آخر 10 مشاركات
دموع تبتسم (38) للكاتبة: شارلوت ... كاملة ... (الكاتـب : najima - )           »          على أوتار الماضي عُزف لحن شتاتي (الكاتـب : نبض اسوود - )           »          533 - مطلوب زوجة وام - بربارة ماكماهون - قلوب عبير دار النحاس ( كتابة - كاملة ) (الكاتـب : samahss - )           »          مواسم العشق والشوق (الكاتـب : samar hemdan - )           »          323-ضاع قلبها -دارسي ماجوير -(كتابة/ كاملة) (الكاتـب : Just Faith - )           »          جئت إلى قلبك لاجئة *مميزة ومكتملة* (الكاتـب : آمال يسري - )           »          هذه دُنيايْ ┃ * مميزة *مكتمله* (الكاتـب : Aurora - )           »          عطش السنين ـ رينيه روزيل ـ 464 ( عدد جديد ) (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          24 - سجن العمر - جيسيكا ستيل ( إعادة تنزيل ) (الكاتـب : * فوفو * - )           »          لقاء الخريف / الكاتبة : طرماء و ثرثارة ، كاملة (الكاتـب : taman - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى قصص من وحي الاعضاء > الروايات القصيرة المكتملة (وحي الاعضاء)

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 30-05-17, 03:19 PM   #1

Asmaa Ahmad

كاتبة بمنتدى قلوب أحلام وقسم من وحي الاعضاءوحارسة وكنزسراديب الحكايات وقاصة هالوين

 
الصورة الرمزية Asmaa Ahmad

? العضوٌ??? » 387336
?  التسِجيلٌ » Nov 2016
? مشَارَ?اتْي » 1,397
?  مُ?إني » طنطا - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » Asmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   pepsi
?? ??? ~
استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي سأبقي بجانبك ( مكتمله)


مقدمه
عشقي بعضعهما منذ الطفوله
كان بقائها بجانبه هو جنتها التي نشدتها
ولكن وبسبب كلمه قالتها بدون وعي
تحولت حياتهما
فصارت جنته هي جحيمها
فحاولت ان تتركه وترحل
ولكن هو لم يتخلي عنها
1


أدهم محمود الدمنهوري:- شاب وسيم في اوائل الثلاثينات
متزوج من ميرا محمد الدمنهوري ابنه عمه وحب طفولته وهو يتميز
بالبشره البيضاء والشعر الاسود المسترسل والعيون الرماديه وملامحه صارمه
ولديه صديق واحد يدعي رامي
نزل ادهم من سيارته ثم توجه داخل شركته وقام بخلع نظارته الشمسيه بحركه مفأجأه
وكالعاده اصبحت الفتيات يتهامسن عليه وعلي جماله ولكنه لم يبالي بهن وتوجه الي مكتبه فورا
وقبل ان يدخل المكتب نظر الي سكرتيرته وقال
ادهم بجديه:-هاتيلي اوراق الصفقه الجديده
السكرتيره ولاء:-تحت امرك يا افندم
ثم توجه الي مكتبه فورا دون اي كلمه

في احدي الجامعات وتحديدا في كليه الطب كانت تقف فتاه وهي تنتظر صديقتها
وجاءت فتاه من خلفها لتقول بمرح:-انا جيت
الفتاه الاخري:-كل ده
الفتاه :-معلش بقا يا نورا كان ناقصلي سؤال
نورا :- امال لو مكنتيش بتطلعي الاولي عل الدفعه كنتي عملتي ايه
الفتاه:- وانا يا بنتي اي واحده برده دا انا ميرا الدمنهوري
لتقول فتاه اخري :- يسلام علي التواضع
ميرا بمرح:-اخجلتمونا
ميرا:-ريمو عملتي ايه
ريم:- تمام الحمد لله ثم
ريم:-هتخرجي معانا النهارده؟
ميرا:-ثواني هروح اكلم ادهم
نورا/ريم:-اوك
ميرا محمد الدمنهوري:- ابنه عم ادهم وزوجته فتاه في منتصف العشرينات في الفرقه الخامسه
كليه الطب تتميز بالبشره البيضاء والشعر الاسود تتخلله بعض الخصل الصفراء والعيون العسليه وملامحها اجنبيه ووجه طفولي تحب ان تنظر اليه لذلك فهي تلفت انظار الجميع بوجهها وبراءتها
ولديها صديقتها الوحيدتين هم ديما ونورا
عادت ميرا بعد ان هاتفت ادهم ونظرت الي صديقاتها بعينين حزينتين فتحدثت نورا
نورا:-اكيد موافقش كالعاده
ميرا بحزن:-ايوه
نورا بعصبيه :-انا مش عارفه انت مستحمله كل ده ازاي
ريم بهمس:-نورا
افاقت نورا الي نفسها وقالت
نورا:-انا اسفه يا ميرا انا مش عارفه انا قولت كده ازاي
ميرا بابتسامه باهته :-عادي ولا يهمك
نورا بمرح:-طب يلا بقي نروح ناكل حاجه
ريم:- طول عمرك بتفكري في الاكل
ميرا بضحك:-ولو معملتش كده متبقاش نورا
نورا بحزن مزيف:-بقي كده طب مش واكله
ميرا بضحك:-طب يلا متزعليش
نورا بابتسامه:-يلا
ذهب الفتيات الي الكفاتريا لتناول بعض الاطعمه الخفيفه واكلوا بعض المثلجات وكانت ميرا شارده
عوده بالزمن للخلف
عندما تركت ميرا صدايقاتها لتهاتف زوجها اجرت ميرا الاتصال وانتظرت اجابه
بعد قليل اتاها صوته فهمت من نبرته انه مشغول
ادهم بجديه:-ايوه
ميرا بابتسامه:-شكلك مشغول
ادهم بحب:-ايوه يا حبيبتي في حاجه؟
ميرا:- كنت عاوزه اطلب منك طب
ادهم:-ها
ميرا:-كنت عاوزه اخرج مع اصحابي
ادهم:-لأ
ميرا بصدمه:-ايه!!!
ادهم :-مفيش خروج
ميرا:-ليه يا ادهم انا عايزه اخرج مع اصحابي
أدهم بعصبيه:-وانا قولت مفيش خروج ودا اللي عندي
خلصي محضراتك وروحي علطول
ميرا بحزن : -اوكي سلام
ادهم:-سلام
عوده للوقت الحالي
افاقت ميرا من شرودها علي صوت صديقتها نورا وهي تقول
نورا:-يلا يا جماعه نروح
ريم/ميرا:-يلا
اثناء خروجهم من الجامعه اصطدمت ميرا بشخص فوقعت اشياءها فنزلت الي
الارض لكي تحضرها ثم رفعت رأسها وقالت
ميرا:-انا اسفه
نظر الشاب لها وانبهر من جمالها الخلاب ومن جمال عيونها وقال
الشاب ومازال ناظرا اليها:-عادي ولا يهمك ياانسه..
ميرا:-اسمي ميرا
الشاب:-ولا يهمك يا انسه ميرا
خجلت ميرا من نظراته وقالت:-عن اذنك
الشاب:-اتفضلي
ذهبت ميرا وما زال الشاب مسحور بجمالها الخلاب وذهبت هي وصديقاتها خارج الجامعه
فوجدت السائق ينتظرها
نورا:-طيب هركب انا عربيتي وامشي
ميرا/ريم:-ماشي
ريم:-وانا مجبتش عربيتي النهارده
ميرا:-طب يلا نركب سوا
ركبت ريم بجانب ميرا في الخلف وقالت
ميرا:-معلش يا عم محمد هتوصل ديما الاول
محمد السائق:-حاضر يا ست هانم
ميرا:-ميت مره يا عم محمد اقولك انا مش هانم انا ميرا
محمد السائق:-يا ست هانم العين متعلاش علي الحاجب
ميرا:-عين ايه وحاجب ايه طيب خلاص دلوقتي لأني مفييش حيل للمناهده دي
وصلت ريم الي منزلها وبعد ذلك تابع السائق القياده حتي وصل الي
فيلا كبيره نوعا ما
وصلت السياره الي مدخل الفيلا وانتظر السائق حتي فتح الحارس باب الفيلا ودخلت السياره
وبعد ذلك اغلق الحارس البوابه مره اخري
كانت الفيلا تشبه القصر من الخاج ومحاطه بحديقه تحتوي علي
الورود زاهيه الالوان
نزلت ميرا من السياره ودخلت الي الباب الداخلي للفيلا ودقت الباب
ففتحت لها الخادمه
ميرا:-في حد اتصل وانا بره يا بسمه
بسمه:-ادهم بيه اتصل من شويه وسأل علي حضرتك
ميرا:-طيب روحي انتي دلوقتي وتعالي بكره
بسمه:-حاضر
في كليه الطب
كان الشاب الذي اصطدم بميرا يجلس شاردا وفأجأه جاء شاب من خلفه
عمر:-مالك يابني
الشاب:-........
عمر:-سيف يا سيف
سيف:-فيه ايه يا عمر
عمر:-انت اللي فيه ايه شكلك وقعت
سيف:-ايه وقعت دي
عمر:-يا بني افهم وقعت يعني حبيت
سيف بشرود:-مش عارف بس باين كده
عمر:-طب ما تحكي
سيف:-احكي ايه؟؟
عمر: اللي وقعتك الوقعه دي
سيف:-حكي له سيف عندما اصطدمت ميرا به
عمر:-انت حبتها يا سيف؟
سيف:-مش عارف بس شكله حب من اول نظره
عمر:-طب متتقدملها
سيف:-يا عم اتقدم لمين دا ما انا معرفشي غير ان اسمها ميرا

في فيلا ادهم

بعد ذهاب الخادمه ابدلت ميرا ملابسها ونزلت الي الاسفل ودخلت الي المطبخ لاعداد الطعام لزوجها
لانه لا يحب الطعام من ايدي الخدم
انهت ميرا معركتها في اعداد الطعام فقد اعدت الكثير من الاصناف المنوعه
مكرونه بالبشاميل واسكالوب وبعد الاصناف الاخري وانتظرت قدوم زوجها فأخذت تتصفح موقع التواصل الاجتماعي علي التابلت الخاص بها
بعد عشر دقائق سمعت صوت الفيلا يفتح بالمفتاح ودخل ادهم وعلي وجهه ابتسامه
ادهم بابتسامه:-السلام عليكم
ردت له ميرا ابتسامته:-وعليكم السلام ثم تابعت
ميرا:-احضر الغداء
أدهم:-ايوه يا حبيبتي هغير هدومي وانزل ثم قبل جبينها وصعد الي الاعلي لتغيير ثيابه
انتهي أدهم من تبديل ملابسه ونزل الاسفل كانت ميرا قد انتهت من تحضير الصفره ورصت الطعام بطريقه جذابه
وجلس أدهم علي رأس الطاوله وبجانبه ميرا وبدأوا في تناول الطعام وتحدثوا في مواضيع عامه
أدهم:-عملتي ايه في امتحانك يا حبيبتي
ميرا :-تمام الحمد لله كان سهل
أدهم :-وعملتي ايه بعد الامتحان
ميرا:-معملتش روحنا الكافتريا وبس
أدهم:-اممم تمام
بعد انتهاء الطعام
أدهم بابتسامه:-الاكل تحفه تسلم ايديك يا حبيبتي
ميرا بابتسامه:-تسلم يا حبيبي
ادهم:-ممكن تعمليلي كوبايه قهوه يا حبيبتي
ميرا:-حاضر
لمت ميرا السفره وانتقلوا الي غرفه الاستقبال ودخلت ميرا الي المطبخ وغسلت الصحون
واعدت القهوه لأدهم واعدت لنفسها كوبا من النسكافيه وذهبت الي زوجها الذي كان ينتظرها ومدت له يدها بكوب القهوه
وجلست بجانبه وامسكت النسكافيه الخاص بها وبدأت في شربه بتوتر ارتشف أدهم رشفه من القهوه وقال
ادهم بابتسامه :-امممممم روعه كالعاده تسلم ايدك يا حبيبتي
ميرا بتوتر:-ت....تسلم
ادهم بجديه:- مالك شكلك عاوزه تقولي حاجه
ميرا:-ايوه فعلا
قام أدهم بارتشاف كوب القهوه دفعه واحده ووضعه علي المنضده التي امامه
ادهم بانتباه:-قولي
ميرا بتوتر:ط.....طب مش عوزاك تتعصب
ادهم بجديه:-قولي يا ميرا
ميرا بجديه:-ادهم مينفعشي كده
نظر ادهم لها باستفهام وقال:-هو ايه اللي ماينفعشي احب اقولك اني مش فاهم حاجه
ميرا:- اللي انا فيه ده انا عايزه اخرج مع اصحابي واروح رحلات اظن دا حقي
أدهم بضيق:-وحقي انك تسمعي كلامي
ميرا بعصبيه:-يوووه انا زهقت من الحبسه دي
ادهم بحزم :-ميرا متعليش صوتك
نظرت ميرا له وقالت بصوت منخفض :-انا اسفه
أدهم بحزم:-صوتك ميعلاش عليا
ميرا بدموع:-ارجوك يا ادهم انا بجد تعبت
اقترب أدهم منها ومسح لها دموعها وقال
أدهم:-اهدي يا حبيبتي
يارا بدموع:-انا بجد زهقت انت ليه بقيت قاسي؟
ادهم بصدمه:-ايه انا قاسي
ميرا بدون وعي:-ايوه قاسي والعيشه معاك بقت مستحيله
تحولت عيون ادهم للون الاحمر من شده عصبيته وضغط علي كوب القهوه الذي كان بيده
فانكسر وانجرحت يده وصارت تنزف دما




Asmaa Ahmad غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 30-05-17, 03:20 PM   #2

Asmaa Ahmad

كاتبة بمنتدى قلوب أحلام وقسم من وحي الاعضاءوحارسة وكنزسراديب الحكايات وقاصة هالوين

 
الصورة الرمزية Asmaa Ahmad

? العضوٌ??? » 387336
?  التسِجيلٌ » Nov 2016
? مشَارَ?اتْي » 1,397
?  مُ?إني » طنطا - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » Asmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   pepsi
?? ??? ~
استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

2
نظرت هي الي يده بدهشه وتألمت لأنها اظهرت عصبيته واتجهت نحوه بسرعه لتمسك يده ولكنه لم يهتم أبدا بجرح بده وامسك يدها بيده الاخري وضغط عليها بشده
أدهم بقسوه:- مش انا قاسي حاضر انا هعرفك القسوه بقي
نظرت ميرا الي يده التي تقطردما وقالت
ميرا بدموع:-أدهم ايدك
قال أدهم ببرود :- ملكيش دعوه واتفضلي فوق
ميرا :-أدهم ......انا
ادهم بعصبيه:-سمعتيني......فوق
في احدي المناطق الراقيه وتحديدا في شقه مكونه من ثلاث غرف وريسبشن
كانت نورا تجلس وتتصفح الاب توب وتوقفت امام صوره شاب وظلت تتأملها واخذت تحادث نفسها
نورا:-انا بحبك اوووي نفسي تحس بيا
نفسها:-وحتي لو حس بيكي ايه اللي هيحصل
نورا:-فعلا ايه اللي هيحصل
نفسها:-معندكيش حل غير انك تدعي ربنا يجمعكوا في الحلال
افاقت من شرودها وقالت بدعاء:-يارب اجمعني بيه في حلالك
في فيلا ادهم
بعد صعود ميرا الي اعلي كان ادهم يشعر بالغضب الشديد توجه الي الحمام واحضر علبه الاسعافات الاوليه
واخذ يضمد جرح يده كان يشعر بالالم وهو ينظف الجرح ولكن الم قلبه كان اكبر من كلامها
انها حب طفولته واميره قلبه كيف تقول انه قاسي القلب انه يتعامل دائما معها بحنيه لا يسمح لها بالخروج لأنه يخاف عليها ويشعر بالغيره الشديده عليها ومع ذلك نعتته بالقاسي
قرر أدهم شئ وهو تغيير معاملته لها حتي تشعر بالفرق بين الحنيه والقسوه صعد الي غرفته فوجدها نائمه وعلي خديها اثار الدموع شعر بالحنيه أراد ان يسامحها ولكن هيهات فعقله يأبي ذلك
أزاح عن وجهها شعره كانت تسقط علي عينيها كانت كالملاك وهي نائمه ثم اعطاها ظهره وذهب في نوم عميق
في الصباح
استيقظ أدهم اولا فوجدها مازالت نائمه فأخذ يوقظها
أدهم:-ميرا يا ميرا
ميرا بنوم:-سيبني شويه
أدهم بعصبيه:-يلا قومي بلاش دلع
انتفضت ميرا علي صوته وقالت:-ايوه يا ادهم
أدهم ببرود :- قومي جهزي الفطار عقبال ما البس
ميرا:- حاضر
أدهم :-واعملي حسابك مفيش جامعه
ميرا بصدمه:-ايه
أدهم ببرود:-اللي سمعتيه
ميرا بدموع:-يا ادهم حرام عليك انا عايزه اقعدي السنادي انا تعبت في المذاكره
أدهم ببرود:-ومين قالك مش هتقعدي
ميرا:-ما انت بتقول مفيش جامعه
ادهم:-ابقي خدي المحاضرات من زمايلك او هبقي جبيلك دكاتره هنا
ميرا:-لحد امتي
أدهم:-لما مزاجي يروق
ميرا:-طيب حاجه تانيه؟
أدهم :-لأ ويلا انزلي جهزي الفطار
ميرا:-حاضر
حضرت ميرا الطعام وبعد ان انهي أدهم طعامه ذهب الي الشركه
اما بطلتنا فأحضرت الهاتف وابلغت صديقاتها بعدم ذهابها الي الجامعه
في الجامعه
كان سيف يجلس وجاء صديقه من خلفه
عمر:-ازيك يا برنس
سيف:-شكلك رايق
عمر:طب عندي خبر ليك بمليون جنيه
سيف:-قول
عمر:-عرفتلك كل حاجه عن البنت اللي قولتلي عليها
سيف بلهفه:-بجد طب قول
عمر:-طب اهدي كده وانا هقولك
سيف:-يلا يا بني قول
عمر:-اسمها ميرا الدمنهوري وهي يتميه لها ابن عم واحد اسمه ادهم عنده سلسه شركات وده عنوان الشركه
سيف وهو يأخذ الورقه منه:-متشكر اووي يا عمر ثم اخذ الورقه وقررؤ الذهاب الي شركه ادهم
في من نورا كانت جالسه امام الاب توب فدخلت عليها والدتها
سعاد والده نورا:- فاضيه يا حبيبتي
نورا:-ايوه يا ماما في حاجه
سعاد:-كنت عيزاكي في موضوع
نورا:-قولي يا ماما
سعاد:-في عريس متقدملك وهيجي النهارده
نورا:- مش موافقه يا ماما
سعاد:-يا حبيبتي عشان خاطري وافقي تشوفيه ابوكي لوسمعك هيطين عشيتنا
نورا:-يا ماما انا مش موافقه
سعاد:-عشان خاطري يانور
نورا:-حاضر ياما
سعاد:-حضرلك الخير يا حبيبتي
في فيلا ادهم
كانت الساعه اوشكت علي الثانيه ظهرا
جاء أدهم الي الفيلا فوجد ميرا جالسه تشاهد التلفاز
ادهم:-السلام عليكم
ميرا:-وعليكم السلام
أدهم ببرود :-الغدا جاهز
ميرا:ايوه ثواني هحضر السفره علي ما تغير هدموك
أدهم ببرود:-بس انا مش هغير هدومي
ميرا:-ليه.هتروح فين؟
امسك أدهم يدها وضغط عليها بشده وقال
ادهم بعصبيه:-متسألنيش بعد كده رايح فين وجي منين
كانت هي تتلوي من الالم فقالت:-سيب ايدي
ادهم بعصبيه:سمعتيتي
يارا بخوف:-ح...حاضر ثم نزلت دموعها وقالت:-بالله عليك سيب ايدي وجعتني
احس ادهم انه يضغط علي يدها عندما شاهد دموعها فترك يدها عندما تركها بدأت هي تمسح علي يدها التي تؤلمها
وقالت
ميرا:-علي فكره ربنا قال"ورفقا بالقوارير"
أدهم :-وقال "واضربوهون"
ميرا:-بس انت مكملتش الايه" قال تعالي
ﺍﻟﺮِّﺟَﺎﻝُ ﻗَﻮَّﺍﻣُﻮﻥَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻨِّﺴَﺎﺀِ ﺑِﻤَﺎ ﻓَﻀَّﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺑَﻌْﻀَﻬُﻢْ ﻋَﻠَﻰ ﺑَﻌْﺾٍ ﻭَﺑِﻤَﺎ ﺃَﻧْﻔَﻘُﻮﺍ ﻣِﻦْ ﺃَﻣْﻮَﺍﻟِﻬِﻢْ ﻓَﺎﻟﺼَّﺎﻟِﺤَﺎﺕُ ﻗَﺎﻧِﺘَﺎﺕٌ ﺣَﺎﻓِﻈَﺎﺕٌ ﻟِﻠْﻐَﻴْﺐِ ﺑِﻤَﺎ ﺣَﻔِﻆَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻭَﺍﻟﻼﺗِﻲ ﺗَﺨَﺎﻓُﻮﻥَ ﻧُﺸُﻮﺯَﻫُﻦَّ ﻓَﻌِﻈُﻮﻫُﻦَّ ﻭَﺍﻫْﺠُﺮُﻭﻫُﻦَّ ﻓِﻲ ﺍﻟْﻤَﻀَﺎﺟِﻊِ ﻭَﺍﺿْﺮِﺑُﻮﻫُﻦَّ ﻓَﺈِﻥْ ﺃَﻃَﻌْﻨَﻜُﻢْ ﻓَﻼ ﺗَﺒْﻐُﻮﺍ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻦَّ ﺳَﺒِﻴﻼ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻛَﺎﻥَ ﻋَﻠِﻴًّﺎ ﻛَﺒِﻴﺮًﺍ
استمع أدهم الي القران ثم انصرف دون ان يتحدث بكلمه اخري وهو يفكر


Asmaa Ahmad غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 30-05-17, 03:21 PM   #3

Asmaa Ahmad

كاتبة بمنتدى قلوب أحلام وقسم من وحي الاعضاءوحارسة وكنزسراديب الحكايات وقاصة هالوين

 
الصورة الرمزية Asmaa Ahmad

? العضوٌ??? » 387336
?  التسِجيلٌ » Nov 2016
? مشَارَ?اتْي » 1,397
?  مُ?إني » طنطا - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » Asmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   pepsi
?? ??? ~
استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

3
في كليه الطب كان سيف يمشي مسرعا فاصطدم بريم التي كانت تدخل الي الجامعه لوحدها بعد اعتذار صديقاتها فنظر اليها وقال:-مش انتي صاحبه أنسه ميرا
ريم بدهشه:-انسه ميرا !!
سيف بتأكيد:-ايوه انا شوفتك معاها ق
وقبل ان يكمل سيف كلامه قاطعته
ريم:-ايوه ايوه افتكرت بس احب اصححلك المعلومه
نظر سيف لها مستفهما فأكملت كلامها
ريم:-مدام ميرا
سيف بصدمه:-مدام!!!
ريم :-ايوه ميرا متجوزه
سيف :- متجوزه مين
ريم :-أدهم بن عمها
سيف بحزن:-ربنا يوفقها
لاحظت ريم حزنه:-عن اذنك والتفتت لتمشي
سيف:- لو سمحتي يا انسه
التفتت ريم له وقالت بابتسامه:-ريم
نظر سيف لها وقال بابتسامه:-ممكن نبقي اصدقاء
ريم بابتسامه:-مفيش مش كله عن اذنك يا
سيف :-اسمي سيف
ريم:-عن اذنك يا سيف
والتفتت لتمشي نظر لها سيف وهي تمشي الي ان اختفت من امامه

في منزل نورا

ارتدت نورا فستانا من اللون الازق عليه جاكت بنفس اللون ولكن بدرجه افتح وارتدت حجابا بنفس درجه الجاكت وبعد ذلك دخلت عليها والدتها
سعاد:-يلا يا نور
نورا بحزن:-حاضر
امسكت بيدها صينيه العصائر وخرجت لتقدم الاكواب واصطدمت عندما استمعت الي صوته كادت ان تسقط منها الصينيه عندما نظرت له انه هو حبيبها التي تمنت من الله ان يجمعهما دائما في حلاله ذهبت ووزعت العصائر ثم جلسا لوحدهما كما طلب والدها نظر الله وقال بابتسامه
الشاب:-اذيك يا نور
نورا بخجل:-تمام يا رامي
رامي بابتسامه:-عجبتك المفاجأه
نور وهي تومئ رأسها:-ايوه

في فيلا ادهم

بعد ذهابه قررت ميرا ان تصعد لغرفتها لترتاح وكانت تفكر في طبع ادهم فهو قاسي في التعامل معها ومنذ زواجهما وهي ممنوعه من الخروج الا برقته او الذهاب الي الجامعه لقد سئمت من هذه الحياه وفكرت بالانتحار اكثر من مره ولكنها عدلت عن الفكره كانت تفكر بهذه الافكار اثناء صعودها للدرج وفجاه شعرت بالدوار في رأسها حاولت ان تتغلب عليه وتكمل صعود الدرج ولكن بداء الدوار يشتد وبدت الرؤيه من امامها تتلاشي الي ان انعمدت تماما وسقطت الي اسفل الدرج و
اما بالنسبه لادهم فقد انطلق بسيارته بسرعه حتي وصل الي احد المساجد دخل المسجد وتوضأ وصلي ركعتين حتي شعر بالراحه وقرر ان يعود الي الفيلا ليصالح ميرا

فقاد سيارته مره ثانيه للعوده للفيلا وعندما وصل ذهل من المنظر عندما وجد ميرا ممده اسفل الدرج والدماء تقطر منها
حملها بسرعه وخرج من الفيلا ووضعها داخل السياره وقادها الي المشفي

بعد مرور عده ايام في المشفي بدأت تستعيد وعيها كانت الرؤيه أمامها ضبابيه اخذت تفتح وتغلق عينيها كان الجميع حولها وكان هو بجانبها يبدوا عليه القلق فتحت عينيها لتنظر له وتذكر ما حدث لتبدأ في البكاء ليمسح هو دموعها بحنان لتنظر هي له وتقول بدموع:-طلقني
ليمسح ادهم دموعها بحنان :-اهدي يا حبيبتي
مسحت ميرا دموعها وقالتك:- طلقني يا ادهم احنا مش مناسبين لبعض
ادهم:- بقي بعد كل الحب اللي بينا تقوليلي مش مناسبين لبعض
ميرا:- ايوه يا ادهم افتكر كام مره خرجت من ساعه الجواز
ادهم:-اظن انتي عارفه قراري في الموضوع ده
ميرا:- وهي دي المشكله انا عتبر محبوسه مش بروح غير الجامعه وحضرتك في الشغل
ادهم:- يعني هي دي المشكله
ميرا:- مش كده بس يا ادهم انت بقيت قاسي معايا في المعامله
ادهم:- طيب يا ميرا هوعدك اني هتغير
ميرا:- بجد يا ادهم

ضمها ادهم اليه وقال:-ايوه يا حبيبتي لازم اتغير عشانك
ثم وضع يده علي بطنها وقال
ادهم:- وعشان ابننا
نظرت له ميرا باستفهام فأومأ برأسه وقال:-ايوه يا حبيبتي انتي حامل
نظرت له بفرحه ومن ثم القت براسها في حضنه وهي تشعر بسعاده بالغه وقالت نورا
نورا:-احم احم نحن هنا
رفعت ميرا رأسها ونظرت للجميع :-احم سوري
أدهم :-خلاص يا نور مش انتي اتخطبتي انتي والواد رامي
رامي بابتسامه:-واد الله يكرم اصلك يا رافع راسي ثم تابع
رامي :-يكون احسن لو مشينا
ثم فتحوا باب الغرفه وخرجوا
نظر أدهم لميرا التي احمرت وجنتيها خجلا ثم
ادهم بجديه:-كنت خايف اول ما شفتك مرميه علي الارض اقتكرت اني خسرتك معرفتش ان ده كان سبب عشان عرفت اني هبقي اب
ميرا:-انا هفضل علطول جنبك عشان انت كل حاجه في حياتي انا اسفه اني مسمعتش كلامك وطلبت الطلاق
أدهم :-خلاص يا حبيبتي من اليوم كل واحد فينا لازم يتغير عشان يسعد التاني وعشان سعاده ابننا
ميرا ببتسامه:- ربنا يخليك ليا
ادهم:- ويخليكي ليا يا حبيبتي

النهايه
دي رساله ان المرأه لازم تسمع كلام زوجها ومتعاندش زوجها لان دا وجب الزوجه المطيعه وان الجواز عن حب بيمر بصعوبات لازم الزوج والزوجه يتخطوها ويكملوا حياتهم والزوجه متعليش صوتها علي زوجها لإن ربنا امر بطاعه الزوج وحكمه المرأه هي اللي بتخلي الزواج ناجح


Asmaa Ahmad غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 30-05-17, 03:22 PM   #4

Asmaa Ahmad

كاتبة بمنتدى قلوب أحلام وقسم من وحي الاعضاءوحارسة وكنزسراديب الحكايات وقاصة هالوين

 
الصورة الرمزية Asmaa Ahmad

? العضوٌ??? » 387336
?  التسِجيلٌ » Nov 2016
? مشَارَ?اتْي » 1,397
?  مُ?إني » طنطا - مصر
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Egypt
?  نُقآطِيْ » Asmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond reputeAsmaa Ahmad has a reputation beyond repute
¬» مشروبك   pepsi
?? ??? ~
استغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي

تمت بحمد الله
بتمني تعجبكم القصه


Asmaa Ahmad غير متواجد حالياً  
التوقيع


رد مع اقتباس
قديم 29-10-17, 11:48 AM   #5

شمس طيبة

? العضوٌ??? » 406630
?  التسِجيلٌ » Aug 2017
? مشَارَ?اتْي » 93
?  نُقآطِيْ » شمس طيبة is on a distinguished road
افتراضي

جميييلة جداً.. أسلوب سلس يجذب القارئ.. فقط بعض الأخطاء الإملائية .. أرجو لك المزيد من الإبداع

شمس طيبة غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 05:25 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.