آخر 10 مشاركات
عيون حزينة (1) *مميزة و مكتملة*.. سلسلة قلوب حزينة (الكاتـب : mira24 - )           »          رحلة امل *مميزة*,*مكتملة* (الكاتـب : maroska - )           »          موريس لبلان ، آرسين لوبين .. الغريقة (الكاتـب : فرح - )           »          جناح مهيض*مميزة ومكتملة* (الكاتـب : بدر albdwr - )           »          586 - حب لايموت - صوفي ويستون - ق.ع.د.ن ( عدد حصري ) (الكاتـب : سنو وايت - )           »          598 - حين يتحطم القلب - ريبيكا ونترز ( أنت قدري ) - ق.ع.د.ن (الكاتـب : ^RAYAHEEN^ - )           »          قـيد الفـــيروز (106)-رواية غربية -للكاتبة الواعدة:sandynor *مميزة*كاملة مع الروابط* (الكاتـب : نورهان عبدالحميد - )           »          رواية قصاصٌ وخلاص (الكاتـب : اسما زايد - )           »          الفجر الخجول (28) للكاتبة الرائعة: Just Faith *مميزة & مكتملة&روابط اخف* (الكاتـب : Andalus - )           »          حب في عتمة الأكــــــاذيب " مميزة و مكتملة " (الكاتـب : Jάωђάrά49 - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

Like Tree1Likes
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 14-09-18, 11:17 PM   #21

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي




محمد : بنتك خارج لاذلحين ..

عماد : ايوه استأذنت مني ليش في شي ؟

محمد : بعقلك الوضع مش سوا وحدها خارج لاذلحين..

عماد : مابش شي الدنيا سلامات

محمد : انا مش داري كيف مفلت لعيالك

عماد : قد قلتها بنفسك عيالي وانا اخبر بهم وانت عمها لو شفت شي مش سوا مقنع اكيد تستمع لك

محمد : وانا مايعجبني خرجات ودخلات ، مغرب وهي ف البيت

عماد ماحب يكبر الموضوع : ان شاءالله خير.. خاطرك معي اتصال.

الاء شافت لمجد بنظرات احتقار ودخلت لاعند امها

ابوها دخل يكلمها : حاولي تداري عمش ولو تروحي مغرب افضل فعلا الوضع مايطمن

الاء : عتصدقوهم وانتو داريين انه من نفسي ثمان وانا ف البيت

ابوها : داري بس اعمامش طبعهم غير ومانشتيش يتدخلو ويزيدو المشاكل احنا هنا فتره قليله

الاء : ان شاءالله ، ناولت امها اللوشن وعلاج اخوها الي اشترتهن له ونزلت غرفتها.

غرفه ام ايه بتتكلم ف التلفون : ليش ياسعم انه لعبه حاكيت ابوها واخوها ماله فتح فمه وهو عادو مش مقتنع

اختها : قد انتي داريه الشباب كيف كل يوم بخبر وحلفت له يمين اخر مره ازيد اخطب له يسير يخطب لروحه حين احرجني هكذا معش

ام ايه بضبح : خير.. خاطرش انبي ابوها مع السلامه

ايه سمعت امها وهي ماااسكه الابتسامه وفاررحه.

امها : هيا ماذاحين اي واحد يجي لش سوا لاوافق واوريهم ان انتي مش مراعيه لهم

ايه : مابش فيه نصيب لاتضبحو ولا

امها : ناس يعتذرو ع عزومه تفرطه مش خطبه

ايه : الله استجاب لدعائي ماكنت اشتي وانتو صممتو لذلك لاتزعلوش عادي

ثاني يوم الصبح.. ف السوق

عمار شاف امه محتاره بالمقاسات .

عمار : ليش ماتسيرو اول تبسرو البنت ولو وافقو اهلها نرجع نخرج

امه : الذهب بيطلع وينزل وعتقرح الزلط خلينا نشل البعاسس هولا وبعدا نسير

عمار : اول افتحو الموضوع معهم

امه : مدري كيف خازيه اسير لاعرفهن ولا شي ماشاقلهم..

عمار : مدري انتو اخبر

امه : ع قد جهال هذه الايام ابسرها وبسرته واعجبو بعض واحنا نودف نسير ساع الخجف نتبدع

عمار ضحكككك : ما ساع ايامكم خطبوكم من وسط الشارع وانتين بتلعبين

امه : ايحين ارجع اسير

عمار بحماس : ذلحين ليش التاخير عتطير البنت

امه : ذاحين محسسني ملكه جمال عيخطبوها ف يوم

عمار بمزح وسفاط: قد بتغيري من ذلحين ياحجه

امه: امري لله شقوي قلبي واسير افتح الموضوع

عمار بفرررحه : ايوووه هكذا

امه : مش هو خزا نسير هذا الساع ؟

عمار: الساعه 11 مافيها شي

امه : قد انت داري بالبيت وين هو

عمار انحرررج : هيا نسير هانك ونسأل بس مارايكم تتصلو قبلها لاتسيرو ومش عاملين حسابهم

امه : بعقلك نتصل نقلهم عنجي نخطب خليني اسير اعرفها ع طبيعتها




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 14-09-18, 11:19 PM   #22

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



عمار متوترر : طيب

امه : وزد ابسر حماشتها لو هي غنجيه وراقده لهذا الساع شابطل

عمار ضحكككك : هيا تمام

وصلوا باب البيت ونزلت ام عمار دقت الباب...

الاء كانت لابسه الحجاب وجلابيه مكممه بتغسل سيارتها وتغسل الحوش

ايه بثياب عاديه تنوره طويله وشميز مكمم ورابطه شعرها بحجاب ومحمشه اكمامها خرجت راسها من المطبخ وف يدها عجين : راعي يا الاء لاتفتحي الباب لايكون واحد من العيال ابسري كيف انا..

الاء كانت بتتشاقر من باب الحوش لفتت لايه : هي مره مابش حد جنبها

ايه : ها افتحي يمكن امي تقيه (( صاحبه جدتها من الحاره ))

الاء فتحت الباب بيد ويد ماسكه السفنجه ملانها صابون ..

ام عمار دخلت ولفتت لورا الباب كانت واقفه الاء شافت بنت شابه ملامحها مقبوله وملابسها انيقه وبتغسل سياره مبينه سياره بناتي بحجم صغير ومدلعه بميداليات بشكل خواتم وروج
ظنت انها هي : وين امش ؟

الاء شكت انها تعرف امها واحده غريبه : طالع
وجده نازل ادخلو..

ام عمار مشيت معها ولفتت للمطبخ ع دخلتها شافت ايه بتعجن : السلام عليكم

ايه : وعليكم السلام

ام عمار : ماشاءالله البيت ملان قمارى وحميشات

الاء واقفه ساكته

ايه انحرجت ومش داريه من هذه : مابلا انا والاء ، تشتو جده دخليهم يا الاء امد ماغسل يدي واجي

ام عمار : الله يقويش ويديلش الصحه والعافيه

ايه باستغراب : امين

الاء مشيت معها : تفضلو

ام عمار مشيت وطلعت ثلاث درجات ودخلت لقيت ف الصاله ام مجد والجده جالسات : السلام عليكم ياخواتي

الجده : وعليكم السلام. من انتي ماعرفتش

ام مجد لفتت للجده : يمكن نازحه تشتي بيت

ام عمار ضحكت ودخلت: العفو ع الجيه هكذا بس قلت اعرفكن بنفسي واطرح لكن خبر بعدا نجي ساع الناس

الجده : خيررر ما قد به للخبر هذا ؟

ام عمار : كل خير

انا من بيت فلان.. ومتزوجه فلان ومعي ثلاثه جهال وثنتين بنات وساكنين ف الشارع الفلاني
.جلست تعرف عن نفسها..

الجده لفتت لمرت ابنها وبصوت خفيف : الظاهر تيه تتخايل احنا الي بنقسم الدقيق والرز

ام عمار سمعتها وضحكت : مع مع مابلا جيت اخطب لابني وعرفت بنفسي وكل شي لو عندكم سؤال اسألين.

الجده رجعت تعيد تسألها من هي وبيت من وكيف جت ومن اين عرفتهم...الخ وف الاخير طرحت لها رقمها وقالت مراعيه لخبر منكم وضحكين وتجابرين وحسين نفسهن يتعارفين من زمان مش كانها اول مره بالذات بعد مناقشه اكتشفين انه في معرفه قديمه بين الجده وجدة عمار.

والمضحكك ف الموضوع انهن نسين او ماذكرين يخطبو من منهن !

فوق السياره .

عمار : هاا كيف شفتيها
امه : من منهن !

عمار : كيف من منهن مابلا هي بنت في البيت والباقيات نسوان عمها....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 04:05 PM   #23

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



امه : ها قد شكيت والكل انها الي فتحت لي بس ماقلت لي انها بتسوق ..

عمار بهرر : يووو مابتسوق ! متأكدين دخلتو البيت الي بابه فضي؟

امه بصياااح نزلت اللثمه وفتحت الطاقه وبتتنفسس : جحفه لك من قال لي اصدقك للجنان حقك خليتني اتبدع .. قد افتكرين اننا نازحه ادور بيت وادور اسجل اسمي عند عاقل الحاره وذلحين تقلي البيت غلط .. انت داري ماذلحين قدو تبداع لاننا قد تقدمت لهن وحاكيتهن نشتي نخطب والخزا قووي انه طلعنا نتعارف

عمار : طيب اهدأو انتو قلتو لهم ايه وقالو تمام بسرتوها ؟

امه : قلتلك ربشتني فتحت لي هي بس مع ماقلت ايه نسيت اسمها ماذكرت تقلي باسمها الا اليوم

عمار مسك راسه وجلس يضحككك : اذا طلع البيت غلط صدقوني لازوج ابي... ويذكر الي فعلته امه ويضحكككك

امه : جلست تشاتمه وتصيح فوقه وتحمله المسئوليه طول الوقت...

فوق الغدا..

الجده : جت اليوم واحده تخطب ..

الكل لفت لها الا الشباب كانو ف طرف المائده بيتجابرو ويضحكو مابيسمعو

ابو مجد : من تخطب ؟

مجد بمجرد ماسمع نبره ابوه لفت بس ماسمع ايش قال..

امه : جت تخطب واحده من البنات

عماد : ايه ولا الاء ؟؟

ام الاء : واحنا اخر من يعلم ! ليش ماحاكيتيني اول

ام مجد بتعوج فمها ع اسلوب ورقه سليفتها : والله ماقد درينا من منهن

مسعد لفت لعماد : مابيقولين هولا النسوان مابيخرفين

الجده ضحكككككت وتذكرت الموقف : والله صدق كيف لوما ماحددت من واحنا ماتلوهناش او سالنا

عماد : ماقالت من هي بيت من وكيف فتحت الموضوع..

الجده وام مجد بيضحكين انهن مش داريات ولا سالين سوا

ابو ايه معصب بالذات بعد ماكلمته مرته على الغاء موضوع الخطبه الي من طرف اهلها : مابش معي بنت للزواجه بطلنا البنت ماتشتيش وماسمعنا كنا عنفرض عليها راينا وبعدها قررت تتم جامعه اول

ايه فرررحت انها فرصتها تستعل رفض ابوها لعمار وترفض العريس هذا عشان تخلي مجال لعمار..

عماد لفت لمسعد : احلى شي وهذا رأيي سوا لبنتي او بنتك العريس يتمين الجامعه وبعدا سهل

مجد تم ياكل وقام
اكرم كان ساررح ف الصحن الي قدامه بيجمع الرز بالملعقه ويرده من قدامه

مازن : مالك مطننن العريس لهن مش لك

الاء لفتت له وحست انه زعل لانه بيحب ايه : بسبب عده مواقف دافع عنها وانه حنون معها ف شكت انه بيحبها وزعلان لانهابتحب غيره.. بدأت تعجب بشخصيه اكرم.

ف بيتهم.

عمار : ذلحين هذه مالها بتتخيبل مالها ماترسل صدقت القطيعه !. وانا خايف ازيد اتصل او ارسل لاتحصل لها مشكله

امه دخلت له بقلص عصير : الصدق انا عجبتني خطييتك

عمار بحيره : من منهن قد ابسرتي بنات ملان البيت

امه بعدتفكير : الان اتصلهن اسال على الذي فتحت الباب....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 04:09 PM   #24

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



الكاتبة أخطأت بالترقيم المفروض البارت 22


عمار: الله يحفظش يمه قلي ايه وبس بعلم الله من شفتي

امه : ايوه سوا والله كلهن حاليات

عمار :مادخلني من حد انا اشتي ايه كيف ماكانت

امه : ناهي يوافقو بس بكره شتصل احسن..

الليل الساعه 8كل واحد ف غرفته...
مجد كان ضابح نزل للحوش وجلس فوق الدكه الي ورا سياره الاء متخبي حد يشوفه ولع حبه سجاره وبينفخ ويشوف نفسه ف عاكس الزجاج الخلفي ..

فجأه... الكل حس بهززه البيت وقوارح عنيفه وكانها قريبه رجم السجاره ودخل سريع..

الاء ع خرجتها من الغرفه بشعرها واللبس الي فوقها للصاله يمه ياااجده سمعتو..راقدين..

مجد.دخل بسرعه وهي واقفه والكل نزلوا لاتحت بسبب الطيقان من ضغط الصاروخ تقارحين ..

ادخلي البسي سريع انا واقف هنا لاتخافي

الاء كانت بخوف تدعي وتدخل وتسمع الضربه الثانيه وتخرج ..

مجد شافها وعادها بشعرها توتر:مالش بتفتجعي اهدأي

الاء : تخيلت صوره بيت جيرانهم لما فلت الصاروخ لاوسط بيتهم من وقتها تعقدت وتوقع لها حاله خوف

مجد شاف ابو ايه وامها واخوها

وبعدها ابوه وامه وبعدها ام الاء واخوها الصغير وابوها

عمته نجوى واكرم

ياساتر يالله ارحمنا برحمته اجلسو هنا ولا حركه..

الكل واقفين ف الصاله الي تحت.

مجد جلس هو والشباب بيتكلمو ويجابرو ف النت بعض المجموعات اين الانفجارات .

ثاني يوم الصبح .

ايه والاء بيكنسين الزجاج

اكرم شاف مجد : هيا اطلعو معي نلفلف الطيقان المكسوره الي ف الدرجان

مجد طلع معه شاف الاء : يمه يمه اخاف يالله

الاء : ماله هذا

مجد : ماعه ماعه اخاف وهي تخوف قريه شياطين بشعفلتها امس فارحه بروحها..

الاء ضحكت: اشتحط وسير افعلك مهره جاي يقلد بنات

اكرم : صدق فعلت هكذا؟

مجد شافها تقبلت المزحه وضحكت قام قلدها (مسك وشه وجلس يتلفت ويهز راسه

كانه بيتدلع بشعره

الاء : سامج قلدكم الله انا هكذا

اكرم :مدري هكذا لا بس لو مشعفله يمكن

ايه ضحكت : من هذا الي بيزبج مجد!!كيف لك

مجد : بعدا مكنتنا زنط ودلع وهي صغيره بشعرها وذلحين يفجع جن

الاء: شكلك احتولت وشفت دقنتك ساع المجرمين والمجانين

مجد مسك دقنته : تشتي اقصها لش توصليها بشعرش ..

اكرم : بس خباله هو بدون قصد وانت عتخلي موضوع زي هذا مزحه

مجد : والله نسيت نفسي

الاء : ياربي كيف ماعتديت شويه من اكرم كيف شخصيته وانت كيف

مجد حززز ف نفسه جملتها يعني حتى هي عايرتها ب اكرم .. العائله كلها بتعايره ب اكرم..
جلس سارح بافكاره ويقول لنفسه
اكرم الي تربى بدلع اخواله كلهم وعوضوه فقدان ابوه وانا ابي كان اقسى واحد قدامي وامي لو دافعت عليا يتصايحو ويعاقبها بسببي لا دراسه تميتها وانا جالس موظف بينما هو درسوه ف خاص....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 04:14 PM   #25

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



واهتمو به معاهد ودخلوه تخصص نفسه فيه ف جامعه خاصه وجايين يقلو لي ليش ماوقعت مثله..

اكرم : مالك مطنن ؟ هيا عتحمش ..

مجد : هيا انتين سيرين واحنا نلف الزجاج احنا

ايه : سهل احنا عنكنس

الاء شافته فلتت المكنس : ياهبلا خليه قد.جت منه هيا ننزل للمطبخ..

ايه : اليوم مش علينا المطبخ

مجد ذكر انها امه وكانت بتهم العمل : عنكنس الزجاج كله بشرررط.تسيرين تطبخين بدل امي هي تاعبه

الاء : يو سلامتهم طيب نسير هيا ايه

اكرم باستغراب : تعرفي تطبخي

الاء : يعني مالي شي ايه عتدعمني

ايه : هيا

غرفه ام ايه غلقت التلفون: هذه المره الي جت امس بتأكد انها تشتي ايه وقالت خطبه امد قلتلها لوما تتم الجامعه قالت تتمها ومعها شقه لحالها وابنها بيشتغل جنب قرايته مع ابوه ف وظيفه حكوميه ومثبت خلينا نسال لو هو سوا نوافق واكسر عين اختي ..

ابو ايه فكر ف كلامها ولقيه فرصه عشان موضوع اهل مرته الي حصل: اهم شي نسال عليه كيف هم ماعنودف بالبنت عشان تحانكي اختش

مرته :ايوه هذا اكيد انت اسال بعدا سهل

زوجها : تمام

فوق الغداء..(( كان مميز ومزين ونصه دلع وسلطات وشبس ومقبلات ))

ابو مجد كان داري انه دور مرته: ياسلام سلم دور من اليوم الاكل شكله طعيم

مرته : مش هو انا هن البنات الله يحفظهن ايه والاء

ايه : الصدق انا فعلت الاكل الي تعرفوه والدلع والاتيكيت حق الاء

مجد ضحك : عنكون نخلي مريم تقرح الزجاج يوميه لو عنتغدا هكذا ساع المطعم

جدته رجمته باللعبه حق اخو الاء : صلي ع النبي من اليهوده

كلهم ضحكوو وجلسو يتغدوا..

وقت الرفاع

مجد بيكلم مازن واكرم وعلي: من داري كيف يفعلو بحوث والله ما معي فلس اسير اخلي واحد يبحث لي

علي : والله معي امتحان ولا كنت شنفعك

اكرم : وانا معي تصميم باوربوينت وكله فوق راسي

مازن: وانا
معي الان دوام شاروح متاخر

الاء سمعته ورحمته : اكمل ارفع وادي الابتوب و اجي جهز اوراقك..

مجد لفت لها بدهشه كيف من نفسها تكلمت..

الاء : مالك ؟

مجد : انتي فاهمه ولا عتودفي بي

الاء : هيا خلي جدتي تفعلك بحث مابلا هي تزيد تسألها

كلهم ضحكو عليها ..

مجد وقف : مع خلاص الان ثواني وانا هنا..طلع غرفته..

ام الاء: انا اليوم شاغسول

الاء : سهل انا وايه

امها : مع انتين ادخلين اوبهي لاخوش ورقديه

بعد ماتمت طلعت غرفتها تصلي امها لحقتها

ام ايه : هيا زيدي اركعي استخاره

ايه : يووو ليش مش قلتو قد الغوها ؟

امها : للخاطبي الجديد

ايه خلست ثياب الصلاه ورفعت السجاده :هيا ناهي لكم قلت لكم مش موافقه..

.***.حصل غلط برقم الصوره فقط اما البارت فهو تابع للبارت الي قبله....


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 04:25 PM   #26

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



امها : مش هو ماتشتي من بيت فلان معه شقه لحاله ....

ايه : سمعت اول جمله اللقب وكان اذنها تغلقت بعد بقيه الاشياء الي بتقولها امها.. ابتسمت بفرحه بدون شعور حاولت تمسك دموعها.. مش.مصدددقه

امها شافتها سكتت وابتسمت : هيا ابسرتي يزيدو يسالو عليه وع الله

ايه مقفيه بتفغل نفسها انها بترتب دولابها :ناهي الي تشوفوه

امها: زيدي صلي استخاره وانخطبي امد خالتش تبطل تكسف خلق الله

ايه حست بتأنيب ضميررر: انه اكرم الي كلمهم وانه الغاء الخطبه هي وراها مش منهم بيت خالتها..
رجعت نسيت خالتها وبتفكر ف عمار..

فعلها يعني فعلا ماكذبش..

الاء بديت من الباب شافتها سارحه وبتلوووي سيره جيه ف الغرفه: صرررفو مالش

ايه نكزززت : مالش فجعتيني يوو

الاء : سارررحه ف حبيب القلب

ايه جريت لاعندها مسكت يدها بفرحه : لو تدري من الي جت امس ..ذكرت كيف كان شكلها صاااحت يوووو يا الاء شلوني شلوووني شلوني

الاء بصدمه مذهوله مالهاااا : مالش يامجنووونه ماهووو

ايه : ام عمار شافتني مبدعه ف المطبخ بينعجن.. يوووو ياريت وانا الي غسلت السياره وانتي تعجني

الاء ضحكت : بالعكس امد تعجبيهم يقولوا حميششش هذه البنت

ايه : صح بش مدري كيف كنت مدري كيف كان شكلي انتي السبب قد قلتلش لاتفتحي

الاء :.مدام عجبتيهم خطبو ولا كان عيفحطو
.

ايه مشتته بتفكر ف كل شي : صح.. يوو

الاء :ماهوو

ايه : تخيلي لو خطبوش شفتي امس قالو بنتكم ماحددو

الاء ضحكككت : تخيلي بعدا تكتبيني قصه وتبدعي بي ف هاشتاق مستوره وتقلي بنت عمي سرقت خطيبي

ايه جلست تكررر كرر هي والاء..

الاء بفرحه : الله يسعدش ويتمم لش بخير الصدق اقلش صراحه ماتوقعت يجيلش

ايه : اصلا بنت عمش طلعت له الضغط خليته يحلم بي حلم ايش ماطلب امكنه مابش تواصل مابش اتصال مابش شي الا بعد الخطوبه

الاء :هيا تجهززي ذلحين للحبقد.جا خطب

ايه :ولا اتصل يقلي الحمار

الاء :انتي منعتيه

ايه :بس الصدق مفااااجأه يارب ابي يوافق يارب

الاء :وعمش محمد احسه معقد قوي

ايه بضحكه : شاخليهم يدو حق العم وهو يوافق

الاء ضحكككت : بس مجد مختلف عنه.. يوو نسيت مجد مراعي لي نسسيت لي ساعه

ايه :انزلي ابسريه وانا اعاني روووحي لايجو يخطبو

الاء ع خرجتها : لا تتحمسي دلا ع روحش لاتمرعيها

نازل ف غرفه الجد والجده..

الاء دخلت : وين انت دورت عليك كل بقعه

مجد : اختفيتي رجعت دخلت هنا اراعي

الاء : حالي امد جده يتعلمو ويفعلو لك البحث المره الجايه

مجد بمسخره :زباجه عتمن عليا ذلحين هن ورقتين

الاء: هيا اكتبها يافالح

مجد شافها واقفه قام من بقعته : اجلسي

جدته بهنجمه : اجلسو هانك واطرح المدكا بينك انت وهي

ت.ع.خ


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 05:37 PM   #27

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



مجد جلس يتأمل سرعتها ف الطباعه .. : طيب انا اعرف اطبع بس اشتي ننسق البحث كيف نبدء بترتيب المقدمه الموضوع...الخ ماحضرت اي محاضرات ماده البحث العلمي..

الاء لفتت له :هاااه فهمت قصدك طيب اخترت الموضوع ؟

مجد شافها ونزل نظره منها وجلس يقلب ف الورق يتهرب من نظراتها

الاء : طيب هذا قليل خلينا نزيد نبحث ف النت عن موضوعك

مجد شاف ساعته : طيب ينفع انتي تفعليه وارجع اساعدش معي الان عمل

الاء بضبح : ياسلام مفلته صحباتي والنت ومذاكرتي وتقلي افعله انا وحدي

جدتها :ماينفع يابني اكتب الواجب انت

مجد : اي واجب ياجده.. عيخصمو عليا الف

الاء : سهل الف قد شفعلك بحث بلاش

مجد ضحكك: هو لاني حراف خليتش تجهزي لي ولا كنت شاخلي واحد بتخزينه

الاء : طيب لو تشتي انجزه اليوم تنازل ع الالف عشان تساعدني

مجد : طيب امري لله بس تتميه اليوم

الاء : طيب

جدتهم بتضحككك بتتفرجهم وتتذكرهم صغار

مجد خرج تلفونه : راعي شاتصل ابسر من هانك

الاء بدأت تبحث وتنسق ..

.وقت المغرب..

جدتهم قامت : يلله صلاه وبعدا تمو عشان الله يبارك لكم ويوفقكم

الاء تمت تجهيز الملف ورسلته لفلاشتها..

مجد : يعني الان جاهز ؟

الاء : ايوه نتم نصلي ونخرج نطبعه

مجد : ليش عاد نخرج شخرج انا

الاء شلت فلاشته ( عارفه مابش معه فلوس ): مابلا نخرج كلنا ولا مابش بحث هذا بدل تعبي

مجد : وتسوقي انتي؟

الاء : ايوه وانت تجلس ورا

مجد حمش شميزه وشافها بنظره ودخل يتوضى للصلاه

ف الغرفه تمت تذاكر وترتب ادوات الجامعه لبكره ونزلت..

امها دخلت : وهذلا ماهن

ايه : جهزت نفسي للجامعه

امها : ماقلنا اجلسي وكوني سيري اختبري بس بتبسري جنب جامعتكم ضرب

ايه : مابش شي قد الكل بيداوم والاء واكرم مازن ومجد مابلا انا عيقصفوني ؟

امها : وابوش ماقال

ايه : قال اسير

امها: يلله ناهي اوبهي لنفسش.

ايه : قوااا كلمو ابي يدولي خمسه الف.

امها : ليش؟

ايه : قد الكل حافظ بالطوهاتي اشتي اشل واحده حين قدلي خيرات ماداومت

امها : انتي بتبسري كيف حالنا وانتي حسش عند نفسش ياسعم ان الجامعه عرض ازياء تسيري تدرسي او تتعرسي

ايه : يووو كيف تحلقوها والموضوع زلط

امها هيا طفي الكهرباء والحقيني انزلي عيبدء المسلسل

ايه : راعو لي الان شاجي

بعد ما الكل اتجمع النسوان جنب التلفزيون عشان المسلسل

والرجال بيصيحو كل واحد بيدور الريموت يفتح الاخبار ...

الاء لبست وخرجت شافت ايه : هيا علي ومجد وايه

اكرم : وانا ؟

الاء : وانت ومازن كنت شخرج انا ومجد نطبع البحث بس هيا كلنا قدي خرجه..

ايه : استاذنتي ؟

الاء لفتت لابوها : ماعيتحاكوش

ايه شافت ابوها : نخرج ؟

جمعتكم مباركه ♡♡


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 15-09-18, 05:41 PM   #28

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



ايه شافت ابوها : نخرج ؟

عماد لفت لاخوه وغمزله : خليهم يسيرو واخوتهن واكرم ومجد معهن

ايه بعد موافقه ابوها: طيب شاطلع البس

الاء مسكتها : لاعد تطلعي ادخلي غرفتي والبسي بالطو ..جي جي فتحت غرفتها ودخلت معها شافت البالطوهات الي معها كمممم وكلهن حلوات..

بعد ماتجهزو وخرجو..

الاء : انا شاسوق وايه جنبي ومشتيش اي عضلات يتفلسف

واحنا الاعفاط نحتشر ورا ؟

الاء : دبرو نفسكم

مجد : عتضحكين الناس علينا..

الاء اجلس ف الوسط انت لوماتشتي حد يضحك عليك

الكل طلعو السياره ..

الاء بتسوق وكل واحد بينكت ويضحكوا ..

الاء : ذلحين عندي قرار.

مجد : هيا ناهي ذلحين فعلت بحث وعتذلنا قرارات

الاء الراء تنطقها بدلع: انت اسكت لوما اكمل كلامي و الا شافرمت الميموري

مجد بلغاجه : ميموررري هذه شكلاته ولا مستشفى.

مازن : هجعونا لغاجه.. هيا واين عنسير

الاء : اولاااا القرار .. كل واحد حراف فينا نجمع كلنا كم مامعنا ونسلفه وايحين ما وقع له ردها..
واليوم انا محيرفه جدااا رغم اني اصريت الخرجه بنفسي لذلك من عيتبرع لي بكم مامعه

مازن ضحكك : كم تشتي

الاء : كل واحد يخرج كم ماقدر ويناول ايه..

مازن شاف الي ف جيبه وخرج سبعميه
اكرم خرج خمسميه
علي خرج الف
مجد شاف معه ميتين جلس متردد
ايه : وانا معي خمسميه شادي منها ميتين بس والباقي لبكره

مجد : سمعها مانحرجت خرج ميتين

الاء : كم يا ايه الحساب ؟

ايه : مالها شي شكلها خيرات..

الاء شلتها جنبت ع جنب ومشيت محل طباعه ونزلت هي وايه تطبع البحث وجنبه كافتيريا اشترت لهم عصاير ومطبقيه..

رجعين السياره..

اكرم : شم حاااالي جاووووع

الاء: لما نوصل

ايه : باقي معنا ميتين مانفعل بها

الاء: نشتري زعقه ونسمر بها ع القوارح..

جلسو يضحكو ويعلقو ع بعض وقت الضرب كيف ردود فعلهم.

بعد مارجعو..

مجد : طيب الفلاشه اسير اطبعه واجي

الاء ناولته البحث : وايش خرجنا نفعل

مجد ضحك ورجع يحانكها : ظنيت ان انتي جاوعه وخرجتي تطلبي مننا نعشيش

الاء شافته بمزحه وبنص عين :عتندم ع هذه الكلمه لوما تشل الدرجه كامله

مجد بيقلب البحث والفرحه بعيونه : وووواثقه من نفسها

ايه : بقووو لها حرام

الاء شافتهم وجلست هزرت الكيس والعصير حقها

مجد عشان يعاندها شل الكيس وهرب به..

جلسو يتلاحقو هو والعيال واكلهن كلهن من الهواره

الاء بتتفرج وتضحكك كانت مبسوطه من تغيير مجد ..

الجده : هولا مالهم خرفوا ؟؟عتسكتو ياجن نسمع الضرب وينه......



التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 17-09-18 الساعة 06:25 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-09-18, 06:29 PM   #29

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



بيضحكو ع مناظر بعض وهم بيتهيورا ويتجابروا

ابو مجد صاح : بتسمعو من الجنان اصه احنا ع اعصابنا وانتو مرتاحين

ايه بصوت واطي : هيا نخرج نزعق ف الحوش بكره الكناس عليا والله مادي زعقه داخل البيت

الاء مبسوووطه بجو الاسره الي انحرمت منه الفتره الي راحت : هيااا

مازن : مانخرج نفعل ظلمي

مجد : يحكيلنا اكرم قصص من حقه

علي: ايش من قصص

مجد : قصص الجن

الاء بخوف: صدددق مع مشتيش مابخرج

ايه : هيا بيضحك عليه ياخبلا لو تدري من ايش تخافي عيعاندش

الاء : سامج ولا في حسه بتسمعي مابيقلهم بيخرف او ايش؟

ايه :مدري من اين بيمشع دعممي هيا نخرج نتجابر .. والله ان الرعب حق القوارح مع جدتي واعمامي يسكتو سكته يجلسو يعدوهن كم قارح وكم مضاد

الاء ضحككككت : والله صدق..خرجين

والبقيه لحقوهن..

ايه نفسها تكلم اكرم الي حصل بس ماتشتيهم يسمعو اشرت له ياسعم يقطف لها الرمانه ..

اكرم : ملانها ذر ..

ايه : انا تعذرت بها مش وقت المهم خطتك نفعت خالتي كنسلو وهو الي تقدمولي

الاء شافتهم مع بعض بدأت تغير ليش معها حبيب وعلاقتها ب اكرم قويه ومقربه بتسأل نفسها معقوله بدأت اعجب به..؟

مجد بيتأمل طباع علي بكلامه نصه زنط وهوكه ويفعل نفسه جاكي شان عكس الاء توقعها تكون زي ماكانت اخر مره عندهم هكذا بس طلعت تغيرررت كثيررر

مازن شاف اخته واكرم : هيا مش وقت رمان

ايه رجعت : جلست شلت زعقه وبتذكر ايام ماكانو يتضاربو ويفعلو عصابات هي ومازن والاء وعلي ومجد واكرم ..

اكرم لفت لامجد : ليش انت لصقه من زمان بعدي بعدي

مجد : ايوه جيت معلق ف الفنيليه حقك

الاء : بس جحفه لكم زبجكم بايخ .. خلونا نلعب لعبه هيا نلعب ساع زمان ورق حيوان جماد نبات

ايه : هيا

اكرم : فكره حاليه

مجد : اقل نقط نعاقبه

مازن :يرقد ف الحوي

مسعد خرج من الباب مسرع وبخوف : مازززن قرب السياره نسعف جدك تاعب قوي

كلهم قامو بسررعه ودخلو..

ونجوى بتبكي ع ابوها والرجال كل واحد ماسك تلفون واحد يتأكد من دكتور ع حالته وواحد يتصل لصاحبه يسبق للمستشفى يتوسط لهم..

كان الوضع متوتر قوووي وخارج خطر ضرررب وتحليق طايرات

ارتبش البيت كله..

ف الطريق للمستشفى..

ابو مجد ومجد ومازن ومسعد بسياره والجد..

حسو بصوت فوق سقف السياره ....

ت.ع.خ


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 17-09-18, 11:11 PM   #30

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي



حسو بصوت فوق سقف السياره

ابو مجد : من هذا الي بيراجم

وقفت السياره ونزلو يشوفو حجره..

تلفتو سريع شافو كانت مضرابه بين اربعه عيال بيتراجمو بالحجار

رجعو السياره

مسعد : قلت انه راجع

ابو مجد : اسررع يا ابني الله يحفظك

مازن كان بيسررع

وبعد ماوصلو المستشفى..

جهزو تقارير رقود والملاحظه تحت العنايه المركزه

ف البيت بعد ماوصلو وبقيو معه ابو مجد واخوه ابو مازن..

كلهم مراعيين يطمنو عليهم وع ابوهم وبسبب الضرب

مجد : اين جدتي

امه : ماكرهن رقدت بعد مادينالها علاجات وحبوب ضغط والسكر هبط عليها

مجد جلس بزعل : الله يشفيهم

امه : ابوك عيمسي هانك

ام مازن : وعمك ؟

مجد : ايوه

مازن دخل

امه : وين انت مالك ف الحوش ساعه

مازن : كنت اتفاقد الضربه

كلهن صاحين ..

ايش من ضربه ؟

ياساتر ؟

ايحين وماوقع

مجد : اهدأين نفهمكن

مازن : كانو بيتنادعو جهال ووقعت حجره ف سقف السياره ضنينا انها راجع

نجوى : طيب وابي ماقالو مافيه ؟

مجد:رقدوه امد ومراعين الصبح الدكتور يبسر مافيه

نجوى : الله يختار له مافيه الخير تعب قوي

بعد يومين..

عمار : ماقد ردو خبر ؟

امه : ماشي مالك مستعجل

عمار : مدري ليش ضبح المراعاه قلق

امه : ماعيقولو شي مابش احسن منك بس مايردوش الناس بسرعه هكذا

عمار : صح بس مقصدي ابوها اعمامها مدري كيف احس عيتشرطو

امه : واحنا موافقين ب الي يسبر

بعد ماخرج الجد..

الاء : فجعتونا عليكم ياجدو الحمدلله ع سلامتكم

مجد بيزبج عليها : ياجدو ايحين عتشحطوها قلولها تقل ياجد

الاء : مالك دخل بيندلعهم

اكرم : نسي لما كان يقل ياجدو بيقلد عليش بس حركات عادو من امس بيقل ياجد

جدته : اخرجو خارج من الجنان فوق راسه

مجد بمزح مع جدته : الحجه بتغير ..طيرو ياجن

ايه :بهررت له واشرت له عيب
مجد بيسافط جدته..

جدته ضحكت : مارضيت ترحلك من الفقعسه

مجد : مع

اكرم جالس جنب جده بيشوف مجد وجدته
ومبتسم

الاء بتقارن طباعهم كانت فاكره اكرم افضلهم بس بدات تكتشف كل واحد له طباع وميزه عن غيره..

ثاني يوم فوق الغدا ، بدأو الرجال يتغدو والنسوان بيقربين

محمد : اليوم سألت خبره ع بيت فلان...
وكلهم مدحوه

((اكرم سأل عليه من قبل عند خبرته حق الجامعه)) وانا سألت والكل خبرتي يعرفوه وشكرو ف اخلاقه

الاء وام ايه وايه دخلين ومعهن الخبز وجلسين

مازن : لاقد تردو جواب

مساء الخيرررات ♡♡


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 08:13 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.