آخر 10 مشاركات
178 - قيد الوفاء - سارة كريفن - روايات عبير القديمة(كامله)** (الكاتـب : أمل بيضون - )           »          جدران دافئة (2) .. سلسلة مشاعر صادقة (الكاتـب : كلبهار - )           »          كاثرين(137)للكاتبة:Lynne Graham (الجزء1من سلسلة الأخوات مارشال)كاملة+روابط (الكاتـب : Gege86 - )           »          1112-الإستسلام - شارلوت لامب ج6 -د.ن (كتابة /كاملة )** (الكاتـب : Just Faith - )           »          الضحية البريئة (24) للكاتبة: Abby Green *كاملة+روابط* (الكاتـب : * فوفو * - )           »          وَرِيث موريتي(102) للكاتبة:Katherine Garbera(الجزء1 من سلسلة ميراث آل موريتي) كاملة (الكاتـب : Gege86 - )           »          1109 - شىء من الحقيقة - شارلوت لامب جزء 1- د.ن (كتابة فريق الروايات المكتوبة) كامله** (الكاتـب : essaerp - )           »          رواية بدوية الرحيل -[فصحى&عامية مصرية] -الكاتبة //ألاء محمود مكتملة (الكاتـب : Just Faith - )           »          طلب مساعدة لاشراف وحي الاعضاء (نرجو وضع تنبيه بنزول الفصول الجديدة للروايات) (الكاتـب : قصص من وحي الاعضاء - )           »          رواية قصاصٌ وخلاص (الكاتـب : اسما زايد - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-10-16, 07:36 AM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 العصفورة الجريحة / للكاتبة مريم سامي ، مصرية مكتملة






بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية
العصفورة الجريحة
للكاتبة مريم سامي



قراء ممتعة للجميع....





لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:01 PM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t364924.html#post11841842


بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية

العصفورة الجريحة
بقلم / مريم سامي

لابطــــــال

رفيف :هى فتاة فى اوائل العشرينات وهى خريجة كلية هندسة ذات البشرة القمحية والشعر البنى الطويل والعيون العسلى
ريماس:فتاة فى اوائل العشرينات خريجة كلية طب ذات البشرة القمحية والشعر الاسود الطويل والعيون البنى (هنتعرف اكتر عليها فى القصة )
هيثم:شاب فى اواخر العشرينـات وهو دكتور نفسي وهو مرح جدا وبيحب الهزار وذات البشرة السمراء والشعر الاسود الغزير والعيون السوداء
عمرو:شاب فى اواخر العشريــنات وهو صديق هيثم ومرح وذات البشرة القمحية والشعر البنى الغزير والعيون البنى





التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 26-12-16 الساعة 12:02 AM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:01 PM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البـــــــارت الاول

فى مستشفى فخمة للامراض النفسية وفى غرفة من
غرف هذه المستشفى يوجد فتاة نائمة كالملاك
محاطة بالاجهزة والمحاليل وكان يبدو على وجهها
الحزن والتعب والارهاق وبدات تفيق الفتاة
وتتفحص الغرفة من حولها وهى تحاول ان تتذكر
اين جاءت هنا وماذا حدث حتى تذكرت ما حدث لها
ودخلت فى نوبة بكاء مريرة
دخلت الممرضة التى تدعى سناء فى هذا الوقت

وحاولت تهدات الفتاة ولكنها لم تهدا فذهبت الى
الطبيب المعالج
سناء: يا دكتور هيثم
د/هيثم:نعم يا سناء
سناء: الانسة اللى فى اوضة 105 فاقت وقاعدة تعيط وحالتها وحشة اوى
د/هيثم: حاضر حاضر انا جـاى معاكى
وذهبوا الى غرفة المريضة
د/هيثم:ممكن تهدى بس
ولكن الفتاة ظلت تبكى وبدون توقف
حاول د/هيثم تهدأتها ولكن بدون جدوى حتى اظطر

ان يعطى لها حقنة مهدئة
د/هيثم: صبـاح الفل على القمر
الفتـاة بابتسامة بسيطة:صباح النور
د/هيثم : ايه اخـبارك انهاردة
الفتاة: الحمد لله
د/هيثم: تحبي نبدا جلسات العلاج من دلوقتى
ولا وقت تانى

الفتـاة:اوكى الوقتى
د/هيثم: احكيلى ....استنى انتى الاول اسمك ايه
الفتاة: انا رفيف اسمى رفيف
د/هيثم: عاشت الاسامى وانا هيثم
رفيف:مرسي يا د/هيثم
د/هيثم:لالالا د/هيثم ايه انا اسمى هيثم وبس وانتى رفيف وبس.... اوكى ؟
رفيـف:اوكى يا ..هيثم
د/هيثم:ماشى احكى يا انسة رفيف
رفيف:هههههههههه
وبدات تروى ما حدث لها
فى اول يـوم عمل لرفيف
كانت رفيف مازالت نـائمة

الام:قومى يا رفيف قومى هتتاخرى على الشغل ده اول يوم مينفعش كده
رفيف بكسل:هوووف حاضر حاضر
وقـامت رفيف واخذت شاور وفطرت وذهبت الى عملها فى شركة المقاولات
واثناء دخولها اصتدمت بشخص

رفيف:انا اسفة جداً
الشخص : واسفة دى اصـرفها منين
رفيف: ما انا قلت اسفة حضرتك عايزنى اعملك ايه تانى
نظر اليها الشخص وتركها ومشي دون ان يرد عليها وهذا استفز رفيف كثيرا
وذهب رفيف الى مكتب المديـر ودقت الباب فأذن اليها المدير ان تدخل
رفيف:السلام عليـكم ورحمة الله وبركاته

المدير:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رفيف: انا رفيف قدمت هنا ف الشركة على وظيفة
المدير: احنا وافقنا طبعا احنا محتاجين الكفآت اللى زيك
رفيف:متشكرة جدا يا فندم
المدير: تقدرى تروحى مكتبك الوقـتى
رفيـف :اوكى يا فندم السلام عليكم
المدير:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وذهبت رفيف الى عملها وكان يوم متعب للغاية وعندما وصلت الى المنزل
الام:رفيف انهاردة فى حفلة تبع شغل باباكى

رفيف بتعب وهى تطلق تنهيدة:والله يا ماما انا مش قادرة
انهاردة كان يوم متعب اوى

الام:معـلش يا رفيف انتى عارفة باباكى كده هيزعل
رفيف:حـاضر
الام:اتغدى وخشي ريحى شوية
رفيف:حاضر
واخذت رفيف غدائها وذهبت لتنام
وفى المساء
الام:رفيف قومى يا حبيبتى يلا

رفيف بتعب:يا ماما عاوزة انام مش قادرة خالص
الام:يلا قومى وبلاش كسل
رفيف :حـاضر
وقامت رفيف واخذت شاور وارتدت
وعندما ذهبت الى الحفلة وجدت ابيها يذهب الى منضدة
لكن لم تكمل رفيف لان قطع كلامها

د/هيثم:كفاية كده انهاردة ايه رايك ننزل نتمشي ف الجنينة شوية
رفيـف:لا بلاش
د/هيثم:لالالالا هتنزلى
رفيف بعصبية:قلتلك بلاش
د/هيثم:ماشى انا هاخرج لو احتجتى حاجة اضغطى على الزرار وسناء هتيجى لك
رفيـف:انت زعلت منى معلش انا كنت متعصبة
د/هيثم باتسامة:عـادى انا اصلا مقدر حالتك
رفيف:طب ايه رايك ننزل نتمشي فى الجنينة ونكمل كلامنا
د/هيثم بابتسامة:اوكـى
وذهبوا الى الجنينة واثناء سيرهم جاءت

ريماس:ازيك يا هيثم مشوفتكش انهاردة يعنى
هيثم:الحمد لله هو مش كفاية عليك بتشوفينى فى البيت هيبقى هنا كمان وبعدين يا ستى كنت مع رفيف
ريماس وهى تشاور على رفيف:انتى رفيف
رفيف :ايوة
ريماس:انا ريماس دكتورة هنا
رفيف بابتسامة:تشرفنا
ريماس:اكيد هنكون اصحاب
رفيف:اكـيد يا قمر
هيثم: يلا بقه يا ريماس امشي من هنا عشان نكمل احنا
ريماس: مـاشى يا هيثم سلام يا رفيف
وبعد ما ذهبت ريماس
رفيف: ريماس شكلها لطيفة اوى

هيثم: هههه اوى
رفيف: هى ريماس تبقى لك ايه
هيثم: تبقى اختى
رفيف: بجد
هيثم: اه
رفيف: هو انت خاطب او متجوز
هيثم بابتسامة: بتهيالى انا اللى باسالك مش انتى اللى تسالينى
رفيف باحراج :عادى يعنى انا كنت باسال فضول
هيثم: ممكن تسالينى اى حاجة بس بعد ما نخلص الجلسة
رفيف:اوكـى
هيثم:يلا كملى
رفيف : اوكى........
وعندما دخلت رفيف وجدت ابيها يذهب الى منضدة وعندما رات من على هذه المنضدة صُدمت لانه كان ..........




يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:01 PM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البـــــارت الثانى


تلخصت الاحداث الماضية فى رواية رفيف لهيثم على
جزء من حياتها وما حدث لها فى اول يوم الشـركة وعنـدما ذهبت الى الحفـلة ووجدت ابيــها يذهب الى منضدة .....

رفيف:"ايه ده مش ده الشاب الرخم اللى خبط فيه انهاردة طب وبابا رايح هناك ليه ؟؟؟؟؟!!!! " وفاقت من شرودها على صوت ابيها
الاب (محمد): رفيف واقفة عندك ليه تعالى يـلا
رفيف:ها حاضر
وذهبت رفيف الى المنضدة
الاب : ده شريف شريكى فى الشركة وده ابنه حـازم
حازم نظـر لرفيف نظرة لا تحمل اى معنـى
رفيف:اهلا ازيك يا عموا ازيك يا استاذ حـازم
شريف: الحمد لله
حازم بتناكة: كويس
اعـرفكم على حازم
حازم:شاب مغرور خريج كلية هندسة وذات الشعر الاسود الغزير والعيون السوداء والبشرة القمحية .
واثناء الحفلة كانت نظرات حازم موجهة الى رفيـف ولكنـها كانت لا تبالى بهذه النظرات وكانت تَشغل نفسها فى اى شئ اخر كالاشتراك مع امها وام حازم فى الحديث
ومر الوقت وكانت رفيف ملت من الحفلة وكانت تريد ان تعود الى المنزل ولكن كلما قالت لامها كانت ترد عليها قائلة (مينفعش باباكى يسيب الناس ويمشي )
وملت رفيف ولكن كانت تحاول ان تتحدث مع امها وام حازم التى تدعى"سوسن" ولكنها ملت فكل احاديثهم عن من تزوجت ومن طُلِقـت
حتى جـاء اليها اتصال انقذها وكان الاتصال من اخـيهـا (وليـد )

رفيف:ماما هاخرج ارد على الموبايل برة اوك
الام: طيب
وقامت رفيف وخرجت فى جنينة القاعة
وليد:سلام عليكم ازيك يا روفة
رفيف :وعليكم السلام وحشتنــى اوى يا ليدة
وليد : وانتى كمـان يا روفة عاملة ايه يا حبيبتى
رفيف: انا تمام الحمد لله وانت ايه اخبارك
وليد: تمام يا قمر
وعلى المحور الاخر عند حازم
ظهرت عنده بنت
البنت:هاااااى يا زومة
حازم: اهلا يا ولاء
اعرفكم بولاء: بنت شقراء تحب حازم بجنون وتريده ان يخطبها ولكنه لديه حكمة وهى (عمرى ما اتجوز بنت مشيت معاها) وتبقى بنت صاحب بابا حازم .
البنت:اخبارك ايه
حازم: كويس
البنت:طب تعالى نتمشي برة شوية
حازم : مـاشى
وعندما خرجوا وجد حازم رفيف تضحك وكان فضوله يثيره حتى يعرف ما يضحك هذه الفتاة ف كلما ....راها يراها لا تضحك
حازم: ولاء روحى جيبيلنا بيبسي من هناك
ولاء:هاروح لواحدى
حازم:يعنى حد هياكلك يلا روحى جيبيه وانا هاروح التواليت وهاجى
ولاء:حاضر
وذهب حازم وراء رفيف اختبئ وراء شجرة
وسمع هذا الجزء من المكالمة

رفيف:انت هترجع امـتة
وليد:كمان شهرين يا قمر
رفيف:متتاخرش انت وحشتنى اوى
وليد:ما انتى عارفة الشغل يا روفة
رفيف:ماشى سماح المرة دى بس
وليد:ههههههههه ماشى انا مضطر اقفل
رفيف:ماشى يا حبيبي مع السلامة
وليد : مع السلامة
وانهت رفيف المحادثة وعندما التفتت ورآهِا وجدت وراها حازم وعندما رأته
رفيف بخضة: اييييييييه ده حد يعمل كده
حازم ببرود: وانا عملت ايه يعنى
رفيف:ولا حـاجة
وعندما استدارت للذهاب استوقفها صوت حازم قائلا:بس ايه يا قمر مين اللى كنتى بتكلميه وانتى مبسوطة اوى وبتضحكى ٍوتقوليله حبيبي
استفزت رفيف من طريقته فى الحديث كانت ٍتريد ألا تقول شيء فهو بالاصل لا يخصه مع من كانت تتحدث ولكنها ردت قائلة
رفيف ببرود:اظن شئ ميخصش حضرتك وميصحش انى اقف معاك هنا
حـازم:لكن ينفع ان حضرتك تكلمى واحد وتقولى حبيبي ههههههههه فاكرانى مسمعتش المكالمة
رفيف ببرود وهى كاتمة ضحكتها:طيب ما تسمعها هيحصل ايه يعنى
حازم محاولا استفزازها:هـاروح اقول لباباكى ومامتك
رفيف ببرود وهى كاتمة ضحكتها:هتقولهم ايه يعنى
حازم:هقولهم انك بتكلمى شاب وهاحكيلهم على المكالمة
رفيف ببرود:قولهم
وتركته وذهبت بدون ان تنطق واستُفز حازم كثيرا منها وجاءت ولاء لحـازم وقد راته وهو يتكلم مع رفيف
ولاء: هو ده التواليت
حازم ببرود:ايه يا ولاء اولا: دى بنت صاحب شريك بابا .... ثانيا: انتى مالك تبقى لى ايه عشان تسالينى مراتى خطيبتى حبيبتى مثلا
ولاء :اومال انا ابقى ايه
حازم:لا يا ماما فووووقى انا عمرى ما اتجوز واحدة مشيت معاها
ولاء : يعنى افهم من كده انك مش هتخطبنى
حازم:افهميها زى ما تفهميها سلام يا قطة
وتركها وذهب الى القاعة
اما على المحور الاخر
عندما ذهبت رفيف الى المنضدة كان الجميع جالسون عدا حازم ومرت فترة وجيزة وجاء حازم وبعد ما جلس حازم وبعد لحظات

رفيف:ماما وليد كلمنى
الام:بجد ده واحشنى اوى
حازم:"ايه الست دى تقولها وليد كلمنى تقولها ده واحشنى !!!!!!!!!"
ام حازم(سوسن):هو وليد ده خطيبك يا رفيف
رفيف:لا يا طنط مش مخطوبة وليد ده (وضغطت على الكلمة اوى )اخويـــا
فى هذا الوقت كانت رفيف فى حالة من السعادة انها استطاعت ان تفعل به مثلما فعل معها فى الصباح فهو استفزها وهى الاخرى استفزته
وعلى المحور الاخر كان حازم فى حالة صدمة وغيظ

سوسن:انتى يارفيف بتشتغلى
رفيف:أيـوة يا طنط
سوسن : بتشتغلى ايه بقه
رفيف:مهندسة فى شركة مقاولات(.....)
سوسن: زى حـازم برده بيشتغل فى نفس الشركــة
الام(حنان):بجد
حازم:اه يا طنط
ويمر الوقت كالدهر على رفيف وتنتهى الحفلة ويذهب كل منهم الى منزلـه وعندما وصـلوا نامت رفيف وفى الصـباح ..............
ولكن قاطعها د/هيثم قائلا:كفاية انهاردة يا رفيف ويلا عشـان الغدا
رفيف:انا ماليش نفس
د/هيثم:لالا مينفعش
رفيف:اوكى هاكل بس حاجة بسيطة
د/هيثم:لا برضه مينفعش هاخلى سناء تجيبلك الاكل الاوضة ولا تـاكلى هنا
رفيف:لالا اكل هنا.. انا هو مين جابنى هنـا ومافيش حد سال عليـا
د/هيثم:اللى جابك واحدة بس مش فاكر اسمها ايه ...اه افتكرت اسمها سـارة
وبالنسبة للسؤال التانى فمامتك بتسال عليك دايما هى وباباكى وبيجوا باليل ولسه ماجوش انهاردة

رفيف:امممممم ماشى
د/هيثم:بصى دلوقتى انا هابعتلك الاكل مع سناء وهاستأذن انا بقه
رفيف:اوكـى
وبالفعل قد بعث هيثم الطعام مع سناء وتناولت رفيف طعامها وحل الظلام المكان وجـاءت سارة ..........


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:45 PM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


البـــارت الثـالث

قد توقفنا سابقا عندما جـاءت سـارة لرفيف
رفيـف:سارة وحشانى اوى
سارة وهى تحتضنها: انتى اكتـر اخبارك ايه الوقتى
اعرفكم بسـارة :
"فتاة فى اوائل العشرينات خريجة هندسـة وهى ابنة عم رفيف وهى الصديقة المقربة الى رفيف ...ذات البشرة السمـراء والشعر البنى الطويل والعيون البنية "

رفيف:الحمد لله احسن ..انتى اللى جبتينى هنا
سـارة:اه(سارة محاولة تغيير زمام الحديث)بسايه ده يا بت احلويتى كده ليه
رفيف:هههههههههه لسه زى ما انتى يا سـارة
سـارة بابتسامة:طبعا(ثم استطردت قائلة:انهاردة كانت مامتك وباباكى جايين زى كل يوم بس انا قلتلهم مافيش داعى على اساس ان كل اما بنيجى بتبقى نايمة بس انا حظى حلو انى اجيت لقيتك صاحية
رفيـف: طب ابقى طمنيهم بقه
سـارة : حـاضر
رفيـف:سارة ابقى هاتيلى هدوم بدل الهدوم دى
سارة:حـاضر
$$$$$$$$$$$$$$$
وعـلى المحـور الاخر
فى فيلا فخمة يوجد شابان يتسـامران

هيثم :خلاص يا عمـرو مش قـادر
عمـرو:برضه مامتك وموضوع بنت خـالتك
هيثـم : أيـوة يا ابنى كل يوم تكلمنى فى نفس الموضوع اصلا انا مبحبش سمر مافيش قبول ناحيتها انا باعتبرها اختى وبس
عمـرو:عــارف يا هيثم
هيثــم:اومـال ماما وبابا مش راضيين يفهموا ويعرفوا كده ليييييه اللى واقف جمبـى بس هى ريماس لما بيكلموا ف الموضوع ده هى اللى بتدافع عنـى
عمـرو:امممم طب ما تفكر ف حـاجة تخـلى مامتك تغير رايها
هيثم:ماما تغير رايها !!! ده من سابع المستحيلات
عمـرو:طب هتعمل ايه
هيثم:مش عارف بس بفكر فى حل
عمـرو:طب هامشي انا
هيثم:استنى شوية انا مش رايح العيادة
عمرو:امممم اوكـــــى هنعمل ايه
هيثـم:نخرج بقه وخـلاص
عمـرو:اوكـى ...هى فين ريماس مشوفتهاش يعنـى
هيثم: ريماس عند صحبتـها
عمـرو:اوك يلا
هيثم:اوكى
$$$$$$$$$$$$$$
على المحـور الاخـر
سارة:يلا بقه يا روفة سلام وهاجيلك بكرة ان شاء الله
رفيف:سلام يا سوسو
واستلقت رفيف على السرير لتخلد الى النوم فى سبات عميق
وفــــــــــــــى الصباح
كان يوجد ملاك نائم على سريره وقد كانت خالدة فى النوم ولكن استيقظ هذا الملاك بعد دقات الباب فاستيقظت رفيف واعتدلت على السرير ثم قالت

سناء بابتسامة:صباح الخير
رفيف بابتسامة صغيرة:صبـاح النور
سناء:د/هيثم قالى اجى اشوفك صاحية ولا لأ عشان تبداو الجلسة
رفيف:طيب كمان ساعة على اما اكون فوقت شوية
سنـاء:اوك يا انسة رفيف
رفيف:اوك
$$$$$$$$$$$
وبالفعل خرجت سناء واخبرت دكتور هيثم بما قالته رفيف
وفى ذلك الوقت دخل عمـرو لهيثم

عمـرو:ايوة يا عم قاعد انت ف المكتب وانا شغال من الصبح
هيثم: بطل قر وعموما انا الحالة بتاعتى لسه مكنتش صحيـت فسناء دخلتلها وساعة وهاروحلها
عمـرو : مـاشى
$$$$$$$$$$$
وظلوا يتحدثون وبعد مرور الساعة استاذن هيثم من عمـرو وذهب الى رفيف فى غرفتها

هيثم:صبـاح النور
رفيف:صباح الخير
هيثم:ازيك انهاردة يا جميل
رفيف:تمام الحمد لله
هيثم:دايما .....هتاخدى الجلسة فيـن
رفيـف:هنا لانى مكسلة انى انزل
هيثم:اوكـى
رفيف:ممكن تفتح الباب بتاع الاوضة
هيثم بابتسامة:اكيـد
وبالفعل فتح هيثم باب الغرفة فتحة صغيرة
هيثم:كده تمام
رفيف:اه
هيثم:يلا ابداى كملى
رفيف:اوكى
وبدات رفيف فى السرد
ويمر الوقت كالدهر على رفيف وتنتهى الحفلة ويذهب كل منهم الى منزلـه وعندما وصـلوا نامت رفيف وفى الصـباح تذهب رفيف الى عملها وعندما تذهب
مروان :رفيف المدير سال عليك
مروان : "زميل رفيف فى المكتب''
رفيف:ليه فى حاجة
مروان : معرفش
رفيف:اوك انا هاروح اشوف فى ايه
مروان : اوكى
وبالفعل ذهبت رفيف الى مكتب المدير وعندما دخلت
رفيف:سلام عليكم
المدير:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رفيف:مروان قالى ان حضرتك عايزنى يا فندم
المدير:ايوة يا رفيف فى مشروع جديد بس هيبقى معاكى حـازم شريف
رفيف بصدمة:ايييييييه
المديربتعجب:فى حاجة يا رفيف
رفيف:لالا ابدا ...حاجة تانية يا فندم
المدير:لا خلاص يا رفيف وياريت تبداو ف المشروع من بكرة
رفيف:حاضر يا فندم
واستدارت رفيف للخروج ولكن
اوقفها صوت المدير قائلا:اه يا رفيف هتبقى انتى وحازم سوى
رفيف وهى تجز على اسنانها : حـاضر يا فندم حاجة تانية يا فندم
المدير : شكرا يا رفيف
رفيف:سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المدير : وعليكم السـلام
وعندما خرجـت رفيف من مكتب المدير........


يتبع......


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:45 PM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

البــــــــارت الـــــرابع


وعندما خرجـت رفيف من مكتب المدير........
وجدت حازم امامها وهو ينظر اليها فأطلقت تنهيدة تعبر عن غيظها المكتوم ثم استدارت بدون ان توجه اليه كلمة وعنـدما ذهبت الى مكتبهـا وجدت مروان وسـارة ينظرون اليها

سـارة:مالك يا روفة فى حـاجة

رفيف اطلقت تنهيدة:مـافيش

سـارة:هو ايه اللى مفيش فى ايه يا بنتى؟

مروان:خلاص يا سـوسو تلاقيها زعـلانة من حـاجة بس

اعـرفكم على مروان
مروان:زميل رفيف فى المكتب وهو بيحب سارة وهيتقدمـلها قـريب ؛ وهو وسيم وذات الشعر البنى الغزير و العيون البنية

سـارة:على العموم يا رفيف براحتك بس اكيـد هتيجى تقوليلى

رفيف بابتسامة:ان شاء الله ممكن نشوف شغلنا بقه

سارة ومروان:حـاضر

واستمروا فى عملهم حتى قاربت الساعة الرابعة عصـرا وكانت رفيف منهمكة فى العمـل

سـارة:يا رفيف الساعة 4 يلا عشان نمشي

رفيـف:بجد ....محستش بالوقت خالص

سـارة:يـلا بقه

رفيف:حـاضر حـاضر

وخرجوا من المكتب واتجهوا الى عمـارة بيتهم وللعلم سـارة بيتها فوق بيت رفيف وعندما وصلوا اما بيت رفيف

سـارة:على فكرة اعملى حسابك انى هانزلك بعد الغداء عشان اشوف كان مالك

رفـيف:انا عارفة انك مش هتسكتى غير اما تعـرفى

سـارة:ههههههههه يلا بقه ادخلى وانا هانزلك بعد الغداء

رفيـف : لا بصى اقولك حـاجة احسـن تعـالى اتغدى
معـايا بدل ما تروحى البيت وترجعى تانى

سـارة:هههههههههه على اساس ان البيت فين يعنى ده احنا فوقكم يا بنتى

رفيـف:هههههههههه المهم احنا واقفين بقالنا سـاعة وما اتفقناش

سـارة:هو الغدا عندكم امـتة

رفيف:هههههههههه ادخلى ادخـلى

ودخلوا الى البيت وعندما دخـلوا

الام:اهلا يا سوسو.....ازيك

سارة: انا الحمد لله وانتى ازيك يا طنط

الام :الحمد لله ....

رفيف:ماما سارة هتتغدى معانا انهاردة

الام:ماشى ...ادخلوا اقعدوا فى الاوضة على ما الاكل يجهز

رفيـف:حـاضر

وبالفعل ذهبا الفتاتان الى الغرفة

رفيـف:خدى يا سارة البيجامة دى

سـارة :حـاضر بس على ما طنط تخلص الغدا تكونى قولتيلى ايه اللى حصل قلبلك حالك كده

رفيف:حــــــــــاضر

سـارة:ايوة كده خليك مطيعة

رفيف:ههههههههه

وبدلا الفتاتان ملابسهم

سـارة:احكـــــى

رفيف:حـاضر .....بصى فـاكرة حازم اللى كنت قلتلك عليه

سـارة:ااااااااه بتاع الحفلة

رفيف:أيـوة هو

سـارة:ها كملى

رفيف:انهاردة اول ما روحت المكتب .........(وقصت لها ما حدث)

سـارة:هههههههههههههه

رفيف بغيظ:تصدقى انك رخمة بتضحكى على ايه الوقتى

سـارة:ههههههههههههه

رفيف:بطلى ضحك

سـارة:احم خلاص الوقتى انتى هتعملى ايه

رفيف:مش عارفة يا بنتى ده بـارد اوى وبيتعمد انه ينرفزنى

سـارة:بصى انتى كل اللى ما بينكم شغل لو حَب انه يستظرف تجاهليه

رفيف:اكيد ده اللى هيحصل

سـارة:بصى........... ولكن قاطعهم صوت الام من الصالة

الام:يلا يا بنات الاكل جهز

سـارة ورفيف:حـاضر جايين

وخرجوا لتناول الغداء وبعد تناول الغدء استـاذنت سـارة وذهبت الى بيتها ودخلت رفيف غرفتها لتُكمل عمـلها وحـل الظلام ارجـاء المكان وذهبت رفيف الى النوم فى سبـات عميـق.
وفى الصبـاح استيقظت رفيف كشعلة من النشـاط وذهبت لكى تأخذ شـاور ثم ذهبت لتناول الافـطار مع امها وابيها وعلى الافطـار
الاب:اعملى حسابك يا روفة تيجى بدرى عشان شريف وسوسن وحازم جايين باليل

رفيف:ايييييييه

الاب:فى حـاجة

رفيف:لالا ابدا بس انا مش هاقدر احضر

الاب:ليـه

رفيف:عندى شغل انا وسارة ولازم اروح لها باليل نخلصه

الام:الشغل يتاجل لبكرة يا رفيف

الاب بحزم وصرامة:رفيف انا قلتها كلمة انتى لازم تبقى موجودة

رفيـف:حـاضر .....انا نازلة سارة بترن عليا

الاب :متتاخريش

رفيف:ان شاء الله

رفيف اثناء نزولها على الدرج كانت تتلفظ بكلمات غير مفهومة وفى ذلك الوقت جاءت اليه سـارة

سـارة:هههههههه ايه يا بنتى انتى اتهبلتى ولا ايه

رفيف:انا بجد هاموت من الغيظ

سـارة :فى ايه بس فهمينى

رفيف:تعالى نركب وهاقولك واحنا فى العربية

سـارة:اوكـى

وركبا السيارة وانطلقا الى الشركة وهذا كان الحديث فى السيارة
سـارة:ها بقى ايه اللى مزعلك وغايظك اوى كده

رفيف بغيظ:حــــــــازم

سـارة:فى ايه ماله

رفيف:معزوم عندنا باليل عشان اونكل شريف والشغل مع بابا

سـارة:وانتى طبعا نفسك متحضريش

رفيف:طبعـا وحاولت انى محضرش بس بابا مصمم

سـارة :طب واللى عنده حـل

رفيف:اعمل اى حاجة عيزاها

سـارة:قولي لباباكى انك عندك شغل معايا

رفيف:ههههههههه قولتله قالى مافيش شغل وكلامى يتسمع

سـارة:اووووف طب بصى انا هابقى انزل اجيبك من البيت واقول لعم وان فى شغل ضرورى

رفيف:مفكرتيش ان ممكن حـازم يقول لبابا ان انا شغلى معاه ومافيش اى شغل الوقت

سـارة:ااه خلاص بقه احضرى وامرك لله

رفيف وهى تطلق تنهيدة:ماشى

ووصلوا الى الشركة وقضيت رفيف وقت عملها وجاء ميعاد انتهاء العمل ووصلت الى منزلها
الام:يلا يا روفة اتغدى وغيرى وريحى شوية قبل ما يجوا

رفيف:حـــــاضر

وذهبت رفيف لتبديل ملابسها واخذت غذائها وذهبت لتستلقى على سريرها حتى ذهبت فى نوم عميق

وفى المساء
الام:روفة

رفيف:ها

الام:قومى بقه فات الناس جايين وانتى لسه نايمة

رفيف:ماما يا حبيبتى انا مش عـايزة اقابلهم ممكن انا جاية تعبانة ونفسي انام

الام:يلا بقـه مينفعش كده

رفيف:يا ماما مبطيقش اللى اسمه حازم ده

الام:معـلش قومى بقه ونكلم ف موضوع مبطيقهوش ده ف وقت تانى

رفيف:اووووف حاضر

وقامت رفيف واتجهت الى الحمام ثم اخذت شاوروبدلت ملابسها
ودق الباب فتحـت الام الباب وبعد الترحاب ادخلتهم غرفة الضيوف وبعد القليل من الكلام

سوسن:ايه ده اومال فين رفيف

الام:رفيف ...ثوانى رفيف بتجهز هاروح انده عليها

سوسن:طيب

وذهبت الام الى غرفة رفيف وكانت رفيف مازالت تجهز

الام:يلا يا رفيف الناس بيسالوا عليكى

رفيف:حـاضر

وخـرجت لهم رفيف .....

ولكن قطعها د/هيثم قائلا:خلاص يا رفيف كفاية كده الوقتى نكمل بعد الغداء ان شاء الله

رفيف بابتسامة:اوكـــــــى.....




يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:46 PM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البـــــارت الخـامس


قدتوقفناسـابقا فى سرد الاحداث الماضية عندما جـاء حـازم واهله الى منزل رفيف بسبب العمل بين شريف واحمد (ابـارفيف)ولكن مـاذا يحدث فى هذه المقابلة .
وفى الحـاضرطلبت هيثم من رفيف استكمال حديثهما بعد تناول الغـذاء ........
وبعد تنـاول الغذاء جـاء د/هيثم لرفيف

د/هيثـم:هـا يارفيف نكمـل
رفيـف:اوكـى
د/هيثم:اتفضلى
وتبدارفيف فى تكملة سردالاحداث
وخـرجت لهم رفيف .....

رفيف:سـلام عليـكم
الكل:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
رفيف :ازيك يا اونكل ....ازيك ياطنط
شريف وسوسن:الحمدلله
حـازم:وانامافيش ازيك
رفيف:لا ازاى ازيك
حـازم:كويس
نظرت له رفيف ثم جلست وبدا الحديث وكان شريف يتحدث مع احمد وسوسن مع امال(ام رفيف)
امال:قوم ياحازم انت ورفيف شوية فالبلكونة
رفيف فى ذلك الوقت كانت على اشد الغيظ من امها فهى تعلم انها لاتقبل حازم وفى ذلك الوقت امها تامرها بان تذهب معه الى الشرفة !!!!!
رفيف بامتضاض:اتفضـل
حـازم:اوكـى
وذهبـافى الشرفة ووقفوابها بدون ان ينطقوا بكلمة
وبعد مروردقائق نطق حـازم

حـازم:هنفضل ساكتين كده
رفيف:عاوزنى اقول ايه
حـازم:اىحاجة ما احنامش هنفضل ساكتين يبقى الاحسن ندخل
رفيف:ممممممممم براحتك
حازم:طب انا اسف
رفيف:.............
حـازم:اسف على يوم الشركة اما خبطى فيا بس يومها انا كنت متعصب اصلا
رفيف:........
حازم:هاروحتى فين
رفيف:اولا :انامسمحاك ...ثانيا:مكنش ليه لزوم كل العصبية دى حتى لوانت حد مضايقك متجيش تطلعواعليا وانت مش تعرفنى اصلا
حـازم:خـلاص انا اسف
رفيف:اوكـى محصلش حاجة
حـازم:طب ندخل فى المهم
رفيف:هـا
حـازم:الشغـل دلوقتى المشروع هنبدا امتة
رفيف:اممممممم انامورايش اىشغل تانى كل الشغل اللى كان ورايا خلصته انهاردة
حـازم:خـلاص نبدأمن بكـرة
رفيف:اوكـى
ودخلت الام
امال:يلا عشان العشـا
حازم و رفيف:حـاضر
وتنـاولوا العشـاءوكان الجومليئابالمرح من حازم ورفيف وبعد العشـاء بفترة وجيزة
شريف:طب نستأذن احنابقه
امـال:لالاازاى لازم تشربوا الشـاى
احمد:روحى ياامال اعمـلى الشـاى
انصرفت امـال وسوسن لعمل الشـاى وانخلط شريف واحمد فى الحديث فى السيـاسة
حـازم:باقولك ايه انا زهقت من القعدة دى انا مبحبش السيـاسة
رفيف:يعنى اعمـل ايه
حـازم:اممممم مش عارف..
رفيف:نكمـل كلامنا فالشغـل
حـازم:اممم ماشى
رفيـف:انت بتروح الشغـل الساعة كم
حـازم:اممممممم على السـاعة 10 الصبح
رفيـف :ايه عشـــــــــــرة !!!!!!!!!!!
حـازم : فى ايه مستغربة كده ليه
رفيف :اصل ميعـاد الشركة المفروض 9
حـازم:ههههههه انتى مفكرة انى زى اللى بيجوا بدرى لا انا مش من الناس دى هههههههههه
رفيف:على كده بقه شغلناهيتعطل
حـازم بجدية:لا انشاء الله هابقى اجى بدرى
رفيـف :اوكـى بكرة تكون فالمكتب الساعة 9 واما الساعةتبقى 9.5 هنبدا على طول
حـازم:طب مش المفروض نروح للمديرعشان يفهمنا
رفيـف:اه ما اناباقولك هنبدا 9.5 يعنىنلحق نروح للمدير
حـازم:كده مش هافطر
رفيف بغيظ:افطرفى بيتكم
حـازم:حـاضر ياماما
رفيف:ههههههههههههه
كانت امال تسير بخطوات ثابتة وهي تحمل أكواب الشاي الساخنة إليهم في الشرفة
امـال:اتفضل ياحـازم
حـازم:مرسي ياطنط
وخرجت امـال وتـركتهم
رفيف:حـازم بجد بكرة السـاعة 9 تكون موجود عشـان نلحق نخلص
حـازم:افكـر
رفيف بحدة:لواتاخرت هاروح اعتذر للمدير انى مش هاعمل المشروع ده
حـازم وهويرتشف من كوب الشـاى:خلاص انا كنت باهزر هاكون عندك السـاعة 9
رفيـف:اوكـى
ومرالوقت وجـاء وقت رحيـل حازم وعائلته
حـازم:سـلام يارفيف
رفيف:سـلام ومتنساش بكـرة
حـازم بابتسامة:حـاضرسـلام
وبعد رحيل حـازم استأذنت رفيف من امها وصعدت الى سـارة
ودقت الباب فتح ابن عمها الصغير الذى يدعى (محمد) ووجدت عمها وزوجة عمها جـالسين فى بهـو المنـزل فألقت التحية عليهـم وذهبت الى سـارة فى غـرفتها ودخـلت بدون ان تطرق البـاب كانت سـارةجـالسة امام الشباك ويبدو عليها انها شـاردة الذهن فجـاءت رفيف من خلفها

رفيف:بخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ� �خخخ
سـارة بخضة :حـرام عليكى يارفيف
رفيـف:هههههههههههه المهم كنتى سرحانة فمين
سـارة :مفيش
رفيف:عليــاقولى يابت
سـارة:امممممممم مروان
رفيف:اممممممم هو هيتقدملك امتـة
سـارة:هوطلب منى رقم تليفون بـابا فهعطيهوله وهيكلمه بكره
رفيف:هانـــــــــت
سـارة:المهم انتى طلعتى ازاى مش المفروض الضيوف عندكم
رفيـف:مشــــوا
سـارة:وايه اللى حصــل
رفيــف :حصل حـاجات كتير
سـارة:طب قـولى
رفيـف:انابقالى سـاعةهنا ومافيش حاجة اشربها ولاايه
سـارة:داخلة انتى على طمع على العموم ثـوانى واجيبلك ميا
رفيف:ههههههههههه ميا امشي يابت هاتى عصيربرتقال
سـارة:طيب طيب بس اما اجيب العصير هتحكيلى ايه اللى حصـــــل
رفيـف :انشـاءالله
وذهبت سـارة وبعد مروردقـائق كانت تسير بخطوات ثابتة وهي تحمل أكواب العصيرالبـاردة الى رفيـف ثم وضعتهم على المنضدة
سـارة:ها يارفيـف احكـى
رفيـف:بصى (وقصت لها ماحدث)
سـارة:امممممممم كويس انكم اصالحتم
رفيـف:اهـا يلا بقـه اناهانزل
سـارة:ليـه كده نامى معايا انهاردة
رفيـف:مش هينفع اومال فيـن رقية
اعرفكم برقية :"اخت سـارة وفى كلية صيـدلة وذات الشعر البنى والعيون البنية وذات البشرة القمحية وصديقة سارة ورفيف"
سـارة:فاتها نامت
رفيـف:اوكـى واناهانـزل بقـه ســـلام
سـارة:سـلام
وخرجت رفيف من منزل صديقتها زوابنة عمهاسارة إلي منزلها ودخلت غرفتها وبدلت ملابسها واستلقت على سريرها وذهبت فى نوم عميق
وفـــــــىالصبـــــــــاح .............
ولكن .........
رفيف:انا تعبت يا دكتور ممكن نكمل بعد شوية
د/هيثم:اوكـى براحتك تحبي تنزلى تتمشي فى الجنينة
رفيف:اوكـى
ونزلت رفيف ود/هيثم الى الجنينة واثناء سيرهما
رفيف:هو اشمعنة الطب النفسي اللى دخلته
هيثم بحدة:قلتلك انا اللى بسال هنا بس
رفيف بحرج :اوكى
وبعد مرور دقائق
رفيف:هى ريماس فيـن انا عاوزة اشوفها
هيثـم:احنـا مش فى رحلة هنا
رفيف تركتـه وذ هبت الى غرفتها وقد استفزت من اسلوبه .............................


يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:46 PM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البــــارت الســادس


توقفنا سابقا فى الماضى اعتذار حـازم لرفيف
ورفيف تقبل اعتذار حـازم ......ابتداء المشروع بين رفيف وحـازم
اما فى الحـاضر توقفنا عندما رد هيثم على رفيف بحدة عندما سـالته عـلى سبب دخوله الطب النفسي .......
وركضت رفيف مسرعـة الى غـرفتها واستلقت على سريـرها وسمحت لدموعها بالعنـان

رفيف:"هو بيعاملنى كده ليه ....هو انا عملتله حـاجة غلط ..... يمكن دى حـاجة فى عـلاجى....طب اعمل ايه اكلمه عادى ولا لأ ....لازم طبعا اكلمه يا اما هيقولى انا مش عاوز اقول انتى مالك ......."
وقطع عليها شرودها دخول امهـا وابيهـا واخيهـا وليد
على المحور الاخر
بعد رحيل رفيف هيثم ركب سيارته الفارهة وذهب الى الفيـلا وعقب وصوله

الام:هيثم
هيثم:نعم
الام(علية):اعمل حسـابك خـالتك وبنت خـالتك جـايين انهـاردة
هيثم:والمطلوب
الام:تعاملهم كويس وتستعد لمقابلتهم
هيثم بملل:حـاضر حـاجة تانية
الام:لا
اعرفكم على ام هيثم
عـلية :"سيدة يتجاوز عمرها الخامسة والخمسين وهى سيدة مغرورة ومتعجرفة ومتكبرة "
وعلى المحور الاخر
قطع شرود رفيف دخول عائلتها وهم الاب والام واخيها وليد
وليـد وهو يجلس بجوار رفيف:ايه اخبارك يا روفة

رفيف:الحمد لله
الام :اخبـارك ايه يا بنتى
رفيف:كويسة يا ماما فى ايه بس ما انا تمام اهو
الاب:متاكدة يا رفيـف ؟
رفيف:ايوة يا بابا انا كويسة وكويسة اوى كمان
وجلست العـائلة وكان الجو مليئا بالمرح وسعدت رفيف كثيرا وساد الظلام المكان وحان ميعاد رحيل اهلها
الاب والام:يلا مع السلامة يا روفا معدش ينفع نعد اكتر من كده ميعاد الزيارة انتهى.
رفيف بابتسامة:مع السلامة
الام :يلا يا وليد
وليد:حاضر ثوانى بس هاقول لرفيف حـاجة
الام والاب:حاضر
وخرجا الام والاب خارج الغرفة وبعدما خرجا
وليد:روفا شكلك متضايق ومتخبيش عليا انا اكتر واحد عارفك وفاهمك
رفيف بابتسامة:مـافيش حاجة يا ليدة
وليد:متكدبيش
رفيف بطفولة:انا مش باكدب
وليد:ههههههه ماشى بس هجيلك قريب عشان لازم اعرف مالك
رفيف:امشي بقه يا وليد زهقتنى اووووف
وليـد:هههههههههه مـاشى مـاشى سلام بس هاجى تانى لانى لازم اعرف
رفيف:يلا سـلام بقه
وليـد:سلام
رفيف:ولييييد
وليد بتسبيل:انا قلت انك مش هتقدرى على بُعدى
رفيف:ههههههه لا باقولك انا عـاوزة اعرف هامشي امتة انت عارف مبحبش المستشفيات
وليـد:هسالك الدكتور واقولك المرة الجـاية
رفيف:اوووف ماشى
وليد:عايزة حـاجة
رفيف:ثانكس سـلام
وليد:سـلام
$$$$$$$$$$$$$$$$
وخرج وليد وعـادت رفيف الى وحدتها مرة اخـرى حتى غطت فى نوم عميق
اما على المحور الاخـر
فى فيلا فخمـة وفى غرفة فى هذه الفيلا فى احد ارجاء هذه الغرفة شاب ذاهب فى نوم عميق ولكن ظهرت اخته

ريماس:هيثم قوم بقه
هيثم:..........
ريماس:قوم بقه
هيثم:فى ايه
ريماس :يا ابنى قوم امك هتزعق خالتك وسمر فى السكة
هيثم:اااااه صح انا نسيت خـالص
ريمـاس:نسيت طب متقولش كده قدام امك
هيثم:ههههه ياسلام لو سمعت كلمة امك دى
ريماس:طب قومـ بقه
هيثم:بصراحة يا ريمو انا مش عايز اقعد اصلا
ريماس:عشان سمر يعنى
هيثم:اه
ريماس:متقلقش سمر عاقلة ولو انت فهمتها مش هتقول حاجة
هيثـم :سمر عاقلة !! ريماس انتى واعية لكلامك سمر دى زى امى وخالتك بالظبط نسخة
ريمـاس:طب هتعمل ايه يعنى
هيثم:امممممم مش عارف
وفى تلك اللحظة دخلت الام
الام:ايييييييه ده انت لسـه قـاعد قوم بقه خالتك وسمر فى السكة
هيثم بكسل :قـايم قـايم
الام:يـــــلا
وبعد خروج الام
ريماس:مقولتليش هتعمل ايه
هيثم:اممممممم لقيتها
ريمـاس:هى ايه دى
هيثم:ركزى الفكرة اللى هاعملها عشان مقعدش مع سمر
ريماس:ايه هيا
هيثم:هتعرفى شوية كـده
ريمـاس:اوكـى انا هنزل وانت يلا خد شـاور وانزل قبل ما يوصلوا
هيثم:طيب هش برة اوضتى بقه
ريمـاس:ههههههه
وخرجت ريماس وذهب هيثم لاجـراء مكالمة تليفونية
عمرو :الـــــو
هيثم:اسمها سلام عليكم
عمرو:طيب يا عم وعليكم السلام
كويس انك اتصلت انا زهقـان وعايز اخرج
هيثم:خلاص تعالى لى البيت
عمرو بتعجب:اوكــــى
هيثم:اوكــــى سـلام هستناك
عمـرو:سـلام
واغلق هيثم مع عمرو وذهب الى الحمام لاخذ شـاور ثم بدل ملابسه وكان واقف امام المرآة ووجد باب الغرفة يدق
هيثم:ادخـل
الدادة:هيثم بيه الست علية بتقول لحضرتك ان الضيوف وصلوا
هيثم:اوووف حـاضر يا دادة
خرجت الدادة ونزل عقبها هيثم الى بهو المنزل ووجد سمـر ترتدى ملابس تظهر جسدها اكثـر ما تخفـى
فنظر لها هيثم مشمئزا منها ثم القى عليهم التحية ثم جـلس على احد الكراسي بجواره وكان بجـانب كرسي سمر

سمـر :ازيك يا هيثومة
هيثم:اسمى هيثم مش هيثومة وانا الحمد لله كويس
سمـر:ايه رايك فى لبسي
هيثم باشمئزاز:ايه اللى انتى لبساه ده
سمـر:عادى
هيثم:طب ابقى حاولى تلبسي حاجة تغطى جسمك
سمر:حاضر يا عم الشيخ
واثناء تلك الحديث رن جرس الباب وفتحت ريمـاس وكان عمـرو
ريمـاس بخجل:اتفضل
ولكن عمرو كان ليس فى وعيه فهو كان ينظر الى الملاك الذى امامه
ريمـاس: اتفضل
عمـرو:ها
ريمـاس :هيثم تعالى شوف صاحبك ده ماله
هيثم:حـاضر
هيثـم:عمـــــــــرو
عمـرو:ايه فى ايه
هيثم:قدامى على جوا
عمـرو:طيب طيب متزقش.....


يتبع.....



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:46 PM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البـــــارت السـابع


توقفنا عند زيـارة سمـر وامها الى هيثـم
واتصال هيثم بعمـرو حتى يذهب اليـه لينقذه من سمـر وخـالته وامـه .....و وصول عمـرو الى هيـثم ....و سـرحان عمـرو وذهوله عندمـا يـرى الملاك الذى فتـح له ..... وذهاب ريمـاس ليرى صديقه الذى لا يستجيب لندائهاعمـــرو

هيـثم:عمـرو
عمـرو:.........
هيثم بزعيق:عمـــــــــــرو
عمـرو بفزع:ايه فى ايه
هيثم:قدامــــى على جوا
عمـرو:طيب طيب متزقش
ريمـاس:هههههه
ودخـل عمـرو الى بهو المنـزل وفوجئ بوجود سمـر وخالة هيثـم ووقع نظره على ما ترتديه سمـر لذى يُظهر اكثـر ما يخفـى فطاطئ بنظره الى الاسفل و ألقى عليهـم التحية ثم دخل الى الغرفة باصطحاب هيثـم
عمــــرو :يعنى يا هيثم انت جايبنى عشـان اخلصـك من سمـر صح واقولك نخرج تقولى لأ
هيثم:خليـك جدع بقه انا ملقيتش حل غير كده
عمـرو:مـاشى يا هيثم عد الجمـايل بقه
هيثـم:ههههههههه (وكأنه تذكر شئ فيقول ):اه بالحق انت
كنت واقف كده ليـه قدامـ الباب

عمـرو بارتباك واحـراج:لالا عـادى مـافيش حـاجة
هيثم بغير اقتناع:اوكـى
عمـرو:بس الوقتى سمر اكيد هتموت من الغيـظ
هيثم:هههههههههه بس اكيد بعد ما تمشي هاخد كلمتين حلوين
عمـرو:معـلش بقـه استحمل مش احسن ما تقعد معاها
هيثم:اه بجد دى حـاجة لا تطاق
عمـرو:هى سمـر ازاى لابسة كده ازاى خـالتك وافقت بكده
هيثم:تعبت معاهم يا عمـرو وخالتى كل اما اقولها كده تقولى سيبها تعيش سنها
عمـرو:لا حول ولا قوة الا بالله يعنى هيا متعيش سنها الا اما تلبس كده
هيثـم :هى برده قبل ما تيجى بتقولى ايه رايك فى لبسي بصراحة كنت هاخنقها
عمـرو:ههههههههههه
هيثم:بتضحك طب هسسس بقه
عمـرو:معـلش بس سؤال هى دى ازاى هتبقى مراتك
هيثم بنرفزة:متقولش مراتـــــــك
عمـرو:اه صح المفروض اقول حبيبتك مراتك ايه حبيبتك احلى طبعـا
هيثم:طب بس يا عمـرو لان شكلى هاخسر صداقتنا قريب
عمـرو:هههههههه لالا وعلى ايه انا هاسكت
هيثم:ايوة كده
وظل الشـابان يتـسامـران فى احـاديث مختلفة كالسيـاسة .....الدين .....العمل .... الخ ...الخ ولكن قطـع حديثم شخص ما يطرق البـاب
هيثم:قوم افتـح
عمـرو:اقوم افتح عـلى اسـاس انى صـاحب البيت مثلا
هيثم:قوم افتح بقه
عمـرو:طيب
وفـتح عمـرو بـاب الغـرفة ووجد سمـر
سمـر بتكبر:فين هيثم
عمرو بتريقة:فين هيثم..(ثم استكمل فى جدية)هيثـم جوا
سمـر وهى تبعد عمـرو:طب وسع كده

نظر لها عمـرو باستغراب وذهبت سمر وجلست على الاريكة بجوار هيثم
سمـر بدلع:انت منزلتش تحت ليـه معـانا
هيثم بملل:انتى مش شيفانى قاعد مع صـاحبي
سمـر :وهو ايه اللى جايبه الوقتى مش هو عارف ان خطيبتك جيـالك انهـاردة
عمـرو باستغراب ومتجاهلا كـلام سمـر : ايييييييه ده يا هيثم هو انت خطبت من غيـر ما تقولى اخص عليك
هيثم بتعجب:مين ده اللى خطب ....... انا!!!!!!!
سمـر:ايوة يا هيثومة هو انا مش خطيبتك ولا ايه
هيثم بنرفزة:قلتلك اسمى دكتور هيثم .... وبالنسبة لانى خطيبك انا مش خطيبك انا ابن خـالتك وبس
فى تلك اللحظة احسـت سمر بالاحراج الشديد وبالاخص لان عمـرو كان متابعـا لتلك الموقف
فخرجت سمـر من الغـرفة وهى تستشيط من الغضـب

وبعد خروج سمـر كان عمـرو يُقهقه على تلك الموقف وعلى احـراج سمـر بعد احراجها له
هيثم:بس بقه كل الضحك ده ليـــــــه
ولكن عمـرو كان مستمر ف القهقهة
هيثم:لو مسكتش هقوم واسيبك
عمـرو:لا خلاص سكت اهو
هيثم:ايوة كده
عمـرو:بس انت كنت قـاسـى عليـها اوى
هيثم:وصدقنى مش هتحس وهترجع تتلزق فيا تانى
عمـرو:لالالا اكيد هتحس .....بس عـايز رايى انت ممكن تفهمها اى حـاجة بس بالذوق مش كـده
هيثـم:باقولك ايه يا عمـرو ممكن نتكلم ف حاجة تانية
عمـرو:اوك هى مين اللى فتحـت لى دى
هيثـم:دى........
وعـلى المحـور الاخر
خـرجت سمـر من غـرفة هيثـم بعد اهـانتها من الشخـص التى احبـته كثيـرا او الصحـيح انها تحب نقوده كثير خرجت من تلك الغرفة متجهة الى بهو المنزل حيث عـلية وزينب يتحدثون فاتجهت اليهم سمـر وهى مجهمة الوجه وجلسـت بهدوء وليكن الهدوء الذى يسبق العاصفة ثم جلسـت سمـر على الاريكة واستوقفن زينب وعلية الحديث بمجرد رؤيتهم لسمر بهذه الحالة فهذه سمـر التى لا يوجد شئ يجعلها مجهمة بهذ الشكل فـبادرت عليـة بالحديث

علية:فى اي .....
ولكن لم تجعـلها سمـر تستكمل حديثها فكان هدوء سمر الهدوء الذى يسبق العاصفة
سمـر بعصبية شديدة :بقه انا على اخـر الزمـن يجى واحد زى هيثـم وصاحبه ده ويهـزأونى وكرامتى تبقى ف الارض لحـــــد كده وكفاية وف الاخر تقولولى اتجـوزيه انسوا (ثم اخذت حقيبتها واستكملت قائلة)يـلا يا ماما نمشي من هنـا
عليـة :لالالالالا تمشـوا فيـن انتو هتقعدو ومالكوش دعوة بهيثم انا هتصرف معـاه
سمـر:انا لا يمكن اقعـد هنا ومش هـاجى هنـا تانى ابددا الا لو هيثم وصاحبه اعتذرولى ماهو الواحد عنده كرامة برضه
وهمـت زينب بالحديث ولكن نظرت لها ابنتها نظرة تعنى انها تخرج من هذا المنزل وبالفعل استجـابت زينـب لابنتها لانها تعرف ابنتها عندية لاقصى الحـدود واذا لم تستجب لرغبـتها فمن المحتمل ان يحدث مالم يكن ف الحسبان .
وبعد ذهاب زينب وسمـر وهما غاضبتان لتصرفات هيثم واتجهت الام الى غـرفة هيثم وهى غاضبة ...............

وعلى المحور الاخر
عمـرو:اوك هى مين اللى فتحـت لى دى
هيثـم:دى........
ولكن لم يُكمل هيثم حديثه حيث دفعت امه بـاب الغرفة بعنف وبادرت امه بالحديث قـائلة
الام بعنـف وغضـب: هيـثم انـت ازاى تعـامل سمـر كده
هيثم ببرود:وانا عمـلتلها ايه
الام بغضب وبدا يعلو صوتها:هيــــثم انت عامـلتها كده ليه وازاى تعاملها كده اصـلا
هيثم:انا مقولتلهاش حـاجة غـلط
الام:انك تزعقلها عشان جاية تقولك تعالى كلم مامتك تكلمها كده ليه
هيثم وبدا صوته يعـلو:هـــــى الهـانم قالتلك ايه بالظبط
الام:صوتــك كمان بيعلى عليا
لاحظ عمـرو اضطراب الوضع فبـادر بالقول
عمـرو:معـلش يا طنط سيبهولى وانا هتصرف معـاه
الام بعصبية:انت مالكش دعـوة بحـاجة والبيت ده الاولى ان اللى يزعق فيه ويعطى الاوامراصحاب البيت انما انت صفتك ايه انك تزعق لسمـر انت كمان ماهو مش ناقص الا انت
عمـرو بهدوء:اولا :انا مزعقتش ولا اعطيت اوامر انا كل اللى عمـلته انها بتقولى بكل تكبر فين هيثم قلتلها فين هيثم ...هيثم جوا وده كل اللى حصل
ثـانيا :انا موجود بصفتى صديق هيثم
ثـالثا:انا مش هادخل البيت ده تـانى ابـدا

وخرج من الغـرفة متجها الى باب الفيـلا
ولكن استوقفه صوت ريماس
ريماس:عمــــرو معلش متزعلش من كلام ماما عشان خـاطرى انا
عمـرو:انا مش زعلان بس برضه عمـرى ما هدخل البيت ده تانى مهما حصـل
ريماس:معلش يا عمـرو
عمـرو:معـلش انتى سيبينى على راحتى
واتجه الى باب الفيلا ولكن استوقفه صوت .....
اما فى الغرفة بعد خروج عمـرو

هيثم بعصبية:انتى ازاى تقوليله كده
الام ببرود:انا مقلتلوش حـاجة
هيثم:طيييب انا مش قاعد فى البيت ده ثـانية واحدة
الام:الباب يفوت مية جمـــــل
اشتعل هيثم من الغيظ لقد طفح الكيل فهو يتحمل البرود والعصبية والغضب واللامبالاة بدون ان ينطق وهذا فى سبيل انها امه ولا يجب عليه ان يغضبها ....ترك هيثم الغرفة واتجـه الى الاسفل وكان عمـرو متجها الى باب الفيـلا
هيثم:عمـــــــــــــرو
عمـرو:نعم
هيثم:استنى انا جاى معاك
ريماس:رايح فين يا هيثم
هيثم :رايـح عند عمــرو (وحول انظاره الى عمـرو):عندك مانع يا عمرو
عمـرو: لا طبعا بس بلاش عشان مامتك والمشاكل
ريماس:عشان خـاطرى يا هيثم بـلاش تمشـى واحنا اتعودنا على كده من ماما معـلش بقه استحمل المرة دى

هيثم متجاهلا كلام ريماس:يلا يا عمـرو
ريمـاس وترقرقت الدموع فى عينيها:بقه كده يا هيثم كلام مش لازم عندك
هيثم :متقوليش كده يا ريمو معـلش انا هاروح مع عمـرو ويومين وراجع
ريمـاس:مـاشى
هيثم:يلا يا عمـرو
وخرجا الشابان من الفيـلا وركبا سيارة عمـرو الفارهة واتجهـوا الى فيـلا عمـرو حيث يوجد بها ابيه واخيه وذهبا الى الفيـلا
هيثم:عمـرو هو اخوك وابوك هنا ولا مسافرين
عمرو :لا مسافرين خد راحتك خـالص
هيثم:اوكـى
عمـرو:طب انا هاروح انام اختار انت اى اوضة تنام فيها
هيثم:اوكى هاخد الاوضة اللى جمب اوضتك
عمـرو:اوكى هى فاضية
هيثم:ماشى
عمـرو:اه الملابس اللى هتعوزها فى ف الدولاب عندك
هيثم:حـاضر
عمـرو:هاروح انام انا بقه
هيثم:مـاشى
وذهب عمـرو الى غرفته وظل يفكر فى من سحـرت
عقـله :"يااااااااه حلوة اوووى ....ايه يا عمرو فوق اومال ريماس حب عمرك راح فيـن ......بس يا ترى مين اللى فتحتلى دى ....دى مش انسانة دى مـلاك .."
وظل يفكر حتى ذهب فى نوم عميـق
اما فى الغرفة المجـاورة
بدل هيثم ملابسه واستلقى على السرير وذهب فى النوم سريعا

اما فى مكـــــــــان اخـــــــر
فى غرفة من غرف احدى المستشفيات الفخمـة يوجد مـلاك نائمـا على السرير تدعى(رفيف) استيقظت رفيف واتجهت الى الحمـام لتنعم بحمـام ساخن ثمـ بدلت ملابسها وتركت شعرها البنـى ينسدل على ظهرها مما اعطاها مظهرا جمـاليا فوق جمـالها ثم اتجهـت الى
جنينة المستشفى وعندمـا نـزلت وجـدت فتـاة تُنادى عليها .............



يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-10-16, 12:47 PM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



البـارت الثـامن

ما يمكن تلخـيصه فى الحلقة الماضية هو غضب وعصبية الام على هيثم وعمـرو اهانة الام لعمـرو .....اصرار عمـرو على عدم دخول منزل هيثم مرة اخـرى ...رحيـل هيثم مع عمـرو والبقـاء معه فى منـزله ...وحبيبة عمـرو.
فى الصبــاح
استيقـظت ريمـاس واتجهـت الى المـرحاض وغسـلت وجهها ثم اخذت حمـام سـاخن وبدلت ملابسها ورفعت شعـرها ثم خـرجت من الفيـلا واتجهت الى سيارتها الفـارهة وانطلقت الى منـزل عمـرو
ِِِِِِ~~~~~~~~~~~~~
اما على المحور الاخر
استيقظ عمـرو بعد نوم عميق كان لا يخـلى من الاحلام الوردية مع حبيبته ريماس واتجه الى المرحـاض واخذ حمـام سـاخن ثم بحث عن هيثم فلم يجده فظن انه ذهب الى العمـل ثم صنع مج النسكافيه وجـلس فى الليفنج وشـرد فى حبيبته منذ الطفولة وقطع سرحـانه دقـات باب المنزل ففتح البـاب
ريمـاس:صباح الخير عمـرو:صباح النور ريمـاس:هو هيثم موجـود عمـرو:ها ....هيثم خـرج تقريبـا راح المستشفى ريمـاس:اوك انا هاروح له على المستشفـى عمـرو بارتباك:طب انا ممكن اجى معاك .....اقصد يعنى اوصلك
ريمـاس بابتسامة وبرقة:اوكـى عمـرو:طب اتفضلى على ما اغير هدومى ريمـاس:لا هاستنى انا ف العربية عمـرو:اوكـى
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
واتجهت ريماس الى سيارتها ودخل عمـرو الى الغرفة ليبدل ملابسه وكان كل تفكيره فى هذه الفتـاة التى سحرت عقله....ثم خرج من منزله واتجه الى سيارة ريمـاس عمـرو:يلا ريماس بتعجب:يلا ايه
عمـرو:انـزلى اركبي معايا ريمـاس:لالا انا هركب عربيتى عمـرو بتصميم:يلا ريمـاس:طب وعربيتى عمـرو:السواق يبقى ياخدها ريمـاس:اممممم عمـرو:يلا انزلى ريماس:اوكى ثم نزلت ريماس من سيارتها وركبـت مع عمـرو سيـارته وانطلقا الى المستشفى
وفى الطريق
عمـرو:تصدقى انا لحد الوقتى معـرفش اسمك هو انتى تبقى ايه لهيثم
ريمـاس:هههههههههه ازاى مش عارفنى عمـرو:طب انتى مين ريمـاس:انا ريمو ...ريماس عمـرو:"ريمـاس !!!!! هى حبيبتى ... وانا اللى فكرته حب جديد ....... ده حب الطفـولة يعود من جديد...انا كنت حـاسس انى شوفتها قبل كده" ريمـــاس:هااااا روحت فين عمـرو:اوبسسسس تصدقى نسيت بس شكلك تغير عن قبل ما اسافر ريمـاس:هههههههه انت مغيبتش اوى يعنى كلها سبع تمن سنين عمـرو:قليلين اوى يا ريمو صح ريماس:ههههههه بس ازاى مكنتش عارفنى
عمـرو:شكلك اتغير اوى ريمـاس:ههههههه
عمـرو:وكمان انا بقالى شهر هنا ما شوفتكش الا مرة او اتنين وفكرتك قريبة هيثم ومسالتش وكمان هو مكانش بيناديك باسمك قدامى ريمـاس:اها وانا برده باقول هو انت معاملتك معايا بقت ميرى اوى كده ليـه
عمـرو:هههههههه انتى اتخطبتى ؟؟؟؟ ريمـاس:انا لالا وبعدين لو كنت اتخطبت كان اكيد هيثم كان هيقولك
عمـرو بسعـادة:اهـا
ريمـاس:انا شغالة هنا ف المستشفى عمـرو بسعادة:بجد ريماس:اها ووصلوا الى المستشفى وذهبت ريماس لمكتب هيثم وطرقت الباب ولكن من مُجيب فدفعت ريمـاس الباب ولكنها لم تجد هيثم فاستعجبت ثم رجحت انه عند مرضاه وذهبت تنتظره فى جنـينة المستشفى وطلبت مشروبها المفضل (النسكافيه) ثمـ رأت ........
ِِِِِِِ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى غرفة من غرف احدى المستشفيات الفخمـة يوجد مـلاك نائمـا على السرير تدعى(رفيف) استيقظت رفيف واتجهت الى الحمـام لتنعم بحمـام ساخن ثمـ بدلت ملابسها وتركت شعرها البنـى ينسدل على ظهرها مما اعطاها مظهرا جمـاليا فوق جمـالها ثم اتجهـت الىجنينة المستشفى وعندمـا نـزلت وجـدت فتـاة تُنادى

الفتــــاة بصوت عـالى:رفيـف
عليها نظرت لها واخذت تحدق بها حتى عرفت من تلك الفتـاة نعم انها ريمـاس اخـت هيثم ....ثم ذهبت رفيف الى ريماس بخطوات متسارعة حتى وصلت اليها
ريمـاس وهى تحضن رفيف:ازيك وحشـانى رفيـف:انا الحمد لله وانتى كمان وحشـانى موت المهم اخبارك ايه
ريمـاس: الحمد لله تمام رفيف:قعدتى تقوليلى هنبقى اصحاب ومن يومها مشوفتكيش
ريمـاس:معـلش يا روفة كان فى ظروف فى البيت وادينى جيتلك اهو وسيبت الشغل رفيـف بنص عيـن :جيـالى انا ! ريمـاس:ههههه لا جـاية لهيـثم
رفيـف:ايوة كده اعترفى ريماس:هههههههه ثم استكملوا حديثهم فى مواضيع مختلفة حتى قطع حديثهم......
~~~~~~~~~~~~~~~
وفى جهة اخرى بنفس المستشفى شـاب يجـلس عـلى مكتـبه وهو شـارد فى حبيبته منذ الطفـولة وتذكر يـوم ما كان عمـرو وهيثم وريمـاس وبعض الاطفال يلعبون فى جنينة فيـلا هيثـم
ريمـاس:بقه تده يا عمل تلعب مع البت الوحسة دى وانا لأ (بقه كده يا عمرو تلعب مع البت الوحشة دى وانا لا) عمـرو:انا مقولتلهاس هى اللى اجت لعبت معايا وبعتين انتى لعبتـى مع الواد كمال اللخم (انا مقولتلهاش هى اللى اجت لعبت معايا وبعدين انتى كمان لعبتى مع الواد كمال الرخم ) ريمـاس ببراءة:لا هو اللى اده لعب معايا
عمـرو:ماسى خـلاص ريمـاس:خـلاص عمـرو:بحبك يا ليمو فى تلك اللحظة جـاء هيثم من ورائهم هيثم:بتعمـلوا ايه هنا عمـرو:مس بنحمل حـاجة هيثم:طب يلا يا ست ليماس قدامـى تذكر تلك الموقف وابتسم على براءتهم فى الطفولة و قطع شروده دخـول صديقه
هيثم بارهاق:صبـاح الخيـر عمـرو بابتسامة:صبـاح النور (ثم استطرد)انت كنت فين هيثم:صحيت بدرى نزلت قعدت قدام النيل شوية ولسه جـاى عمـرو: اخـتك بـرة شوفتها؟ هيثم:هى جـاية ليـه عمـرو:مش عـارف هى اجت البيت عندى وسالت عليك قلتلها مش موجود قالتلى هتروح المستشفى وتبقى تشوفك هيثمـ:اوك هاخرج اشوفها وخرج هيثم من مكتب عمـرو واتجه الى جنينة المستشفى وظل يبحـث عن ريماس بعينيه حتى وجدها تجلـس مع رفيـف فاتجه اليهم والقى التحية ثم جـلس على الكرسي المقابل لرفيـف ريمـاس:كنـت فيـن هيثم:كنت قـاعد قدام النيل شوية
ريمـاس:يا روقانك هيثم:روقان ايه بس يا ريمو ما انتى عارفة اللى فيها احسـت رفيف بالحـرج ف استاذنت منهم وظلت تتجول فى حديقة المستشفى حتى رأت.... ريمـاس:هيثم عايزة اقولك حـاجة بس بليــز بلاش تتهور هيثم بقلق:قـولى ريمـاس:................
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
فى مكـان اخـر
ظلت تتجول فى حديقة المستشفى حـتى رأت سـارة سـارة:ازيك يا روفة وحشانى رفيف:انـتى اكـتر يا سـارة
سـارة وهى تعطيها اكياس بها ملابس:خدى يا ستى الهدوم اللى طلبتيها منـى رفيف بسعادة:بجد مرسي يا سوسو (ثم استكملت بنبرة حزينة) ....ده انا والله يا سوسو زهقت من جو المستشفى ولبس المستشفى واكل المستشفى سـارة مشفقة على حال صديقتها وشقيقة عمرها:هو انتى هتخـرجى امـتة رفيف:مش عارفة بس عايزة اخرج انهاردة قبل بكـرة سـارة:معـلش يا روفة هـانت رفيف:سـارة كنت عيزة اقولك حـاجة سـارة بقلق :قولى رفيف:بصى الموضوع ده حصل مع د/هيثم اوك؟ سـارة بقلق:اوك رفيف:بصى احنـا كنا بنعمل الجلسة زى كل يوم المهم فى البريك سالته ليه هو دخل طب نفسي قالى انا قلتلك انا هنا بس اللى بسال وبعدها بدقائق سالته عن ريمـاس قالى احنا مش ف رحلة هنا سـارة:وبعدين رفيف:انا سيبته وطـلعت الاوضة سـارة:اممممممممم رفيف:الوقتى انا غلط سـارة:يمكن هو من الاشخاص اللى مبيحبوش حد يدخل فى حيـاتهم وكمان مكنش ينفع انتى تدخلى فى حياته كده رفيف بعيون دامعة:بس المفروض مكنش يرد عليا كده سـارة:معـلش يا قمر ....(ثم اكملت محاولة تغيير زمام الحديث)بس مين ريماس دى رفيف:ريماس دى تبقى اخت هيثم وانا اتعرفت عليها هنا هى دكتورة هنا برضه سـارة:اهـا طب بصى يا قمر انا مضطرة امشي عشان الشغل هاجيلك تـانى رفيف بابتسامة:ســلام سـارة:سـلام ثمـ اكمـلت رفيف تجولها فى الحديقة .




يتبع.....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:41 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.