق مصطنع
_انا عارف انك اكيد رافضة السفر معايا وانا قررت انفذ رغبتك يا نور و......اطلقك
اتسعت عين نور من المفاجاه ثم انفجرت باكيه وتعالت شهقاتها فأمسك احمد يدها بحنان وهو يبتسم فلاول مره لا تنتزع يدها من يده وقال
_نور ارجوكى متعيطيش طيب خلاص
مش هطلقك بس كدا هكون مضطر اتجوز عليكى عشان تسافر معايا ومتقلقيش مفيش حد غريب دى بنت الدكتور مجد
احمرت عين نور وهى تصرخ به وتضربه بيدها على صدره
_اه يا كداب عايز تتجوز عليا وانت طول ست شهور عمال تقولى بحبك ومعرفش ايه وانت بترسم عشان تتجوز عليا
رسم احمد دور المتفاجى وقال بدهشه
_نور ايه دا انتى بتتكلمى ازاى
ارتبكت نور وهى تلوم نفسها على تسرعها وتحاول التغطية على سؤاله بصوتها العالى
_متغيرش الموضوع يا احمد انت بجد زهقت منى وعايز تتجوز عليه
كان صوتها ينخفض مع كل كلمه من الغصه التى المتها في حلقها حتى تهدج صوتها واختنقت مع الانفعال لتنفجر بالبكاء مره اخرى
شعر احمد بالضعف لرؤيتها بتلك الحالة فلم يتمالك نفسه الا وهو يحتضنها وشفتيه تنتقل على وجنتيها برقه وهى يضعف صوت بكائها ويتبدل لانات ضعيفه يقاطعها شهقات بسيطه كل فتره رفعت عدد ضربات قلبها ولكنها بالنسبة لقلب احمد كانت ضعيفه .بل ضعيفه جدا
وخاصه مع صوت لهاثه الذى ارتفع ويديه تتجرأ أكثر مع احتضانها وملامستها بشكل مثير وأد اى فكره معارضة منها لتتوه بعالم خاص بهم غير شاعره به وهو يحملها من غرفة أخته لغرفتهم ربما لأنه لم يترك شفتيها ولو قليلا فحلقا معاً في سماء عشق خاصه بهم وحدهم غير شاعرين بالزمان ولا بالمكان وبعد فتره غير محسوبة كان احمد يبتعد عنها وهو ما زال يحتضنها بين يديه والابتسامه على ملامحه ويتنهد بقوه الجوعان الذى اكل أخيراً حتى احس بالتخمه فقال بحب
_مبروك يا عرستى
بقى حد يصدق راجل بيبارك لمراته على الجواز بعد ست شهور كاملين يا ظالمه
لم يسمع احمد رد ولكنه شعر بكتفى نور تهتز دليلاً على بكائها فيسالها بجزع
_نور مالك يا حبيبتي انت تعبانه
نور ارجوكى ردى انا اذيتك
هزت نور راسها نافيه وهى ترفع عينها لأحمد وهى تسأله
_انت بجد عايز تتجوز عليا يا احمد وتاخدها وتسافر وتسبنى
تعالت ضحكات احمد وهو يقول
_بقى دا إلى مزعلك يا عمرى
لا يا ستى مش هتجوز متقلقيش وبعدين هو اصلا دكتور مجد عنده بنات يا مجنونه
هزت نور راسها للمره الثانيه وقالت
_لا ياحمد مش دا بس انا بقالى ست شهور مكسوفه منك ومش قادره اوجهك من يوم فرحنا
ابتلعت ريقها وهى تقول بحزن
_حسيت بالاهانه اوى يااحمد انا لسه فاكره كلام خالتى وهى تقريباً بترمينى ليك عشان تخلص منى وهى حتى مش متاكده من رد فعلك ناحيتى
وبعدها الى حصل منى في جناح الفندق بعد الفرح وقت انفعالى وكلام انا مش مصدقه انى قدرت أقوله....
بعدها صدقنى هديت وبدأت اشك من اول كلام هبه ليه وإصرارها على مرواحى الجامعه مخصوص عشان نتقابل ومع كلامك عرفت أنه مجرد فخ لينا بس خجلى منك ومن كلامى وكلام خالتى كوم وكون اختى إلى رتبت دا كله كوم تانى يااحمد هى ليه بتكرهنى كدا يااحمد وبتتمنى تكسر قلبى ودمرت سمعتك
وقتها اتمنيت لو كنت فعلاً مقطوعه من شجره ولا انها كانت اختى
فمقدرتش اواجهك يااحمد مقدرتش حتى اعتذرلك حسيت انى لو اعتذرت هكون بسفه الموضوع اوى
لم تستطع نور رفع عينها لأحمد من الخجل فابتسم احمد لها ووضع إصبعه أسفل ذقنها يرفعه له ببطئ ثم مال عليها يقبلها بحب وحنان وهو يقول
_طول ما انتى مراتى عمرك يا نور ما توطى راسك ابداً انتى فاهمه .... وبعدين انا ميخصنيش الا انتى وبس ... نور حياتى وحبيبتى ومراتى وكل عيلتى وانا كل عيلتها
كان يقبلها قبله بسيطه بين كل كلمه وأخرى فاغمضت عيناها والإبتسامة تظهر عليها فيرفع جذعه ويهبط براسه لعنقها يقبله بلهفه وشغف يختبره معها لاول مره
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
_احمد انا مش حابه فكره السفر دى ما انت من سبع شهور سحبت استقالتك والأمور اتصلحت وخصوصاً مع دخولنا وخروجنا سوا وقطعنا اى اشاعه ممكن كانت تسوء سمعتنا يبقى ايه لزمته السفر دا وبعدين مين إلى قدم أوراقك تانى ليهم
قالت نور ذلك وهى تحاول إقناع احمد بفكره رفض فرصه السفر ليجيبها احمد ببساطه
_محدش قدم حاجه تانى بس المندوب بتاعهم قالى ان وقت ما دكتور مجد بعت الورق كان اخر شهر في السنه الدراسيه وهما خلو الورق لأول السنه الجديده فى قائمه طلب السفر وبس
وهى بصراحه فرصه كويسه وهترفع مستوانا ولو ضيعناها هنخسر كتير
عقدت نور حاجبيها وقالت
_انت وافقتنى على فكره بيع الشركة وتقسيمها بقى عشان ميبقاش فى حاجه ربطانى بمصر ولا ايه يا احمد
انعقد حاجبيى احمد بغضب وهو يقول
_انا مش محتاج انى اخطط يا نور لفصلك عن اى حاجه المفروض أصلاً أن ارتباطك بيه مفيش ليه بديل وانا كل حياتك
قالت نور بضيق
_انت قصدك ايه..... يعنى انا رايي ملوش لزمه ولا ايه
اغمض احمد عينه وهو يتنهد ويقول
_من امتى يانور وانا بفكر بالشكل دا ؟ ياحبيبتي انا نفسي بس نسافر سنه ولا اتنين هناك هيفرقوا معانا كتير اوى
فتحت نور فمها ولكنه سبقها قائلاً
_عارف هتقولى ايه احنا مش محتاجين .... بس اكيد هيفرق انى اخد الماجستير من هناك
قال نور بحيره
_طيب وانا دى اخر سنه ليه هعمل ايه ؟
ابتسم احمد وقال
_يانور دى فرصه واحنا ممكن نقدملك تأجيل السنه دى وتعوضيها لما نرجع هاااااا
شعرت نور بالتخبط وهى تقول
_مش عارفه يا احمد انا محتاره اوى وحاسه بقلق شديد اوى
قال أحمد بجدية
_متحوريش يا نور قوليلى انتى مالك من وقت ما رجعتى من الجامعه وانتى متغيره فيه ايه
نظرت له نور نظرت طفل مخطا وهى تعرف أن كلامها سيعصبه
_اصلى قابلت النهارده فى الجامعه هبه صحبت حنين اختى أصلها عادت السنه الاخيره تانى و.....
زمجر احمد وهو ينطق اسمها من بين شفتيه بتحذير فهو يعرفها عندما تحاول الف والدوران لتزفر وتكمل
_قالتلى اخبار وحشه اوى ياحمد تخيل جوز حنين الواطى سافر وسابها واخد ابنهم معاه
وهى تعبت اوى لحد اما السفارة بلغتها بعنوانه وبلغت السلطة فى أمريكا عشان يقدروا يرجعوا الولد وحنين سافرت ليهم هناك وخالتو منى تعبانه من وقتها
رفعت نور راسها فوجدت احمد متجهم الوجه ثم تحدث من بين أسنانه بغيظ
_اسمعى يا نور اختك دى مش بس اذتنى لا دى كانت عايزه تكسرك وتكسر قلبك والى انا هقوله دا يا نور مش عايز اعيده تانى أبداً
سيرة اختك وخالتك في البيت دا مش هتيجى تانى ومش عشان إلى عملته فيه لا دا عشانك انتى ..... والموضوع منتهى
تركها احمد ودخل غرفته وهو يغمغم بضيق
_اصلهم كانوا سالوا فيكى طول الفتره إلى فاتت عشان تقولى اختى وخالتى
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
_احناا همنشى بقى عشان ورانا مليون حاجه ومبقاش فاضل وقت على السفر
قالها احمد لأخته وهو ينهض ويحتضنها فقالت بسمه بضيق
_انا مش مصدقه انك مسافر بعد اسبوع وسايبنى ياحمد
قال أحمد وهو يسلم على زوجها
_طب ما انا سايبك مع راجل طول بعرض اهو ومتقلقيش لو زعلك وانا غايب هنط في أول طياره واجيلك ولا ايه يابو درش
ابتسم مصطفى زوج بسمه وهو يقول
_طب والنبى وصيها هى عليا يا عم احمد الا من وقت حملها وهى مش طيقانى خالص
شعر احمد بتوتر نور بجواره فوضع يده على خصرها وضمها إليه وهو يقول
_معلش بقى يا سيدى خليها عليك الفتره دى
قال مصطفى بمزاح
_ما انا صابر اهو وانا اقدر اقول حاجه
لكمته بسمه فى كتفه وهى تقول
_ماشى بقى انت صابر طب لما يمشوا هتشوف
تعالت ضحكات احمد وهو يقول
_طب يالا يا حبيبتي احنا نسيبهم يربوا بعض
ابتسمت نور بهدوء وسارت معه ومصطفى يقول
_نورتنا والله يا احمد وهتوحشنا اوى
ربنا يرجعك لينا بالسلامه
ليرد احمد بمزاح
_لسه ياعم اسبوع ولا انت مش ناوى تودعنا في المطار
ابتسم مصطفى بود وقال
_ودى تيجى برضو طبعا هوصلكم امال ايه
صعد احمد مع نور للسياره وهو يقول
_مالك يا نور ليه كدا مسهمه كل شويه.. في حاجه زعلتك ولا ايه؟
قالت نور بارتباك
_أبداً مفيش حاجه بس يمكن مرتبكه من قرب السفر بس
أمسك بيدها وقبل ظهرها وهو يقول مقراً بعلمه بما فى نفسها
&مش احنا اتفقنا انك هتعملى فى دبى حقن مجهرى وباذن الله ربنا يكرمنا
رغم انى شايف انها ملهاش داعى والدكتور قال قبل السنه مفيش داعى للقلق
قالت نور بضعف
_طب ما احنا متجوزين من سنه وتلات شهور ياحمد
تعالت ضحكات احمد وقال
_هو بالكلام ولا ايه يا حبى احنا فعليا متجوزين من سبع شهور مفيش غيرهم
اه يا احمد يا غلبان ضاع منك اول ست شهور جواز في الصمت
لكزته نور بخجل وهى تقول
_بس بقى خلى قلبك ابيض وانسى
ابتسم احمد لبراءتها وقال
_هههههههههههه وربنا انا كلى ابيض مش قلبى بس
قالت له نور متذكره
_الا صحيح عملت ايه فى طلب تأجيل السنه دا ليه
أجابها بعمليه
_ متقلقيش دكتور مجد هيرجع من إجازته بعد بكرا وهو إلى هيوافقلك على التأجيل ويوافق ليه على الاجازه بدون المرتب إلى طالبها
دى ترقيته عميد الجامعه دى نفعتنا اوى
تعالت ضحكات نور وهى تقول
_مكنتش اعرف انك استغلالى كدا يا دكتور احمد
و............
قاطع حديثهم مكالمه لتندهش نور وتقول
_غريبه مكالمه شكلها من بره مصر
أجابت نور بسرعه ليقابلها صوت صراخ مستنجده تقول
_نوووور الحقى ماما يا نور كلمتنى وهى تعبانه وفجاه مبتردش عليا وهى وحدها
بسرعه يا نور بلييييز الحقيها دى لوحدها وانا بره مصر .... نور ارجوكى ردى عليا .... انا اسفه يا نور على اى حاجه ومستعده اعتذرلك قدام اى حد المهم الحقى ماما ارجوكى
كان صوت الهاتف عالى ونور متجمده لينطلق احمد بالسيارة وهى يجيب الهاتف بدلاً من نور
_طيب طيب احنا في الطريق
صمتت حنين وهى متوقعه صاحب الصوت لتهتف بعد فتره بصوت متحجرش
_شكراً يا دكتور احمد
ثم انفصل الاتصال بينهم ونور مازالت على حالتها ليهتف بها احمد
_نوووور مش وقت صدمه كلمى الإسعاف يقابلونا على هناك عشان نختصر الوقت محدش عارف حالتها
هزت نور راسها واتصلت على الإسعاف ولكنها لم تستطع الكلام ليخطف منها احمد الهاتف ويعطيهم العنوان ويصرخ بعدها بها وهو ينزل من السيارة
_نور انتى معاكى مفتاح البيت ولا لا
رفعت نور وجهها وابتلعت ريقها وقالت
_ايوه معايا
اخرجت نور سلسلة مفاتيحها واعتطها لأحمد حتى يفتح فهى لا تقوى اعصابها على التحمل وظلت تتأمل حولها المكان الذى خرجت منه وهى تقسم لنفسها الا تعود إليه ثانياً وها هى تعود ملهوفه على صاحبته
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
يتبع


ليلى محمد الشبراوي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-09-20, 08:44 PM   #12

ليلى محمد الشبراوي

? العضوٌ??? » 478602
?  التسِجيلٌ » Sep 2020
? مشَارَ?اتْي » 16
?  نُقآطِيْ » ليلى محمد الشبراوي is on a distinguished road
افتراضي

الحلقه الثانيه عشر والاخيره (يا مربيه فى غير ولدك)
بقلم ليلى الشبراوى
ساعات تمر ونور ترتجف بين احضان احمد في انتظار مرور الأربع وعشرون ساعه الخطر حتى خرج الطبيب وطمئنهم انها استفاقت فاقتربت نور من باب العنايه المركزه التى تحتجز بها وبعد أن ارتدت الرداء الخاص بالعنايه تركتها الممرضه وخرجت فظلت نور بمكانها فتره إلى أن هتفت منى بصوت خافت
_قربى يا نور واقفه بعيد ليه
اقتربت نور وهى مرتبكه وقالت بهدوء
_الحمد لله الدكتور طمنا عليكى حمدالله على سلامتك
ابتسمت منى وتجاهلت كل كلامها وقالت بحنان
_مكنتش اعرف انك وحشتينى اوى كدا يا نور
رفعت نور عينها بعين منى وقالت بعتاب
_يمكن لو كنتى حاولتى تزورينى مره من اول جوازى كنت قدرت اصدقك
اخفضت منى عينيها بخجل وقالت
_كنت خجلانه منك يابنتى
خجلانه لدرجه انى مقدرتش اتصل بيكى وانا تعبانه
ضحكت نور ضحكه قصيره ساخره وقالت
_طبعاً يمكن تخافى اشمت فيكى
انتى لو حاسه كلمة بنتى دى كنتى عرفتى انى عمرى ما هتاخر عنك
اغمضت منى عيناها وقالت بندم
_عندك حق انى طول عمرى بحسبها غلط
اتهمت جدتك انها سرقة ابويا ونسيت اسال بابا مره هو اتجوز على امى ليه وبعدها غلطت واتغيرت مع جوزى وبغبائى خسرته وتوقعت أنه مستمر يحبنى وعشان كدا انصدمت بارتباط امك بيه مع انى في وقت خلتها باستمرار معاه على أنها همزه وصل ونسيت أن الخيط بينى وبينه اتقطع وانى بوصله بينهم هما واخدت بنتى ورفضت الأمر الواقع وبعدته عنها لحد ما البنت فكرت أنه تركها وعمل عيله غيرها فكرهته وبعد موتهم كمان مسمحتهوش وخرجت كل ضيقها منه وكرهها لخالتها في بنتهم ولما ربيتك وحبيتك ربيت في قلب بنتى كمان الغيره
فكرت انى سامحتهم لكن مع اول تجربه مشابهه رفضت اتاكد من براءتك وصممت ابعد عنك
بس منكرش فرحتى وانا بحضر خطوبتك
وقلقى عليكى يوم فرحك لما احمد كلمنى وقالى على إلى حصل وانا رايحه على البيت وبقول انى لو مكنتيش موجوده ممكن اموت ولو كان حصلك حاجه كنت هقتله
أخذت منى نفس قوى فقالت نور بقلق
_بلاش تتكلمى تانى شكلك تعبان
الا ان منى ردت بابتسامه دافئه
_محدش عارف يابنتى بكرا في عمر ولا لا خلينى اخلص ضميرى قدام ربنا
دخلت عليكى لاقيتك منهاره قلبى وجعنى وبعدها دخل احمد شفت حبه في عينه وقلقه الواضح وسمعت كلامك ليه عرفت ساعتها انك هتخسرى حب عمرك وكان لازم امنعك
القسوه ساعات كتير بتعالج صح وكنت ناويه انى بعدها هزورك واصالحك وانا عارفه قلبك الابيض وخصوصاً انى كنت ناوية اكشف بنفسى كل حاجه
بعد الفرح اتصلت بهبه وجبتها وضغطت عليها وقالتلى كل حاجه ومن صدمتى مصدقتهاش وواجهت حنين وسمعت منها كلام نتيجه حقد سنين يابنتى فضلت اصرخ فيها وقتها وقلت ليها أن ابوها حاول يقرب منها وانى انتقمت منه وانا الى حرمته منها والنتيجة انى بعدها خسرت بناتى الاتنين
هى كمان اتجوزت بعد شهر كانت تقريباً مبتكلمنيش وبعدت عنى خالص لحد ما ولدت حفيدى
انفجرت منى بالبكاء وقالت
_نور على اسم اخوها واختها
بس الفرحه مكملتش بعد شهرين جوزها خطفه من حضنها وسافر امريكا وهى بقالها ييجى شهر ونص هناك
اقتربت نور من خالتها ودموعها تهبط كالمطر وتقول
_كفايه يا خالتو ارجوكى هتتعبى
ولكن منى كانت بعالم اخر وهى تقول
_امبارح كلمتنى وهى منهاره وبتقول انها أخيراً اخدت الولد منه لكن الولد تعبان ومريض وممكن يروح منها يا نور هو معقول ربنا يعاقبنى في ابنى نور مرتين
يارب لا اعتراض ولا مانع على حكمك ولكن الطف بيا يارب واجعل يومى قبل يومه والله ما اقدر اتحمل نفس التاريخ يعيد نفسه يا نور يابنتى
خرجت نور تنادى الطبيب مسرعه
_دكتور دكتور حد يساعدني دكتور
وبالفعل كان الطبيب يسرع وبصحبته ممرضتين وحقنوها بمهدى حتى لا يرتفع ضغطها من الانفعال وبالخارج كانت نور بحضن احمد تقول
_مش عايزه أتيتم تانى ياحمد
انا تعبانه اوى ومش هقدر
وبعد قليل كان الطبيب يخرج من العناية ونور تسأله عن حالة خالتها فقال
_هيا كويسه الحمد لله وانتو كمان لازم ترتاحوا انتم هنا من امبارح وتقدروا تيجوا فى معاد الزيارة يمكن وقتها تتحسن وتكون خرجت من العناية بعد اذنكم
سحب احمد نور وهو يقول
_يالا يا نور ترتاحى فى البيت شويه وباليل تعالى اطمنى عليها
فسارت معه وهى تفكر عما سيحدث بعد عودتهم للمنزل
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
دخلت نور من حمام غرفتها الخاص وتنهدت عندما وجدت الغرفه فارغه فاستلقت على الفراش وهى تحاول الاسترخاء وتفريغ عقلها من كل ما حولها علها تستطيع النوم قليلاً الا أنها شعرت بدخول احمد ومعه بعض السندوتشات وكأس من الحليب ويقول بصرامه
_هتعملى فيها نايمه برضو هصحيكى فبالادب كدا قومى يا نور كلى انتى من امبارح ماكلتيش
تنهدت نور وهى تنهض جالسه وتستسلم لكلامه بدون نقاش فهى تعرف أن النتيجه واحده وبعد أن انتهت همت بحمل الاطباق إلا أنه سحبهم منها وقال
_ نامى انتى شويه وارتاحى انا هدخلهم
الا ان نور نادته وقالت
_ لا انا عايزه اتكلم معاك في موضوع
وضع احمد الاطباق بجواره وسحب كرسياً وجلس قريباً منها وهو يقول
_مالك يا نور ايه إلى محير دماغك كدا ومتردده تقوليه
اغمضت نور عينها وكأنها تهرب من قراته بأفكارها ثم سحبت نفس وقالت
_انا مش هسافر معاك دبى
ارتفع إحدى حاجبيى احمد وقال بهدوء
_مش فاهم امال هتعملى ايه؟!!!
تنهدت نور وقالت وصوتها يخفت أكثر متوقعه عاصفه غضبه
_احمد انا مقدرش اسيب خالتو حتى لما تخرج ازاى اسيبها لوحدها
قال احمد
_اذا كنتى انتى في عيشتك معاهم طول عمرك عائشه وحيده
قالت نور بضيق
_احمد ارجوك بلاش كل شويه تتكلم في الموضوع دا حياتى ليها ظروف تانيه ياحمد
وهنا كان فلت صمام الأمان تاركاً العاصفة المنتظره فقال صارخاً
_والظروف دى اتحلت خلاص وحنيتى ليهم وجوزك عادى تتخلى عنه
صرخت نور ايضا
_انت ليه بتخلط كل الامور منى مش خالتى منى دى امى لو انت مكانى هتسيب امك لوحدها ياحمد وتسافر
أطاح احمد بالاطباق من جواره لتنزل مهشمه وهو يقول بعصبيه
_وجايه تقولى الكلام دا قبل السفر بيومين يا نور
منى مش امك يا نور ومهما عملتى مش هتبقى امك فاكره المثل إلى كان بيعيرك بيه خالها وبكيتى ليه وانتى بترددي أن عنده حق
كان بيقول(يا مربى في غير ولدك )يانور وانتى مش بنتها يا نور ولا هى امك
صرخت نور به
_بس بقى بس انا هكون بنتها ومش هتخلى عنها لا في أزمتها ولا من باب سنها ياحمد كفايه بقى كفايه
اخذ احمد نفس وقال
_يبقى انتى إلى اخترتى يا نور
ثم ارتفع وسحب حقيبه من فوق خزنه الملابس وفتحها بعصبية وأخذ يلقى بها جميع ملابسه بعشوائيه واغلقها بقوه ثم سحبها وخرج لتسحب نور نفسها من الصدمه وتصرخ خلفه
_احمد احمد انت رايح فين
ليجيبها من خلف ظهره
_رايح فى ستين داهيه وانتى هيهمك ايه سنه من سنه ويومين
ثم اغلق باب الشقه خلفه بقوه لتنتفض نور إثر صوته الذى بدى كالصفعه القويه
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
طوال يومان لم تهدى فيهم نور توترت اعصابها وهى لا تعثر لأحمد على مكان لم يذهب لأخته ولا لأحد من أقاربهم وحتى بالجامعة ذهبت متاخره بعد أن سلم اوراق إجازته فقط واليوم هو آخر امل لها فقد ترك اوراق سفره (بسبوره)
وهى تنتظره في البيت منذ الصباح ومع صوت اذان العصر سمعت صوت مفتاح باب البيت لتخرج ملهوفه وما أن رأته حتى جرت عليه واحتضنته وقالت
_حرام عليك ياحمد عمرك ما تعمل فيا كدا تانى انا كنت هتجنن عليك والله كنت هموت من القلق كدا اهون عليك الله يسامحك
ثم شهقت وهى تقول ببكاء
_إلى انت عايزه هعمله بس ارجوك متختفيش كدا تانى
احتضنها احمد بقوه وقال
_راهنت نفسى انى الاقيكى مستنيانى هنا وكسبت الرهان...انا اسف يا نور عمرى كله .. اسف اوى وهتوحشينى اوى اوى اوى
رفعت نور عينها لعين احمد وقالت
_خلاص ياحمد انا هسافر معاك انا مقدرش ابعد عنك
ابتسم احمد ثم أخذ نفساً عميقاً وقال بتعب
_انا عارف انى كدا غبى بس انتى عندك حق مينفعش بانانيه اسيبك امك إلى ربتك وكمان اخر سنه لدراستك واضيع عليكى فرصت تكونى معيده زميله وكمان تتطمنى على ابن اختك
ثم قال ببساطه مصطنعه
_وبعدين دى سنه هتعدى بالطول أو بالعرض ايه يعنى سنه
ثم أخذ يقبلها بقوه وهى يقول
_يالهوى سنه سنه ياحمد سنه
تعالت ضحكات نور مختلطه ببكائها وهى تقول
_احمد ... احمد الطياره ... احمد
لتشهق وهى تحمل بين يديه وهى يقول بغيظ
_اتهدى شويه دى سنه يا مفتريه سنه وانا بتلكك وشويه وهشيلك واخدك في شنطه ولا من شاف ولا من درى اااه يانى يما سنه ياناس
لتتعالى ضحكات نور وهى تقبله بلهفه وتقلده قائله
_اه يا حبيبي سنه اه يانى ياما سنه ياناس
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
انخرطت نور ببكاء شديد فى أحضان منى وهى تقول
_سافر يا خالتو احمد هيبعد عنى سنه يا خالتو
ربتت خالتها على كتفها وهى تقول
_مالنا قلتلك يا نور انا بقيت كويسه وخارجه بكرا من المستشفى كنتى سافرتى معاه يا بنتى
قالت نور بتعب والعالم يدور بها
_خالتو انا تعبانه اوى اناااااا.......
صرخت منى مستنجده فاتتها الممرضه سريعا والتى ساعدت نور ثم اسندتها لغرفة الكشف وقالت
_ثوانى هنادى الدكتور
وبعد قليل حضر للطبيب وبعد أن فحصها طلب
من الممرضه سحب عينه دم منها لعمل تحليل والذى بعد ساعه طمئنها على صحتها وطلب منها زيادت الحرص على نفسها والغذاء السليم وبشرها بكونها حامل
احتضنت نور منى بسعاده وهى تقول
_انا حامل يا خالتو حاااامل انتى عارفه انا بقالى قد ايه منتظره اسمع البشره دى
الحمدلله يارب الحمدلله
وامسكت نور بالهاتف تنوى الاتصال باحمد الا أنها قالت بحزن
_انا لسه معرفش نمرته هناك ايه يا خالتو طيب أكلمه واقوله ازاى دلوقت
انتفضت على صوت رنين هاتفها وعندما وجدت الرقم خارج مصر صرخت بمنى وقالت
_دا اكيد هو يا منى اكيد هو
أجابت نور بلهفه وابتسمت بسعاده مع صدق حدسها وقالت
_احمد يا حبيبي وحشتنى اوى ياحمد اوى اوى
تخيل ياحمد انا النهارده تعبت شويه و......
_ياحبيبى بس افهم والله كويسه بس الدكتور طلب منى تحليل و......
_والله ياحمد كويسه بس اسمعنى اصل ظهر في النتيجه......
_ياحمد والنعمه ما فى حاجه يا حبيبي انا بس كنت عايزه اقولك انى ......
_خلينى اقول جمله بس مفيده للأخر ياحمد
والنعمه ما فى حاجه
_هههههههههههه يابنى انا حاااااااامل
_احمد احمد انت لسه معايا
_ايوه يا حبيبي متاكده وفى شهرين يمكن دا رد ربنا لينا ياحمد عشان انت طيب وسبتني هنا مع خالتو
_ايوه يا حبيبي هخلى بالى من نفسى وهاكل كويس ... طبعا وحشتنى اوى ترقرقت الدموع بعينها ثم قالت محمد رسول الله
التفتت لخالتها لتجدها أيضاً تبكى ثم فتحت أحضانها لها لتستقبلها بحب أنار وجه نور لتهمس بخفوات غير مسموع
_ماما
ولكن منى سمعتها فتشدد على احتضانها وتقول
_روح وقلب ماما يا نور
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
بعد عاما وسبعه اشهر
(يالا حالا بالا بالا حيو ابو الفصاد هيكون عيد ميلاده الليله اسعد الاعياد فليحيا ابو الفصاد)
_يالا يا بسمه قولى هوف
قالتها نور لابنتها فى اول عيد ميلاد لهاوهم بحديقه منزلهم الجديد وحولها كل من احبتهم بيوم لتشعر انها اخير سعيده وبيتها بمثابت بيت عائله للجميع واختها تحمل طفلها وتقبله وتقرب منها وتقول بمزاح
_ودى يا ست بسمه هديه أستاذ نور عريسك ليكى
لتقاطعها بسمه الكبيره تقول
_هو مين دا امال مجد باشا ابنى عريس مين
ليحمل احمد بسمه ابنته من وسطهم وهو يقول بمزاح
_يالا يا غجر انتى وهى برنسس بسمه دى لما تكبر هتتجوز بابا وبس قال نور ومجد قال
تعالت ضحكات نور وهى تقول
_ياسلام
ضحك احمد وهو يعتقل خصرها ويقول
_طبعا طب اساليها كدا
ها يا بسوم بتحبى مين يا قمر بابا
لتقول الطفله بتلعثم
_نانااااااا
فصدم الجميع من ردها بينما ترفع الطفله يدها ناحيت منى جدتها التى تعيش معهم في نفس البيت لتحملها منى وتقبلها بشده وتقول
_حبيبت قلب نانا يا ناااااس
فيميل احمد علي رأس نور ويقول
_احسن برضو اهى تخلى لينا الجو
اتسعت عين نور وتلفتت حولها وكان الجميع يسمعهم فتقول
_احمد عيب اختشى
فتتعالى ضحكات احمد وهو يقول
_شفتى انتى نيتك شمال ازاى دا انا قصدى نناقش مع بعض رسالتك يا عمرى
المصرى القديم ومهاراته وقدراته التى تحدث عنها التاريخ
ارتفعت ضحكات نور فيقول احمد بمزاح
_ايوه واثبتى فوق على الرنه دى وحيات عيالك يا شيخه باعتبار ما سيكون باذن الله وربنا يوفقنا بقا
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
تمت بحمد الله
بقلم ليلى الشبراوى (ام حنين)
٢١/ ٣/ ٢٠٢٠


ليلى محمد الشبراوي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-09-20, 09:19 PM   #13

ليلى محمد الشبراوي

? العضوٌ??? » 478602
?  التسِجيلٌ » Sep 2020
? مشَارَ?اتْي » 16
?  نُقآطِيْ » ليلى محمد الشبراوي is on a distinguished road
افتراضي

الحلقه الحاديه عشر (يا مربيه في غير ولدك)
بقلم ليلى الشبراوى
دخل احمد مكفهر الوجه بيته وألقى بنفسه على اقرب مقعد وأسند رأسه بين يديه وهو يستغفر واليأس يملأه ثم رفع رأسه ليجد بسمه تقترب منه وهى تقول
_مالك ياحمد فيك ايه؟
تنهد احمد بتعب وقال
_انا استقلت من الجامعه ؟
اتسعت عين بسمه وهى تقول
_ليه كدا يااحمد ما خلاص الحقيقه انكشفت والبنت دى اعترفت بكل حاجه حصلت وأن اخت نور هى إلى طلبت منها تقرب منك وانت مش فى وعيك بعد ما العامل حطلك المنوم وقفل الباب عليكم قال يعنى انتم الى قافلين واترفدو من الجامعه وخلاص الموضوع عدى عليه اكتر من ست شهور ليه بقى تستقيل
قال أحمد بضيق
_يمكن الموضوع اتلم بس الناس مش مبطله كلام ونصهم بيشكك في الى حصل وبيقولوا انى أجبرتها على كدا وظلمت العامل كمان
تعبت يا بسمه دى حتى مراتى لسه بعيده عنى ومصدقه انى كدا ومن يوم الفرح وهى صوتها رايح منها وبصراحة دكتور مجد بعت اوراقى لجامعه فى دبى ولو وافقوا هسافر واعيش هناك فتره
اتسعت عين بسمه وهى تقول
_انت عايز تسافر وتسبنا يااحمد
ابتسم احمد بحنان وقال
_اسيبك ايه يا هبله دا انتى فرحك كمان شهرين بعد الامتحانات وانتى إلى هتسيبينا
خجلت بسمه وهى تقول
_بس انت هتسافر بلد تانيه وبعدين انت رسالتك في الحضاره الرومانيه في مصر يبقى ازاى هتسافر
ضحك احمد وقال
_بس أدعى انتى أن الورق يتقبل وان كان على البحث فانا خلصت الجزء العملى ومش باقى غير النظرى والكتب وبس
المهم نور هناك يمكن تغير جو وتقدر تتكلم تانى وتعدى أزمتها دى
تنهدت بسمه بضيق من حال اخيها الذى خرج عن السيطره لتبتلع ريقها بصعوبه مما أشعر احمد برغبتها بقول شى فسألها
_مالك يا بسمه في حاجه عايزه تقوليها؟
اقتربت بسمه من اذن اخيها وقالت بصوت خافت
_بص يااحمد بصراحه كدا نور مراتك بتتكلم وكمان حالتها بقت كويسه ومن مده كمان وكانت محلفانى مقلكش عشان متضغطش انت عليها وتسيبها نايمه عندى في الاوضه فتره كمان
عقد احمد حاجبيه وقال
_طب ليه؟!!!
معقول مصدقه انى أجبرت البنت تقول كدا
ابتسمت بسمه وهى تقول
_لا والله الموضوع مش كدا
عقد احمد حاجبيه وهو يقول
_امال ايه بقى؟!!!!
رفعت بسمه كتفيها وقالت بشقاوه
_لحد كدا معرفش أدخلها انت وافهم منها بقى
ثم نهضت وهى تحمل حقيبتها وتقول بدلع
_على فكره هاله بنت خالتك خطوبتها بعد يومين وانا هبات عندها يعنى عشان اساعدها عايز حاجه منى يااخويا يا قمر انت
ابتسم احمد وهو يقول
_لا والله كتر خيرك يا حبيبت اخوكى
اتسعت ابتسامة بسمه وهى تخرج من البيت ليلتفت احمد وعينه تلمع بالمكر واقترب من غرفت أخته التى تقيم بها نور منذ أول زواجهم وطرق الباب بمنتهى التهذيب ثم دخل فوجدها على الفراش نائمه كعادتها ليبتسم بحب ثم اقترب منها ببطئ و يتأملها وهى فى ثباتها كالملائكه لتخونه يده وترتفع ليتلمس بظهر سبابته على وجنتها برقه ويهمس باسمها
فتحت نور عينها ببطئ وظلت ثوانى تتامله بهدوء وهى تبتسم لتدرك فجاه انه واقع بالفعل فتنتفض جالسه بصمت منتظره منه إعلانه لسبب تواجده فيتنحنح احمد وهو يقول
_بصراحه انا تعبت من كتر المشاكل إلى بواجهها في شغلى لدرجه انى اضطريت اقدم استقالتى ودكتور مجد هيساعدنى انى اسافر وفعلا قدم اوراقى لجامعه دبى
هزت نور راسها نافيه برفض فقال أحمد بضيق مصطنع
_انا عارف انك اكيد رافضة السفر معايا وانا قررت انفذ رغبتك يا نور و......اطلقك
اتسعت عين نور من المفاجاه ثم انفجرت باكيه وتعالت شهقاتها فأمسك احمد يدها بحنان وهو يبتسم فلاول مره لا تنتزع يدها من يده وقال
_نور ارجوكى متعيطيش طيب خلاص
مش هطلقك بس كدا هكون مضطر اتجوز عليكى عشان تسافر معايا ومتقلقيش مفيش حد غريب دى بنت الدكتور مجد
احمرت عين نور وهى تصرخ به وتضربه بيدها على صدره
_اه يا كداب عايز تتجوز عليا وانت طول ست شهور عمال تقولى بحبك ومعرفش ايه وانت بترسم عشان تتجوز عليا
رسم احمد دور المتفاجى وقال بدهشه
_نور ايه دا انتى بتتكلمى ازاى
ارتبكت نور وهى تلوم نفسها على تسرعها وتحاول التغطية على سؤاله بصوتها العالى
_متغيرش الموضوع يا احمد انت بجد زهقت منى وعايز تتجوز عليه
كان صوتها ينخفض مع كل كلمه من الغصه التى المتها في حلقها حتى تهدج صوتها واختنقت مع الانفعال لتنفجر بالبكاء مره اخرى
شعر احمد بالضعف لرؤيتها بتلك الحالة فلم يتمالك نفسه الا وهو يحتضنها وشفتيه تنتقل على وجنتيها برقه وهى يضعف صوت بكائها ويتبدل لانات ضعيفه يقاطعها شهقات بسيطه كل فتره رفعت عدد ضربات قلبها ولكنها بالنسبة لقلب احمد كانت ضعيفه .بل ضعيفه جدا
وخاصه مع صوت لهاثه الذى ارتفع ويديه تتجرأ أكثر مع احتضانها وملامستها بشكل مثير وأد اى فكره معارضة منها لتتوه بعالم خاص بهم غير شاعره به وهو يحملها من غرفة أخته لغرفتهم ربما لأنه لم يترك شفتيها ولو قليلا فحلقا معاً في سماء عشق خاصه بهم وحدهم غير شاعرين بالزمان ولا بالمكان وبعد فتره غير محسوبة كان احمد يبتعد عنها وهو ما زال يحتضنها بين يديه والابتسامه على ملامحه ويتنهد بقوه الجوعان الذى اكل أخيراً حتى احس بالتخمه فقال بحب
_مبروك يا عرستى
بقى حد يصدق راجل بيبارك لمراته على الجواز بعد ست شهور كاملين يا ظالمه
لم يسمع احمد رد ولكنه شعر بكتفى نور تهتز دليلاً على بكائها فيسالها بجزع
_نور مالك يا حبيبتي انت تعبانه
نور ارجوكى ردى انا اذيتك
هزت نور راسها نافيه وهى ترفع عينها لأحمد وهى تسأله
_انت بجد عايز تتجوز عليا يا احمد وتاخدها وتسافر وتسبنى
تعالت ضحكات احمد وهو يقول
_بقى دا إلى مزعلك يا عمرى
لا يا ستى مش هتجوز متقلقيش وبعدين هو اصلا دكتور مجد عنده بنات يا مجنونه
هزت نور راسها للمره الثانيه وقالت
_لا ياحمد مش دا بس انا بقالى ست شهور مكسوفه منك ومش قادره اوجهك من يوم فرحنا
ابتلعت ريقها وهى تقول بحزن
_حسيت بالاهانه اوى يااحمد انا لسه فاكره كلام خالتى وهى تقريباً بترمينى ليك عشان تخلص منى وهى حتى مش متاكده من رد فعلك ناحيتى
وبعدها الى حصل منى في جناح الفندق بعد الفرح وقت انفعالى وكلام انا مش مصدقه انى قدرت أقوله....
بعدها صدقنى هديت وبدأت اشك من اول كلام هبه ليه وإصرارها على مرواحى الجامعه مخصوص عشان نتقابل ومع كلامك عرفت أنه مجرد فخ لينا بس خجلى منك ومن كلامى وكلام خالتى كوم وكون اختى إلى رتبت دا كله كوم تانى يااحمد هى ليه بتكرهنى كدا يااحمد وبتتمنى تكسر قلبى ودمرت سمعتك
وقتها اتمنيت لو كنت فعلاً مقطوعه من شجره ولا انها كانت اختى
فمقدرتش اواجهك يااحمد مقدرتش حتى اعتذرلك حسيت انى لو اعتذرت هكون بسفه الموضوع اوى
لم تستطع نور رفع عينها لأحمد من الخجل فابتسم احمد لها ووضع إصبعه أسفل ذقنها يرفعه له ببطئ ثم مال عليها يقبلها بحب وحنان وهو يقول
_طول ما انتى مراتى عمرك يا نور ما توطى راسك ابداً انتى فاهمه .... وبعدين انا ميخصنيش الا انتى وبس ... نور حياتى وحبيبتى ومراتى وكل عيلتى وانا كل عيلتها
كان يقبلها قبله بسيطه بين كل كلمه وأخرى فاغمضت عيناها والإبتسامة تظهر عليها فيرفع جذعه ويهبط براسه لعنقها يقبله بلهفه وشغف يختبره معها لاول مره
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
_احمد انا مش حابه فكره السفر دى ما انت من سبع شهور سحبت استقالتك والأمور اتصلحت وخصوصاً مع دخولنا وخروجنا سوا وقطعنا اى اشاعه ممكن كانت تسوء سمعتنا يبقى ايه لزمته السفر دا وبعدين مين إلى قدم أوراقك تانى ليهم
قالت نور ذلك وهى تحاول إقناع احمد بفكره رفض فرصه السفر ليجيبها احمد ببساطه
_محدش قدم حاجه تانى بس المندوب بتاعهم قالى ان وقت ما دكتور مجد بعت الورق كان اخر شهر في السنه الدراسيه وهما خلو الورق لأول السنه الجديده فى قائمه طلب السفر وبس
وهى بصراحه فرصه كويسه وهترفع مستوانا ولو ضيعناها هنخسر كتير
عقدت نور حاجبيها وقالت
_انت وافقتنى على فكره بيع الشركة وتقسيمها بقى عشان ميبقاش فى حاجه ربطانى بمصر ولا ايه يا احمد
انعقد حاجبيى احمد بغضب وهو يقول
_انا مش محتاج انى اخطط يا نور لفصلك عن اى حاجه المفروض أصلاً أن ارتباطك بيه مفيش ليه بديل وانا كل حياتك
قالت نور بضيق
_انت قصدك ايه..... يعنى انا رايي ملوش لزمه ولا ايه
اغمض احمد عينه وهو يتنهد ويقول
_من امتى يانور وانا بفكر بالشكل دا ؟ ياحبيبتي انا نفسي بس نسافر سنه ولا اتنين هناك هيفرقوا معانا كتير اوى
فتحت نور فمها ولكنه سبقها قائلاً
_عارف هتقولى ايه احنا مش محتاجين .... بس اكيد هيفرق انى اخد الماجستير من هناك
قال نور بحيره
_طيب وانا دى اخر سنه ليه هعمل ايه ؟
ابتسم احمد وقال
_يانور دى فرصه واحنا ممكن نقدملك تأجيل السنه دى وتعوضيها لما نرجع هاااااا
شعرت نور بالتخبط وهى تقول
_مش عارفه يا احمد انا محتاره اوى وحاسه بقلق شديد اوى
قال أحمد بجدية
_متحوريش يا نور قوليلى انتى مالك من وقت ما رجعتى من الجامعه وانتى متغيره فيه ايه
نظرت له نور نظرت طفل مخطا وهى تعرف أن كلامها سيعصبه
_اصلى قابلت النهارده فى الجامعه هبه صحبت حنين اختى أصلها عادت السنه الاخيره تانى و.....
زمجر احمد وهو ينطق اسمها من بين شفتيه بتحذير فهو يعرفها عندما تحاول الف والدوران لتزفر وتكمل
_قالتلى اخبار وحشه اوى ياحمد تخيل جوز حنين الواطى سافر وسابها واخد ابنهم معاه
وهى تعبت اوى لحد اما السفارة بلغتها بعنوانه وبلغت السلطة فى أمريكا عشان يقدروا يرجعوا الولد وحنين سافرت ليهم هناك وخالتو منى تعبانه من وقتها
رفعت نور راسها فوجدت احمد متجهم الوجه ثم تحدث من بين أسنانه بغيظ
_اسمعى يا نور اختك دى مش بس اذتنى لا دى كانت عايزه تكسرك وتكسر قلبك والى انا هقوله دا يا نور مش عايز اعيده تانى أبداً
سيرة اختك وخالتك في البيت دا مش هتيجى تانى ومش عشان إلى عملته فيه لا دا عشانك انتى ..... والموضوع منتهى
تركها احمد ودخل غرفته وهو يغمغم بضيق
_اصلهم كانوا سالوا فيكى طول الفتره إلى فاتت عشان تقولى اختى وخالتى
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
_احناا همنشى بقى عشان ورانا مليون حاجه ومبقاش فاضل وقت على السفر
قالها احمد لأخته وهو ينهض ويحتضنها فقالت بسمه بضيق
_انا مش مصدقه انك مسافر بعد اسبوع وسايبنى ياحمد
قال أحمد وهو يسلم على زوجها
_طب ما انا سايبك مع راجل طول بعرض اهو ومتقلقيش لو زعلك وانا غايب هنط في أول طياره واجيلك ولا ايه يابو درش
ابتسم مصطفى زوج بسمه وهو يقول
_طب والنبى وصيها هى عليا يا عم احمد الا من وقت حملها وهى مش طيقانى خالص
شعر احمد بتوتر نور بجواره فوضع يده على خصرها وضمها إليه وهو يقول
_معلش بقى يا سيدى خليها عليك الفتره دى
قال مصطفى بمزاح
_ما انا صابر اهو وانا اقدر اقول حاجه
لكمته بسمه فى كتفه وهى تقول
_ماشى بقى انت صابر طب لما يمشوا هتشوف
تعالت ضحكات احمد وهو يقول
_طب يالا يا حبيبتي احنا نسيبهم يربوا بعض
ابتسمت نور بهدوء وسارت معه ومصطفى يقول
_نورتنا والله يا احمد وهتوحشنا اوى
ربنا يرجعك لينا بالسلامه
ليرد احمد بمزاح
_لسه ياعم اسبوع ولا انت مش ناوى تودعنا في المطار
ابتسم مصطفى بود وقال
_ودى تيجى برضو طبعا هوصلكم امال ايه
صعد احمد مع نور للسياره وهو يقول
_مالك يا نور ليه كدا مسهمه كل شويه.. في حاجه زعلتك ولا ايه؟
قالت نور بارتباك
_أبداً مفيش حاجه بس يمكن مرتبكه من قرب السفر بس
أمسك بيدها وقبل ظهرها وهو يقول مقراً بعلمه بما فى نفسها
&مش احنا اتفقنا انك هتعملى فى دبى حقن مجهرى وباذن الله ربنا يكرمنا
رغم انى شايف انها ملهاش داعى والدكتور قال قبل السنه مفيش داعى للقلق
قالت نور بضعف
_طب ما احنا متجوزين من سنه وتلات شهور ياحمد
تعالت ضحكات احمد وقال
_هو بالكلام ولا ايه يا حبى احنا فعليا متجوزين من سبع شهور مفيش غيرهم
اه يا احمد يا غلبان ضاع منك اول ست شهور جواز في الصمت
لكزته نور بخجل وهى تقول
_بس بقى خلى قلبك ابيض وانسى
ابتسم احمد لبراءتها وقال
_هههههههههههه وربنا انا كلى ابيض مش قلبى بس
قالت له نور متذكره
_الا صحيح عملت ايه فى طلب تأجيل السنه دا ليه
أجابها بعمليه
_ متقلقيش دكتور مجد هيرجع من إجازته بعد بكرا وهو إلى هيوافقلك على التأجيل ويوافق ليه على الاجازه بدون المرتب إلى طالبها
دى ترقيته عميد الجامعه دى نفعتنا اوى
تعالت ضحكات نور وهى تقول
_مكنتش اعرف انك استغلالى كدا يا دكتور احمد
و............
قاطع حديثهم مكالمه لتندهش نور وتقول
_غريبه مكالمه شكلها من بره مصر
أجابت نور بسرعه ليقابلها صوت صراخ مستنجده تقول
_نوووور الحقى ماما يا نور كلمتنى وهى تعبانه وفجاه مبتردش عليا وهى وحدها
بسرعه يا نور بلييييز الحقيها دى لوحدها وانا بره مصر .... نور ارجوكى ردى عليا .... انا اسفه يا نور على اى حاجه ومستعده اعتذرلك قدام اى حد المهم الحقى ماما ارجوكى
كان صوت الهاتف عالى ونور متجمده لينطلق احمد بالسيارة وهى يجيب الهاتف بدلاً من نور
_طيب طيب احنا في الطريق
صمتت حنين وهى متوقعه صاحب الصوت لتهتف بعد فتره بصوت متحجرش
_شكراً يا دكتور احمد
ثم انفصل الاتصال بينهم ونور مازالت على حالتها ليهتف بها احمد
_نوووور مش وقت صدمه كلمى الإسعاف يقابلونا على هناك عشان نختصر الوقت محدش عارف حالتها
هزت نور راسها واتصلت على الإسعاف ولكنها لم تستطع الكلام ليخطف منها احمد الهاتف ويعطيهم العنوان ويصرخ بعدها بها وهو ينزل من السيارة
_نور انتى معاكى مفتاح البيت ولا لا
رفعت نور وجهها وابتلعت ريقها وقالت
_ايوه معايا
اخرجت نور سلسلة مفاتيحها واعتطها لأحمد حتى يفتح فهى لا تقوى اعصابها على التحمل وظلت تتأمل حولها المكان الذى خرجت منه وهى تقسم لنفسها الا تعود إليه ثانياً وها هى تعود ملهوفه على صاحبته
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
يتبع


ليلى محمد الشبراوي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-09-20, 09:21 PM   #14

ليلى محمد الشبراوي

? العضوٌ??? » 478602
?  التسِجيلٌ » Sep 2020
? مشَارَ?اتْي » 16
?  نُقآطِيْ » ليلى محمد الشبراوي is on a distinguished road
افتراضي

الحلقه الثانيه عشر والاخيره (يا مربيه فى غير ولدك)
بقلم ليلى الشبراوى
ساعات تمر ونور ترتجف بين احضان احمد في انتظار مرور الأربع وعشرون ساعه الخطر حتى خرج الطبيب وطمئنهم انها استفاقت فاقتربت نور من باب العنايه المركزه التى تحتجز بها وبعد أن ارتدت الرداء الخاص بالعنايه تركتها الممرضه وخرجت فظلت نور بمكانها فتره إلى أن هتفت منى بصوت خافت
_قربى يا نور واقفه بعيد ليه
اقتربت نور وهى مرتبكه وقالت بهدوء
_الحمد لله الدكتور طمنا عليكى حمدالله على سلامتك
ابتسمت منى وتجاهلت كل كلامها وقالت بحنان
_مكنتش اعرف انك وحشتينى اوى كدا يا نور
رفعت نور عينها بعين منى وقالت بعتاب
_يمكن لو كنتى حاولتى تزورينى مره من اول جوازى كنت قدرت اصدقك
اخفضت منى عينيها بخجل وقالت
_كنت خجلانه منك يابنتى
خجلانه لدرجه انى مقدرتش اتصل بيكى وانا تعبانه
ضحكت نور ضحكه قصيره ساخره وقالت
_طبعاً يمكن تخافى اشمت فيكى
انتى لو حاسه كلمة بنتى دى كنتى عرفتى انى عمرى ما هتاخر عنك
اغمضت منى عيناها وقالت بندم
_عندك حق انى طول عمرى بحسبها غلط
اتهمت جدتك انها سرقة ابويا ونسيت اسال بابا مره هو اتجوز على امى ليه وبعدها غلطت واتغيرت مع جوزى وبغبائى خسرته وتوقعت أنه مستمر يحبنى وعشان كدا انصدمت بارتباط امك بيه مع انى في وقت خلتها باستمرار معاه على أنها همزه وصل ونسيت أن الخيط بينى وبينه اتقطع وانى بوصله بينهم هما واخدت بنتى ورفضت الأمر الواقع وبعدته عنها لحد ما البنت فكرت أنه تركها وعمل عيله غيرها فكرهته وبعد موتهم كمان مسمحتهوش وخرجت كل ضيقها منه وكرهها لخالتها في بنتهم ولما ربيتك وحبيتك ربيت في قلب بنتى كمان الغيره
فكرت انى سامحتهم لكن مع اول تجربه مشابهه رفضت اتاكد من براءتك وصممت ابعد عنك
بس منكرش فرحتى وانا بحضر خطوبتك
وقلقى عليكى يوم فرحك لما احمد كلمنى وقالى على إلى حصل وانا رايحه على البيت وبقول انى لو مكنتيش موجوده ممكن اموت ولو كان حصلك حاجه كنت هقتله
أخذت منى نفس قوى فقالت نور بقلق
_بلاش تتكلمى تانى شكلك تعبان
الا ان منى ردت بابتسامه دافئه
_محدش عارف يابنتى بكرا في عمر ولا لا خلينى اخلص ضميرى قدام ربنا
دخلت عليكى لاقيتك منهاره قلبى وجعنى وبعدها دخل احمد شفت حبه في عينه وقلقه الواضح وسمعت كلامك ليه عرفت ساعتها انك هتخسرى حب عمرك وكان لازم امنعك
القسوه ساعات كتير بتعالج صح وكنت ناويه انى بعدها هزورك واصالحك وانا عارفه قلبك الابيض وخصوصاً انى كنت ناوية اكشف بنفسى كل حاجه
بعد الفرح اتصلت بهبه وجبتها وضغطت عليها وقالتلى كل حاجه ومن صدمتى مصدقتهاش وواجهت حنين وسمعت منها كلام نتيجه حقد سنين يابنتى فضلت اصرخ فيها وقتها وقلت ليها أن ابوها حاول يقرب منها وانى انتقمت منه وانا الى حرمته منها والنتيجة انى بعدها خسرت بناتى الاتنين
هى كمان اتجوزت بعد شهر كانت تقريباً مبتكلمنيش وبعدت عنى خالص لحد ما ولدت حفيدى
انفجرت منى بالبكاء وقالت
_نور على اسم اخوها واختها
بس الفرحه مكملتش بعد شهرين جوزها خطفه من حضنها وسافر امريكا وهى بقالها ييجى شهر ونص هناك
اقتربت نور من خالتها ودموعها تهبط كالمطر وتقول
_كفايه يا خالتو ارجوكى هتتعبى
ولكن منى كانت بعالم اخر وهى تقول
_امبارح كلمتنى وهى منهاره وبتقول انها أخيراً اخدت الولد منه لكن الولد تعبان ومريض وممكن يروح منها يا نور هو معقول ربنا يعاقبنى في ابنى نور مرتين
يارب لا اعتراض ولا مانع على حكمك ولكن الطف بيا يارب واجعل يومى قبل يومه والله ما اقدر اتحمل نفس التاريخ يعيد نفسه يا نور يابنتى
خرجت نور تنادى الطبيب مسرعه
_دكتور دكتور حد يساعدني دكتور
وبالفعل كان الطبيب يسرع وبصحبته ممرضتين وحقنوها بمهدى حتى لا يرتفع ضغطها من الانفعال وبالخارج كانت نور بحضن احمد تقول
_مش عايزه أتيتم تانى ياحمد
انا تعبانه اوى ومش هقدر
وبعد قليل كان الطبيب يخرج من العناية ونور تسأله عن حالة خالتها فقال
_هيا كويسه الحمد لله وانتو كمان لازم ترتاحوا انتم هنا من امبارح وتقدروا تيجوا فى معاد الزيارة يمكن وقتها تتحسن وتكون خرجت من العناية بعد اذنكم
سحب احمد نور وهو يقول
_يالا يا نور ترتاحى فى البيت شويه وباليل تعالى اطمنى عليها
فسارت معه وهى تفكر عما سيحدث بعد عودتهم للمنزل
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
دخلت نور من حمام غرفتها الخاص وتنهدت عندما وجدت الغرفه فارغه فاستلقت على الفراش وهى تحاول الاسترخاء وتفريغ عقلها من كل ما حولها علها تستطيع النوم قليلاً الا أنها شعرت بدخول احمد ومعه بعض السندوتشات وكأس من الحليب ويقول بصرامه
_هتعملى فيها نايمه برضو هصحيكى فبالادب كدا قومى يا نور كلى انتى من امبارح ماكلتيش
تنهدت نور وهى تنهض جالسه وتستسلم لكلامه بدون نقاش فهى تعرف أن النتيجه واحده وبعد أن انتهت همت بحمل الاطباق إلا أنه سحبهم منها وقال
_ نامى انتى شويه وارتاحى انا هدخلهم
الا ان نور نادته وقالت
_ لا انا عايزه اتكلم معاك في موضوع
وضع احمد الاطباق بجواره وسحب كرسياً وجلس قريباً منها وهو يقول
_مالك يا نور ايه إلى محير دماغك كدا ومتردده تقوليه
اغمضت نور عينها وكأنها تهرب من قراته بأفكارها ثم سحبت نفس وقالت
_انا مش هسافر معاك دبى
ارتفع إحدى حاجبيى احمد وقال بهدوء
_مش فاهم امال هتعملى ايه؟!!!
تنهدت نور وقالت وصوتها يخفت أكثر متوقعه عاصفه غضبه
_احمد انا مقدرش اسيب خالتو حتى لما تخرج ازاى اسيبها لوحدها
قال احمد
_اذا كنتى انتى في عيشتك معاهم طول عمرك عائشه وحيده
قالت نور بضيق
_احمد ارجوك بلاش كل شويه تتكلم في الموضوع دا حياتى ليها ظروف تانيه ياحمد
وهنا كان فلت صمام الأمان تاركاً العاصفة المنتظره فقال صارخاً
_والظروف دى اتحلت خلاص وحنيتى ليهم وجوزك عادى تتخلى عنه
صرخت نور ايضا
_انت ليه بتخلط كل الامور منى مش خالتى منى دى امى لو انت مكانى هتسيب امك لوحدها ياحمد وتسافر
أطاح احمد بالاطباق من جواره لتنزل مهشمه وهو يقول بعصبيه
_وجايه تقولى الكلام دا قبل السفر بيومين يا نور
منى مش امك يا نور ومهما عملتى مش هتبقى امك فاكره المثل إلى كان بيعيرك بيه خالها وبكيتى ليه وانتى بترددي أن عنده حق
كان بيقول(يا مربى في غير ولدك )يانور وانتى مش بنتها يا نور ولا هى امك
صرخت نور به
_بس بقى بس انا هكون بنتها ومش هتخلى عنها لا في أزمتها ولا من باب سنها ياحمد كفايه بقى كفايه
اخذ احمد نفس وقال
_يبقى انتى إلى اخترتى يا نور
ثم ارتفع وسحب حقيبه من فوق خزنه الملابس وفتحها بعصبية وأخذ يلقى بها جميع ملابسه بعشوائيه واغلقها بقوه ثم سحبها وخرج لتسحب نور نفسها من الصدمه وتصرخ خلفه
_احمد احمد انت رايح فين
ليجيبها من خلف ظهره
_رايح فى ستين داهيه وانتى هيهمك ايه سنه من سنه ويومين
ثم اغلق باب الشقه خلفه بقوه لتنتفض نور إثر صوته الذى بدى كالصفعه القويه
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
طوال يومان لم تهدى فيهم نور توترت اعصابها وهى لا تعثر لأحمد على مكان لم يذهب لأخته ولا لأحد من أقاربهم وحتى بالجامعة ذهبت متاخره بعد أن سلم اوراق إجازته فقط واليوم هو آخر امل لها فقد ترك اوراق سفره (بسبوره)
وهى تنتظره في البيت منذ الصباح ومع صوت اذان العصر سمعت صوت مفتاح باب البيت لتخرج ملهوفه وما أن رأته حتى جرت عليه واحتضنته وقالت
_حرام عليك ياحمد عمرك ما تعمل فيا كدا تانى انا كنت هتجنن عليك والله كنت هموت من القلق كدا اهون عليك الله يسامحك
ثم شهقت وهى تقول ببكاء
_إلى انت عايزه هعمله بس ارجوك متختفيش كدا تانى
احتضنها احمد بقوه وقال
_راهنت نفسى انى الاقيكى مستنيانى هنا وكسبت الرهان...انا اسف يا نور عمرى كله .. اسف اوى وهتوحشينى اوى اوى اوى
رفعت نور عينها لعين احمد وقالت
_خلاص ياحمد انا هسافر معاك انا مقدرش ابعد عنك
ابتسم احمد ثم أخذ نفساً عميقاً وقال بتعب
_انا عارف انى كدا غبى بس انتى عندك حق مينفعش بانانيه اسيبك امك إلى ربتك وكمان اخر سنه لدراستك واضيع عليكى فرصت تكونى معيده زميله وكمان تتطمنى على ابن اختك
ثم قال ببساطه مصطنعه
_وبعدين دى سنه هتعدى بالطول أو بالعرض ايه يعنى سنه
ثم أخذ يقبلها بقوه وهى يقول
_يالهوى سنه سنه ياحمد سنه
تعالت ضحكات نور مختلطه ببكائها وهى تقول
_احمد ... احمد الطياره ... احمد
لتشهق وهى تحمل بين يديه وهى يقول بغيظ
_اتهدى شويه دى سنه يا مفتريه سنه وانا بتلكك وشويه وهشيلك واخدك في شنطه ولا من شاف ولا من درى اااه يانى يما سنه ياناس
لتتعالى ضحكات نور وهى تقبله بلهفه وتقلده قائله
_اه يا حبيبي سنه اه يانى ياما سنه ياناس
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
انخرطت نور ببكاء شديد فى أحضان منى وهى تقول
_سافر يا خالتو احمد هيبعد عنى سنه يا خالتو
ربتت خالتها على كتفها وهى تقول
_مالنا قلتلك يا نور انا بقيت كويسه وخارجه بكرا من المستشفى كنتى سافرتى معاه يا بنتى
قالت نور بتعب والعالم يدور بها
_خالتو انا تعبانه اوى اناااااا.......
صرخت منى مستنجده فاتتها الممرضه سريعا والتى ساعدت نور ثم اسندتها لغرفة الكشف وقالت
_ثوانى هنادى الدكتور
وبعد قليل حضر للطبيب وبعد أن فحصها طلب
من الممرضه سحب عينه دم منها لعمل تحليل والذى بعد ساعه طمئنها على صحتها وطلب منها زيادت الحرص على نفسها والغذاء السليم وبشرها بكونها حامل
احتضنت نور منى بسعاده وهى تقول
_انا حامل يا خالتو حاااامل انتى عارفه انا بقالى قد ايه منتظره اسمع البشره دى
الحمدلله يارب الحمدلله
وامسكت نور بالهاتف تنوى الاتصال باحمد الا أنها قالت بحزن
_انا لسه معرفش نمرته هناك ايه يا خالتو طيب أكلمه واقوله ازاى دلوقت
انتفضت على صوت رنين هاتفها وعندما وجدت الرقم خارج مصر صرخت بمنى وقالت
_دا اكيد هو يا منى اكيد هو
أجابت نور بلهفه وابتسمت بسعاده مع صدق حدسها وقالت
_احمد يا حبيبي وحشتنى اوى ياحمد اوى اوى
تخيل ياحمد انا النهارده تعبت شويه و......
_ياحبيبى بس افهم والله كويسه بس الدكتور طلب منى تحليل و......
_والله ياحمد كويسه بس اسمعنى اصل ظهر في النتيجه......
_ياحمد والنعمه ما فى حاجه يا حبيبي انا بس كنت عايزه اقولك انى ......
_خلينى اقول جمله بس مفيده للأخر ياحمد
والنعمه ما فى حاجه
_هههههههههههه يابنى انا حاااااااامل
_احمد احمد انت لسه معايا
_ايوه يا حبيبي متاكده وفى شهرين يمكن دا رد ربنا لينا ياحمد عشان انت طيب وسبتني هنا مع خالتو
_ايوه يا حبيبي هخلى بالى من نفسى وهاكل كويس ... طبعا وحشتنى اوى ترقرقت الدموع بعينها ثم قالت محمد رسول الله
التفتت لخالتها لتجدها أيضاً تبكى ثم فتحت أحضانها لها لتستقبلها بحب أنار وجه نور لتهمس بخفوات غير مسموع
_ماما
ولكن منى سمعتها فتشدد على احتضانها وتقول
_روح وقلب ماما يا نور
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
بعد عاما وسبعه اشهر
(يالا حالا بالا بالا حيو ابو الفصاد هيكون عيد ميلاده الليله اسعد الاعياد فليحيا ابو الفصاد)
_يالا يا بسمه قولى هوف
قالتها نور لابنتها فى اول عيد ميلاد لهاوهم بحديقه منزلهم الجديد وحولها كل من احبتهم بيوم لتشعر انها اخير سعيده وبيتها بمثابت بيت عائله للجميع واختها تحمل طفلها وتقبله وتقرب منها وتقول بمزاح
_ودى يا ست بسمه هديه أستاذ نور عريسك ليكى
لتقاطعها بسمه الكبيره تقول
_هو مين دا امال مجد باشا ابنى عريس مين
ليحمل احمد بسمه ابنته من وسطهم وهو يقول بمزاح
_يالا يا غجر انتى وهى برنسس بسمه دى لما تكبر هتتجوز بابا وبس قال نور ومجد قال
تعالت ضحكات نور وهى تقول
_ياسلام
ضحك احمد وهو يعتقل خصرها ويقول
_طبعا طب اساليها كدا
ها يا بسوم بتحبى مين يا قمر بابا
لتقول الطفله بتلعثم
_نانااااااا
فصدم الجميع من ردها بينما ترفع الطفله يدها ناحيت منى جدتها التى تعيش معهم في نفس البيت لتحملها منى وتقبلها بشده وتقول
_حبيبت قلب نانا يا ناااااس
فيميل احمد علي رأس نور ويقول
_احسن برضو اهى تخلى لينا الجو
اتسعت عين نور وتلفتت حولها وكان الجميع يسمعهم فتقول
_احمد عيب اختشى
فتتعالى ضحكات احمد وهو يقول
_شفتى انتى نيتك شمال ازاى دا انا قصدى نناقش مع بعض رسالتك يا عمرى
المصرى القديم ومهاراته وقدراته التى تحدث عنها التاريخ
ارتفعت ضحكات نور فيقول احمد بمزاح
_ايوه واثبتى فوق على الرنه دى وحيات عيالك يا شيخه باعتبار ما سيكون باذن الله وربنا يوفقنا بقا
🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵🔵
تمت بحمد الله
بقلم ليلى الشبراوى (ام حنين)


ليلى محمد الشبراوي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 27-09-20, 10:07 PM   #15

قصص من وحي الاعضاء

اشراف القسم

 
الصورة الرمزية قصص من وحي الاعضاء

? العضوٌ??? » 168130
?  التسِجيلٌ » Apr 2011
? مشَارَ?اتْي » 2,558
?  نُقآطِيْ » قصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond reputeقصص من وحي الاعضاء has a reputation beyond repute
افتراضي

اهلاً وسهلاً بك بيننا في منتدى قصص من وحي الأعضاء ان شاء الله تجدين مايرضيك موفقة بإذن الله تعالى ...

للضرورة ارجو منكِ التفضل هنا لمعرفة قوانين المنتدى والتقيد بها
https://www.rewity.com/forum/t285382.html

كما ارجو منك التنبيه عندما تقومين بتنزيل الفصول على هذا الرابط
https://www.rewity.com/forum/t313401.html

رابط لطرح اي استفسار او ملاحظات لديك
https://www.rewity.com/forum/t6466.html



واي موضوع له علاقة بروايتك يمكنك ارسال رسالة خاصة لاحدى المشرفات ...

(rontii ، um soso ، كاردينيا73, rola2065 ، رغيدا ، **منى لطيفي (نصر الدين )** ، ebti )



اشراف وحي الاعضاء



قصص من وحي الاعضاء غير متواجد حالياً  
التوقيع
جروب القسم على الفيسبوك

https://www.facebook.com/groups/491842117836072/

رد مع اقتباس
قديم 27-09-20, 10:32 PM   #16

غدا يوم اخر

? العضوٌ??? » 5865
?  التسِجيلٌ » Apr 2008
? مشَارَ?اتْي » 1,159
?  نُقآطِيْ » غدا يوم اخر is on a distinguished road
افتراضي

القصة جميله مادري المتصفح يرجع ني الي فصول والا فيه تكرار في التنزيل
البطله منى معها حق وعلي قولهم تصرفات بسيطه تجلب مشاكل كبيرة اختها دلعتها وهي اصلا انانيه
ثانيا الواحد مايتدخل في العلاقات يضع مشاركة بس صعب نقول القطط المغمضه تفتح عيونها وتعطي نية سيئية
كان ودي اعرف سبب زواج ابو منى علي امها الي ماتربعدها علي طول او يمكن مات بعد وفاة زوجتيه


غدا يوم اخر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 08-10-20, 10:26 PM   #17

nizou

? العضوٌ??? » 310414
?  التسِجيلٌ » Jan 2014
? مشَارَ?اتْي » 504
?  نُقآطِيْ » nizou is on a distinguished road
افتراضي

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

nizou غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-10-20, 04:54 AM   #18

noor elhuda
 
الصورة الرمزية noor elhuda

? العضوٌ??? » 412923
?  التسِجيلٌ » Nov 2017
? مشَارَ?اتْي » 1,005
?  نُقآطِيْ » noor elhuda is on a distinguished road
افتراضي

موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

noor elhuda غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 13-10-20, 05:06 PM   #19

funy19

? العضوٌ??? » 36652
?  التسِجيلٌ » Aug 2008
? مشَارَ?اتْي » 3,009
?  نُقآطِيْ » funy19 is on a distinguished road
افتراضي

Thaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanks

funy19 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 09:05 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.