عرض مشاركة واحدة
قديم 31-01-21, 09:01 AM   #2

عبدالله محمد حسن

? العضوٌ??? » 484382
?  التسِجيلٌ » Jan 2021
? مشَارَ?اتْي » 3
?  نُقآطِيْ » عبدالله محمد حسن is on a distinguished road
افتراضي ارجوك لا تذهب معهم الجزء الثاني

أرجوك لا تذهب معهم
*******************
بالعامية
********
الجزء الثاني

**************
قمنا ورحنالهم.. كانوا تقريبا في أعمار متقاربة... كان معاهم عدة التصوير.. وعربيتهم. ...فجأة ظهرت خارج الفندق....
-السلام عليكم
مصطفي قال. ردوا علينا
-وعليكم السلام
قلت لهم:-
-ممكن نقعد شوية معاكوا
قالت البنت وكان إسمها راندا:-
-بس بسرعة ياشباب علشان ورانا تصوير خارجي
ضحكت بصوت واطي وقلت لمصطفي همسا:-
-هما فاكرين نفسهم قاعدين في الإستوديو.. باين عليهم هربانة منهم يادرش.
رد مصطفي وقال:-
-عديها ياصاحبي.. عديها خليها تعدي
تنحنحت وقلت:-
-يسعدنا ويشرفنا إننا نتعرف عليكوا وخاصة بعد ماعرفنا إنكوا رايحين تصوروا فيلم.... وإخترتوا يكون طبيعي... يعني صحرا بدون مؤثرات..
رد واحد منهم يبدوا إنه المخرج عرفنا بعد كده إن إسمه سعيد:-
-طبعا أنا كل أعمالي طبيعية... مابحبش جو الإستودياهات... اللي إحيانا بيقتل الشعور الحقيقي الطبيعي عند المشاهد.
ثم إلتفت إلي إحدي البنات المارات خلفه في تلك اللحظة وقال :-
-مش كده برضوا ياهند؟
قالت هند وهي مأخوذة بمايقول:-
-طبعا.. طبعا.. ياأستاذ.. يافنان ياكبير
-شكرا. ..شكرا
وكمل وقال :-
-أصل إحنا بنحب جو الأساطير والقصص الشعبية.. والصحرا مليانه بالقصص والمغامرات علشان كده أعمالي ليها جمهور كبير..
قلت لمصطفي همسا:-
-سمعت عنه
-أبدا... ولا حتى في طبق اليوم... مافيش غير الحادثة اللي قريتها في الجورنان
قلت:-
-غير الموضوع أحسن يسمعوك حادثة إيه دلوقتي... مازلت مصر إنهم أشباح
قال مصطفي في تحدي:-
- أيوه... تحب أثبت لك
إزاي
قال مصطفي:-
-الحادثة ليها سنة تقريبا... إسألهم عن التاريخ وشوف
-إنت بتبالغ كتير يامصطفي ...وعلشان أسكتك هسألهم بس بعد مانتعرف علي الواد والبنت الباقيين...
مصطفي قال :-
-ماشي وهنشوف
إلتفت إليهم...كانوا بدأوا يتسآ ءلون فيما بينهم عنا لماذا نتكلم همسا وماذا نقول
قلتلهم:-
-معلش... أصل كان فيه موضوع كده... متعرفناش
قال المخرج:-
-آه.... دي إسمها سها.. ودا كريم... كلهم ممثلين... وأنا مخرج ومصور وخلافه....
قالها وهو يخرج سيجار كوبي يدسه بين شفتيه ويشعل فيه النار
قلت له:-
-أهلا وسهلا
ممكن أسألكوا سؤال
قبل مايوافقوا... رن هاتف راندا فأسرعت إليه وقالت:-
-دا دادي اكيد عاوز يطمن علينا
قلت لها:-
-فيه إشارة...... إزاي!!
قالت راندا وهيه قايمه

- أصل دا متصل بالقمر الصناعي مباشرة ذي الثريا بالضبط
كتمت غيظي جوايا وسكت بعد شوية رجعت راندا.... قال كريم:-
-إيه يارندا مش خير
-لا... دادادي ذي ماقلتلكوا عاوز يطمن علينا
-سلمتي لي علي طنط عنايات
-سلمت تصدق بتقولي الولد العكروت اللي أسمه كريم واحشني هوه وإصحابه موت
ضحك سعيد وسها موافقة علي كلامها
قال سعيد:-
-هنخلص ونروح علي طول
قال مصطفي:-
-دا لو شفتوهم تاني
قال كريم:-
-بتقول إيه ياأستاذ
قلت داركا الموقف:-
-لا دا بيتكلم عن ولاده... أهل مراته عاوزين ياخدوهم.. وإنتوا عارفين الباقي بقي
قال سعيد :-
-آه... فهمت... فهمت... الله يعينه.. بقولكم إيه....إيه رأيكم تيجو معانا تشوفوا تصوير الفيلم؟
قلت مستفسرا:-
-بس مش ملاحظ ياأستاذ سعيد إن عددكم قليل شويه علي فيلم
ضحك المخرج قائلا :-
-لا دي بعض المشاهد الصحراوية فقط
أما باقي المشاهد فكاملة العدد.. هيه قلتم إيه هتيجوا معانا... واللا إيه؟
كدت أن أوافق لولا قال مصطفي:-
-لا... لا... شكرا أصل إحنا ورانا مشوار ومش لازم نتأخر
قلت :-
-مشوار إيه يامصطفي؟
-إنت هتنسي ...بلاش ياسامي ماتروحش معاهم... بلاش
قلت له:-
-لسه برضوا.... علي العموم ياسيدي مش رايح علشان تعرف غلاوتك عندي
وإلتفت إليهم وقلت معتذرا:-
-بلاش المره دي... أصل إحنا المشوار اللي رايحينه مستعجل قوي
قام المخرج وهو ه بيشر بالقيام للي معاه قائلا :-
-طيب نستأذن إحنا بقي علشان نلحق نصور ونرجع
قلت لهم:-
-لحظه واحدة... كان ليا سؤال واحد بس
نظر المخرج الي من حوله ونظر كل منهم إلي الآخر في تساؤل ثم قال:-
-سؤال ؟.....إتفضل
-هوه التاريخ كام النهارده؟
قال المخرج:-
-إيه السؤال البايخ ده ياأستاذ!!
قلتلهم وأنا ببص لمصطفي:-
-معلش ريحوني... الله يريحكم
-ماشي ياسيدي... النهارده29/5
قلت لمصطفي:-
-شايف التاريخ مظبوط آهه
-2017
بصينا أنا ومصطفي لبعض مرددين في نفس واحد :-
-2017!!!
قالت رانده مستغربة:-
-أيوه... إتأخرتوا عن معادكوا واللا إيه
بصيت لمصطفي بصة ذات معني وقد تأكدت من نظريته قائلا موجها كلامي إليهم:-
-لا.... لا....مافيش تأخير ولا حاجه
قال المخرج:-
-ياللا ياشباب العربية مستنيه بره شيلوا الحاجات دي وإلحقوني...
قال مصطفي مستعجبا:-

-اللي أعرفه وقت الحادث إنهم ماكنش معاهم عربية!!!

يتبع.......


عبدالله محمد حسن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس