آخر 10 مشاركات
لعنتي جنون عشقك *مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          بعينيكِ وعد*مميزة و مكتملة* (الكاتـب : tamima nabil - )           »          قلوب تحترق (15) للكاتبة الرائعة: واثقة الخطى *كاملة & مميزة* (الكاتـب : واثقة الخطى - )           »          الساعة الالماسية- قلوب قصيرة [حصريًّا] للكاتبة Hya SSin *مكتملة* (الكاتـب : Hya ssin - )           »          لا مفر من القدر - سارة كريفن (الكاتـب : بلا عنوان - )           »          شورت وفانلةولاب(80)-حصرية-ج5زهور الحب الزرقاء -للآخاذة: نرمين نحمدالله*كاملة& الروابط (الكاتـب : نرمين نحمدالله - )           »          ليلة مع زوجها المنسي (166) للكاتبة : Annie West .. كاملة (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          أنا وشهريار -ج4من سلسلة زهور الحب الزرقاء- للمبدعة: نرمين نحمدالله [زائرة] *كاملة* (الكاتـب : نرمين نحمدالله - )           »          كنزي أنا (53) -ج3 من سلسلة زهور الحب الزرقاء- للمبدعة: نرمين نحمدالله *كاملة&الروابط* (الكاتـب : نرمين نحمدالله - )           »          نجم محترق -ج2 من سلسلة زهور الحب الزرقاء- للمبدعة: نرمين نحمدالله [زائرة] *كاملة* (الكاتـب : نرمين نحمدالله - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 11-04-19, 12:13 AM   #1

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
Rewitysmile25 بداخلي حياة أخرى / للكاتبة ولاء بدر ، مصرية مكتملة








بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نقدم لكم رواية

بداخلي حياة أخرى
للكاتبة ولاء بدر




قراءة ممتعة للجميع....








التعديل الأخير تم بواسطة لامارا ; 24-12-19 الساعة 12:21 PM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:11 AM   #2

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي

رابط لتحميل الرواية هنـــــــــــــــــــــــ ا




السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف حالك إن شاء الله دائما بخير ؟

المقدمة


في بعض الأحيان لا نستطيع ان نخرج كل شئ بداخلنا,نصبح اقوياء بسبب ما نمر به في حياتنا ولكن لا احد يعلم ما بداخلنا,
فنحن محطمين نصنع حياه اخرى
نصنع بها كل شئ لا نستطيع ان نقوم به في حياتنا الحقيقيه نحكي لاشخاص واهمين بداخنا عن كل شئ لا نستطيع ان نتحدث به
نصنع المواقف و الاحداث التي نريدها نحن وليس التي يريدها القدر
نصرخ لكي نشعر بالراحة و نستطيع أن نظهر هذا الوجه القوي أمام الجميع,
ولكن ربما سيأتي يوم يستطيع أحد انا يقضي عليها ليصبح مكانها..


اسر☆30 سنه تخرج من كليه الشرطه,كان يعشق عمله ولكن تركه بسبب وصيه والده الذي كان دائما قلق عليه من هذا العمل بسبب تهوره,أصبح مسؤول عن شركات والده و هي شركات الكيلاني للأجهزة الإلكترونية,شخصيته قويه,عنيد,متهور,مرح,جذاب,طو� �ل القامه,شعره اسود,عينيه بلون البني تقع له الفتيات عشقا
طارق☆27 سنه تخرج من كليه الحقوق أصبح مسؤول عن شركات والده مع أخيه الأكبر مرح جدا,لطيفه,أنيق,لا يختلف عن أخيه من جاذبيه وجمال
سميره☆٥٠ سنه والده أسر وطارق, مرحه,لطيفه,طيبه جدا
ماجد☆والدهم توفي منذ ٤ سنوات
☆☆☆☆☆☆☆☆
مي☆24 سنه تخرجت من كليه آداب علم نفس,مشاغبه,عنيده لدرجه الجنون,شخصيتها قويه,مرحه,قصيره,شعرها طويل باللون البني الغامق ولكنها لا تحب ان تظهر انثويتها,تعشق عائلتها و تعتبر نفسها المسؤوله عنهم
روان☆22سنه طالبه في كليه الصيدلة السنه الرابعه,لطيفه,خجوله,تصبح مشاغبه قليلا مع مي, متوسطه الطول شعرها قصير بالون البني,رقيقه



اسماء☆30 سنه تخرجت من كليه فنون جميله تزوجت بعد تخرجها مباشره رقيقه, هادئة,متوسطه الطول,جميله و انثى بما تعني الكلمه تعشق الورد
اكرم☆31 سنه يعمل رائد في مباحث أمن الدولة,هو زوج اسماء يعشقها,مرح,شخصيته قويه,شديد في عمله,جذاب جدا,عائله زوجته هي عائلته فهو وحيد توفي والديه وأصبحوا هم كل حياته
ندي☆٧سنوات ابنه اكرم و اسماء يعشقها الجميع ,لطيفه حد الجنون,مشاغبه
ثريا☆52 سنه والده الفتيات,ام لا مثيل لها,لطيفه,حنونه,تعشق فتياتها
انور☆زوج ثريا سابقا
منصور☆60 سنه لواء شرطة متقاعد,صديق والد اكرم المقرب, اخو ثريا,طيب,يعشق فتيات اخته فهو أصبح وحيد بعد موت زوجته و لو يكن له أولاد منها و امتنع عن الزواج من بعدها
☆هنتعرف على باقي الشخصيات من خلال الاحداث☆









التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 25-12-19 الساعة 09:38 AM
لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:12 AM   #3

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 1


*فيلا الكيلاني*
تذهب سميره إلى غرفه ابنها الأصغر طارق لكي توقظه للذهاب للعمل
سميره:طارق...يا طارق
طارق:هممم مين على وداني
سميره:انت يبني اصحى متغلبنيش زي كل يوم انا مبصحيش عيل صغير
طارق:......
سميره:اصحى يا حيوان بقا
ليدخل أسر إلى الغرفه
اسر:صباح الفل يا ماما,هو لسه مصحيش طب وسعي كدا
لينهض طارق بسرع
طارق: ايه,ايه انا صاحي اهو يا باشا...
اسر:طب يلا ورانا شغل نص ساعة و تكون تحت
اسر:نص ساعة اعمل بيهم ايه دول
لينظر له أسر
اسر:مالها النص ساعة حلوه جدا
ليخرج أسر و سميره وهم يضحكون
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

في مكان آخر في هذه الفيلا الكبيره التي تتصف بجمالها الخلاب بحديقتها الواسعه من بدايتها الى نهايتها وبها العديد من أنواع الزهور المختلفه بألوانها الرائعه في الداخل في الطابق العلوي في الجزء المخصص للفتيات و يلقب بجناحهم الخاص قامت بتصميمه الفتيات وهي عباره عن صاله كبيره و غرفتين يمين ويسار وفي المنتصف زجاج كبير خلفه الحديقه الخلفيه و أمامه كرسي معلق يشبه الارجوحه و بجانبها مكتبه طويله و تلفاز كبير أمام هذا الزجاج من الناحية الأخرى بجانب الباب فكانت هذه مملكتهم الخاصه بهم
تقترب روان من غرفه مي و تطرق عليها العديد من المرات
روان:يا مي....يا مي الله يخربيتك اصحي الامتحان هيروح عليا
روان:يا مي اصحي طب اكسر الباب طيب ولا اعمل ايييه
لتخرج مي من غرفتها وتتحدث بنصف عين
مي:عايزه ايه على الصبح
روان:عندي امتحان و انتي اللي بتوصليني الجامعه انتي جالك زهايمر قولتلك, خلي عم عبده هو اللي يوصلني
مي: امتحانك الساعة كام
روان:الساعة ١
مي: و لما هو الساعة ١ مصحياني من ١١ ليه يا كلب البحر ها
لتدخل ثريا على صوتهم
ثرايا:صوتكوا عالي على الصبح ليه,مي ديما كدا,لكن انتي يا نسمه البيت مالك
روان:الحمد لله يا ماما تمت العمليه بنجاح و صحيت مي
مي:طب شوفي مين هيوصلك
روان: في كتير يا ماما انا اشاور بس كدا
ثرايا:طب يلا يا لمضه انتي و هي الفطار جاهز
مي:ماشي هلبس و اجي
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في شركه الكيلاني مكتب أسر
اسر: الو..سياده الرائد بنفسه بيكلمني
اكرم:شوفت..ما انت واطي
اسر:رجعت والله لسه من اسبوعين و كنت بظبط الدنيا هناك ما انت عارف بعد ما بابا توفي سافرت انا و طارق و ماما علشان نظبط أمور الشركات بره و نعرف نستقر هنا
اكرم:عارف يا باشا الله يرحمه...المهم انت بكره هتجيب الواد طارق و طنط سميره وتيجوا عندي هنتغدا سوا
اسر: هشوف كدا الدنيا معايا
اكرم:مفيش الكلام دا و كمان بكره عيد ميلاد ندي
اسر: العفريته دي زمانها كبرت دلوقتي.. مشوفتهاش من سنين
اكرم: اديك هتشوفها اهو متتاخرش بدل ما اظبطك يلا سلام
اسر وهو يضحك:سلام
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆



وصلت مي و روان إلى الجامعه
الامن: صباح الفل يا استاذه مي صباح الخير يا دكتوره
مي:صباح الفل يا عم سيد
روان و هي تبتسم:صباح الخير
دلفت مي و روان إلى الجامعه بسياره مي, فمي تستطيع الدخول للجامعة لكثره معارفها بالداخل و حرصها ان تكون بجانب اختها الصغيرة لتطمان عليها من كل شي
مي:يلا يا روني يا حبيبتي سيبي الكتاب بقا زهقت
روان بقلق: خمس دقائق بس يا مي أراجع
لتجذب مي من يدها الكتاب : ترجعي ايه دا انتي اكالتي الكتاب اكل امشي يا بت على امتحانك يلا
روان و هي تترجل من بالسياره:ادعيلي يا ميمو
لتبتسم مي: ربنا معاكي يا قلبي
لتجلس و تنتظرها حتى تنتهي ليصدر هاتفها رنين معلن عن اتصال
مي:الووووووو
اكرم: يخربيت اللي يكلمك خرمتي وداني
مي: واحشني يا عم اكرم
اكرم: اديني رجعت من المأمورية و هقعد في وشك
مي:طب هتاكلني ايه بكره بقا
اكرم: همك على بطنك ديما, جبتي ايه لنودي
مي:و انت مالك بيا انا و بنتي
(علاقه مي و ندي لا توصف فمي تعتبر ندي ابنتها وليست ابنه اختها الكبري و ندي تعشقها حد الجنون)
اكرم:ماشي..ماشي..متتاخروش بكره ها
مي:نتاخر ايه يا عم دا احنا بينا شارع
اكرم و هو يضحك:مي وحياه امك متجيش بالترنج انا عازم ناس ها
مي: عيب عليك هشرفك
اكرم:استر يا رب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في صباح يوم جديد
يرن جرس باب فيلا اكرم
لتركض ندي بسرعه لتفتح
ندي: بفرحه كبيره ماما ثريا,روني
ثم تلقي بنفسها باحضانهم
ندي باستغراب: اومال ميويتي فين???!!!
ثرايا:بتجيب حاجة و هتيجي مش هتتاخر

ليجلسوا في هذه الصاله الكبيره التي توحي برقتها و فخامتها الكبيره ,,لتأتي اسماء فتنهض روان بسرع شديده لتحتضنها لتقم هي الأخرى باحتضانها بشده
ر
وان:واحشتيني اوي يا سو كل دا متجيش كدا
لتتركها و تذهب الى ثريا تقبل يدها و تجلس باحضانها
اسماء:والله يا جماعة كنت مضغوطه جامد الاسبوع دا اكرم طلع مأمورية صعبه و انا كنت متوتره و مكنتش عايزاكوا تقلقوا
ثرايا: و دا كلام بردوا يا اسماء ازاي يعني هو احنا لينا غير بعض بعد كدا مفيش الكلام دا انتو بتوحشوني دا انا لو اطول اجبكوا تعيشوا معايا
اكرم:و انا اقول البيت نور ليه
ليذهب و يقبل يد ثرايا فهي أمه وليست حماته
اكرم: واحشتيني والله يا ماما,إزيك يا روني وحشتيني يا بت
ثرايا: يلا يا بكاش كدا تروح المأمورية من غير ما تقولي و تطمني عليك


اكرم:محبتش انكوا تقلقوا يا ماما والله,اومال الاوزعه فين
روان:بتجيب حاجة و جايه
ندي بحزن:اتأخرت اوي يا روني لتشهق بصوت عالي و تقف من بين أحضان ثريا متقوليش انها مش جايه
روان بسرع فهي تعرف ندي: لا لا والله جايه
لتجلس ندي مره آخر بارتياح بين أحضان ثرايا
اكرم: عارفة يا ماما مين جاي انهارده?
ثرايا:مين?!
اكرم:أسر و مامته واخوه رجعوا تاني من اسبوعين بس قولت لازم نتجتمع كلنا
ثرايا: اة سميره و ولادها صح?!والله جدع يا اكرم انا بحب الست دي جدا من ساعة ما عارفتني عليها و هي داخلت قلبي علطول يا بقالي سنين معرفش عنها حاجة
ليرن جرس الباب مره آخرى ,لتركض ندي بسرعه لتفتح لتشعر بإحباط للحظه و لكن تشعر باسعاده أيضا
ندي:جدو منصور جيه و تحتضنه
منصور بسعادة و هو يحتضنها: وحشتيني يا نودي
ندي:و انت كمان يا جدو
ليدخل منصور إليهم و يلقي التحيه على الجميع بحب و يجلس لتجلس اسماء و روان كل منهم على جانب وهو يحتضنهم بقوه
منصور: واحشتوني اوي يا ولاد الايه انتو
اسماء و روان:انت اكتر يا خالوا والله
منصور:اومال عفريتي الصغيره فين
ندي: انا اللي هقول يا ماما ثرايا...بتجيب حاجة يا جدو و جايه
ليضحك الجميع و يتحدثون فيما بينهم و من ثم يرن الجرس مره آخر ولكن لم تتحرك ندي هذه المره
اكرم: ايه يا ندي مش هتفتحي المره دي
ندي: لا اكيد مش مي انا عارفه
لتذهب ام مجدي لتفتح الباب
ام مجدي:اكرم بيه ضيوف حضرتك
ليذهب اكرم و بفرحه كبيره
اكرم: اسووور ويحتضنه بقوه شديده
اكرم: واحشتوني يا واد انت و هو إزيك يا طنط سميره
سميره بحب :بخير يا حبيبي
اكرم بسعادة:اتفضلوا اتفضلوا
دلفوا و تقابل الجميع
ثرايا بإبتسامه ودوده: أهلا يا سميره نورتينا والله متعرفيش فرحتي لما عرفت
سميره و هي تبادلها الابتسامه: والله و انا كمان يا ثرايا واحشتيني والله بس خلاص هتلاقيني عندك علطول
سميره: مشاء الله انتي روان الصغيره صح
روان و هي تبتسم: ايوه يا طنط ازي حضرتك
سميره:الحمد لله يا حبيبتي ,إزيك يا اسماء,, إزيك يا كتكوته
اسماء: الحمد لله, دي ندى يا طنط
سميره:بسم الله مشاء الله كبرتي يا نودي دا انا آخر مره شوفتك كنتي صغنونه خالص تعالي
لتذهب ندي لها
ندي بابتسامه:إزيك يا طنط...حضرتك اموره اوي
لتضحك سميره بشده على لطافه هذه الفتاه وروحها الجميله
سميره بابتسامه واسعه: والله انتي اللي جميله وتحتضنها
في الجهة الأخرى
منصور:إزيك يا أسر عامل ايه يا طارق
اسر و طارق:الحمد لله كله تمام حضرتك عامل ايه
طارق:مشاء الله عليك يا منصور باشا لسه شباب و اكتر
منصور و هو يضحك:لسه زي ما انت يا طارق بكاش و بتاع كلام
اسر:كلام ايه بس مشاء الله حضرتك بتصغر
لتذهب ندي أمام طارق و أسر
ندي:على فكره يا عمو انت و هو انتو مسلمتوش عليا
ليبتسم طارق و ياخذ يداها و يسحبها له
طارق:ايه الجميل زعلان ليه بس, انتي ندي صح
ندي بلطف:اة ما هما عاملين يقولولي ندي انت مش سامع ولا ايه يا عمو
ليجذبها أسر أمامه بخفه
أسر و هو يرفع أحد حاجبيه: اللماضه دي انا شوفتها قبل كدا
لتضحك روان بخفه لتذكيرها بموقفه مع مي ليلتفت لها طارق ليشرد بها و بجمالها لتنظر له و تجده ينظر لها بتمعن لتخجل و تبعد نظراتها عنه فهي تشتغل من الخجل ليبتسم و ينظر مره اخري لندي
اكرم وهو يضحك: ندي نسخه مي الصغيره يا سيدي
اسر:ما هو واضح اهو
ليفتح اكرم هذا الباب الذي يوجد آخر الصاله لتظهر الحديقه الخلفيه و يخرجون جميعا للجلوس هناك
,,في الحديقه يجلسون جميعا على كراسي بشكل دائري وامامهم هذه الطاوله الكبيره التي يوجد عليها ما تشتهي لها النفوس
اكرم: اتفضلوا يا جماعة دا بيتكوا مش هعزم على حد
لتقف ندي و تذهب
اسماء: ندي راحه في تعالي علشان تاكلي يلا
ندي بعبوث: لا مش هاكل غير لما مي تييج ها
اسماء:ندي بطلي عند و تعالي كلي و هي جيه في الطريق
ندي:لا يعني لا و تذهب بسرع للبوابه الرئيسيه لتجلس هناك و تنتظر مي
انتهوا من تناول الغداء و جلسوا يتحدثون
و تذهب اسماء و روان لتجهيز أشياء عيد الميلاد في الداخل
وفجأة يسمع الجميع صوت صراخ ندي ليقف اكرم بسرع و يذهب لها و تأتي اسماء بسرعة من الداخل و معها روان لمعرف ماذا حدث
☆نهايه الفصل ☆



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:30 AM   #4

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 2

ندي:عاااااااا لتجري و تقفز بين أحضان مي
مي وهي تحتضنها بقوه
مي: وحشتيني يا وردتي
ندي: وانتي كمان يا قطتي
اسماء بخوف: في ايه,ايه اللي حصل
اكرم:دي مي جت بس
اسماء:ينفع يعني كدا يا ندي خوفتيني
لتذهب مي و هي تضحك للجميع
مي:السلام عليكم
الجميع:وعليكم السلام
لتترك مي ندي و تذهب سريعا لاحضان خالها العزيز فهي تعشقه,هو من عوضها عن الأب,والدها اسم فقط ولا يحمل صفه هذه الكلمه فهو لا شي بالنسبه لها غير ذكرى مؤلمه تتمني أن تتخلص منها لابد
مي:وحشتني يا خالوا وحشتني جدا
منصور وهو يحتضنها بحنان: وانتي كمان يا مجنونه وحشتيني اوي
اكرم:فاكره أسر و طارق يا مي
لتنظر مي إليهم
اسر:تلقيها مش فكرانا يا اكرم كانت لسه عيله
مي بغيظ شديد: إزيك يا طارق
اة مش انت أسر اللي رميت عليه العصير في فرح اكرم و اسماء و كنت شبه الكتكوت المبلول ثم تبتسم بجانب شفتيها بسخريه
اسر بغيظ هو الاخر: لا و لسه لسانك اطول منك
*فلاش باك*
في فرح اكرم و اسماء
مي:يا بنتي امشي براحه هقع على وشي مش عارف امشي بالفستان و الكعب دا أووووف
روان:بجد يا مي انتي فظيعه دا ٧سم بس
مي:والله!! بس لا قليل اوي...امشي و انتي ساكته انا ايه اللي عملتوا في نفسي دا يا ربي يا رتني ما لبست الحاجات دي
تمشي و هي تمسك روان و تنظر إلى الأرض خوفا من الوقوع ثم يدخلون إلى القاعة
لتجلس مي وتذهب روان بين الحضور
مي لنفسها و هي تخلع حذائها:والله لاقلع الجزمه دي ورمت رجلي ااااه ينا ياما
ليدخل أسر من باب القاعة بطلته الرجوليه هو وطارق
لتنظر مي لأسر من رائسه إلى قدميه
لتجد أسر ينظر لها و هو يرفع حاجبه لتتجاهل نظراته و تنظر إلى الجهة الاخري
ليستمر الفرح و الجميع مندمج لتتحرك مي لآخر القاعة لهذه الشرفه الهادئة ومعها مشروبها
مي: يااااااا اخيرا هدوء لتنزع حذائها مره اخري
ليأتي صوت من خلفها
أسر: لا قصيره اوي دا الكعب كان مبينك
ليذهب و يقف امامها
مي:نعم!!
اسر: بقولك انتي قصيره...ايه مش دي الحقيقه ويقترب منها أكثر وينحني فيصبح وجه مقابل وجهها
ليكمل:بس حلوه اوي اول مره اشوف بنت قصيره وحلوه كدا


كانت مي في غايه الجمال كانت ترتدي فستان بالأسود من القطيفه و ترفع شعرها على شكل كعكه للمناسبات ليظهر وجها الصغير وبعض الخصل كانت متحرره على وجهها كانت تشبه الاميرات كانت حقا جمله برغم بساطتها
مي:انت اهبل...لا بجد لو اهبل قولي علشان اخدك على قد عقلك
اسر بسخريه من كلامها و هو يعتدل:اللي يشوفك كدا ميشوفكيش و انتي بتبصيلي و انا داخل القاعة
مى بضحكه ساخره: انا ابصلك انت ليه اتعميت
أسر بغيظ: لا و لسانك اطول منك كمان
مي: ما تتكلم عدل يا بني ادم انت
اقترب أسر منها وينظر لها بخبث
اسر: و لو متكلمتش هتعملي ايه يعني
لتلقي مي العصير على قميصه ليبتعد بسرعه
اسر: يا مجنونه ايه اللي عملتيه دا
مي و هي تنظر له بانتصار : اديك شوفت هعمل ايه.. دي حاجة بسيطه كدا
لتذهب و هي تبتسم
اسر:مجنونه...بس قمر ليضحك على جرائتها
*باك*
ليتحدث اكرم سريعا لينهي الحرب
اكرم: اتأخرتي ليه يا بت انتي
لتتجاهل مي نظرات أسر لها و تتحدث مع اكرم
مي: كنت بجيب هديه نودي
ندي:الله بجد طب يلا يا قطتي تعالي وريني
اسر بصوت ساخر منخفض بعض الشئ:قطتي
لتنظر مي له بغيظ و توجه كلامها لندي:مش دلوقتي يا نودي
لتذهب و تجلس مع ثرايا و سميره
مي وهي تبتسم: إزيك يا طنط عامله ايه
سميره: انا الحمد لله يلا حبيبتي انتي عامله ايه
مي:زي الفل الحمد لله
لتوجه سميره كلامها لثرايا:البنات كبروا و بقوا زي القمر اكتر من الاول مشاء الله عليهم يا ثرايا
ثرايا:ربنا يخليكي يا حبيبتي
سميره: و انتي متخرجه من ايه بقا يا مي
مي: مستشفى المجانين يا طنط
لتضحك سميره بشده: مستشفى المجانين!!!
ثرايا:اتلمي يا مي
مي:الله مش انتي اللي بتقولي كدا
ثرايا:مي متخرجه من آداب علم نفس
سميره:مشاء الله...ربنا يحميهم هما الثلاثه يا رب
سميره: بس انتي شكلك شعنونه مش زي اسماء و روان
مي و هي تدعي البرائه: انا...انا يا طنط دا انا كويت خالص والله
لتضحك سميره بقوه على اسلوبها :لا دا انتي مصيبه لازم نقعد كتير مع بعض
مي: اكيد طبعا...هو انا اطول لتنهض مي
مي:انا هروح اساعد البنات بقا يلا بينا يا نوديلتذهب مي و ندي للداخل
سميره:مشاء الله على البنات يا ثريا يدخلوا القلب في ثواني
في الجهة الاخري
منصور لأسر: بما انك يا أسر بتقول انك بدأت تفتح شركات هنا مش عايز شريك معاك
اسر: يا خبر دا يبقا شرف ليا يا منصور باشا اني اشارك حضرتك
اكرم:ايه دا يا عمي انت بتفكر تفتح شركه
منصور:لا انا بفكر ادخل برأس مال بس مع أسر و طارق
طارق:والله فكره حلوه جدا احنا يكون لينا الشرف طبعا
منصور:خلاص بكره على الساعة ٥ هجلكوا الشركه و نتفق على كل حاجة
طارق:طارق و انا هجهز كل حاجة ان شاء الله
لتأتي مي
مي: يلا يا جماعة علشان نطفي الشمع لندى
ليقف الجميع ويتجهوا للداخل و كان أسر آخر شخص
لتتحدث مي :مش لازم انت عادي
اسر بسخريه:طفله
مي بغضب: قولها تاني علشان اوريك ممكن اعمل ايه المره دي
أسر بتحدي: طفله..بقولك انتي طفله
لتضحك مي بقوه عليه حتى تغضبه ليشرد أسر بها للحظات
مي : عارف انا درست اني مخدش على كلام المجانين يااا
لتذهب و هي تضحك عليه
ليبتسم أسر على افعال هذه الفتاه و هو يتبعها



سنه حلوه يا نودي...سنه حلوه يا جميييل
لتطفأ ندي الشمع و تحتضن الجميع ويقدموا لها الهدايا
لتذهب و تحتضن مي بقوه ثم تقف أمامها
ندي:يلا يا ميمو اطلعي بالهديه
مي:انا الهديه يا نودي
ندي: ايوه طبعا طبعا هاتي الهديه بقا
مي: ايه يا بت اللماضه دي
ثرايا: اللي بتعمليه في الناس هيطلع عليكي اهو
ليضحك الجميع
مي:هديتك مش هنا
ندي:اومال فين!!!
مي: في البيت... اسماء انا هاخد نودي انهارده
اسماء: لا يا مي ندى عندها مدرسه بكره
لتتحدث ندي بسرعه
ندي: علشان خاطري يا ماما هو يوم واحد بس علشان خاطري.... ماما ثرايا و روني و ميمو واحشني اوي و عايزة اروح معاهم
ثرايا:خلاص يا اسماء دا يوم مش اكتر
اسماء: ما آخر مره عملت كدا مي غيبتها ٤ ايام من المدرسه
روان: لا متقلقيش مش هنغيبها والله غير بكره
اكرم:خلاص يا حبيبتي بقا سبيها و هو يغمز لها لتخجل اسماء من طريقته
اسر: احنا هنمشي بقا يا اكرم
اكرم: تمشي ايه يا عم انت ما احنا قاعدين مع بعض اهو
طارق:بكره عندنا شغل كتير والله يا اكرم
اسر: و بعدين يا عم هنروح من بعض فين دا انتو طلعتوا سكنين قريب مننا نص ساعة و نكون هنا المرات جايه كتير
مع السلام يا منصور باشا مستني حضرتك بكره ان شاء الله ليسلم على الجميع هو و سميره و طارق
لتتحدث ثرايا:تعالي بكره يا سميره اقعدي معايا احنا معندناش حاجة نعملها تعالي نقعد مع بعض
سميره:والله فكره يا ثرايا خلاص بكره ان شاء الله هكون عندك يلا السلام عليكم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
ثرايا:كل مره بقعد فيها معاها بحبها اكتر والله يا اكرم
منصور: ناس محترمه فعلا
مي:طنط سميره دي سكره اوي
روان: ايوه فعلا عسوله اوي وطيوبه
اكرم:طيوبه!!! دي لغه جديده يا روان ولا ايه
لتضحك مي عليها
اكرم:بس انتي يا فاشله انتي نص كلامك ضايع اصلا
مي: انا مش هرد علشان انا مؤدبه
اكرم:اة طبعا انتي هتقوليلي
مي: طيب انا همشي انا و ندي وروان بقا
اسماء: ليه بدري كدا
مي:علشان نفرجها على الهدايا بتاعتها
ثرايا:لا استني خالك عايز يتكلم معاكي شويه
لتجلس مي بقرب خالها
مي: اؤمر يا جميل انت
منصور وهو يبتسم لها:بكاشه طول عمرك
ليتكلم بجديه: مي ماما عايزكي توقفي تدريب بوكس و ضرب نار
لتشعر مي بغضب ولكن تتحكم بنفسها
مي:تاني يا ماما الموضوع دا ...انا نفسي افهم انتي متضايق ليه
ثرايا:ايوه تاني و تالت و رابع كمان انتي مبقتيش عيله صغيره على الكلام دا انتي بنوته و في سن المفروض تهتمي فيه بنفسك مش تعملي زي الرجاله
مي و هي تحاول ان تتحكم باعصابها بشده
مي: ماما انا مبعملش زي الرجالة دي حاجة انا بحبها و انا ريحتك و قللت التدريب و خليته يا مره يا مرتين في الاسبوع علشان متزعليش مني لكن اني ابطل حاجة انا بحبها لا يا ماما
ثرايا بعصبية:هتفضلي مركبه الوش دا لغايت امتى ها هترجعي مي بتاعت زمان امتى كل يوم بتركبي وش انشف من اللي قبله
اكرم: خلاص يا ماما اهدي
لتنهض مي و تمسك بيد ندي و تذهب بها لتلحق بهم روان
منصور:كدا بردوا يا ثرايا هو دا اللي هتكلم براحه
ثرايا بقهره: هتفضل امتى لغايت كدا يا منصور قلبي واجعني عليها اوي هتنسى اللي فات امتى و تعيش زي باقي البنات امتى
احتضنها منصور بحنان لتبكي بحرقه فهو يعرف ان ما مروا به ليس هين على أحد وبالأخص مي
اسماء بحزن:كله هيتعدل والله يا ماما ادعيي انتي بس
ليشعر اكرم بحزنها ليضم كفيها بين يديه ويقبلهم بحب لتبتسم اسماء له لتخبره انها بخير
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في فيلا الكيلاني*
تجلس سميره و بجانبها أسر و الجانب الآخر طارق و هم يشاهدون التلفاز
طارق:ايه يا ماما القمرات دول ياختيييي
سميره وهي تضحك:اشوفلك عروسه منهم يا واد
طارق:دا يبقا نهار ابيض.... الاتنين قمر بس عجباني روان
اسر: ابنك شكله وقع
سميره باستغراب:بتتكلم جد يا طارق روان عجبتك... اة يا سوسه قاعد هادي اتريك مركز مع البت
بقولك ايه ملكش دعوه بيها دول ملهمش في الكلام بتاعكوا دا
طارق: ومين قال اني بهز البت قمر و عسوله و..
اسر: شكلك واقع خالص ما تتقل كدا
سميره:عقبال ما تقع يا حبيبي انت كمان
ليضحك أسر
اسر: لا انا كدا تمام
سميره: نفسي افرح بيكوا قبل ما اقابل وجه كريم
اسر: ايه يا امي ليه الكلام دا بس دلوقتي
سميره: عايزه اشوفكوا عرسان و اشوف ولادكوا
طارق: سيبك منه دا مش بتاع جواز و ركزي معايا بس دلوقتي و انا اجيبلك احفاد كتير
سميره:طيب يا خويا طيب ربنا يقدم اللي فيه الخير
اسر:طيب انا هطلع انام تصبحوا على خير طارق عايزك تتاخر بكره علشان يبقا نهارك اسود ماشي
طارق: انت تعرف عني كدا...انا كدا كدا شويه و هنام
ليصعد أسر و تجلس سميره مع طارق
سميره:اخوك دا ايه حجر.. دا البنات هتموت عليه و هو ولا هنا
طارق و هو يبتسم: بس الحجر دا شكله فك
سميره: بتتكلم جد اخوك في فحياته حد
طارق:تقريبا كدا اه
سميره بفرحه: بجد مين يا واد?!!!!


☆نهايه الفصل☆



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:32 AM   #5

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 3

كفايه يا أنور سيبها بقولك كانت تصرخ بهذه العباره و هي تتطرق على الباب بقوه
كانت هذه الجمله الوحيده التي سمعتها قبل أن تفقد الوعي بين يديه
ندي: اصحي يا مي انا خايفه
لستيقظ مي بسرع و قلبها ينبض بقوه اثر هذا الكابوس الذي يلاحقها دائما لتنظر لندي
مي: ايه..مالك ايه اللي حصل
ندي ببكاء: انتي كنتي...كنتي بتقولي كفايه و جسمك كله بيترعش و انا عماله اصحيكي و انتي مش.. مش بتردي عليا خفت متصحيش تاني و هي تبكي بحرقه
لتاخذها مي بين أحضانها بحنان
مي: بس...بس...انا اسفه..اسفه بطلي عياط انا صحيت اهو بصي و كويسه كمان دا كان حلم وحش بس
ندي وهي تمسح دموعها بشكل طفولي:لا متخفيش منه انا هنام جنبك و احضنك جامد علشان ميجيش تاني
لتبتسم مي لها بحب:الله دا انا كدا مش هيجيلي حلم وحش تاني خالص
لتحتضنها و تذهب بها للنوم مره آخرى وهي تحاول كبح دموعها بشده
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆



في الصباح
تنزل مي و ورائها ندي للتدخل إلى غرفه السفرة و تجد ثرايا و روان يجلسون بانتظارهم
لتنظر لها ثرايا بحزن ثم تنظر لندي
ثرايا:تعالي يا نودي اقعدي جني
لتذهب ندي و تجلس بجانبها
مي:واضح ان الجميل لسه زعلان
ل
لتتجاهلها ثرايا..لتذهب مي و تمسك يدها وتقبلها
مي:خلاص بقا يا سوسو ميبقاش قلبك اسود كدا متزعليش مني انا اسفه
لتنظر لها ثرايا بحنان يصاحبه بعض الحزن
ثرايا:ما انتي عارفه اني خايفه عليكي يا مي نفسي ابقا مطمنه عليكي
مي:متقلقيش عليا يا ست الكل انا زي الفل اهو قدامك
بس هبقى مش كويسه لو فضلتي زعلانه مني كدا
ثرايا و هي تحتضنها :مقدرش ازعل منك يا ميمو
روان:ايه يا ست ماما هتدلعي فيها كتير كدا طب انا عايزة شويه دلع انا كمان دا انا حتى في امتحانات
لتقوم مي بإخراج لسانها لاغاظه روان
روان: بصي يا ماما بتغظني ازاي
مي: خلاص خلاص صعبتي عليا و هخرجك انتي و نودي انهارده
روان و ندي: بجد قولي والله
مي: في ايه انتو هتاكلوني اة والله
ثرايا:ما تخليكوا انهارده دي طنط سميره جايه
ندي:لا يا ماما ثرايا بقا علشان خاطري ميمو مخرجتنيش بقالها كتير
ثرايا:طيب طيب خلاص اللي يريحكوا
مي:طب يلا يا روان قومي البسي انا و نودي هنستناكي بره
روان:حمامه و تذهب سريعا
ندي:هنروح فين بقا
مي:هنروح نجيب سها الاول و بعد كدا نخرج
(سها صديقه مي المقرب منذ المرحله الاعداديه)
ندي و هي تصفق: بجد الله دي هتبقى خروجه تحفه اوي ...ايوه بس بردوا هنروح فين
مي:الحته اللي نودي تقول عليها
لتقوم ندي باحتضانها:بحبك اوي يا قطتي
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في شركه الكيلاني مكتب أسر
تتطرق شرين الباب (سكرتيره اسر)
أسر :اتفضل
لتدخل شرين
شرين: مستر أسر انا جهزت لحضرتك الاوراق اللي طلبتهم مني
اسر: و هو ينظر لجهاز الكمبيوتر الخاص به: تمام سبيهم على المكتب و اتفضلي
لتخرج و يدخل طارق
طارق: بعتلي..في حاجة ولا ايه
لينتبه أسر له
اسر: أه اولا الحاجة جهزت الورق و العقود بتاعت منصور بيه
طارق:اة كله تمام
اسر:تاني حاجة بقا...ريم عرفت رقمي منين
ليتوترطارق قليلا
طارق: احم ما هو...
أسر: ما هو ايه
طارق:كلمتني و اتحيلت عليا كتير و انا محبتش اكسفها بصراحه
اسر:اة متكسفهاش و البس انا
طارق:لا ما انا افهم بقا دي البت من ساعة ما عرفت ان احنا رجعنا و هي هتتجنن
انا مش فاهم حد يسيب القمر دا لينظر له بخبث
ولا انت في حد في حياتك علشان كدا مطنش البت
اسر:طارق روح قول لامك ها يا عسل ان مفيش حد
طارق:اومال مطنش البت ليه ها دا لولا أن هي عايزك انت كنت قمت انا بالواجب والله
اسر:اطلع بره يا طارق
طارق بطريقه درامية: واضح اني باطرد بعد اذنك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في المول*
ندي:بصوا بقا انا اللي هقول نعمل ايه انهارده مي قالتلي
سها:سمعينا يا ست ندي ها
ندي بحماس:بصوا اولا احنا نروح نلعب كتير
ثانيا نروح ناكل
ثالثا نروح نتفرج على فيلم3d
و نبقا نفكر نعمل ايه تاني بعدين
سها:تحبي نشيلك و نلف بيكي
مي:بس يا بت انتي انهارده خروجه ندي تعمل اللي نفسها فيه
سها:طب يلا قدامي ياختي انتي وهي تعالي يا روني يا حلوه انتي سيبك من دول


روان:يلا..بس بقول ايه انا عايزة اشتري كام حاجة قبل ما نروح في كام روايه نزلوا عايزة اجبهم
مي:ماشي انا كمان خلصت اللي جبتهم عايزة اجيب تاني
ندي:يلا بقا اليوم هيخصل في الكلام
سها:قدامي يا لمضه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
يرن جرس الباب لتذهب ثرايا لتفتح
ثرايا: أهلا يا سميره اتفضلي
لتدخل و يذهبوا للجلوس في الصاله
ثرايا:والله البيت نور يا سميره
سميره:منور بأهله يا ثرايا...عامله ايه انهارده
ثرايا:بخير الحمد لله ..ايه اخبار أسر و طارق
سميره: الحمد لله ...اومال فين البنات
ثرايا: مي اخدت روان و ندي تخرجهم
سميره:كان نفسي اقعد و اتعرف عليهم اكتر
ثرايا:القاعدات جايه كتير
سميره:على رائيك..
ثرايا:تحبي تشربي ايه...
سميره:ممكن شاي بلبن
ثرايا:لا دي بدايه كويسه دا انا بعشقه
سميره: دا انتي جيتي في ملعبي بقا دا انا احسن واحده تعمل شاي بلبن
لتضحك ثرايا:طب يلا نعملوا سوا و نحكي ...خدي راحتك كدا دا بيتك
سميره بمرح:اكيد يا اختي اكيد يلا بينا
ليجلسوا و يتحدثون عن حياتهم و عن اولادهم
ثرايا:و انتي قدرتي تسافري و تسيبي هنا السنين دي كلها
سميره: والله يا ثرايا بعد ماجد الله يرحمه اما توفي مبقاش فارق معايا اي حاجة.. أهم حاجة ولادي و اني اكون جنبهم هو كان كل حاجة بس عمره بقا
ثرايا: الله يرحمه
سميره:اللهم امين...صحيح يا سميره هو جوزك متوفي اصل مشوفتوش ابدا ولا في فرح اسماء ولا امبارح
لتتغير تعبير وجه ثريا للحزن
ثرايا:لا عايش بس احنا انفصلنا من زمان و هو سافر بره مصر
سميره: حقك عليا يا ثرايا الموضوع شكله ضايقك والله مقصدش


ثرايا:لا يا حبيبتي ابدا بس سرته لوحدها تخلي الواحد يقرف
سميره:احكيلي يا ثرايا انا زي اختك خرجي اللي جواكي
ثرايا: احكي ايه ولا ايه يا سميره دا حكايته حكايه
حسبي الله ونعم الوكيل فيه مطرح ما يكون
سميره: احكيلي ايه اللي حصل..
ثرايا: انا و أنور اتطلقنا من حوالي ٩ سنين
انور كان راجل محترم كنت بحبه جدا... بعد الجواز بحوالي ب١٥ سنه اتغير بعد ما اتعرف على رجاله مش تمام بقا شخص تاني بقا بتاع ستات وكل حاجة غلط و مبقاش يفرق بين الحرام و الحلال اهملني انا و بناتي بقيت انا الام و الاب و هو بقا ليه حياته عرفت انو بيخوني و استحملت علشان بناتي و قولت هعيش ليهم و مش هخرب على نفسي كنت غلطانه لما فكرت احافظ على صوره و مبقاش مطلقه كان كل يوم بيزد عن اليوم اللي قبله
لغايت ما وصلت معاه للنهايه لما مي دخلت المستشفى بسببه
لتشهق سميره: ازاي!!???
ثرايا:أنور طول عمره كان بيعامل مي وحش علشان مي مش زي اسماء و روان طول عمرها من و هي صغيره بتقف في وشه علشانا مكنتش بتستحمل علينا حاجة كانت صغيره بس كانت بتقف قدامه علشاني و علشان اخوتها مكنتش بتخاف منه كان بيتعصب عليا و عليهم و أوقات بيحاول يمد ايده عليا او على حد من البنات كانت هي اللي بتقف تدافع عننا و علشان كدا كان بيضربها علشان تخاف منه لكن كان كل مره يضربها كانت بتقوى اكتر
لغايت في يوم محدش يعرف ايه اللي حصل غيرها و غيره لغايت دلوقتي ....سمعت صوت تكسير في اوضه مي جريت انا و اخواتها لقيته قافل الباب عليهم و مش سمعين صوت مي مش سمعين غير صوت الضرب و اقذر الشتايم اللي كان بيقولها
لتبكي سميره بقوه و هي تتذكر هذا اليوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*فلاش باك*
كانت سميره و اسماء و روان يجلسون ثم استمعوا لصوت تحطيم و تكسير بالطابق العلوي لتذهب ثرايا لأعلى بسرعه و خلفها الفتيات
تسمع صوت أنور و هو يشتم مي باقذر الألفاظ
لتتطرق سميره باب الغرفه بقوه وهي تصرخ
ثرايا:بتعمل ايه يا أنور سيب مي...افتح الباب سيبها بقولك
انور بغضب: وهي ميته هسبها و هي ميته
مي: انت فاكرني خايفه منك تبقا بتحلم اوعا سبني
ليجذبها من شعرها ويصفعها بقوه شديده على وجهها لتقع بقوه على الأرض نتيجه شده الضربه
لتصرخ ثرايا و اسماء خلف هذا الباب
اسماء:سيبها يا بابا ابوس ايدك كفايه سيبها ونبي وهي تبكي بحرقه على اختها و روان لا تستطيع التحرك فقط تبكي و تبكي وهي تتخيل وضع اختها بالداخل
لتجري ثرايا الي الهاتف بسرعه و تتصل على منصور أخيها
ثرايا: إلحقني يا منصور إلحقني أنور بيموت مي...مي هتموت في ايده
ليغلق منصور فورا و يذهب سريعا لبيت ثرايا و هو في قمه غضبه
ليستمر الوضع لنصف ساعه
سميره تتطرق بقوه على باب الغرفه لعله يستجيب لها
كفايه يا أنور سيبها سيب بنتي يا حيوااااان
حتى وصل منصور و معه اكرم
سميره: إلحقني مي مش طلعلها صوت من ساعة ما بدا يضرب فيها إلحقني وهي تبكي بانهيار
ليذهب منصور و يكسر الباب و ينقض على أنور مثل الأسد الذي ينقض على فريسته
لتدخل الفتيات و ثريا إلى الغرفه لتشهق كل منهم و تصرخ ثرايا .. مي
كانت مي جسد بلا روح جسدها على الأرض يغطيه الدماء من كل جهه ولا تتحرك كانت فاقده للوعي
ليذهب لها اكرم بسرعه و يحملها بين ذراعه ويذهب بها للمستشفى بسرع البرق
اما منصور فقد تمكن ان يجعل أنور يندم على فعلته بعد أن جعله كتله من الدماء
منصور: صبرت عليك كتير يا كلب بس خلاص انت انتهيت
هتطلق اختي و تتنازل عن البنات و مش هيكون ليك حق فيهم,, هتسيب كل حاجة و تجهز أوراقك وتسافر لو عليا ارميك في السجن زي الكلب و اموتك لكن سمعت البنات عندي اهم
فكر تقرب من حد فيهم تاني و اقسم بشرفي لدمرك يا أنور
ليوافق أنور على الفور فهو يعرف منصور و قدرته على تنفيذ كل كلمه نطق بها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*باك*
سميره و هي تبكي : دا مش بني ادم اقسم بالله
ثرايا:دي كانت النهايه بالنسبة ليا بسبب اللي حصل في مي...كان قراري غلط كنت لازم اسيبه من اول يوم بدا يبقا كدا بس النصيب
سميره: اسفه يا ثرايا اني فكرتك بكل دا
ثرايا:فكرتيني..هو انا نسيت ولا عمري هنسى ابدا
بسببه مي اللي كانت ١٥ سنه بقت شخص تاني شافت كتير منه بس كانت زي ما هي و بترجع تاني بس بعد الحادثه دي بقت حد تاني...محدش عرف يفهمها ولا حد عارف سرها ايه حاولنا كلنا نعرف و موصلناش لحاجة فضلت أسبوع في العنايه المركزه و بعد لما فاقت فضلت اسبوعين مابتتكلمش لحد ما واحده واحده بدأت تفوق من تاني
سميره:منصور محاولش يعرف الكلب دا عمل كدا ليه ثرايا
ثرايا:رفض يتكلم
سميره: ربنا يصبركوا يا حبيبتي.. بقا مي الفرفوشه و اللي ديما بتضحك حصلها كل دا
ثرايا: قناع...دا قناع يا سميره
احتضنها سميره بقوه : ربنا يصلح حلها و يطمنك عليها يا ثرايا و ترجع من تاني و ينتقم منه أشد انتقام
ثرايا و هي في أحضانها و هي تبكي بحرقه:آمين يا رب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
الساعة ٥ في شركه الكيلاني
تتطرق شرين الباب و تدخل:مستر أسر مستر منصور و مستر اكرم وصلوا
اسر:دخليهم بسرعه طبعا
ليدخل اكرم و منصور إلى المكتب
اسر:أهلا يا منصور باشا الشركه نورت والله....إزيك يا عم اكرم
منصور:منوره باصحابها يبني
اكرم: انا فل
يضغط أسر على زر بجانبه لتدخل شيرين
اسر:أسر ابعتي لطارق و مازن
شرين:تحت امرك
بعد قليلا من الوقت يدخل مازن و طارق
طارق:منصور باشا الشركه نورت والله
اسر:اقدملك مازن مدير الحسابات
(مازن صديق أسر و طارق المقرب)
منصور:أهلا يا مازن
مازن بابتسامة: أهلا بحضرتك يا فندم
يتحدثوا في امور الشراكه و يوقعوا العقود
اسر:فعلا شرف لينا يا منصور باشا ان حضرتك تبقا شريك معانا في الشركه مبروك
منصور:الشرف ليا يا أسر و بعدين ايه موضوع باشا باشا انتو زي اكرم... عمي هتمشي برضوا
طارق:احنا نطول....بداخله(دي علامه اهو هو اللي قالي قول يا عمي هييهيهيهيهي )
اكرم:طيب انا عندي اقتراح
اسر: ايه هو
اكرم:انا من رائي نجيب مي تشتغل هنا معاكوا بقالها فتره واجعه دماغي في موضوع الشغل
طارق:بس هي الانسه مي ليها في شغلنا دا
منصور:مي شاطره و بتتعلم بسرعه جدا
اسر:والله فكره كويسه علشان حضرتك يكون عندك فكره ديما عن الشغل دا حقك
اكرم:لا يبني مش علشان كدا اصلا عمي من الاول كان قرارات يدخل برأس المال بس بس انت فكرت علشان هي عايزه تشتغل
منصور:بس مي دماغها ناشفه و مش هتوافق علشان مش دا اللي بتفكر فيه
اكرم:بص انا عندي فكره.....
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في المول
سها:كفايه يا روان لف رجلي اتكسحت
روان:ما انا مش لاقيه الروايات الله
ليصدر هاتف مي صوت معلن عن اتصال
مي: الووووز
اكرم:انتي فين
مي:انا مع روان و سها و ندي في المول
اكرم:طيب انا عايزك في موضوع مهم تعالي على اللوكيشن اللي هبعتهولك
مي:حبكت يا اكرم بعدين ندي هتزعل علشان بقالنا كتير مخرجناش كلنا سوا
اكرم:بقولك ايه هتعرفي تتصرفي يلا مستنيكي
ليغلق اكرم
مي بحيره طب اعمل ايه انا دلوقتي
مي:نودي انا هسيبك مع روان و سها تكملوا خروجه علشان عندي مشوار مهم
سها و روان و ندي:ايييه!!!
مي:اكرم كلمني و عايزني في موضوع مهم ايه معرفش
سها:هو اليوم باين من أوله
مي: كملوا و وصليهم يا سها ها...و خالي بالكوا من بعض و انتي يا روني خالي بالك من نودي
لتنظر مي لندي لتجدها تقف حزينه بصمت:خلاص يا نودي علشان خاطري متزعليش كدا والله هعوضهلك
ندي:وعد
مي و هي تبتسم:وعد
لتذهب مي لاكرم عن طريق اللوكيشن الذي أرسله اكرم لها لتصل مي لشركه الكيلاني
مي:شركه الكيلاني هو اكرم جيبني هنا ليه غريبه يعني
لتتصل مي باكرم
مي:ايوه يا اكرم انا وصلت
اكرم:طيب كويس اطلعي بقا
مي باستغراب:اطلع فين
اكرم:انتي شايفه ايه انجزي الدور السابع قولي انك عند معاد مع اسر
مي: اووووف حاضر حاضر
لتدخل مي
موظفه الإستقبال:تحت امرك يا فندم اقدر اساعدك بحاجة
مي:عندي معاد ما أسر
المواظفه:ثواني يا فندم
لتتصل بشرين
الموظفه: حضرتك الانسه مي
مي:ايوه انا
الموظفه:اتفضلي يا فندم
لتصعد مي للدور السابع كان ممر طويل اخره مكتب صغير في الوجه ومكتب يمين و آخر يسار
شرين:اتفضلي يا انسه مي
لتفتح لها المكتب الموجود في جهه اليمين
لتدخل مي لتجد منصور و اكرم و طارق و أسر و شاب آخر
مي:السلام عليكم
الجميع: و عليكم السلام
مي: خالوا بتعمل ايه هنا
منصور:اقعدي يا مي عايزين نتكلم معاكي
لتجلس مي وهي لا تفهم شئ على الاطلاق
اكرم:بصي بقا يا مي عمي دخل شراكه مع أسر و طارق في الشركه
مي بإندهاش:بجد يا خالوا..مبروك...بس ايه داخلى بالموضوع دا
منصور:انا عايزك تمسكي ادراه الجزء اللي سهمت فيه مع أسر و طارق
مي:دا اللي هو ازاي
اسر:ايه يا اكرم مش قولت بتفهم بسرعه
لتنظر مي له بحده
اكرم:يعني عمي داخل بنسبه 40% من الشركه هنا و ليه حق الاداره و عايزك انتي اللي تديري الموضوع دا
منصور: ها يا مي يا بنتي و أسر هيعلمك الشغل كله
مي:بس انا مش موافقه يا خالوا اسفه....



☆نهايه الفصل☆




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:39 AM   #6

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 4


مي: بس انا مش موافقه يا خالوا انا اسفه..
اكرم:طب فهميني ليه..اقنعيني طيب يا اقنعك
مي: اولا انت عارف انا عايزة ايه..ثانيا انا معرفش حاجة في الشغل دا انا واحده متخرجه من علم نفس
ثالثا بقا انا مليش في شغل اني اقعد على مكتب و بس وخلاص
لتدخل اسر: اسمحلي يا اكرم ارد انا
لتنظر له مي لمعرف ماذا يريد انا يقول
اسر:بصي كل دي أسباب مش مقنعه و هقول مثلا انا..
انا كنت ظابط و مكانش ليا في شغل والدي دا ابدا كنت بعشق شغلي و لغايت دلوقتي بتمنى ارجعله بس بسبب الظروف بقيت رجل اعمال و تحديت نفسي ونجحت و كبرت الشركه
اكتر انا عارف ان مش اي حد يقدر يتحدى نفسه في حاجة هو ملوش فيها بسلينظر لها و يرفع اكتافه و يهبطها مره آخرى وهو يبتسم لو مش هتقدري اعتقد يا عمي يبقا تسببها براحتها
كان أسر هدفه ان يشعل نار التحدي بداخلها فهو يرى أمامه فتاه تعشق التحدي
لتنظر مي له وترفع أحد حاجبيها
مي: موافقه
اكرم بصدمه: ايه!!!
منصور هو الاخر بصدمه:ايه!!!
مي: ايه يا جماعة بقول موافقه مش هخسر حاجة لما اجرب
ليبتسم أسر بانتصار لقد نجح
ظل اكرم و منصور في اندهاش من قدره أسر على اقناعها بسهوله
مي: طيب انا هبدا شغل امتى
اسر:من بكره لو تحبي
مي:اتفقنا
مازن:مبروك يا انسه مي و ان شاء الله الشغل يعجبك
إلتفتت مي لهذا الشاب الذي لم تعطيه اي اهتمام منذ دخولها
طارق:نسيت اعرفك دا مازن مدير الحسابات و صاحبنا
مي:أهلا....تشرفت
مازن بإبتسامه:الشرف ليا
منصور:مبروك يا مي و انا واثق انك هاتنجحي في الشغل مفيش حاجة صعبه عليكي
ليؤكد اكرم على كلامه:اكيد طبعا
منصور:طيب يا شباب انا مروح مين هيروح معايا
مي:انا يلا بينا
اكرم:لا انا قاعد مع أسر شويه
لينصرف منصور و معه مي و خلفهم مازن و طارق لمتابعه العمل
اكرم:قولي عملتها ازاي دي?!!
اسر:هي ايه دي
اكرم:ازاي عرفت تقنعها دي محدش بيقدر عليها
اسر و هو يبتسم: هو انت فاكرني اي حد اتكلم عن نفسك يا أخ
اكرم:يعيني يبني انتي متعرفهاش كويس دا انت هتعب اوي الفتره دي...على فكره دي وافقت علشان تتحداك انا عارفها كويس


اسر:طب ما انا عارف كلامي سخنها..و بعدين مين دا اللي يتعب انت نسيت انا مين لو هي مجنونه فا انا اجن منها و غير اني فاهم دماغها
اكرم:فاهم مين...طيب أسبوع واحد و هتغير كلامك و هتشوف
اسر بتحدي:هنشوف
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*منزل مي*
ثرايا: بجد يا منصور بتتكلم جد...بتتكلمي جد يا مي
منصور:أو والله يا ثرايا حبيبه خالوا عمرها ما تكسفني ابدا
مي بإرهاق:اكيد يا خالوا
ثرايا: فرحتي قلبي يا ميمو و مبسوطه انك شلتي الموضوع التاني من دماغك
مي: ولا شلته ولا حاجة...المهم انا هطلع اخد دش و انام حاسه اني تعبانه
منصور:و انتي من اهله يا قلب خالوا
ثرايا:استني يا مي مش هتاكلي ولا ايه
مي:اكلت مع البنات الصبح...صحيح هي روان رجعت ولا لسه
ثرايا:اة من بدري بس قاعده بتذاكر
مي:طيب انا هطلع اطمن عليها و بعد كدا انام
ثرايا:بس انتي كلتي الصبح كلي اي حاجة
مي:انا جعان نوم يا ماما يلا تصبحوا على خير
لتصعد مي وقبل أن تدخل إلى غرفتها ذهبت لغرفه روان
لتدخل مي دون استأذان
مي:الجميل بيعمل ايه
روان بخضه: يادي النيله هتموتيني في مره بالدخله دي
مي:فدايا..ها بتعملي ايه
روان:بذاكر شويه....صحيح اكرم كان عايز ايه
لتحكي لها مي ما حدث
روان بفرحه:بجد الله...مبروك يا ميمو اخيرا
لتتنهد مي
مي:يلا يلا كملي مذاكره عايزاكي تفضحيني و تتطلعي الاوله ها
روان وهي تضحك:حاضر هفضحك
لتذهب مي إلى غرفتها وتلقي بجسدها على السرير
لتتحدث إلى نفسها:اه يا دماغي اه.. ايه اللي انتي نيلتيه في نفسك دا شوفتي عندك وصلك لايه تقدري تقوليلي هتشتغلي هناك ازاي غبيه غبيه
لتنهض و تذهب لاستحمام
ثرايا: انا فرحانه اوي يا منصور انها هتعمل حاجة جديده و تشغل نفسها شويه
منصور: و انا كمان ربنا يبعتلها الخير كله
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في منزل اسر*
يفتح أسر الباب و يدخل ليجد والدته تقف أمامه
أسر باستغراب: ايه يا ماما مالك واقفه كدا ليه في حاجة
سميره بفرحه شديده: هي مي بجد هتشتغل معاك
اسر: هي الأخبار لحقت وصلت..او بالظبط كدا
سميره:دا احلى خبر سمعته انهارده يلا روح غير هدومك و تعالى علشان نتعشا سوا
اسر:ماشي يا ست الكل
يجلس أسر و طارق و سميره يتناولون الطعام
ليبدأ طارق التحدث
طارق: بس انا استغربتك اوي يا أسر انهارده
اسر: ليه
طارق: اصل غريبه انك انت اللي تقنع مي انها تشتغل معانا و تساهم في ادراه الشركه مع انك مبتحبش حد يتشارك معاك في الاداره و وافقت على شراكه منصور باشا علشان عارف ان هو هيدخل برأس مال بس
لتنظر سميره له باستغراب
اسر: عادي يعني يا طارق و كمان مي مش هتشارك في الاداره بصوره كامله هي اصلا مش طايقه الشغل دي وافقت عند معايا
طارق: ينهار يا أسر دي كانت عايزة تقول يا انا يا انت
ليبتسم أسر لتذكره لنظرات هذه الفتاه
لتبتسم سميره هي الأخرى
ينتهوا من تناول الطعام
طارق:انا هقوم انام بقا عايزين حاجة
سميره:لا يا حبيبي تصبح على خير
أسر:تتحسد يا واد...يلا روح بدل ما ترجع في كلامك
سميره:تعال يا أسر عايزة اتكلم معاك شويه
لتهتف سميره:سعديه معلش تجبلنا الشاي في الجنينة
سعديه:تحت امرك يا هانم
لتجلس سميره و معها أسر وتضع سعديه الشاي أمامهم
اسر:ايه يا ست الكل محتاجة حاجة
سميره و بدون مقدمات:أسر انت معجب بمي
ليتفاجأ أسر من سؤال والدته
اسر:اعجاب ايه يا ماما اللي بتتكلمي عليه دا...دا انا شوفتها كام مره
سميره:انت مشفتش نفسك لما طارق اتكلم عنها انت كنت في عالم تاني يا أسر
اسر:اكيد لا يا ماما
سميره:انت بتعند مع نفسك ليه ها....قافل قلبك ليه انو يحب تاني
أسر:ايه لزمتوا الكلام دا يا امي دلوقتي
سميره:انت لسه بتحب ريم
أسر:ريم صفحه و قفلتها من زمان هي بالنسبالي ولا حاجه
سميره:يبقا تسيب قلبك و متعندش..انا اعرفك كويس يا أسر بس هقولك آخر حاجة مي بنت مفيش زيها و لو راحت منك هتندم
اسر:انا هطلع انام يا ماما تصبحي على خير
ثم يقبل يديها ثم يصعد إلى غرفتها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆



*في غرفه مي*
كانت مي تحاول ان تخلد للنوم ولكن لا تستطيع تفكر ماذا سوف تفعل غدا في هذه الكارثة التي وضعت نفسها بها
ليصدر هاتفها صوت معلن عن اتصال لتجده رقم غير معروف
مي:الو
المتصل: مي معايا
مي:ايوه مين
المتصل: انتي بجد مي اصل مستحيل يكون صوتها كدا
مي: انجز انت هتحقق معايا انت مين
المتصل:كدا انا اتاكدت انك مي
مي:اللهم طولك يا روح
المتصل:انا أسر يا مي
لتنظر مي للشاشه باستغراب
مي لنفسها جاب رقمي منين
اسر:من اكرم
مي:ايه!
اسر:اكيد بتسالي نفسك جبت الرقم منين..جبته من اكرم
مي لنفسها و دا عرف ازاي دا بسم الله الرحمن الرحيم...حسابك معايا يا اكرم
اسر: هتفضلي ساكته كتير
مي: انت اللي متصل
اسر: مشيتي و انتي متعرفيش اي حاجة عن مواعيد الشغل لان واضح ان الموضوع مش في دماغك اصلا...فحبيت اقولك
مي ببرود: ومين قال ان مش في دماغي كنت هكلم اكرم و اخليه يعرف منك او من طارق
مش حوار يعني
اسر بسخريه: واضح ان إصرارك اللي كنتي بتتكلمي بيه في المكتب انو راح
مي ببعض العصبيه:ايوه يعني انت عايز ايه دلوقتي..انت تقولي المعاد و بكره هكون في معادي بالظبط اما بالنسبه لاصراري في الشغل و هكون ازاي لما نبدا هتعرف
ليتعجب أسر كثير من ردود هذه الفتاه
اسر:المعاد الساعة ١٠ ثم يغلق الخط بدون كلام
مي:أة يا حيوان بتقفل في وشي السكه...لتضع يديها على قلبها..و انت يا كلب اتنفضت من مكانك ليه اول ما قال اسمه اتلم بدل ما ابهدلك لتبدأ مره اخري في محاوله الخلود للنوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
اسر و هو يضع يده خلف عنقه و ينظر لسقف غرفته و يفكر في هذه الفتاه الصغيره التي أصبحت تشغل تفكيره بشكل مستمر منذ لقائهم ليبتسم
لتختفي ابتسامته فورا
(عقله:انت اتجننت بتفكر فيها ليه
قلبه:اخرس انت دلوقتي
عقله:لا مش هسكت زيها زي ريم
قلبه:انت عارف انها مش زي ريم
عقله: اسكت اسكت انت... انت مش فاهم حاجة اياك تقع تاني
قلبه: اعتقد اتأخرت
عقله:لا...مش هخليه يكرارها تاني)
ليخلد أسر للنوم هروبا من صراعه الداخلي
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في صباح يوم جديد
تستيقظ مي من نومها بصعوبه لتذهب لاستحمام ثم تخرج لتقوم بتجهيز نفسها للعمل كان زيها عباره عن بنطال من الجينز الغامق فوقه قميص ابيض جعلت اكمامه بشكل لطيف عند كوعها و ساعه في يديها اليسرى و رفعت شعرها على شكل كعكه فهذه تسريحتها المعتادة لمحوله اخفاء جمال شعرها كانت تظن انها هكذا تظهر بشكل رجولي لكنها كانت فاتنه الجمال
تنزل مي من أعلى لتجد والدتها مستيقظة لأجلها
مي:صباح الفل يا سوسو
ثرايا:صباح الجمال يا اجمل سيده أعمال
لتضحك مي: هو انا لحقت..و بعدين صاحيه بدري كدا ليه
ثرايا:اول يوم تشتغلي لازم اكون صاحيه و ابخرك قبل ما تمشي
مي:ايه يا حجة الشغل دا اتكلي على الله يلا ورايا شغل
ثرايا:والله لابخرك اقعدي يا بت انتي
لتجلس مي لا تستطيع مناقشتها
انتهت ثرايا ...مي و هي تخرج من باب الفيلا
ثرايا بصوت مرتفع بعض الشئ:سوقي براحه يا مي لا إله إلا الله
مي:حاضر...محمد رسول الله
لتنطلق مي إلى الشركه
الساعة ١٠.٥ يطرق باب مكتب أسر
أسر بإبتسامه: اتفضل
لتدخل مي إلى المكتب و تقف أمامه لينبهر أسر ويتأمل جمالها كيف لفتاه المقدره على جمع بين هذه الانثاويه الجذابة و الكم الهائل من اللطافه في الوقت ذاته
مي:احم..في حاجة يا أسر
انتبه أسر لها: ١٠.٥ اومال ليه بقا العصبيه دي كلها امبارح
مي:انا هنا من بدري بس مش زنبي ان الأسانسير بتاعكوا عطلان
أسر لنفسه شكلي هتعب معاكي من لمضتك دي يا اوزعه
اسر: اتفضلي اقعدي علشان افهمك كام حاجة في الشغل
لتجلس مي إمام مكتبه
مي:اتفضل..سمعاك
اسر بجديه :بصي بقا يا ستي انتي هتبدئي واحده واحده لغايت ما تتعودي على الشغل الاول
دي ملفات عايزك تبصي عليها و تفهمي الصفقات بتبقى عبارة عن ايه وتحاولي تفهمي الصفقه بتمشي ازاي


و هديلك كام ايميل تبعتيهم للشركات اللي بنتعامل معاهم و بعد كدا تبعتيلي كل الاميلات على عندي اظن الموضوع مش صعب
لتلتقط مي الملفات وهي تنظر له:تمام مش صعب
لتقف
مي:طيب انا مكتبي فين بقا
أسر بإبتسامه :ما انتي فيه اهو
مي بعدم فهم:مش فاهمه ...يعني انت غيرت مكتبك
اسر:لا دا مكتبي
مي:ثواني كدا...انت تقصد اني هقعد معاك هنا مش هيبقى ليا مكتب
اسر:مين اللي قال كدا هيكون ليكي مكتب بس لغايت ما يجهز تقعدي معايا هنا
مي بنفاذ صبر:بس انا مبحبش كدا
اسر:اعتقد لازم تستحمل شويه دا شغل ولا ايه و بعدين انا عملك مكتب كويس اهو ليشير لآخر مكتبه
لتنظر لما يشير لتجد مكتب متوسط يوجد عليه جهاز كومبيوتر خاص بها و باقه زهور
اسر:يلا اتفضلي على مكتبك ابدائي ثم يوجه نظره لجهازه
لتطلق مي تنهيده طويله ثم تتوجه إلي مكتبها ليبتسم أسر
تذهب الى مكتبها و تلتقط باقه الزهور و تعود له مره آخرى وتضعه على مكتبه لينظر أسر لباقه الزهور ثم ينظر إليها باستغراب
مي:مبحبش الورد..
اسر:هو في بنت مبتحبش الورد...ولا انتي غير البنات
مي:صوابعك مش زي بعضها ولا ايه..
لتذهب إلى مكتبها و تجلس لتبدأ في عملها
كان أسر يتبعها و هو ينظر لها بدقه في كل تفصيل وجها اللطيف
بدأت مي الاندماج بين الاوراق لتدرسها بدقه أصبحت في عالم آخر
كان أسر ينظر لها من حين لآخر تجذبه حتى في صمتها
تطرق شرين باب المكتب لترفع مي رائسها
أسر:اتفضل
شرين:مستر أسر..مستر اكرم بره قبل أن يتكلم
مي:دخليه بسرعه طبعا
لتنظر شرين لأسر مره اخري
ليشير لها بالموافقه بإبتسامه
اكرم:صباح الخيير
أسر ومي :صباح النور
اكرم:اوووه مين هنا مي سيده الأعمال
لتضحك مي له و تعدل من ياقه قميصها بفخر
ليضحك أسر على تصرفات هذه الفتاه فهي تثير جنونه
اكرم:عامله ايه معاك في الشغل
مي:ايه دا اسألني انا
اسر:لسه مشفتش حاجة
مي:ثواني لتذهب إلى مكتبها و تعود وتضع الملفات أمام أسر
مي:اتفضل دي كل الملفات اللي قولتلي عليها قريتها وفهمت الدنيا اما بالنسبه لإميلات افتح صفحتك كدا
ليفتح أسر صفحته ليجد جميع الرسائل تم إرسالها للشركات
ليندهش أسر كيف استطاعت فعل كل هذا في وقت قياسي
اسر:برافوا عليكي والله
مي:انت بتكلم بنت اخوك
أسر:هو انتي معندكيش كلمه شكرا في قموسك
اكرم:بس المكتب هيولع
مي:صحيح يا اكرم ايه اللي جابك يعني
اكرم:دا بدل ما تقوليلي تشرب ايه
اسر:تشرب قهوه معايا
اكرم:ياريت
اسر:تشربي
مي:لا مش عايزة
اسر:احسن بردوا
مي:طب هشرب بقا و عايزها ساده
ليطلب أسر القهوه لهم
مي:ها جي ليه بقا متقوليش جاي اشرب القهوه معاكوا..هي الداخليه القهوه فيها خلصت
اكرم:يا بت لمي لسانك...جيت اشوفك اول يوم و..
مي:مش كان زماني في وشك دلوقتي طول النهار
لينظر أسر له بعدم فهم
اكرم:يا بنتي خليني اكمل كلامي بقا
مي:طيب..طيب متزقش كدا كمل
اكرم: واقولكوا ان عمي منصور قرر يعمل حفله علشان الشراكه معاك يا أسر و ان مي اشتغلت
اسر: امتى
اكرم:انهارده الساعه ٧
اسر:خلاص تمام هنكون عندكوا ٧ ان شاء الله
اكرم:ساكته ليه يا مي
مي:لا ابدا مفيش هقوم اعمل حاجة لتخرج من المكتب
اسر:هي مالها يا اكرم
اكرم:مي مبتحبش الحفلات و كدا
اسر:ليه?!
اكرم:بعدين بقا ..يلا انا همشي متاخرش
اسر:ماشي يا باشا
بعد كده دخلت مي مره آخر للمكتب
لتجلس و هي شارده لا تعلم بمن يرتقبها قلقا عليها لوضعها هذا
*امام باب الشركه*
اسر:تحبي اوصلك
مي:معايا عربيتي شكرا
اسر:ايه قولتي ايه
مي:بقولك معايا عربيتي ايه الغريب
اسر:اصلك قولتي شكرا غريبه ولا لا
لتنظر له مي:انا ماشيه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*فيلا منصور*
كان هناك العديد من الأشخاص المهمين أصدقاء منصور و أبنائهم و البعض معه عائلته يجلسون في حديقه الفيلا
وكانت ثرايا و سميره بداخل الفيلا لمتبعه الخدم
ثرايا: البنات اتاخروا فوق كدا ليه
سميره:اة صحيح
لتنزل روان وهي تتأفف
روان:اوف بجد اوف
ثرايا:في ايه يا روان
روان: بقالنا ساعة بنحاول نقنع مي ان هي تلبس فستان و مش راضيه خالص يا ماما
سميره:سبيها يا روان براحتها....بس قوليلي ايه الحلاوة دي
روان بخجل:شكرا يا طنط انتي اللي عنيكي حلوه
كانت روان في غايه الجمال كانت ترتدي فستان شيفون وردي طويل بدون أكمام وجعلت شعرها القصير متحرر فوق كتفيها و وتضع بعض الزينه البسيطه
كانت رقيقه و جميله
لتنزل اسماء و هي لا تقل جمالا عن روان و يليها هذه الفتاه الصغيره الجميله ندي
لتنزل مي خلفهم لتصدم ثرايا
ثرايا:ايه دا!!!!!



☆نهايه الفصل☆




لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:40 AM   #7

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 5


ثرايا:ايه دا!!!
مي:اهو..اهو شوفتي يا ست اسماء وحش يا ماما صح
ثرايا: مش معقول مي حاطه روج
مي:اجري يا نودي بسرعة هاتي مناديل
اسماء: والله.. والله يا مي لو مسحتيه هزعل منك
ثرايا:تمسحي ايه يا مي دا هو روج و خفيف بس قمر يا قلبي
مش كنتي تجربي فستان
مي بحده:ماما
ثرايا:خلاص خلاص سكت
كانت مي ترتدي بلوزة شيفون سوداء بدون أكمام و بنطال اسود و تسريحتها المعتادة الكعكه و قامت اسماء بوضع لها بعد عناء هذا الروج الوردي
سميره:قمر يا حبيبتي في كل حاجة
مي:انتي اللي قمر يا سوسو
ثرايا:يا بت أتلمي عيب
سميره بحب:سبيها يا ثرايا دول بناتي يدلعوني براحتهم ولا ايه يا بنات
روان و مي و اسماء:اكيد طبعا
ليبدأ الاحتفال و منصور يقوم بتعريف مي و اسر على جميع أصدقائه
كانت روان تجلس مع ندي و تمسك هاتفها
طارق:احم احم
لترفع روان رائسها له
روان بإبتسامه رقيقه: إزيك يا طارق عامل ايه
طارق بإبتسامه واسعه: تمام اوي..انتي إزيك يا دكتوره
روان:ايه الاحراج دا انا بقولك طارق و انت تقولي دكتوره بلاش ألقاب
طارق:انتي تؤمري
تخجل روان و تخفض رائسها
طارق:إزيك يا نودي
ندي:انا كويسه..روني هي مي فين انا عايزة انام
روان:مش عارفه والله يا نودي
ندي:طيب انا هروح ادور عليها
لتذهب ندي للبحث عن مي
طارق:ممكن اقعد معاكي شويه
روان:اة طبعا اتفضل
طارق:حلو اوي دلعك(روني)
روان:شكرا
طارق:انتي كلك حلوه
أصبحت روان تشبه حبه الطمام من الخجل
روان:شكرا..بعد اذنك
طارق:خليكي شويه مقصدش اضايقك والله
لتجلس روان مره اخري و هي تحاول ان تبعد نظراتها عنه



بعد قليل من الوقت قامت مي بالانسحاب بهدوء لتذهب خارج الفيلا للجلوس بمفردها
لتجد أسر هو الاخر يستند على أحد السيارات
اسر:خرجتي ليه
مي و هي تذهب من أمامه
مي:كدا
اسر:هتمشى معاكي
مي:لا
اسر:لا انا بقولك مش بستأذن
تسير مي بجانبها أسر لا يتحدث أحد منهم في شي
اسر:مي
مي:هممم
اسر:مبتحبيش الحفلات ليه
مي:مبحبش الدوشه
اسر:هعمل نفسي اقتنعت
لتقف مي و تنظر له وترفع نظرها له نظرا لفرق الطول وهي تضحك بسخريه
مي:و متقتنعش ليه
اسر:علشان مش دي الحقيقه
لتنظر مي أمامها و تسير مره اخري
مي:براحتك
لتجلس مي على رصيف الفيلا وتخرج سمعاتهاو تضعها في اذنها و تقوم بتشغيل أغنيتها المفضله
ليأخذ أسر سماعه منهم من اذنها ويضعها بإذنه لتنظر له مي ليشير لها أمام فمه لتصمت لتبتسم مي على تصرفاته المجنونه هذه
اسر:حلوه الاغنيه بس شكلك مضايق
مي:....
اسر:سمعت انك بتلعبي بوكس و بتدربي ضرب نار
لتشير مي له بالموافقة في صمت
اسر:انا كمان بلعب بوكس
ليقف أسر ويمسك يديها و يجعلها تقف أمامه
لتنظر مي له باستغراب
ليرفع أسر يديه أمامها
اسر:يلا
مي بعدم فهم:يلا ايه
اسر:وريني بتعرفي تلعبي ولا لا
مي ببرود: مش عايزة همت للرجوع مره اخري للجلوس
اسر:يلا..يمين
تلتف له مره اخري لتجده ينظر لها بتحدي
اسر:يمين
لتضرب مي يديه بقوه ليتفاجأ من قوه هذه الصغيره
اسر:يمين..شمال.يمين...يمين
لتسدد مي الضربات له واحده تلو الاخري و تحاول تصدي حركاته استمر الوضع إلى نصف ساعة ولا يشعرون من يراقبهم من بعيد
مي و هي تتنفس بسرع و صدرها يعلو و يهبط
مي:واااو تحفه خرجت طاقه كتير
اسر:احسن دلوقتي
لتنظر له مي بابتسامه:احم...شكرا
اسر:ايه دا ايه دا انتي بتضحكي زينا و كدا
مي: انا غلطانه ثم تذهب من امامه
اسر:استني خلاص هنرجع سوا طيب
لتدخل مي مره آخرى إلى الفيلا و خلفها أسر
لتجد ندي تجري إليها
ندي:يا ميمو كنتي فين كل دا
مي:كنت بره
ندي و هي تشير إلى أسر
ندي بعبوث:متخدش ميمو و تمشي تاني
اسر:بس هي اللي خدتني
ندي بحزن:كدا يا ميمو تسبيني و تخدي عمو الطويل دا
مي:لا والله هو كان بره
لتذهب مي داخل الفيلا بحزن
لتنظر مي لأسر و هي تضيق عينيها
مي:عجبك كدا يعني
اسر و هو ينظر لعينيها بتمعن:اخدتيني
ليقاطع حديثهم مازن
مازن:إزيك يا انسه مي
لتنتبه مي له
مي:انا تمام انت مازن صح
مازن:صح
مي:انا مبحبش الألقاب قولي مي عادي زي ما بقولك مازن ولا انت رائيك ايه
مازن:اة طبعا انا اطول
مي ببعض المرح:فك كدا مالك احنا هنبقا اصحاب بقا
ليضحك مازن:اكيد
ليقطع حديثهم صوت أسر العميق: مش ناويه تروحي لندي
مي:اة صحيح يلا سلام اشوفكوا بكره باي وتذهب للدخل لندي
مازن:مختلفه و زي القمر
ليضع أسر يديه على كتاف مازن
أسر وهو ينظر له بتحذير: انسى يا مازن
مازن:انسي ايه مش فاهم
اسر:شيل مي من دماغك
مازن: اتكل على الله يبني
انتهت الحفله و ذهب الجميع
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*غرفه مي*
كانت مي تجلس أمام شرفتها تتذكر أسر و افعاله المجنون و فهم حالتهاو محاوله التخفيف عنها لتبتسم
مي لنفسها:لا يا مي انتي هبله ايه اللي بتعمليه دا مينفعش
مي:انا بفتكر الموقف بس مش اكتر اكيد
لترد على نفسها مره اخرى:لا ممنوع يا مي ممنوع
ثم تذهب إلى فراشها لمحاولة النوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
مر أسبوع على عمل مي مع أسر كانت سعيده للغاية بدأت تتاقلم مع عملها الجديد أصبح جزء كبير من حياتها تقربت من مازن و طارق بسرعه شديده
أما عن علاقه مي و أسر فهي تحاول ان تتعامل معه ببرود فعلاقتهم غير مفهومه على الإطلاق ولكنهم قط و فأر لا محال أصبحت تثير جنونه كما قال اكرم له في السابق
تتطرق شرين مكتب أسر
أسر :ادخل
شرين: مستر أسر الاجتماع فاضل عليه نص ساعة
أسر:تمام
اسر:مي جهزتي الورق
مي:.....
اسر بصوت مرتفع قليلا:مي
لترفع مي نظرها إليه بسرعه:ايه في ايه
اسر:أسر اللي واخد عاقلك
مي:ولا حاجة كنت..بتقول ايه
اسر:دا انتي مش معايا خالص المهم جهزتي الورق اللي قولتلك عليه
مي:اة كله تمام
ليصدر هاتف مي صوت معلن عن اتصال
مي:ايه يا مازن فينك
انتبه أسر لهذه المكالمه
مي:لا بص انا هقولك على مطعم حلو
مازن....
مي:بس هخلص اجتماع و اتصل عليك اشطا
مازن....
مي:يلا باي
لتنتهي مي من مكالمتها لتجد أسر ينظر لها و عيناه مشتعله
اسر:بقيتي انتي و مازن اصحاب اوي الفتره القصيره دي
مي:امممممم.هو عسول و طيب
ليقف اسر من على مكتبه و يذهب إلى باب المكتب:يلااا
مي لنفسها:مالوا دا
لتذهب مع أسر إلى غرفه الاجتماعات
بدا الاجتماع و كان أسر جدي للغاية ولا يتحدث كثيرا
ابدعت مي في هذه الصفقه جعلت طارق واسر ينبهرون بقدراتها
بعد الاجتماع
مي:الجامعة الي طلبه الأجهزة دي بتاعت روان انا ممكن اشرف عليها انا بما اني اعرف ناس كتير هناك و كدا
طارق بسرعه:لا لا انا اللي هشرف عليها
أسر :خلاص تمام طارق تتابع الوضع
طارق:بس انتي طلعتي شاطره اوي يا مي
مي بتفاخر:اومال يبني و كمان بحاول احلل الشخص اللي قدامي كدا علشان اعرف دماغه و نكسب احنا الصفقه
طارق:دا انتي دماغ
يخرج أسر و يعود إلي مكتبه و تتابعه مي
يدخل و يجلس على المكتب و ينظر الي الاوراق ولكن عقله ليس معه
مي: الو انت فين طيب استناني بقا هنزل اهو
لتغلق ثم تنظر إلي أسر
مي:أسر
اسر:و هو ينظر للاوراق:نعم
مي:تحب تيجي تتغدا معايا انا و مازن
اسر بنفس وضعه: لا شكرا
مي لنفسها:احسن تستاهلي اهو كسفك امشي بقا
مي:اوكيه باي
لتخرج من المكتب
ليضغط أسر على قبضته و هو يغمض عينيه
اسر:مش من حقك..مش من حقك
لحظه تمر و تليها الأخرى
اسر:لا حقك....هي حقك انت
لينهض و يندفع خارج مكتبه بسرعه ليلحق بها
امام باب الشركه
مازن:ها هناكل فين
مي:امشي قدامي هقولك
مازن:أسر بتعمل ايه هنا
اسر ببرود: هتغدا هعمل ايه يعني
مازن: احنا كمان رايحين نتغدا يلا بينا
اسر:يلا
لتنظر له مي
اسر:هنروح بعربيتي كفايه عربيه واحده مش حفله
مي:لا انا اللي عارفه مكان المطعم هنروح بعربيتي
اسر:لا
مي:اة
مازن:خلاص يا جماعة يلا بعربيتي
مي:ماشي يلا
أسر لنفسه:يا بنت ال
ليذه
زمن ب الثلاثه للمطعم و يجلسون
مازن:هتاكلوا ايه
مي:انا هاكل باستا
مازن و أسر في نفس واحد:وانا
مي:طب كويس...ابراهيم و هي تشير لهذا الشاب
ابراهيم:إزيك يا مي ها زي كل مره
مي :اة بس المره دي تلاته بقا
ابراهيم: عيوني
مي:تسلم
أسر على وشك الجنون من هذه الفتاه كيف تستطيع أن يكون لها هذا الكم من المعارف و تكوين الصدقات بسهوله
مازن: شكلك معروفه هنا
مي:احلى مكان بيعمل باستا بحب اجي اكلها هنا ديما
وصل الطعام و بدأوا في تناوله
كان أسر يتابع طريقه مي الطفوليه في اكل المكرونه كانت حقا تشبه الأطفال في طريقه اكلها
مي و في فمها الاكل:ها عجبتكوا
أسر: ابلعي و بعد كدا اتكلمي
لتنظر له بحده
مازن:حلوه جدا انتي زوقك في كله حلو يا مي
مي:شكرا
انتهوا من تناول الطعام و عادوا مره اخري للشركه
في مكتب أسر
كانت مي تجمع اشيائها للمغادره
ليطرق الباب وتدخل شرين
شرين بخوف: مستر أسر ..ريم هانم بره
أسر بدون تعبير:اخرجي مشيها من هنا
شرين:حاضر
لتدخل ريم الي المكتب بدون استأذان ليقف أسر
ريم:هو ايه اللي تمشيني يا أسر انا عايزة اتكلم معاك
اسر ببرود: اعتقد مفيش كلام مبينا
ريم بصوت عالي:هو ايه اللي مفيش كلام لا فيه
أسر و قد بدأ ملامحه تتحول للغضب: وطي صوتك
ريم:لا مش هوطي و انا عايزة اتكلم معاك يا أسر مش همشي
للتدخل مي لا تعرف لماذا ولكن غضبه جعلها تشتعل
مي:مش قالك توطي صوتك ولا انتي طرشه
لتلتفت ريم لتجد مي تقف أمامها
ريم:انتي مين انتي علشان تتكلمي معايا كدا يا بتاعه انتي
مي بعصبيه:انا ممكن اعرفك انا مين بس هتزعلي اوي و لمي لسانك بدل ما ألمك
ريم:مش معقول ايه الاشكال دي
اسر:ريم أتلمي
ريم:انت مش شايف دي بتتكلم ازي بصفتها ايه تتكلم معايا كدا ثم توجه كلامها لمي
ريم: اطلعي بره
مي و هي تضحك بسخريه: البيت بيت ابونا و يجوا الغرب يطردونا
ريم:لا بجد كدا كتير بتتكلم كدا ازاي.. اسر طلعها بره عايزة اتكلم معاك
اسر:مقدرش
ريم:نعم!
اسر:علشان دي تبقا من أصحاب الشركه
ريم بصدمه: البتاعه دي شركتك انت
مي:انتي...لم تسطتيع ان تكمل كلام بسب ما فعله اسر



☆نهايه الفصل☆


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:42 AM   #8

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 6


ريم بصدمه: البتاعه دي شركتك انت?!!
مي:انتي...(لم تسطتيع ان تكمل كلامها بسبب ما فعله أسر
تقدم أسر و وقف أمام ريم و امسك وجها بقوه)
اسر بغضب شديد:افتحي بوقك القذر دا و اتكلمي عليها تاني و هفرجك هعمل فيكي ايه
(لتذهب مي بسرعه و تمسك يده)
مي:أسر سبها
(كان أسر لا يرى أمامه بسبب غضبه الشديد بمجرد لمسه مي له نظر لها و عيناه تشتعل حتى ترك وجه ريم)
اسر:اطلعي بره و مش عايز اشوف وشك قدامي تاني
ريم و هي تفتح باب المكتب لتلتفت وتنظر له
ريم:تمام يا أسر ثم تنظر إلي مي باستحقار تمام اوي لتترك المكتب و هي تغلق الباب خلفها بقوه
لتدرك مي وضعها و تسحب يداها من يد اسر
مي:اسفه مقصدش..إهداي
(ليمسك أسر يديها مره آخر و يأخذها للخارج تحت اعين جميع من في الشركه)
مي:أسر انت اتجننت سيب ايدي...يا أسر الناس بتتفرج علينا
(تجاهلها أسر و ذهب بها خارج الشركه و فتح لها باب سيارته و ادخلها بها و هي في صدمه مما يحدث معها و يغلق الباب و يذهب إلى الجهه الأخرى ثم يقود السياره بسرعه و يذهب)
مي:أسر في ايه انت اتجننت
كان اسر ينظر أمامه و يتجاهلها
مي:أسر نزلني ايه اللي بتعملوه دا
لينظر أسر لها و عيناه تشبه الجمر :اسكتي بقا هتعرفي لما نوصل
مي و هي تحاول كبح غضبها وهي تغمض عينيها لتنظر هي ايضا أمامها في صمت
وصل أسر بها الي عماره أمام النيل شديده الفخامه
اسر:انزلي
مي:انزل فين..مش لما افهم في ايه الاول ابقا انزل (لتربع يديها أمام صدرها)
لينزل أسر و يتفح الباب و يمسكها من يداها و ينزلها
مي: ايه يا أسر في ايه انت اتجننت اوعا كدا
ليأخذها خلفه و يدخل العماره و هي تحول ان تسحب نفسها من بين قبضته
الامن:أهلا يا أسر باشا نورت
ليذهب أسر بها إلى الأسانسير و يضغط على زر الطابق ال١٠ و هي تحاول ان تهرب منه ولكن قوتها لا شي امامه
يدخل أسر بها الى الشقه و يغلق الباب ورائه
مي:ممكن افهم بقا في ايه اللي انت بتعملوه دا و ازاي تجبني هنا
اسر:دي شقه فاضيه يا مي مش شقه مفروشه يعني
مي بعصبيه:لا انت فعلا اتجننت ابعد عن وشي انا همشي دلوقتي حالا
ليغلق أسر الباب بالمفتاح و يذهب إلى داخل الشرفه الواسعه التي تطل على النيل و يجلس على أحد الكراسي الموجوده و يغمض عيناه بقوه
لتذهب مي خلفه و هي تستشيط غضبا لتجده في هذا الوضع
كانت في قمه غضبها ولكن بعد رؤيته صمتت و جلست امامه
مي لنفسها:اهدي اهدي و شوفي عايز منك ايه اسر مش هيعمل حاجة يا مي
مي بهدوء:أسر
ليفتح أسر عينه و هو ينظر للخارج
مي:أهدى
اسر:ما انا هادى اهو
مي بإبتسامه من جانب شفتيها:بتضحك على الشخص الغلط
لينظر أسر لها
مي: بص مش هسالك و مش عايزة اعرف كل اللي عايزة اقوله انها متستهلش تكون كدا بسببها
ليضع أسر وجه بين يديه و ينحني ليستند بيده على رجليه بعد قليل من الوقت
يرفع نفسه و ينظر لها
اسر:آسف يا مي بس انا اتضغط و لما بضايق مبشوفش قدامي و باجي على هنا علشان مشفش حد وابقا لوحدي
مي بتساول: طيب ليه جبتني هنا و انت محتاج تقعد لوحدك يا عم انت ها(كانت مي تحاول التخفيف عنه باسلوبها لكي يخرج من هذه الحاله)
اسر:مش عايز اشوف حد...بس عايزك انتي جنبي
لتصدم مي من كلامه..تنظر له و لا تستطيع الكلام
اسر:لو انتي مش موجود انا كنت ممكن اموتها
كنت ممكن اخرج و اسوق بعصبيتي دي و اعمل حادثه علشان مش شايف قدامي
بس انتي لغيتي كل دا يا مي وجودك محسسنيش بنفسي غير اني عايز ابعد عن كل حاجة دلوقتي و انتي معايا
كان أسر يتحدث و هو ينظر للخارج
ومي تجلس أمامه تنظر له في صدمه قويه من كلامه أصبحت لا تستطيع الكلام تريده فقط ان يتوقف..لا ترد سماع المذيد..لا تريد حقا



أصبح تفكير مي مشتت للغايه
مي:طيب انت دلوقتي كويس انا همشي يا أسر اشوفك بكره يلا افتحلي الباب بقا
لتقف من مكانها للتحرك ولكن وقفت مكانها في صدمه شديده لتجد أسر يمسك يديها و هو يتحدث
اسر:مش هتمشي يا مي
التفت مي له مره آخر و سحبت يديها منه بسرع
مي: أسر انت اعصابك تعبانه و محتاج تقعد لوحدك شويه
أسر: لا انا كويس ممكن تقعدي بقا
لتجلس مي أمامه مره آخرى
مي:لو حابب تتكلم انا بسمع كويس و يمكن اعرف اسعدك
اسر:انتي مي صح
مي باستغراب:انت شايف ايه
اسر:اصل غريبه مي بتتكلم معايا براحه و عايزة تريحني و تسمعني كمان ليعتدل و ينظر لها مش غريبه دي
مي:لا انت لسه بس متعرفنيش كويس مش اكتر طلاما محتاجني يبقا خلاص و بعدين ما انت عارف انا خريجه علم نفس و بحب اسمع جدا من الناس و احاول احل و اساعد كمان لو اقدر
اسر:و انتي من نظرتك ليا دلوقتي انتي شايفه واضعي ايه يا دكتوره و هو يبتسم بسخريه
مي بثبات تام: شايفه انك بركان من جوه و بتحاول تبقا بارد و عامل اكنك مش همك و انك بتحاول تدفن غضبك جواك و تبعد عن الناس علشان محدش يحس بضعفك و تعبك
لتصمت مي لحظه
مي:و دي حاجة بسيطه جدا من بحر كبير جواك
أسر بذهول من وصفها لشعوره بدقه و كأنها بداخله
اسر: انتي ازاي كدا
مي:قولتك انا مدخلتهاش من فراغ يا أسر ليا نظره كويسه و انا بقولك اهو انا موجود و هساعدك لو عايزني أسعدك و هشيل من دماغي انك كل شويه عمال تستفزني
اسر:مش لما تساعدي نفسك الاول
مي:نعم!
لينظر أسر لعينها بعمق: لو انتي فهماني اوي كدا صدقيني يا مي انا فهمك انا كمان
مي بسخريه:والله!
اسر:تحبي اقولك انك كل كلمه قولتيها دلوقتي عليا صح و ان دا اللي بيحصل معاكي علشان كدا فهمتيني كويس كدا
مي:خالص...كل الحكايه اني بعشق علم النفس و شبه عملت فيه دكتوره و بفهم اللي قدامي كويس مش اكتر
اسر:ماشي يا ستي..تشربي ايه
مي تحاول ان تخفي ضيقها:مش عايزة حاجة انا عايزة اروح
اسر:لا مش هتروحي...انا مرتاح و انتي هنا
مي و هي تقف:بطل بقا اسلوبك دا و اتكلم معايا زي ما بتتكلم
اسر:طب اهدي و اقعدي
مي:بقولك ايه انا عايزة امشي يلا
اسر بإبتسامه خفيفه:طيب خلاص اقعدي هكلمك وحش اقعدي
لتجلس مي و هي تشعر انها على وشك الانفجار ولكنها ماهره في اخفاء ما تشعر به
اسر:ها تشربي ايه لو مش عايزة يكون احسن هشرب لوحدي
ها حلو كدا
مي بإبتسامه صفراء: مممممم ظريف اوي
اسر:هو انا ممكن اسالك على حاجة
مي:اسال
اسر:انتي ارتبطي قبل كدا واشك في حاجة زي كدا
مي:يبني اتكلم عدل هتزعل مني
اسر:انتي يا اوزعه تزعليني انا دا انا لو نفخت فيكي هتقعي
مي و هي تضيق عينيها:قولت ايه
اسر:خلاص انتي هتاكلني خلاص ..ها
مي:اتحايل عليا شويه
اسر: مش عايز اعرف يلا امشي
مي:انا كنت همشي انت اللي اتحيلت عليا علشان اقعد
أسر و هو يرفع أحد حاجبيه:والله
مي و هي تقلده:والله
مي:صعبت عليا خلاص...لا يا سيدي انا عمري ما فكرت ارتبط انا و الارتباط أعداء
ليشعر أسر بسعادة كبيره بداخله
أسر بفضول: مش غريبه يا مي بنت حلوه زيك مترتبطش قبل كدا
مي بابتسامه جانبيه :ارتبط...لا انا مش حاطه الموضوع في دماغي
اسر:معقول محدش عرف يخطف قلبك
مي:مستحيل
مي:أسر معلش عايزة اروح اليوم كان تقيل اوي
ليشعر أسر بضيقها الشديد التي تحاول ان تخفيه
اسر:طيب يلا بينا
ليذهبوا
كانت مي طول الطريق تنظر خارج النافذة في صمت
كان أسر ينظر لها بين الحين والآخر كان قلقا عليها يريد معرفه ما بداخلها بشده يريد أن يخرجها من جحيمها الذي لا يعرف عنه شي هو فقط يشعر به
عادت مي الي منزلها و صعدت الى غرفتها أخبرت الجميع انها تشعر بالإرهاق و تريد أن تخلد للنوم
لكنها كانت تريد أن تجلس بمفردها لا تريد رؤيه احد
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عاد أسر لمنزله هو الاخر ليجد طارق و سميره بانتظاره
سميره بقلق:ايه يا أسر اللي حصل مالك يا حبيبي انت كويس
أسر:اهدي يا ماما انا كويس والله
طارق:كويس ايه يا أسر بس قلقتني عليك الشركه كلها بتتكلم عنك لما خرجت من الشركه و انت متعصب جامد و معاك مي
سميره بخوف:ايه يا أسر اللي حصل ايه اللي دخل مي في الموضوع
اسر:اطلع بس ارتاح و هنزل احكيلك يا ماما
يصعد أسر لغرفته و يقوم بتغير ملابسه و يلقي بجسده على فراشه بإرهاق
يفكر في مي
كيف استطاعت بلمسه منها ان تزيل غضبه لا يفهم كيف بنظره منها جعلته لا يشعر بشي
كيف استطاعت أن تحتل تفكيره بسهوله هكذا
لتدخل سميره الي غرفته
ليعتدل أسر في جلسته
اسر بإبتسامه:تعالي يا ماما
سميره:عارفه يا أسر انك تعبان بس عايزة اطمن عليك لتذهب و تجلس أمامه على فراشه
اسر:والله يا ماما انا كويس
سميره:ازاي يبني و العقربه دي جتلك
اسر:مي يا ماما
سميره باستغراب:مالها مي يبني
اسر:وجود مي معايا خلاني اتحكم في نفسي
سميره بفرحه: يا خرابي يا أسر انت وقعت على الاخر
أسر بإبتسامه:لا يا ماما...انا بستريح و هي موجوده بس مش اكتر من كدا
سميره:بطل عند بقا عايز اكتر من كدا ايه علشان تتأكد ان دا (و هي تشير على قلبه) وقع ليها خلاص


اسر:دا موجوع و خايف يوجعها يا امي..مش هقدر ادخلها حياتي
سميره بحنان:وجعك دا ميجيش في واجعها نقطه
لينظر أسر لها باستغراب هل تعرف أمه شي
اسر: ازاي يعني هو انتي تعرفي حاجة عن مي
سميره:كل اللي اعرفه انك محتاج مي و انك بتحبها و اللي اعرفه اكتر ان هي محتاجك اكتر ما انت محتاجها بس انتو الاتنين بتعندوا اوصلها يا أسر لانها عمرها ما هتجيلك غير لما انت تروحلها
اسر:ماما انتي تعرفي حاجة صح قوليلي انا محتاج اعرفها
لاني كنت فاكر اني فاهمها بس طلعت اهبل
سميره بإبتسامه و هي تشير لعقله:متعندش خلي دا (وهي تشير على قلبه مره اخرى) يعرفك كل حاجة...يلا ريح انا هروح انام تصبح على خير
لتخرج من غرفته و تتركه في صراع و حيره كبيره بداخله
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في الشركه*
يدخل أسر إلى مكتبه ليجد مي تعمل بجد
اسر:صباح الخير
لم ترفع مي نظرها له
مي ببرود :صباح النور
لم يتعجب أسر منها أصبحت منذ ما يقارب أكثر من اسبوع بهذا الوضع تتجاهله ولا تتحدث معه تتعامل معه ببرود تماما لا يفهم لماذا تفعل ذلك
ليضغط أسر على الزر بجانبه لتدخل شرين
شرين:نعم يا مستر أسر
اسر:ابعتيلي طارق
شرين:مستر طارق راح الجامعة علشان يتابع الوضع هناك
اسر:تمام لما يرجع ابعتيهولي
شرين:تحت امرك
لتخرج شرين من المكتب ليجد أسر مي تاتي و تقف أمامه
مي:أسر كنت عايزة اسال عن حاجة و هي تنظر إلي الأشياء لا تريد أن تنظر له
اسر:قولي في ايه
مي:هو انا هفضل هنا مش قولت مكتبي بيجهز انا بقالي كدا اكتر من ٣ اسابيع هنا تقريبا
ليشعر أسر بضيق لا يريدها أن تبتعد عنه يرد ان تبقى بجانبه
اسر:هو في مشكله انك هنا
مي بعصبيه خفيفه:اكيد يعني ما دا مش طبيعي...الطبيعي أن يكون ليا مكتب لوحدي
اسر:و بتتعصبي ليه
مي و هي تغلق عيناها بقوه ثم تفتحها مره آخرى:معلش ها هيكون ليا مكتب امتى
اسر ببعض العصبيه هو الاخر:لما يكون في مكان متاح مش هتاخر انا كمان عايز اقعد في المكتب لوحدي
لتشعر مي بغضب شديد
مي بعيون تشبه الدماء:تمام و انا هقعد في المكتب مع شرين لغايت ما يكون ليا مكتب مش هقعد معاك في مكان واحد لتذهب إلي مكتبها و تجمع اشيائها
ليعلن هاتفها عن اتصال
مي:الو يا مازن
سمع أسر اسم مازن كان كافي لإشعاله
مازن:....
مي:مفيش..انت فين
مازن:.....
مي:ماشي ١٠ دقايق و هجيلك سلام
و ذهبت لفتح الباب للخروج من المكتب ليمنعها أسر بغلقه للباب بشده
و جعلها محاصره بين يديه..
لتلتفت مي له و تنظر له بعينيها المشتعلة غضبا ليبادلها نفس النظرات...


☆نهايه الفصل☆


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:44 AM   #9

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 7

ذهبت مي لفتح الباب للخروج من المكتب منعها اسر لغلقه للباب بشده
وجعلها محاصره بين يديه..
لتلتفت مي له وتنظر اليه بعينيها المشتعله من الغضب ليبادلها نفس النظرات
مي بغضب:ابعد عني
اسر بغضب مشابه:لا و مفيش خروج من المكتب يا مي و انسي ان يكون ليكي مكتب غير هنا مفهوم
مي:انت فعلا اتجننت يا أسر ابعد عني بقولك و هي تحاول ان تدفعه في صدره ولكنه لم يتحرك خطوه واحده فكيف لقطه انت تحرك اسد من أمامها
ليمسك أسر يديها الاثنين بقبضه واحده و الاخري يستند بها على الحائط خلفها
اسر:مبحبش الصوت العالي
مي بصوت مرتفع:انا براحتي يا أسر انا مش ريم سمعني و سيب ايدي انت ازاي تمسكني كدا....انت زودتها اوي بجد لتتحرك بقوه حتى تهرب من قبضته
ليثبتها على الباب مره آخرى
اسر:اهدي بقا انتي فكرك كدا هسيبك مثلا متعنديش معايا يا مي
مي وقد وصلت لقمه غضبها لتتحدث من بين أسنانها وعيناها أصبحت تشبه الدماء من قوه ضغطها:لآخر مره بقولك يا أسر ابعد ايدك عني
ليترك أسر يديها و يستند مره آخرى بيديه الاثنين على الحائط خلفها
اسر بهدوء:اهدي يا مي
مي و أصبح صوتها مبحوحا بسبب غضبها الشديد:ابعد عني يا أسر لو سمحت ابعد عني
ليبتعد أسر عنها قليلا
لتجلس أرضا بدون طاقه فقط تجلس و تضع رائسها بين يديها
ليجلس أسر على ركبتيه أمامها ويبعد يديها عنها لينظر الي عينيها الممتلائه بالدموع التي تحاول حبسها
يريد ضمها يريد ان يحتضنها بشده ولكنه لا يرد أغضابها
أسر بندم شديد وهو يمسك يديها الصغيره بين يديه :آسف والله اسف انا بس..يصمت لا يعرف ماذا يقول هل يستسلم الي قلبه و يعترف بحبه بل عشقه لها ام يصمت و يكمل عنده
سحبت مي يديها بضعف من يده
و حاولت الوقوف
اسر:رايحه فين
مي:ميخصكش
لتفتح باب المكتب و تخرج منه سريعا
ليلحق بها أسر
اسر:استني يا مي
لتتحرك مي بسرعه أكبر و تنزل و تخرج من باب الشركه لتركب سيارتها بسرعه لا تسمع من يناديها
مازن كان بانتظارها أمام باب الشركه ولكنه وجدها تخرج كالاعصار ظل يناديها كثيرا ولكنها لا تسمع له ثم وجد أسر خلفها يركب الاخر سيارته و ينطلق سريعا خلفها
انطلقت مي بسيارتها كامجنونه لا ترى شي أمامها تجري بسرع جنونيه و أسر خلفها
اسر بخوف: قليلي السرعه يا مي (لينطلق هو الاخر بسرعه يحاول اللحاق بها)
بدأت مي تقلل من سرعتها
ليهدأ أسر ...ليهاتفها ولا هي لا تجيب اسمتر في المحاوله حتى أجابت عليه
مي بصوت ضعيف:نعم يا أسر في ايه
اسر:مي اركني عايز اتكلم معاكي
مي:مفيش حاجة نتكلم فيها يا أسر خلاص محصلش حاجة
اسر بنفاذ صبر: لو سمحتي يا مي وقفي العربيه
مي:خلاص تعال ورايا مش هنقف في نص الشارع يعني
اسر:ماشي..
لتغلق مي الهاتف و تنطلق بسيارتها و ورائها أسر وصلت به إلى النيل ركنت سيارتها و ترجلت منها لتجد أسر أمامها
اسر:هنروح فين
مي ببرود :امشي و انت تعرف
دخلت لهذا الكافيه العربي و هو خلفها
ليستقبلها منير
منير:مش معقول مي اخيرا جت
مي بأبتسامه مرهقه:إزيك يا منير
منير:انا تمام فينك يا بنتي مختفيه ليه ثم يوجه نظره إلى أسر
مي:مشغوله شويه بس..اة أحب اعرفك دا يبقا أسر شريكي...أسر دا منير من اعز اصحابي


منير و هو يصافح اسر:أهلا وسهلا نورت المكان ثم يوجه كلامه لمي ثواني و قاعدتك تكون جاهزة لتتجه الى داخل غرفه كانت عباره قاعده عربيه و أمامها النيل
فذلك المكان هو مكان مي المفضل
لتجلس و يجلس أسر بجانبها
ليدخل منير و معه طقم من الشاي و يضعه أمامهم
منير:مي احتاجتي اي حاجة رنيلي بس
مي و هي تبتسم له:تسلم يا منير شكرا
ليذهب و يغلق الباب خلفه
مي و هي تنظر للنيل:دا اكتر مكان انا بحبه زي ما خدتني لاكتر مكان بتحبه قولت اجيبك هنا لاكتر مكان بحبه ثم تنظر لأسر :عجبك?!
كان أسر في حيره من أمره لا يعرف ماذا يقول لها صراع فقط بداخله في تزايد
اسر:مي انا...لتقاطعه مي
مي:مفيش حاجة حصلت انا بس الموقف عصبني و معرفتش اتحكم في نفسي شويه
اسر:متحاوليش تلعبي عليا
مي و هي تبتسم:شوفت صحيح طلعنا احنا الاتنين بنحب النيل
أسر:احكيلي...متتهربيش
مي:احكيلك ايه
اسر:الموقف يعصب بس مش للدرجه دي و مش بالشكل اللي انتي كنتي فيه
لتنظر مي أمامها مره آخرى
مي:مفيش حاجة يا أسر لكل دا بجد انا كويسه انت كبرت الموضوع
اسر:مي الموقف دا فكرك بحاجة تتضيقك
لتشعر مي بضيق يعتلي صدرها:أسر كفايه كلام انا محتاجة شويه هدوء ممكن ولا تقوم تمشي انا اصلا بحب اقعد لوحدي هنا..اقولك قوم روح الشركه يلا انا كدا كدا هقعد شويه و هروح
اسر: مش رايح في حته يا مي
لتشرد مي أمامها تشعر بالم بحزن ولكنها تستمر في دفنهم كالعاده بداخلها
وأسر بجانبها يفكر بها..بداخله:طلعتي نسخه مني يا مي..حكايتك ايه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في جامعه روان*
كانت روان تجلس في كافيتريا الجامعة بمفردها
طارق:مساء الخير
لتنتفض روان أثر صوته من خلفها
طارق:بس بس اهدي في ايه دا انا
روان و هي تضع يديها على قلبها:خضتني
طارق:مقصدش والله..عامله ايه
روان بإبتسامه:انا تمام و انت
طارق:تمام
روان باستغراب:انت بتعمل ايه هنا
طارق:عندي شغل هنا
روان:بجد...احم كويس
طارق:هتبقي هنا كل يوم صح انا هجي لمده اسبوع عايز اشوفك
روان:هتشوفني ان شاء الله
طارق:انا اصلا جي علشان اشوفك
روان:ايه!!!
طارق بتوتر:اقصد يعني..عرفت من مي ان دي جامعتك قولت اشوفك
روان:امممم..صحيح فكرتني
لتمسك روان هاتفها و قامت بالاتصال على مي
روان: الو
مي:ايه يا روان في حاجة حصلت
روان:لا يا حبيبتي انا كويسه انا بس عايزاكي تيجي تخديني لان عم عبدو راح يوصل ماما تجيب حاجات و لو روحت لوحدي انتي هتعمليلي حوار
ليقاطعها طارق
طارق:انا هوصلك
روان:لا شكرا يا طارق مي هتيجي
مي باندفاع:بتكلمي مين...مين دا...حد بيرخم عليكي استني انا جايه
روان:اهدي يا مي دا طارق
مي:طارق مين
روان:طارق اخو أسر يا مي
مي:اااة طارق
طارق:ممكن اكلمها ....
طارق:ميموووو
مي:ايه يا معلم عامل ايه
طارق زي الفل...بقولك ايه متتعبيش نفسك بقا و انا هوصل روان (لينظر لها) دي في عيني متخفيش عليها
مي بإبتسامه:ماشي يا طارق خلي بالك منها
لتغلق معه
طارق بطريقه مرحه:اخدنا الاذن يلا بينا بقا
روان: مكنتش عايزة اتعبك معايا
طارق بنبره حب:مفيش تعب و لو علشانك يهون
روان بخجل لتذهب من أمامه:طب يلا يلا امشي بقا قبل ما امشي والله
طارق و هو يضحك على كسوفها الشديد:يلا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*في الكافيه*
يرن هاتف مي لتنظر إلى هاتفها و تجيب
مي:الو
مازن بقلق و بسرعه:مبترودش ليه يا مي
مي:مازن انا كويسه اهدي
مازن:انتي فين
مي:انا..لياخذ أسر الهاتف منها و يجيب
اسر:مي معايا يا مازن
مي بعصبيه:هات التليفون يا أسر
ليشير لها أسر بالصمت
اسر:يلا عايز حاجة سلام
ثم يغلق الهاتف
مي:ايه اللي عملته دا انت مش من حقك تعمل كدا
اسر:ايه علاقتك بمازن
مي:و انت مالك
أسر بنفاذ صبر:بقولك ايه علاقتك بمازن يا مي
مي: ميخصكش يا أسر
لتقف من مكانها ليقف أمامها
اسر:بصي بقا حطي في دماغك حاجة واحده وهي انك تخصيني انا يا مي
مي:مالك يا أسر انت سخن صح روح اتعالج
اسر:انتي اللي بتعصبيني دلوقتي اهو
مي : انت ملكش حق في اي حاجة من اللي بتعملها دي شلني من دماغك يا أسر فهمني
لتذهب من أمامه و تخرج و تنطلق الي منزلها
وصلت الي الفيلا لتجد روان تنزل من سياره طارق
و ينزل طارق من سيارته لحظه رؤيه مي
روان:ميمو انتي هنا
مي:اة يا حبيبتي...ازيك يا طارق
طارق باستغراب:انا تمام بتعملي ايه هنا
مي:مفيش تعبانه شويه بس
روان بقلق:مالك يا مي حاسه بايه
مي: متقلقيش شويه ارهاق بس ثم توجه نظرها لطارق
شكرا يا طارق على التوصيله
طارق:بس يا هبله
روان:شكرا يا طارق تعبتك معايا
طارق بمرح:انتي تاني قولتلك تعبك راحه (لتخجل روان من طريقته)
لتنظر لهم مي بإبتسامه
مي:ادخلي يا روان و انا هحصلك
روان:ماشي تمام...سلام يا طارق
طارق:سلام اشوفك يوم السبت
روان بإبتسامه:اكيد ان شاء الله
لتدخل روان
طارق:افهم و دلوقتي حالا في ايه مازن كلمني بس مكلمتكيش علشان مقلقش روان
مي:عادي يعني كالعاده انا و أسر ..سيبك مني دلوقتي..مش عيب عليك تعاكس البت قدامي كدا


طارق و هو يفرك برأسه من الخلف:انا.. بصراحه يا مي انا معجب بيها
مي بإبتسامه:واضح
طارق:طب ايه هتساعديني صح
مي بجديه: روان مش لعبه يا طارق
طارق:عارف و هي البنت الوحيده والله اللي شدتني كدا وعلشان كدا عايز اقرب ليها
مي:خلاص انا هتكلم معاها..بس احنا ملناش ف...(قبل أن تكمل كلامها)
طارق:تقول اة بس و اكون من بكره عندك بطلب ايديها
مي والابتسامة على وجهها: لا...انت عندك فرصه تقعد معاها أسبوع كامل في الجامعة اتعرف عليها و عرفها عن نفسك و اياك تلعب بيها يا طارق انا ممكن اموتك
طارق:مستحيل يا مي...و انا هثبتلك دا قريب ادعيلي و ساعديني انتي بس
مي:ماشي يا عم الحبيب يلا امشي بقا
طارق بمرح:ماشي يا أخت مراتي سلام و يصعد سيارته
لتضحك مي عليه:سلام
لتدخل مي و تصعد على الدرج لتناديها ثرايا من الصالون
ثرايا:مي تعالي
مي:حاضر
لتذهب مي و تدخل لها و تجلس بجانبها و تمسك يديها و تقبلها
مي :عمله ايه يا ست الكل
ثرايا بحنان:زي الفل يا قلبي... مالك يا مي وشك تعبان كدا ليه
مي:ابدا يا ماما مرهقه شويه
ثرايا بقلق:بجد!!
مي بإبتسامه لكي لا تقلقها:اة يا ماما..انا هطلع اريح شويه
ثرايا:ماشي يا حبيبتي بس اعملي حسابك بكره هنروح كلنا نتغدا عند طنط سميره عزمتنا على الغدا و بكره الجمعه مفيش شغل و معندكيش حجه
مي:مش هقدر يا ماما انا بكره عندي تمرين و عايزة اطلع ضغط الشغل فيه
ثرايا:علشان خاطري يا مي
مي بارهاق:خلاص يا ماما هاجي اقعد شويه و امشي على التمرين و علشان خاطري ياماما توافقي لاني مش قادره اجادل في اي حاجة
ثرايا:ماشي يا مي خلاص اللي يريحك
مي:يلا تصبحي على خير
لتصعد مي إلى غرفتها
وتهاتف صديقتها سها
مي:سها تعالي عندي عايزاكي
سها:طب اطمني عليا طيب
مي:انجزي هتيجي ولا لا
سها بقلق:مالك يا مي اهدي خلاص اقفلي انا جايه
لتغلق مع سها ثم تخرج وتتجه الي غرفه روان و تدخل لها
روان و هي تجلس على فراشها الواسع وأمامها بعض الأوراق
روان:تعالي يا ميمو
لتدخل مي و تزيح الاوراق و تجلس امامها
مي:قوليلي ايه رائيك في طارق
للتعجب روان من سؤال اختها
روان:ايه السؤال الغريب دا
مي:متحوريش كنتي هتاكلي الواد و احنا واقفين..قوليلي عجبك
روان بخجل:ايه يا مي اللي بتقوليه دا
مي:مش انا اختك و صاحبتك و بعدين فيها ايه يعني مش عيب
لترفع نظرها لمي:بصي هو عسول و أمور و طويل و بيضحكني و..
مي:يخربيتك و انا اللي افتكرتك مؤدبه
روان بخجل شديد:يا مي بقاااا
مي و هي تضحك:خلاص خلاص..كل دا و مخبيه عليا يا كلبه
روان:لا اصل اعجاب بسيط يعني مش حاجة
مي:عمتا احكيلي بعد كدا ها يا كلبه انتي
لتحتضنها روان:ربنا يخليكي ليا يا مي انتي كل حاجة عندي
مي بحنان:و انتي كمان يا كلبتي الصغيره
لتدخل سها عليهم
سها و هي تمثل الخضه: فعل فاضح في الطريق العام
روان:هو انتي و صحبتك متعرفوش حاجة اسمه استأذان قبل الدخول
سها و هي تضع يديها في جيب بنطالها:لا اصل انا و مي متربناش
مي:يلا يا بت قدامي
سها:طيب متزوقيش كدا..ثم توجه كلامها لروان:ذاكري يا ست الدكتوره ذاكري
لتذهب مي و سها إلى الخارج يجلسون في الصاله الموجوده بين غرفه مي و روان
سها بقلق:مالك يا مي ايه اللي حصل
مي:سها انا هسيب الشغل
سها:نعم يختي ليه بقا
مي:مش عايزة اشوف البني ادم اللي اسمه أسر دا قدامي مستفز و بيعصبني و تصرفاته متخلفه
سها بضحكه: و من امتى مي بيهمها حد ولا بتحطه في دماغها اصلا
مي:طبيعي يعني مش قدامي
سها:لا يا مي دا علشان حبتيه
مي بعصبيه:انتي اتهبلتي يا سها ولا ايه
سها:لا متهبلتش انتي اللي مش عايزة تصدقي و عايزة تفضلي قافله قلبك و حاطه عليه حجر سيبي نفسك يا مي للحب دي اول مره قلبك يدق فيها انتي من حقك تحبي
مي بضيق شديد:لا مش من حقي أحب و انا مش عايزة احب اصلا و أسر دا اكتر واحد انا بكرهوا في حياتي لتقف من مكانه..انا داخله انام يا سها لتدخل إلى غرفتها و تذهب و تضرب كيس الرمل المعلق بغرفتها بقوه
لتخرج روان من غرفتها:في ايه يا سها
سها بابتسامه:كل خير يا روني متقلقيش
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في صباح يوم جديد
تستيقظ مي لتجد ثرايا بجانبها و هي تحتضنها لتستيقظ ثرايا أثر حركه مي
مي:ماما بتعملي ايه هنا
ثرايا بحنان و هي تمسح على شعرها: انتي كويسه
لتفهم مي ماذا حدث عاد الكبوس لها بقوه مره آخرى فكل مره تشعر بالضغط الشديد يأتي لها هذا الكابوس
لتنهض من مكانها
مي:انا كويسه يا ماما معلش تعبتك
ثرايا بحزن:تعبتك كدا بردوا يا مي..دا انا كنت هموت من الخوف عليكي امبارح
لتصعد مي على فراشها مره آخرى و تحتضن ثرايا
مي:متزعليش مني حقك عليا انا والله كويسه انا مش عايزاكي تقلقي عليا
ثرايا:ايه اللي حصل علشان تتعبي كدا
مي: ضغط شغل يا ماما مش اكتر و كمان...لتحمحم مي ثم تتكلم مره آخرى
مي:انا بفكر اسيب الشغل
ثرايا بخضه:ليه..ليه يا مي
مي:متعب شويه و انا لسه بفكر مش اكيد يلا قومي بقا مش ورانا معاد لتنهض بسرعه و تدخل حمام غرفتها لتهرب من اسأله والدتها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في مكان آخر
المتصل 1:الو ايوه يا باشا
المتصل2:ها عملت ايه
المتصل1:كله تمام جمعت كل حاجة عنها
المتصل2:تمام كل حاجة تكون عندي بكره
المتصل1:امرك يا باشا



ليغلق و يتصل المتصل2 بشخص آخر
المتصل3:يا أهلا
المتصل2:ليك عندي اخبار حلوه
المتصل3:هاا
المتصل2:صبورت و هتنول قريب
المتصل3:ايه خلاص ناويت
المتصل2:اة قريب اوي بس عايزك معايا
المتصل3:في ايه بالظبط
المتصل2:هتعرف لما تجيلي يلا سلام



☆نهايه الفصل☆


لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 24-12-19, 11:49 AM   #10

لامارا

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة وعضو فريق التصميم و كاتبة في قلوب أحلام

 
الصورة الرمزية لامارا

? العضوٌ??? » 216
?  التسِجيلٌ » Dec 2007
? مشَارَ?اتْي » 87,659
?  نُقآطِيْ » لامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond reputeلامارا has a reputation beyond repute
افتراضي


الفصل 8


*في فيلا اسر*
تفتح سعديه الباب
سعديه:اتفضلوا
ليدخل اكرم و معه اسماء و خلفهم ثرايا و روان و مي و ندي
لتستقبلهم سميره من الداخل
سميره بسعاده:يا أهلا يا اهلا نورتنوني
ثريا و هي تحتضن سميره:إزيك يا سميره وحشتيني
سميره:و انتي كمان والله يا سوسو
لتحتضن الفتيات و ترحب بهم بحب شديد
سميره:اتفضلوا اتفضلوا البيت بيتكوا
لتدخلهم إلى الصالون كان واسع و راقي جدا
ليدخل طارق بمرح
طارق:و انا اقول البيت نور ليه و هو ينظر إلى روان ثم يذهب إلي اكرم
طارق:عم الناس كلهم
اكرم و هويحتضنه و يتكلم في أذنه: ما انت واطي و كلب ولا بتسأل
طارق:والله عندي شغل جامد...إزيك يا طنط
ثرايا:بخير يا حبيبي إزيك انت
طارق:تمام..إزيك يا مدام اسماء...لينظر لروان بإبتسامه جذابه إزيك يا روان..ميمو مش هسلم لسه شايفك امبارح
مي بخبث:طب ما انت لسه شايف روان امبارح
لتنظر لها روان بحده لشعورها بالحرج
سميره بضحك:لا واضح ان طارق و مي بقوا اصحاب اوي
مي بمرح:هو يطول
طارق وهو يضحك بسخريه: يا بنتي دا البنات هتموت علشان ابصلهم
مي:واخد مقلب في نفسك اوي والله
ليدخل أسر عليهم
اسر:مساء الخير يا جماعة
ليقف اكرم و يسلم عليه
اسر:ايه يا عم فينك اومال ايه بقا هنطلكم في الشركه و محدش شاف وشك
اكرم:بهمس جننتك ولا لسه
لينظر لمي و يتحدث لاكرم:على الاخر
ليضحك اكرم بقوه
لترمقه مي بنظره حاده فهي تعرف انهم يتحدثون عنها
سميره:طب ضحكونا معاكوا
اسر بابتسامه:ولا حاجة يا ماما
ازيك يا طنط عامله ايه.. عاملين ايه يا بنات
ثم يذهب و يجلس بجانب طارق
طارق:إزيك يا نودي تعالي
لتذهب ندى له:انا كويسه و انت يا عمو
طارق بإبتسامه:انا كويس ايه الحلوه دي
ندي بتفاخر:انا علطول حلوه
ليضحك الجميع على ثقه هذه الطفله
اسر:مش هتسلمي عليا ولا ايه
ندي و هي تخرج لسانها له:لا
اكرم:عيب يا ندى كدا
لتذهب ندي إلى أحضان مي بسرعه
اسر:ايه يا اكرم سيبها براحتها
لتنظر له مي بانتصار على فعل فتاتها
سعديه:الغدا جاهز اتفضلوا
سميره:اتفضلوا يا جماعة ليذهب الجميع إلى غرفه السفره كانت سميره تجلس في مقدمه السفره و على يسارها اسر و بجانبه اكرم و أسماء
و الجهه الأخرى كانت تجلس ثرايا بجانبها روان و مي و ندي و طارق
كانت مي تضع لندي الطعام دون ان تاكل
سميره:ايه يا مي الاكل مش عجبك ولا ايه
مي:لا خالص يا طنط تسلم ايدك
سميره:اومال مبتاكليش ليه
ثرايا:والله يا سميره مكلتش حاجة من امبارح
لينظر لها أسر
اسر بهمس و هو يحرك شفتيه: كلي
مي بهمس هي الأخرى: ميخصكش
اكرم:ايه يا مي دا انتي كنتي بتكلي ١٠ مرات في اليوم
طارق:ولا يبان عليها بنت الايه
مي لطارق بمزاح:ما بلاش انا
طارق و هو يحمحم:احم كلي يا ميوم شكلك هفتان
لتضحك مي عليه بقوه
لينظر لها أسر و هو يبتسم لقد عادت فتاته مره اخره اخيرا
لينتهي الجميع من تناول الطعام و من ثم يذهبون الى غرفه الجلوس
مي:طيب بعد اذنكوا يا جماعة انا بقا
سميره:ايه راحه فين يا مي لسه مقعدناش سوا
مي:معلش يا طنط عندي تمرين و بقالي اسبوعين مرحتش
سميره:لسه مشبعتش منك
لتذهب مي و تضع قبله على خدها:متزعليش هجيلك كتير تاني
سميره بحنان:بعد البوسه الحلوه دي انا مواقف..خلي بالك من نفسك
مي: يلا يا نودي
اسماء:لا ندى مش هتروح معاكي
ندي:ليه يا ماما بقا ليه
مي:ليه يا اسماء
اسماء علشان مبتسمعش الكلام و معملتش الواجب بتاعها زي ما قولت امبارح
مي:صحيح يا نودي الكلام دا
لتنظر ندي إلى الارض و تحرك رائسها بالموافقة على كلام اسماء
مي:خلاص احنا هنروح نجيب الواجب و انا اتدرب و انتي تعمليه اوكيه
لترفع ندي رائسها بفرحه:بجد يا ميمو
مي:اة بجد
اسماء:كفايه دلع فيها يا مي
مي:لا ما انا هعقبها بأسلوبي
لتضحك ندي بكتمان:اوكيه اوكيه
لتأخذ مي ندي و يذهبون إلى الفيلا اولا ثم النادي
اكرم: بقولكوا ايه انا عندي اجازة ٣ ايام من الشغل ايه رائيكوا نسافر سوا كلنا اي حته
طارق:الله عليك يبني والله
سميره و ثرايا:فكره حلوه والله
روان:ممكن تسافرو انتو..انا مش هعرف اخد اجازة من الجامعة
طارق باندفاع:انا هجبلك اجازة..انا اعرف ناس هناك
لتبتسم سميره على جنون ابنها
اسر:انا معنديش مانع
اكرم:كدا يبقا تمام فاضل مي
ثرايا: لازم تغير جو بقالها فتره شكلها مش عجبني
بس لازم تقنعها يا اكرم تسافر من غير عربيتها انا بكره سواقتها
ليتذكر أسر تهورها في السواقه
اكرم:هحاول والله يا ماما
أسر:طيب ما تيجو نروح النادي كلنا
وافق الجميع على اقتراح أسر..هو فقط يرد الذهاب لرؤيه مي و هي تتدرب
تجهز الجميع و انطلقوا إلى النادي
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في غرفه تدريب البوكس
ندي:وااااو شوكولاته لتنظر خلفها لترى من وضعها لها
ندي:عمو أسر دي ليا
اسر: اة و دي كمان ليعطيها شوكولاته آخرى بحجم كبير
ندى:الله دي حلوه اوي ثم تحتضنه:شكرا يا عمو
اسر و هو يحتضنها:خلاص بقينا اصحاب
ندي:اصحاب
ليجد أسر مي تقف أمامهم وهي تجمع شعرها لأعلى مره آخرى على شكل كعكه
ليتامل وجها الذي يشبه الطماطم من كثره الحركه و بعض الخصل ملتسقه على جبينها و تتنفس بسرع حسنا يكفي فهو يقع لها عشقا كلما نظر لها
مي من بين أنفاسها السريعه: ايه دا بقيتوا اصحاب
ندي و هي تجلس على رجل اسر:بصي يا ميمو عمو أسر جبلي ايه
مي:ايوه يا عم شوكولاته
اسر باهتمام:بتحبي الشكولاتة
مي:لا عادي بكلها كل فين و فين
ندي بسرعه:ميمو بتحب الآيسكريم اوي
لينظر أسر لها:و انا كمان بحبه
لتتجاهله
مي:نودي خلصتي
لتنزل ندي من بين أحضان أسر
ندى:هخلص بسرعه اهو
مي:طيب روحي اقعدي مع كابتن شريف يلا عقبال ما اغير
اسر: ما هي قاعده معايا
مي:علشان متعطلكش
اسر:تقعدي معايا ولا مع كابتن شريف يا نودي
ندي:هقعد مع عمو أسر يا مي
ليبتسم اسر بانتصار وهو ينظر الى مي فهو جعل ندي اخيرا في صفه
مي:براحتك
لتذهب مي و تقوم بتبديل ثيابها و ترتدي بنطال اسود و بادي اسود و كالعاده شعرها على شكل كعكه
لتخرج و هي تضع شنطه ظهرها
اسر:طفله خرجه من مدرسه
لتتجاهله مي مره آخرى
مي:يلا يا نودي
لتمسك يد مي و تأخذها خلفها لتجد ندي تتوقف
ندي: يلا يا عمو أسر و هي تمد يدها له لتتعجب مي من سرعه تعلق ندي بأسر لياخذ أسر يدها
اسر:يلا بينا
ندي:احنا هنروح دلوقتي تدريب ضرب النار
اسر:انا كمان باجي اضرب نار هنا كتير
ظلت مي صامته تتجاهله بقدر الإمكان هو لم يتعجب لذلك تركها حتى يأتي الوقت المناسب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆في الحديقه
روان:ماما انا هقوم اتمشى شويه
ثريا:ماشي يا حبيبتي
لتنهض روان من مكانها و تذهب
لتنكذ سميره طارق و تغمز له
طارق:احم طيب بعد اذنكوا هشوف حاجة
لينهض سريعا ليلحق بها
اكرم:طيب احنا كمان هنقوم نتمشي شويه يلا يا سوو و هو يمد يديه لها
ثريا:ماشي يا حبيبي
سميره:متعرفيش يا ثرايا فرحتي بالمه دي قد ايه
ثرايا:والله قاعدتك هي اللي تفرح يا سميره
سميره:لأول مره احس اني وسط عيلتي والله
سميره:ربنا يجمعنا ديما يا رب..اتصل بقا بمنصور علشان اللمه تكمل بصحيح
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند روان
طارق:احم..احم
روان بشهقه بسيطه
طارق:لا دا انتي قلبك خفيف اوي
لتضحك روان:يعني شويه
طارق:ممكن اتمشى معاكي
روان:اة اكيد
طارق:هو انا ممكن اقولك حاجة و متتضايقيش
روان:قول
طارق بحب:انتي ضحكتك حلوه اوي
روان بخجل وهي ترجع شعرها خلف اذنها و تنظر إلى الأرض و هي تمشي:احم..شكرا
ليبدأ حديثهم و يحاول طارق التقرب منها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند مي و أسر
اسر و هو يتجهز هو الأخرى لضرب النار مع مي:بقالك اد ايه بتدربي
مي و هي تنظر بعيد عنه و هي تجهز سلاحها: بقالي حوالي ٦ سنين
اسر:دا انتي محترفه بقا
مي:مش اوي دي تسليه مش اكتر
اسر:تفتكري
لتنظر له مي:افتكر ايه
اسر و هو يضع الطلق في سلاحه:مجرد تسليه
لتعمر مي سلاحها ووجها يعتليه الغضب لتذهب و تقف مكانها لتبدأ إطلاق النار
ليقف أسر خلفها و هو يتابعها بضرب النار باحتراف
انتهت مي لتجد أسر يصفق لها
اسر:مش معقول كل دا يطلع منك...وسعيلي بقا
ليقف أسر مكانها
و يبدأ في إطلاق النار لتقف مي منجذبه له بشده و هو يطلق النار بكل احترافيه وسهوله
لينتهي أسر و يلتفت لها
أسر:ها ايه رائيك
مي:طبيعي يعني مش كنت ظابط..بس كويس انك لسه شاطر كدا في ضرب النار
أسر:ممكن تيجي معايا نص ساعة كدا
مي:آسف يا أسر مش هقدر
أسر:نص ساعة بس
مي:ندي معايا و مش هعرف اس..
أسر:كلهم هنا في النادي
مي بصدمه:هم جم
أسر:اه.. معندكيش حجه بقا
مي:بس انا لسه مخلصتش
أسر:و مين قال ان احنا خلصنا....عم جمال لم الحاجة احنا خلصنا
مي:أسر بقولك لما اخلص
أسر بصوت مرتفع و هو ينادي ندي: نودي يلا بينا
مي وهي ترفع أحد حاجبيها:متتجاهلنيش
لتأتي ندي:ايه دا خلصتوا
أسر:اة بصي لينخفض لمستواها و يتكلم في أذنها
ندي بفرحة:اوكيه اوكيه...باي يا ميمو
مي باندهاش:انت قولتلها ايه
اسر و هو يتحرك من أمامها:يلا بينا
لتذهب مي خلفه و هي تتأفأف و هو يبتسم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
ثرايا:تعالي يا نودي بتعمل ايه هنا فين مي
ندي:عمو أسر قالي هيعملوا شغل و يجوا
سميره بابتسامه:ماشي يا حبيبتي
ندي:هي روني فين و ماما و بابا
ثرايا:بيتمشوا شويه اقعدي يلا كملي الواجب علشان اعرف اقنع ماما اننا نسافر
لتقفز ندي من الفرحه
ندى:بجد يا ماما ثرايا بجد
ثريا:اة يا قلب ماما ثرايا
ندي و هي تقفز من مكانها وتغني بفرحه:هنسافر...هنسافر
لتضحك ثرايا و سميره عليها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
مي:ها هنروح فين
اسر:هنروح بعربيتي مش بعربيتك
مي:انسى
اسر:ممكن تسمعي الكلام مره واحده بس
مي:لا و مش هركب معاك عربيتك
اسر:هو انتي مبتعمليش حاجة في حياتك غير العند
لترفع مي اكتافها و تنزلها مره آخرى:اة
اسر بنفاذصبر :طب يلا اركبي اركبي و امشي ورايا
لتصعد مي سيارتها و يذهب لشارء شي ثم يصعد هو الاخر سيارته و ينطلقان
لتجد مي انهم بداءو يتجهون إلي الطريق الصحراوي
لتهاتف مي أسر
اسر:ههممم
مي:احنا رايحين فين
اسر:امشي و انتي تعرفي
مي:انت شايف دا حاجة طبيعيه احنا داخلين على الصحراوي
اسر:امشي ورايا و انتي ساكته
ليغلق الهاتف
مي:اة يا حيوان بتقفل السكه في وشي تاني طب اصبر عليا يا أسر
ليعبر أسر الكرته و يحيه رجل الامن:أسر باشا
و ورائه مي و يدخل الي طريق لا يوجد به أحد فقط طريق طويل و محاط بالصحراء
لتنزل مي من سيارتها لتجد أسر يفتح شنطه سيارته و يخرج منها سلاح
مي بصدمه:انت هتقتلني ولا ايه يا اسر
ليضحك أسر على برائتها بقوه:انا اقدر بردوا..امسكي ليقدم لها المسدس
مي باستغراب و هي تحمله:ايه اعمل بيه ايه
ليذهب و يجمع بعض الزجاج و يضعها امامها على مسافه بعيده قليلا
اسر:يلا هنكمل التمرين هنا
مي باندهاش:يا مجنون جبتني كل دا علشان كدا
اسر و هو ينظر لها بتمعن: يلا و هتعرفي ليه
لتبدأ مي بإطلاق النار على أهدافها باحترافيه و بسرعه
انتهت مي و هي تقفز من مكانها بفرحه
مي:الله..الله بجد تحفه متعه تانيه خالص
لينظر لها أسر بحب :مش قولتلك
مي:لا بجد الضرب كدا متعه تانيه...انت بتعمل كدا علطول
اسر:من ساعة ما استقلت و انا بجي هنا علطول
مي:فاضل طلقه ثم تمد له المسدس:اضربها انت
اسر:ليمسك أسر يديها و بلحظه أصبحت أمامه و هو يحتضن جسدها الصغير بين يديه و يمسك يديها للامام و هو خلفها ثم يهمس باذنها: هنضربها سوا
أصبحت مي لا تشعر بشي فقط كهربا تسري في جميع أنحاء جسدها و هو يحتضنها ليضرب آخر طلقه
لتبتعد مي عنه في توتر
مي بصوت مهزوز: شكرا.. ممكن نرجع بقا اكيد هيقلكوا علينا اسر:لا ما انا قولت لندى تقلهم متخفيش
مي:صحيح كنت بتقولها ايه
اسر:و انتي مالك بيا انا و صاحبتي
لتبتسم مي
أسر بهدوء:ممكن نقعد نتكلم سوا شويه
لتجلس مي على حجر كبير و هو يجلس بجانبها
اسر:ممكن اسالك على حاجة
مي:همم
و هي تنظر إلي الأرض و تلعب في الرمال
اسر:لو في ايدك آخر رصاصه و تقدري تقتلي حد كنتي قتلتي مين
لترفع مي رائسها و تنظر له و هي تضيق حاجبيها:ايه السؤال دا
اسر:عادي من غير سبب
لتضحك مي بقهره مي و هي تنظر أمامها: اقولك و متسالنيش ليه
ليحرك أسر رأسه بالموافقة
مي:...
☆نهايه الفصل☆



لامارا غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 06:57 AM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.