آخر 10 مشاركات
310 - الإنجذاب الناري - إيما ريتشموند - احلامي (تصوير جديد) (الكاتـب : Just Faith - )           »          على أوتار الماضي عُزف لحن شتاتي (الكاتـب : نبض اسوود - )           »          عــــلاقـــــاتٌ مُــــتـغيـرة * مكتمله * (الكاتـب : Hya ssin - )           »          رغبات حائرة (168) للكاتبة Heidi Rice .. كاملة مع الروابط (الكاتـب : nagwa_ahmed5 - )           »          جنون المطر (الجزء الثاني)،للكاتبة الرااااائعة/ برد المشاعر،ليبية فصحى"مميزة " (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          تحت إيوان النخاس (3) * مميزة ومكتملة * ...سلسلة بتائل مدنسة (الكاتـب : مروة العزاوي - )           »          588- الملاك والفضيحة -روايات عبير دارميوزيك (الكاتـب : Just Faith - )           »          خـوآتـم (1) *مميزة ومكتملة* .. سلــسلة شقآئق النعمان (الكاتـب : فُتُوْن - )           »          مالي وطن في نجد ألا وطنها، الكاتبه / اديم الراشد "مميزة " (مكتملة) (الكاتـب : فيتامين سي - )           »          الانتقام المُرّ (105)-قلوب غربية -للرائعة:رووز [حصرياً]مميزة* كاملة& الروابط* (الكاتـب : رووز - )


العودة   شبكة روايتي الثقافية > قسم الروايات > منتدى الروايات والقصص المنقولة > منتدى الروايات العربية المنقولة المكتملة

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-11-16, 01:57 AM   #1

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
Rewitysmile25 ضجة مشاعر تأخذني حيث لا أريد،للكاتبه/حبيبه،مصرية (مكتملة)







بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعضاء روايتي الغالين نقدم لكم رواية

(( ضجة مشاعر تأخذني حيث لا أريد ))

للكاتبه/ حبيبه



قراءة ممتعة للجميع ...






التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 15-01-17 الساعة 07:41 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:31 AM   #2

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


رابط لتحميل الرواية

https://www.rewity.com/forum/t366778.html#post11905824



الحلقة الأولي " "

تتسارع دقات قلبها..تتسابق خطواتها ..تجري من ماض يلاحقها ألي حاضر تهابه ومستقبل تجهله..حيث تمكثفي ظلمة الليل اسفل احدي البنايات ما ان وجدت مجموعة من الشباب يقتربون تزايدتدقات قلبها دخلت البناية مسرعة وصعدت علي الدرج وهي تلهث حتي وصل بها الحال اليسطح البناية فاختبئت داخل احدي عشش الدجاج المتواجدة علي السطح..
لتعلو ضحكات الشبابوتدنو منها
_اما كان حتةماتش ..بس الحكم كفتة اوي ده شكلة كان شارب حاجه يا عم ..هههههه اه طبعا ماهيالنتيجة مش علي هواك ..لا بس قول الحق كان بلنتي ولا لا ..ياعم خلاص فكك الماتشخلص حظ سعيد في المرة القادمة ..ضحك الجميع حتي انتبه احدهم الي صياح الدجاج و صوتكركبة يأتي من احدي العشش فشك الجميع..
-اوبا حراميده ولا ايييه ..مش وقتك انت بتهزر قوموا نشوف في ايه ..لا يا معلم انا هطير..استني يلا بطل نداله استرجل كده واشرب بيريل ..خلتلك الرجولة يا باشا ..لالا بجديلا نقوم كلنا الكترة تغلب الشجاعة ...بالفعل اتجه الجميع ناحية العشة مسلحين بكلما لديهم من امكانيات شومة ،غطاء حله،سكين،حبل غسيل وكانت الصدمة ...
_ايه ده انتيمين؟!
_وهي تتجشأ منالبكاء :انا....انا.
_انتي اكيدحرامية ..اطلعي اطلعي .
خرجت من العشه وهيتتألم ولكن تحاول اخفاء ألمها و مستمرة في البكاء ..والله انا مش حراميه
_ايوة يعنيامال انتي مين وبتعملي ايه هنا؟؟
خالد:بالراحة عليهايا جماعة اهدوا شويه اما نفهم منها ونظر لها مبتسما ابتسامة خفيفه مهدئة.وقال..اهدي كده وقوللنا انتي مين ؟
تنفست الصعداء وهدأتقليلا وقالت
انا كنت مستنيهالنهار يطلع عشان امشي وكنت واقفه تحت في المدخل ولما شفتكوا جايين طلعت واستخبيتهنا عشان خفت ارجوكوا سيبوني امشي بالله عليكم
رد احدهم باستهزاء :تمشي هاهاهاي هو دخول الحمام زي خروجه يا مزة ،ولا ايه يا شباب مش مزة برده
بكت بشده وهي تقول :حرام عليك اعتبرني زي اختك ولا مامتك وسيبني امشي بالله عليك
نظر الي صديقه قائلا: طيب امسك العصفورة يا خالد احسن تطير لحد ما اروح انا و ايهاب نشتري شوية حاجاتلزوم القاعدة
خالد : اه تمام يلامتتأخروش بس
صاحبه: ماشي يا معلمسلام
بعد ما نزلوا قالخالد بلهفه : يلا بسرعة امشي معايا
ردت باكيه : عليفين؟؟
خالد : همشيكي منهنا ولا عايزة تستنيهم
قالت وهي تمسحدموعها : بجد ربنا يخليك يارب
خالد وهو يتجه ناحيةالدرج :يلا بسرعة بس كفايه كلام
هبطوا من علي الدرجفي عجاله حتي اوقف خالد سيارة أجرة وركبا معا
خالد: ها ساكنة فين؟
هي بتشتت : انا ..لاانا مش من هنا . خالد : طب يعني هنقول للتاكسي يوديكي فين..انتي دلوقتي ساكنة فين؟
قالت في حرج وتلعثم:قوله يوديني اقرب فندق . خالد موجها حديثه للسائق : طيب يا اسطي لو سمحت عاوزيننروح اي فندق بس يكون سمعته طيبه يعني بعد اذنك
_عنيا يااستاذ
لاحظ خالد ملامحوجهها الذي يبدو عليه وكأنها متألمة من أمر ما فسألها في همس : انتي كويسة ؟
_ الحمد للهبس شكلي اتعورت
_اتعورتي ..منايه؟
قالت وهي تتألم :فيحديدة دخلت في رجلي وانا بدخل في العشة
_انتي بتهرجيوساكتة.. يا اسطي معلش هنروح صيدلية ممتاز اللي عند مستشفي الرمد
_ ماشي يااستاذ..
وصلوا الي المكانالمرغوب وتوقفت السيارة فقال:
_يلا انزلي..
ترجلت بوهن حتي دخلاالصيدلية
_خالد :السلام عليكم
مصطفي : وعليكمالسلام
قال خالد وهو يبحثعن الشاش والمطهر والقطن : تتحسد يا مصطفي فاتح النهاردة يعني
مصطفي :يلا عشان تعدالجمايل بس
ضحك خالد قائلاً :ماشي يا سكر ..ثم وجه نظره اليها وقال:تعالي واقفة بعيد ليه..
كانت تتسم بهدوء فيملامحها و جاذبية شديدة في عينيها العسليتين وشعرها الناعم الانسيابي الاسود مائلاللبني و قصر قامتها والتي تتبين انها مازالت طفله صغيرة..
مشيت ببطء شديد منأثر ألم ساقها متجهه الي خالد
خالد مشيراً اليالكرسي امامه : اقعدي عالكرسي ده وارفعي رجلك عالكرسي ده واستئذنك ترفعي رجلالبنطلون وتكشفي الجرح
زينة بحرج شديد فعلتما قاله...بدأ خالد في تطهير الجرح وممارسة مهنته فهو دكتور صيدلي ماهرجدا وبعد انانهي قال مبتسما
_الف سلامةيا.. تصدقي معرفتش اسمك لحد دلوقتي
_الله يسلمكاسمي زينة انا اسفه تعبتك معايا اوي
_لا ابدا دهواجبي بس استعدي بقا
زينة مستغربه :استعد لأيه؟
خالد : للحقنه!!
زينة وهي تهز راسهابالنفي :لا لا لا ماتحاولش
خالد وهو يضحك عليعفويتها : ههههه مش بمزاجك علي فكرة ده لازم انتي عارفه يعني ايه حديدة تدخل فيرجلك
زينة : يعني ايه؟
خالد :يعني لازمتاخدي حقنة عشان التلوث
قالت بلامبالاة:يعني لو مخدتش الحقنه هموت يعني ؟!
خالد وهو يملأالحقنه :ياستي بعد الشر بس بجد لازم يلا بلاش دلع بقا لو سمحتي
أومأت رأسها بالنفيوهي تقول: لا اصل انت مش فاهم انا لما باخد حقنه مش ببقي عادي كده يعني لا انابتحول!!
خالد بضحك :ههههبتتحولي ازاي يعني
زينة: بص يعني منالاخر بيغمي عليا وبحاول امسك نفسي في كل مرة بس مابحسش الا وهما بيفوقوني
_ده انتيمتعوده عالحقن بقا؟
أومأت برأسها قائلة:تقريبا كده..
خالد : طيب يلا معلشاكشفي دراعك و أوعدك هحاول أديهالك بالراحة ولو حصلك حاجة أنا ومصطفي أخوياموجودين وهناخد بالنا
نظرت زينة اليه ثمالي مصطفي بنظرة فهمها خالد فقال :انتي لسة مش مأمنة صح؟ثم أشار الي السماء وقاللها :بيني وبينك اللي فوق العرش ده
اطمأنت زينة لاتعلمكيف ولماذا لكنها اطمنت وحسب ثم كشفت ذراعها وبدأ خالد بأعطائها الحقنة و زينةبالفعل تحولت!!!
أسندها خالد منادياًإلي مصطفي حتي أجلسوها علي أقرب كرسي وبدأوا في افاقتها
قال مصطفي وهو يهمسلخالد :مين دي؟
خالد وهو يغمزهلعلها تستمع اليهم: بعدين..
فاقت زينة وهيمضطربة : ايه ..حصل ايه ؟
مصطفي :أبدا أغميعليكي بس..
خالد مبتسما :حمدلله علي سلامتك...
زينة وهي تجمع خصلاتشعرها خلف أذنها : الله يسلمك..بجد مش عارفه اشكرك علي ايه ولا ايه
خالد.مبتسماً: الشكرلله ..انا معملتش غير الواجب أحضر مصطفي زجاجة من العصير وقال لها: اتفضلي اشربيده عشان تعوضي الدم اللي نزل من الجرح..
شكرته زينة قائلة :لا شكرا ربنا يخليك
خالد : اشربي عشانتفوقي كمان من التحول بتاعك وتقدري تمشي..
ضحك الجميع وأخذتزينة العصير ،ارتشفت منه ..تركها خالد ومصطفي للحظات ثم عاد خالد ممسكاً بيدهمجموعة من الأدوية وقال:
_بصي بقا دهمسكن تاخديه كل ماتحسي بألم في الجرح وده مضاد حيوي كل 12 ساعة تمام
أومأت برأسها :تمامثم قالت بتردد طيب ممكن اعرف يعني ...
صمتت فقال:
_سكتي ليه؟عايزة تعرفي ايه؟
_عايزة اعرفبكام كل حاجة الدوا والحقنة وتنظيف الجرح وكده يعني
نظرلها خالد مقتضبجبينه : انتي بتشتميني ولا ايه؟!
_لأ طبعامقصدش والله بس ده شغلك يعني..
_لو انتيداخله عليا الصيدليه وطلبتي مني حاجة اوك لكن انا جايبك معايا وبعمل واجب وعيب كدهوماتتكلميش كتير في الموضوع ده..
_حاضر ربنايقدرني واردلك كل ده ..مع ان اللي عملته معايا عمري ما اقدر ارده او انساه بس بجدربنا يكرمك و يرزقك..
خالد مبتسماً:ياسلامده كفايه الدعوة الحلوة دي..
ابتسمت زينة ابتسامةخفيفة ثم قالت : طيب انا لازم امشي بقا ..
خالد:طيب مش تستريحيشوية؟
زينة:لا الحمدللهأنا بقيت كويسة
خالد:طيب علي راحتك..يلا بينا؟
زينة:خليك انت مشعايزة اتعبك اكتر من كده
خالد:تفتكري هينفعاسييك تدوري علي فندق لوحدك؟؟
صمتت زينة و خرجا منالصيدليه ووقفت منتظرة سيارة أجرة ولكن سبقها خالد بخطوات ثم التفت
_وقفتي ليه؟
_عشان نشوفتاكسي
_لا تعاليالعربيه موجودة
استشعرت زينة الحرجوهي تذهب خلفه فهو رجل غريب عنها ..فتح خالد السيارة وقال:
_اتفضلي
دلفت زينة إليالسيارة بحرج شديد قائلة:شكرا
بعد ثوان منانطلاقهم بالسيارة قال خالد:بصي في كذا فندق عند المحطة هنروح هناك ونشوف انهي واحداحسن ..تمام؟
زينة:اوك..
خالد:انتي اول مرةتنزلي القاهرة؟
زينة:لا نزلتها بسزمان وانا صغيرة زرت الاهرامات وحديقة الحيوانات والسندباد كده.. خالد:سندبادههههه انتي قديمة اوي..
احمرت وجنتي زينةواكتفت بابتسامة
خالد:انا اسف بهزرمعاكي..
زينة :لا ابدا ولا يهمك..
خالد:طيب امال انتيمنين اصلا
زينة :من الزقازيقبس بقالي فترة عايشة في السويس..
خالد:امم وراجعهتاني ان شاء الله
زينة بتردد :لاهستقر هنا ان شاء الله
خالد ملتفتا لهاباستغراب :لوحدك؟؟؟
أومأت رأسهابالإيجاب فقط..
صمت خالد ولكن ألفسؤال وسؤال يدور في رأسه فكيف ببنت صغيرة رقيقة مثلها ستعيش بمفردها وسط هذهالمدينة حتي وصلا الي المحطة..
خالد:وصلنا
ترجلا من السيارة فيوسط زحام شديد وضوضاء تعم المكان
خالد:بصي احنا هندخلنسأل الأول ونشوف لو فندق محترم كده وابن ناس ولا لا وبعدين نقرر
زينة:اوك
كانت زينة بداخلهاتحتاج حقيقة لشخص يقف بجانبها في ذلك التوقيت ويساعدها فظلت تحمد الله بداخلهاانها وجدت هذا الانسان
الطيب فبدونه سيكون مشوارها أصعب بكثير.



التعديل الأخير تم بواسطة فيتامين سي ; 15-01-17 الساعة 09:26 AM
فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:33 AM   #3

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


" الحلقة الثانية "


نظر خالد أمامه حيثوجد إحدي الفنادق فدلفوا إليه..
خالد:السلام عليكم
-وعليكمالسلام ،أؤمر يا باشا موجهاً نظره إلي خالد ومن ثم إلي زينة
-لوسمحت عاوزأعرف نظام الغرف عندكم والأسعار وكده
كانت زينة تراقبالأجواء حولها وهي غير متفائلة تماماً مما تراه فمسكت بطرف جاكيت خالد وظلت تشدهمنه وهي صامته عاجزة عن الكلام ولكن خالد إلتفت اليها مهدئاً إياها بنظرة واحدةمتفهماً ماتقصده جيداً ..ظل خالد مستمعاً لما سرده الرجل حتي أنهي كلامه فقال لهخالد ..
-طيب شكراًجداً هنعمل مشوار ونرجع لحضرتك..
خرجوا من الفندقفأتبع خالد :ماتتكلميش ..أنا كمان مارتحتش للمكان ده
زينة :طيب هنروحفين؟
خالد:في هنا كذاواحد ماتقلقيش تعالي بس نمشي خطوتين كده
مشوا قليلا ليتوقفواعند لافتة فندق"فاطمة الزهراء"
خالد:تعالي نشوف ده
زينة :يارب....
وكانت سيدة فيالخمسينات من عمرها يبدو عليها الحنان والوقار ترتدي حجاب أبيض وعباءة سمراءفضفاضة تجلس علي كرسي أمام مكتبها وتقرأ في القرآن الكريم..
خالد:السلام عليكم
-صدق اللهالعظيم ..وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
خالد:من فضلك عايزأوضة فاضية بس عايز أستفسر الأول عن نظام الفندق والأسعار وكده
نظرت السيدة إليهمبتهكم وقالت: معندناش أوض فاضيه هنا روح يابني خد اللي معاك وامشي الله يسهلكوا..
استغربت زينةلحديث تلكالسيدة ولكن سرعان مافهم خالد فلحقها:لاياحاجة حضرتك فاهمة غلط أناعايز أوضهللآنسة بس لوحدها أنا قريبها و جاي أوصلها بس وهمشي..
أدركت زينة الحواروتفهمت مغزاه..
ابتسمت السيدة قائلة:معلش يا ولاد سامحوني أصلي بشوف أشكال كتير بتورد عليا هنا فلازم آخد بالي ..
ابتسم خالد:طبعا ياحاجة عندك حق ..ربنا يديكي الصحة
السيدة:اللهيكرمك.بص يابني الأوضة ان شاء الله ب75جنيه في الليلة ولازم يكون معاك البطاقة أوأي إثبات شخصية..
نظر خالد لزينة التيردت بتردد :خلاص احجزيلي تلات ليالي وأسرعت بإخراج المبلغ من حقيبتها لتسابق خالدالذي بدأ للتو بوضع يده في جييه الخلفي مخرجا المحفظة
خالد:استني يا زينة
زينة رافضة:استنيانت ..ماهي طنط اديتني فلوس قبل ماأمشي انت نسيت ولا ايه؟
ضم خالد حاجبيهمتعجباً لما قالته زينة ..قدمت زينة البطاقة والنقود للسيدة التي بدأت في تسجيلبياناتها بالورقة والقلم فهو ليس فندق خمس نجوم أو حتي ثلاثة ولكنه أبسط من ذلكبكثير ..استدعت السيدة العامل ليحمل حقيبتهاالصغيرة ويصعد بهم إلي غرفتها ليدلهاعليها ..نظرت زينة لخالد وكأنها تودعه فسبقها :هطلع معاكوا عشان أطمن..ابتسمت زينةابتسامة باهتة ويكاد قلبها يحطم ضلوعها من كثرة الخوف ..صعدوا جميعا الدرج حتيوصلوا الي الغرفة فقال العامل بطيبة:
-اتفضلي ياأبلة ..أوضة بحري قبلي هواها يرد الروح
أخذت زينة تتمشي فيالغرفة تنظر علي بابها من الخلف و علي باب الشباك وكأنها مديرا يتفحص زيارتهلمؤسسة حكومية
قال العامل:ماتخافيشيا أبلة الاوضة متأمنة تمام التمام و في ترابيس علي كل باب ومفتاح كمان ..شكرتهزينة ومد خالد يده له بما فيه من نصيب شاكرا إياه..
-لا شكر عليواجب يا بيه .. ولو عزتي أي حاجةيا أبلة أنا في الخدمة اندهي بس يا ريس منعمهطلعلك هوا ..سلامو عليكو..
في الحقيقة زينة لمتسمع أي كلمة من كلام الريس منعم فهي الآن في عالم آخر لا يعلم بها الا الله
-زينة ..زينة...
-ها..نعم
-نعم إيه..رحتي فين ..انا بكلمك وانتي مش هنا خالص ..انتي كويسة؟
لم تشعر زينة بنفسهاإلا بالدموع تنهمر علي وجنتيها فمسحت دموعها:اه.. انا كويسة الحمدلله
خالد:طب مالك طيببتعيطي ليه بس دلوقتي؟
زينة:معرفش بس خايفةأوي ..أول مرة أبات لوحدي برة البيت في مكان معرفوش ..
هدأها خالد قائلاً:ان شاء الله هتبقي كويسة ..انتي بس غيري هدومك واتوضي وصلي هتنامي علي طول لأنكأكيد تعبانة طول اليوم وبعدين..قطع كلامه وهو يطرق علي جبهته قائلاً: الدوا صحيحانتي لازم تاكلي عشان تاخدي الدوا ..بقولك ايه تعالي ننزل نتعشي وبعدين اطلعي تاني..
زينة :لا شكراً بجدمش جايلي نفس خالص وفعلا اناتعبانة ومحتاجة أنام..
خالد:طيب والدوا؟
زينة :منا هاخدهوأنام..
خالد:ماينفعش طبعاده مضاد حيوي شديد جداً يعني لازم تاكلي كويس ..
حاول خالد إقناعهامراراً ولكن دون جدوي فقال مستسلماً لرفضها :طيب يازينة ..انتي حرة ..هسيبك براحتكمش هضغط عليكي أكتر من كده وهسيبك عشان ترتاحي ..
زينة :شكرا ياخالدبجد علي كل حاجة ..أنا تعبتك معايا النهاردة أوي..
خالد:تقريباً ديخمناشر مرة تقوليلي كده
ضحكت زينة :هههههخمناشر...
خالد:باااس ..أهو دهاللي انا عايزه الضحكة دي كده اطمنت خلاص.. يلابقا تصبحي علي خير وخدي بالك مننفسك..
زينة :وانت من أهله..حاضر ان شاء الله
خالد:السلام عليكم
زينة:وعليكم السلامورحمة الله وبركاته
نزل خالد ونزل قلبزينة في ساقيها برحيله فوجوده معها كان يحسسها ببعض من الأمان فهو أول من وقف معهافي حياتها الجديدة ..أوصدت الباب و الشباك وجلست علي السرير ..ضمت ساقيها اليصدرها كأنها تحتضن نفسها ودموعها تنهمر بشده وهي تتذكر .....
""قلتلكانت مريض نفسيا ولازم تتعالج ..وأنا قلتلك تتكلمي معايا بأدب ..أدب ايه هو انتتعرف أدب ..لوي ذراعها ..دفعها حتي اصطدمت في الحائط ..أنا بقا ممكن أعرفك دلوقتيايه هو الأدب ..تحاول ابعاده عنها ولكن هيهات فيده تمسك ذراعها بشده تكاد تمزقهوهي تتألم ،ابعد عني أنا بكرهك يا أسامة...فاقت زينة من شرودهاا علي صوت طرقاتالباب ..تسارعت نبضات قلبها وهي تقول :مين؟
_افتحي ياأبلة الأستاذ اللي كان معاكي باعتلك شوية طلبات ..
نهضت زينة وفتحتالباب أخذت الأكياس وأوصدت الباب مرة أخري.. فتحت زينة الأكياس لتجد سندويتشاتوعصائر وشيكولاتة و شيبسي و كل ما تعشقه أي فتاه♡وورقة داخل الأكياس..فتحتها وقرأت ما بها ..اتعشي كويس وحلي وخدي الدوا ونامي أحسن آجي اديكي الحقنةوتتحولي ..نسيت زينة ما بها من هم وتبدلت دمعتها بضحكة علي شفتيها....
____________________________________
في منزل جميل ..أثاثراقي ..أم جالسة تشاهد التليفزيون
دلف خالد الي المنزلقائلاً:السلام عليكم..
والدة خالد:وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته..ايه يابني اتأخرت كده ليه .
كان خالد يبدو عليهالإرهاق ،رمي بجسده علي الأريكة وقال :أماحتة يوم يا ماما من أغرب أيام حياتي
والدة خالد:ليه ياحبيبي خيرحصل ايه؟
سرد عليها خالدماحدث خلال يومه وأتبع :مش عارف ياماما ..صعبانة عليا أوي ..بس حاسس كده ان وراهاحكاية
-الله أعلمربنا معاها يابني بس خد بالك من نفسك يا خالد وخلاص ياحبيبي انت عملت اللي عليكوزيادة..
-ماتقلقيشعليا يا ست الكل ..ادعيلي انتي وبس والدنيا هتمشي
-بدعيلك منغير ما تقول ياحبيبي
-أمال فينمصطفي نام ولا لسة مجاش؟
-لا جه منشوية في أوضته
-والزئردةفين؟
-ياوادماتقولش علي أختك كده ..دي زئردة دي ..دي جودي دي اخر العنقود يعني سكر معقود
-ههههههههماشي يا ست الكل مااحنا اتركنا عالرف خلاص بعدها....
_______________________
وفي مكان آخر فيمدينة السويس...
أسامة:متصلتش بيكييا ماما لحد دلوقتي؟
خالة زينة بحزن:لاياتري انتي فين يا زينة دلوقتي؟ ده أنا كلمت خلانك كلهم وقالبين عليها الدنيا فيالزقازيق ...
أسامة:يعني ماحدشاتصل منهم؟
خالة زينة:لأ ..أكيدمفيش أخبار ..كانوا طمنوني ..هو حصل بينكوا حاجة زعلتها مانا عارفاك بتضايقها عليطول؟
أسامة بغضب:بقولكايه انتي هتجبيها فيا أنا؟! محصلش حاجة بس أما أشوف وشها والله لأربيها..
خالة زينة :مش لماتبقي ترجع..
أسامة:هو أنا هسيبهاده أنا هقلب عليها الدنيا ..
________________________________ وفي غرفتها كانت تصلي وتبكي وتتضرع إلي الله وتدعوه أن يساعدهافي محنتها ...
وفي الصباح الباكر..استيقظت زينة و بدأت بتجهيز نفسها لرحلة البحث عن العمل..
-صباح الخيريا حاجة فاطمة…
-صباح النوريابنتي ..نمتي كويس؟
-الحمدلله..اتفضليالمفتاح عشان ورايا كذا مشوار كده.
-ماشي يا بنتي..ربنا معاكي.
وبدأت الرحلةبالمدارس فهي خريجة كلية الاداب قسم اللغة الإنجليزية وتركت أوراقها في أكثر منواحدة واستمرت رحلتها بضع ساعات..
وفي وقت العصاري..أنهي خالد وظيفته وتذكر زينة التي لم تغب عن باله لحظه فلقد انشغل باله بهاوبحالها فأخذته السياره إلي هناك حيث توجد زينة..
-السلام عليكم
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
-لوسمحتي ياحاجة ممكن حد يبلغ آنسة زينة اني هنا
-دي خرجت منبدري يا ابني..
ضم حاجبيهمستفهما:خرجت ..راحت فين ياحاجة متعرفيش؟
-لاوالله هيقالت وراها كذا مشوار،اتصل بيها لو عايزها ضروري..
لفتت الحاجة فاطمةانتباه خالد انه لم يفكر تماما في أخذ رقم هاتف زينة ولكنه سرعان ماقال ..اهصح،شكراياحاجة..السلام عليكم..
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
عاد خالد إلي منزلهوألقى نظرة علي الصيدلية واذا بها مغلقة كعادتها في ذلك التوقيت ثم صعد الي الشقةودخل ليسترح قليلا .. وبعد لحظات عادت زينة ..
-السلام عليكم..
-وعليكمالسلام ورحمة الله ..حمدلله عالسلامة يابنتي ..ده قريبك جه وسأل عليكي..
انفزعت زينة :قريبي؟قريبي مين؟!
-قريبك الليكان معاكي امبارح..
-تنفستالصعداء:اااه ...والله ..كان عايز إيه..قالك حاجة؟
-لا مقلش هوكان عايزك قلتله كلمها شوفها فين لو عايزها ضروري ..
-اممم ..طيبشكرا يا حاجة..ممكن المفتاح..
دخلت زينة غرفتهاوأوصدت الباب وأرمت بنفسها علي السرير فهي منهكة الي أبعد حد...بعد ساعات انتفضتزينة علي طرق الباب ...
-مين؟
-أستاذ خالدبيسأل علي حضرتك تحت يا أبلة
-حاضر حاضر..ثواني ونازلة..
غسلت وجهها وهندمتملابسها ونزلت ..
-خالد..ازيك؟
-الحمدلله..ازيك انتي ؟جيت وسألت عليكي ملقتكيش
-الحمدلله..اهخرجت من بدري
-رحتي فين؟
صمتت زينة لوهلة..
-أنا اسفمقصدتش أتدخل ..
-لا ابداًماتتأسفش مفيش حاجة أنا خرجت كنت بدور علي شغل ..
_شغل ؟طيبولقيتي؟
-لسة للأسف..بس يا مسهل حطيت ورقي في كذا مدرسة وبعدها ماسبتش حاجة الا مادخلتها سوبرماركتكوافير صيدليات
-انتي مدرسة؟
-انا آدابانجلش وواخدة سنة تربوي ..بس أكيد المدارس مش هيشغلوني أول ما أقدم ممكن يتصلوابيا بعدين فقلت أدور علي حاجة تانية مؤقتة لحد ماربنا يسهل وآي مدرسة تكلمني..
فكر خالد قليلا:طيبواللي يجبلك شغل؟
رفعت زينةحاجبها:ماتقولش ..عندك شغل؟
خالدضاحكا:ههههههههه أيووون..
-طب استني بقاأنا مقولتش جملتي الشهيرة ....بجد متشكرة جدا ومش عارفة أرد جمايلك دي ازاي
-هههههههههههياتري دي المرة الكام.. التمناشر؟
ضحكت زينة:هههههههبس شغل ايه بقا؟
-في الصيدليه ..
-ليه هو مشمصطفي أخوك بيشتغل فيها؟
-مصطفي بيشتغلبالليل بس لأن عنده كليه بالنهار وأنا مش فاضي برده عندي شغلي وللأسف الصيدلية بتفضلمقفولة طول النهار
-طيب ومشغلتوشحد فيها ليه حرام تفضل مقفولة فترة طويلة كده؟
-بصراحة ستالكل مش موافقة حد غريب يشتغل فيها..
-امم ،طيبأمال هتشغلني ازاي بقااا؟؟
-مالكيش دعوةأنا هعرف أقنعها وان شاء الله هتوافق وتيجي تشتغلي من بكرة كمان...
-يارب ..
-شوفتي بقاالكلام خدنا ونستيني أهم حاجة جاي عشانها
زينة مستغربة:ايههي؟
-الحقنة..
-نعم ..حقنةايه تاني انت بتهزر صح؟
-ههههههه اهبصراحة طيب بتاخدي الدوا في ميعاده..
-اه الحمدلله..
-تمام ..المهمانا جاي عشان أغيرلك عالجرح وأطهره
زينة فيسرها"يادي الاحراج":ضروري ضروري؟
-ايووون ضروريضروري..
أومأت زينة رأسهابالموافقة:اوك..
بعد أن انتهي خالدقال :بقولك ايه ..اتغديتي؟
-اه أكلتسندويتش ..صحيح شكرا عالحاجة اللي جبتها امبارح بجد تعبت نفسك والله..
أكمل خالد:ومش عارفةبصراحة أقولك ايه وأودي جمايلك فين.......
ضحكا الاثنان معاًفي نفس التوقيت :ههههههههههه وتبعت زينة: لا بجد والله شكرا جدا..
-علي ايه انامعملتش حاجة بس لو عايزة تشكريني بجد اقبلي عزومتي عالغدا دلوقتي..
-لا ما أناكلت..
-مش هقبلأعذار وبعدين ده سندويتش انتي لازم تتغذي كويس وأنا بصراحة هموت من الجوع ولو قلتيلا مش هاكل انا كمان هه بقا..
-لا خلاص بسمعلش ممكن خمس دقايق أطلع أغير هدومي لأني جيت من برة محستش بنفسي ونمت بهدومي..
-اوك هستناكي..
صعدت زينة إليغرفتها وظلت تكلم وتعاتب نفسها "ايه الهبل اللي انا فيه ده ايه اللي خلانياوافق ازاي اخرج معاه كده انا اتهبلت باين ..طب اعمل ايه دلوقتي اقوله لا بعد ماقلتله ماشي.. استغفر الله العظيم خلاص بقا هنزل المرة دي وخلاص،اخر مرة يازينةفاهمة"
هبطت زينة وتوجهواالي احد المطاعم وسألها:
-ها تاكليايه؟
-اي حاجة..اللي هتاكله..
-امم ..طيبايه رأيك نضرب بيتزا ..بتحبيها؟
ابتسمت زينة:اممبحبها اوي..
وأثناء الأكل افتتحتزينة الحوار..
-في سؤال كدهبصراحة نفسي اسأله من بدري بس محرجة..
-ليه ..اسأليولا يهمك
-يعني حاساهسؤال شخصي شويه
-طيب اسألي بس
-يعني بصراحةمن ساعة ما ساعدتني ووقفت معايا حسيت انك انسان محترم وكويس بس ازاي مصاحب صحابكاللي كانوا معاك دول فوق السطح يعني المرء علي دين خليله وهما يعني مش ..مش عارفهيعني مش زيك خالص وبعدين كنتو بتعملوا ايه فوق السطح اصلا ..
ابتسم خالد ابتسامةخفيفة : بصي يا ستي اولا هما كويسين زيي بالظبط وماكانوش ناويين علي اي نيه وحشة..
اقتضبت زينة جبينها:ياسلام،ازاي يعني..
-انا بعد ماوصلتك الفندق وروحت كلمتهم وبصراحة كنت ناوي أهزئهم بس ايهاب قالي اللي دار بينهم..
وبدأ خالد بسردماحدث ليلتها......
ايهاب:احمد انت ناويعلي ايه ..انت هتجنن علي اخر الزمن..انا ماليش في الموضوع ده ومروح وانت بقا حسابكمع ربنا
أحمد:هههه انت اهبليلا ولا ايه انت تعرف عني كده يعني
ايهاب:أمال ايه الليانت قلته ده وعملت زعر للبنت ومنزلنا ليه دلوقتي أصلا
أحمد:والله أنا قلتكده عشان أخوفها بس وأعرف حكايتها ايه ماهي اكيد وراها حكاية
ايهاب :يا عم واحنامالنا يلا نطلع ونسيبها تمشي الله يسهلها هو انت مفيش فايدة فيك ابدا بأم الفضولبتاعك ده
أحمد:هههههه مانتعارفني مبستحملش ..بجد عاوز اعرف
وأتبع خالد:بس ياستي ..دول صحابي من زمن وأنا نفسي كنت مستغربهم والله وكنت ناوي أقاطعهم كمان معانهم صحاب عمري من أيام ثانوي بس اتفرقنا بقا في الجامعة انا دخلت صيدلية وايهابدخل شرطة واحمد دخل هندسة بس فضلنا مع بعض وكمان بنتقابل دايما فوق السطح بدلمانقعد علي قهوة ولا كافيه كده احسن في الروقان
زينة:امممم طيب ربنايخليكوا لبعض ويبعد عنكوا الناس الوحشين
خالد مبتسما:دعواتكعاملة زي دعوات ماما
احمرت وجنتي زينةوابتسمت :يعني ده سطح بيت حد فيهم
-اه ده سطحبيت أحمد..شفتي بقا ده أكبر دليل علي انهم مكانوش ناويين علي حاجة وحشة ..ده بيتعيلة كمان
-ماشي
-دوري بقا
زينة مستغربة:دوركفي ايه؟
-في السؤال..
-والله يعنيكده سؤال بسؤال يعني ماااشي..
-بصراحة اه هوفي حاجة ببلاش اليومين دول
-اوك ..اتفضل
خالد بتركيز شديد:من الأول خالص بقا ..ايه اللي خلاكي تسيبي الزقازيق وتروحي تعيشي في السويسوبعدين تيجي القاهرة؟
-كل ده ..دهكده أكتر من سؤال ماينفعش..
-لالا ماهوكله مرتبط ببعضه ..ده بعد اذنك طبعا
وبدأت زينة بسردذكرياتها بما تحمله من آلام : احنا كنا عايشين في الزقازيق عادي زي أي أسرة بسبابايا متوفي من زمان من وأنا صغيرة ..كنت عايشة مع ماما واخواتي اخ واخت وانااصغرهم لحد ما اتجوزوا وكل واحد سافر علي بلد وتقريبا استقروا هناك مابينزلوش الاعلي فترات متباعدة ممكن توصل لسنين لحد ما اتوفت ماما من حوالي خمس سنين ..طبعاالبيت فضي عليا عيلتي كلها رفضوا الوضع واخواتي كمان وقالوا ماينفعش اعيش لوحديوأصروا اني لازم أعيش مع حد من عيلتي
كان خالد شديدالانصات والفضول :ها وبعدين؟؟
-خيروني تحبيتعيشي مع مين وكلهم بصراحة كانوا مرحبين بيا بس انا اخترت خالتو اللي في السويس
-ليه بقا؟
-اولا عشانبنت خالتو كانت اقرب بنت ليا في العيلة وثانيا بقا عشان البحر ..وأضافت مبتسمةبحزن :كنت متخيلة اني ليل ونهار هبقي قاعدة عالبحر بس اتضحلي غير كده خالص ..كنابنروح في الصيف بس وكل فين وفين كمان
-ماتقوليليشان ده السبب اللي خلاكي تمشي من هناك؟
-لا طبعا..فضلت عايشة معاهم وعدت سنتين واتخطبت بنت خالتو واتجوزت في فترة قصيرة جداوبعدها بسنة اتوفي جوز خالتو وفضلت أنا و خالتو وابنها
-وبعدين ..
-بصراحة كنتمخنوقة أوي من القاعدة هناك ومش مرتاحة وحاسة اني حمل تقيل أوي.
وكل مدي ما مسؤليتيبتزيد فقررت أستقر لوحدي وأشتغل وأصرف علي نفسي
-طيب مرجعتيشبلدك ليه ..عالأقل تحسي بالأمان
-يبقي كدهعملت ايه ..اهلي كانوا استحاله هيسبوني اعيش لوحدي وهيجبروني اعيش مع حد منهم وكدههبقي معملتش حاجة
-يا زينة دولأهلك حمل ايه ومسؤلية ايه اللي بتتكلمي عنهم
-مهما كان ياخالد الانسان تقيل وانا بنت ودي مسؤلية اني اعيش عند حد ..انا بقيت حمل تقيل لأيحد يقرب مني زي ما أنا حاسة اني بقيت حمل تقيل عليك
اقتضب خالد جبينه:جينا بقا للكلام اللي يزعل ..يا زينة ده انتي هتفتحيلي باب رزق جديد
استغربت زينة :أنا..ازاي؟
-مش هتشغليلناالصيدلية بالنهار يبقي باب رزق جديد
اكتفت زينة بإبتسامةوسرحت قليلا..
-ايه رحتيفين؟؟
امتلأت مقلتيهابالدموع وقالت :خالتو وحشتني أوي نفسي أطمن عليها دي كانت شبه ماما أوي وكانتبتحاول تعوضني عن حنانها..
-طيب اهدي..زينة انتي مشيتي من غير ماتقوليلهم صح ؟
أومأت برأسها :أيوة..
-ومكلمتهاش منساعة مامشيتي؟
-لا
-طيبماتكلميها؟
-مش عارفهمترددة أوي مع اني هموت واسمع صوتها
-بعد الشر..طيب كلميها دلوقتي يلا
-دلوقتي
-ايوة يلا
-بس اناممعييش موبايل
-نسيتيه ولاايه
-لا انا اصلاممعيش
-اممم ..طيبحافظة الرقم
-اه حافظة رقمخالتو
أخرج خالد بهاتفهالمحمول من جيبه وفتحه وأعطاها إياه
-خدي اتصليبيها
ترددت زينة ولكنهامدت بيدها وأخذته وأجرت الاتصال....
-ها.. جرس؟
أومأت برأسها..
خالة زينة :ألو..
زينة لم تجب
خالة زينة:ألو..ألو
زينة وتنهمر دموعهاعلي وجنتيها :خالتو حبيبتي وحشتيني أوي
-زينة زينة يابنتي ياحبيبتي كده يازينة ليه يا بنتي ليه تعملي فيا كده ؟؟
زينة تتجشأ منالبكاء :معلش ياخالتو متزعليش مني عشان خاطري غصب عني والله ..طمنيني عليكيياخالتو عاملة ايه وحشاني اوي.
خالة زينة:أنا كويسةيا بنتي المهم انتي يا زينة عاملة ايه وفينك قلبنا عليكي الدنيا وخلانك وعمامك فيالزقازيق ملقوكيش انتي فين يابنتي
زينة:أنا الحمدللهيا خالتو انتي بس ادعيلي وانا والله كويسة بس اوعي يا خالتو تقولي لحد اني كلمتكخالص عشان خاطري
خالة زينة:ليه يازينة انتي مش هترجعي
-لا يا خالتومش هقدر
-ليه كده يابنتي ..أسامة ضايقك صح قوليلي عملك ايه تاني؟
تلجلجت زينة بذكراسمه :ه..هو عندك؟
-لا ده فيشغله
-طيب يا خالتواوعي تقوليله اني اتصلت
-حاضر يا زينة..حاضر يا بنتي
-طيب ياخالتو..انا هقفل دلوقتي وهبقي اتصل اطمن عليكي من وقت للتاني ماشي وخدي بالك من نفسك..
-ماشي ياحبيبتي انتي اللي خدي بالك من نفسك وارجعي يا زينة ورحمة امك ارجعي ولا حتي روحيلحد من خلانك ولا عمامك
-ان شاء اللهيا خالتو ..لا اله الا الله
-محمد رسولالله
أغلقت زينة الاتصالووضعت التليفون علي الطاولة وبدأت وصلة البكاء مرة أخري
-اهدي يازينة..هي كويسة؟
وهي تمسح دموعها :اهالحمدلله ..شكرا يا خالد اسفه اني طولت..
-هو انتي لازمتقولي اي كلمة وخلاص ..العفو يا ستي وماتقلقيش انا فاتورة..
-طيب مش هنقومبقا ؟
-طيب بالنسبةللبيتزا اللي منورة طبق سيادتك دي ..كلي الاول
-لا أنا شبعتالحمد لله
-شبعتي .امممطيب يا زينة يلا بينا؟
وفي السويس..مع اخركلمة لها مع زينة في الهاتف..محمدرسول الله ..ظهر أسامة فجأة.



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:35 AM   #4

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثالثة ""

وفي السويس..مع اخركلمة لها مع زينة في الهاتف..محمدرسول الله ..ظهر أسامة فجأة..
خالة زينة:بسم اللهالرحمن الرحيم ..انت هنا من امتي ؟
أسامة:لسة جاي..كنتيبتحبي ولا ايه يا عفاف؟
خالة زينة:أحب..اختشي يا أسامة عيب..
أسامة:أمال بتقوليلمين محمد رسول الله أصلها موضة بين الحبيبة اليومين دول..
تلجلجت خالة زينة:أنا ..أ. أ..كنت بكلم ااا..دي بنت خالتك مريم بتكلمني تسأل علي أختها يا حبة عينيهتتجنن عشانها ...
_مريم ،ومنامتي مريم بتتصل بيكي وبتكلمك..
-من ساعةمازينة مشيت بتتصل بياتسألني عليها..
دب الشك في قلبأسامة وانتظر حتي تنام والدته..
قام خالد بتوصيلزينةإلي الفندق وأثناء توصيلها :إن شاء الله أول ماأروح هفاتح ماما في موضوعالصيدلية وبكرة ان شاء الله هاجي أطمنك..
-ان شاء الله
-انتي هتروحيفي حتة بكرة..
-معرفش والله..لسه مافكرتش..
-بلاش بكرةعشان احتمال أجيلك بدري أخدك ..
استغربت زينة :ليه؟
-عشان أوديكيالصيدلية وأعرفك بقاالشغل وكده..
-طيب مش لماطنط توافق الأول..
خالد بثقة:هتوافق انشاء الله
-ان شاء الله..بس شغلك كده هيتعطل
-لا عادي ..فيناس هناك هتسد مكاني
-ماشي بس ..
-ايه تاني ؟
-أصل انامعرفش حاجة في الأدوية وشغل الصيدليه ده ..تفتكر هنفع أصلا..
-لا متقلقيش..دي سهله خالص وأنا هعرفك كل حاجة في الأول وأي حاجة تتصلي بيا هقولك علي طول
-ماشي ربنايسهل
__________________________
وبعد أن تناولت خالةزينة الدواء وانغمست في ثباتها ،تسحب إليها أسامة وامسك بهاتفها وأخرج آخر مكالمةمستلمة وإذا به رقم محلي و ليس رقم دولي ..تأكد شكه إلي يقين أن الأمر له علاقةبزينة..فسجل هذا الرقم علي هاتفه الخاص ودخل غرفته..
___________________
خالد:هتنامي علي طول؟
-اه ملحقتشأرتاح ..هناااام
رن تليفون خالد....
خالد:ألو..ألوو..ألووو
وأُغلقت المكالمة..
-غريبة محدشبيرد..
-يمكن حد طلبالرقم غلط..
-لأ معتقدش..يلا ماعلينا..
-طيب تصبح عليخير..وميرسي خالص عالبيتزا..
-بيتزا ايه بسانتي كلتي حاجة..
-لا كلتالحمدلله..يلا السلام عليكم
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته..زينة..خدي بالك من نفسك.
ابتسمت زينة:ان شاءالله وصعدت لغرفتها...
وفي السويس .أسامةيحدث نفسه:
ياتري مين ده وكانبيكلم ماما ليه ..بس غريبة انها كانت بتكلمه كأنها تعرفه ،مايمكن زينة اللي كانت
بتكلمها من رقم غريبأو محل أي حاجة،عالعموم ده خيط مهم ومش هسيبه ..واحتفظ أسامة بالرقم في هاتفه..
وفي القاهرة..
خالد:السلام عليكم..ازيكم يا جماعة..
والدة خالد ومصطفي:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
خالد:ماما كنت عايزكفي موضوع كده..
والدة خالد:خيرياحبيبي
خالد:في حد ممكنيشتغل في الصيدلية بالنهار وعلي مسئوليتي
مصطفي :بجد ياخالد..مين؟
خالد:استنييامصطفى..ايه رأيك يا ست الكل؟
والدة خالد بعتاب:احنا مش قلنا يا خالد مش عايزة حد غريب يشتغل فيها؟
خالد بنبرةهادئة:ياحبيبتي وفيها ايه ده حد طيب أوي و محتاج للشغلانة دي جدا.اكسبي ثواب ياوزة وكمان ده باب رزق حرام نقفله
والدة خالد:دايماتغلبني كده بحنيتك دي ..ومين ده بقا اللي محتاج الشغلانة دي
خالد:طالعلك يا ستالكل..دي يا ستي زينة اللي حكتلك عنها امبارح..
والدة خالد:انتقابلتها تاني يا خالد ..مش قلتلك خلاص انت عملت اللي عليك وزيادة
مصطفي :وفيها ايه ياماما ..انتي قلقانة ليه
خالد:ياحبيبتي مقدرشاشوف حد محتاجني واديله ضهري ودي بنت لوحدها ويتيمة ومحتاجة اللي يقف جمبها
والدة خالد:خلاص ياخالد ..ابقي خليها تيجي بكرة الصيدلية وأنا لازم أشوفها ..أنا ليا نظرة برده
مصطفي :يا وزة ياجاااامد يا بتاع النظرات
فضحك الجميع وأضافخالد وهو يقبل رأس والدته :ربنا مايحرمني منك يا ست الكل
وانطلقت جودي بفرحةمن غرفتها في إتجاه خالد..
جودي:لولو وحشتنياوي
خالد:يابت يازئردةانتي بطلي تقوليلي لولو
جودي:لما تبطل انتتقولي يا زئردة الاول
خالد:اه يا أروبةانتي..
وفي الصباح الباكر..استيقظت زينةلتستعد لاستقبال خالد ولكنها كانت قلقة جدا من موقف والدته تجاهعملها في الصيدليه ولكن سرعان ماعادت ثقتها في خالد وأحست أنه لن يتخلي عنهاوسيحاول بذل قصاري جهده
لإقناع والدته..
وبعد قليل أطرقالريس منعم علي باب غرفة زينة وأبلغها بقدوم خالد وانتظارها بالأسفل..نزلت زينةلتقابله وقد عاد اليها اضطرابها مرة أخري وقلبها ينبض سريعا... زينة:صباح الخير
خالد:صباح النور
زينة يبدو عليهاالقلق وملامحها تتسائل بصمت..
خالد بحزن مزيف:أنااسف يا زينة .مقدرتش أقنعها ..
زينة بحزن مخفي بينملامحها:عادي ياخالد ولا يهمك ..
خالد:بس مش عارفقالتلي موافقة تقريبا وانا مخدتش بالي..
زينة بضجر :خالدلوسمحت اتكلم جد شوية بقا ..اه ولا لا
خالد بفرحة :ايووونموافقة طبعا
زينة وقد خفق قلبهافرحة :بجد يا خالد بجد
خالد:اه والله يلابقا بسرعة هنتأخر..
وركبا معا السيارةمتجهين إلي الصيدلية حتي وصلوا وقام خالد بفتح الصيدلية و بدأ في شرح أدق التفاصيللزينة في حوالي الساعة ونصف حتي انتهي ..
-وكفاية عليكيالنهاردة كده لاني هبطت وجعت من كتر الكلام..
-ههههه معلشحقك عليا ..
-طب ايه؟
-ايه؟
-مش هنفطر
-لوسمحتيافندم أنا ورايا شغل وحضرتك معطلني ..اتفضل حضرتك افطر براحتك مع السلامة..شرفتيا فندم
-بقا كده..اوك.. السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته
وخرج خالد متجها لعمفؤاد صاحب محل الفول والفلافل وأحضر سندويتشات و ذهب بها إلي زينة التي تفاجئتبرجوعه..
-ايه ده رجعتليه؟
-عشان تفطري..ينفع افطر وانتي لا ..ميصحش طبعا..
ابتسمت زينة ؛تسلمايدك ..تعبت نفسك
خالد بنبرة حادة:بجد ..ماشي
وتناولا طعامهماوذهب خالد الي عمله واندمجت زينة في العمل و البيع وبعد بضعة ساعات أتت إليها سيدةجميلةوأنيقة ..
السيدة:السلام عليكم
التفت زينةبإنتباه:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
السيدة:لوسمحتي ممكنشريط بانادول
زينة مبتسمة:حاضر يافندم ،ثانية واحدة ..اتفضلي
-بكام؟
-10جنيه
-اتفضلي..وظلتالسيدة واقفة مبتسمة فسألتها زينة..
-تؤمرينيبحاجة تانية يا فندم
-لا ،ازيك يازينة؟!
زينة بتعجبشديد:الحمدلله ،حضرتك تعرفيني؟
-أنا مامةخالد..
زينة أصابها التوتروالقلق :أهلا بحضرتك يا طنط
-أهلا بيكيانتي ..نورتي الصيدلية ..من زمان ماشفتهاش مفتوحة بالنهار
-الصيدليةمنورة بصحابها يا طنط ..انا مش عارفة أشكر حضرتك ازاي والله..
-الشكر للهياحبيبتي ماتقوليش كده ..عالعموم هسيبك تخلصي اللي كنتي بتعمليه ومش هعطلك بساعملي حسابك هتخلصي ورديتك وهتطلعي تتغدي معانا فوق..
-لا يا طنطمتتعبيش نفسك ..اناهروح علي طول
-أتعب نفسي فيايه ..كده كده أنا هعمل أكل للولاد وانتي زيهم دلوقتي وكمان عايزة اتكلم معاكيشوية ونتعرف أكتر ..ولا مش عايزة..
-لا أزاي ياطنط ..ربنا يخليكي خلاص ان شاء الله
-خلاص أولماخالد ييجي من الشغل هيعدي عليكي يقفل الصيدلية وتتطلعوا سوا
-حاضر يا طنط
-يلا السلامعليكم
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
جلست زينة بفرحةعارمةمحدثة نفسها "ايه القمر دي "
وبعد ساعات أتي خالد..
-السلام عليكم.ازيك يا زينة؟
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته..الحمدلله..ازيك انت؟
-اناالحمدلله..ها ايه الأخبار؟
-تمام جداا..مبسوطة اوي ومستمتعة
-بجد طيب ياستي الحمدلله
-مقولتليش انمامتك حتة سكرة قبل كده يعني؟
-هههههه ايهرأيك؟
-سكر عسل ايهالطيبة دي عشان كده انت طالعلها
-مش اوي يعني..ده انا ساعات بكون شرير برده
-هههه لامعتقدش..
-متستعجليشمتستعجليش
-ماشي هههههه
-يلا بقا نقفلزمان الاكل برد
-اوك يلا
وأغلق خالد الصيدليةودخلا العمارة حيث المصعد ..انتظروا نزوله ثم فتح بابه..
خالد:يلا اتفضلي
ترددت زينة وظهرعليها الارتباك مما اضطرب خالد من موقفها وانزعج كثيرا بداخله..سبقها للداخلوكرر..اتفضلي ..دخلت زينة وأغلق باب المصعد وأثناء رحلة الصعود ..تشبست زينة فيحقيبتها وزاغت نظراتها يمينا ويسارا ويظهر عليها علامات الخوف محاولة اخفائها..وظل خالد مراقبا موقفها بصمت وثورة بداخله..حتي وقف المصعد وفتح خالد الباب وفتحباب الشقة بالمفاتيح فدخل مرحبا بها بالدخول وأسرع الي المطبخ دون كلام..
خرج خالد ووالدته منالمطبخ ..دخل خالد غرفته تاركا زينة ووالدته سويا..
-اهلا ياحبيبتي ..منورة
-ربنا يخليكييا طنط
-ايه ارتحتيفي الصيدليه؟
-اه الحمدلله ..
-طيب انا هقوماحضر السفرة تلاقيكوا هفتانين
-هقوم احضرهامعاكي
-ماشي ياحبيبتي يلا
رن جرس الباب فقالتوالدة خالد لزينة:معلش افتحي دي اكيد جودي
أول مرة زينة تسمععن جودي ..فتحت الباب ..
-انتي مين؟
انحنت زينة قليلالتكون في مستوي جودي-انا زينة وانتي بقا اسمك ايه؟
-انا اسميجودي
-ازيك ياجودي؟
-الحمدلله..زينة مين بقااا؟
-انا زينةصاحبتك الجديدة ممكن؟
-اممم هشوف لولعبتي معايا هوافق
-اوك واناموافقه بس ممكن بوسة بقا ؟
أخذتها زينة بينأحضانها ليخرج خالد من غرفته ويشاهد هذا المشهد الحنون ويبتسم دون ملاحظة زينة..
اتجهوا جميعا اليالسفرة،التفوا حولها و شرعوا بتناول الطعام وباب الحوار مفتوح بين زينة ووالدةخالد وجودي بينما خالد في صمت تام ويظهر علي ملامحه الضيق ويحاول ألا تلتقي عيناهفي عيني زينة ..بعد ان انتهوا همت والدة خالد برفع الأطباق من علي السفرة واتجهتللمطبخ في حين قامت جودي لغسل يديها ليتبقي خالد وزينة فقط علي السفرة..
-مالك ياخالد؟
أجابها بوجهمتحجر:مفيش..
-مفيش أزاي؟..انت متكلمش خالص من ساعة ما جينا
-عادي
وقاطعتهما جوديبحضورها ..فنهضت زينة لتساعد والدة خالد في أعمال المطبخ ..حتي انتهوا وجلسوالتناول الشاي في غياب خالد التام ،حتي نهضت زينة واعتزمت الرحيل..
-تسلم ايدك ياطنط بجد عاليوم الجميل ده
-تسلمي انتيياحبيبتي ،بس قومتي ليه؟
-معلش يا طنطيادوب كده عشان الوقت اتأخر ..
في قدوممصطفي..السلام عليكم
-ووعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
-ازيك يا زينةمنورة هنا ومنورة الصيدلية
-الله يسلمكيا مصطفي ربنا يخليك..يلا يا طنط عايزة حاجة؟
-لا استنيهنادي خالد عشان يوصلك
-لالا مالوشلزوم سبيه يرتاح..
-لا ازايمايصحش.في لحظة خروج خالد من غرفته..
-يلا يا خالدوصل زينة مصظفي لسة جاي وماتغداش..
-مش لازماستريح انت وانا هروح لوحدي مفيش مشكلة والله
قال خالد وهو"مقتضب جبينه ":يلا اتفضلي
تبادل كل من زينةووالدة خالد وجودي السلامات والقبلات وقالت جودي :هستناكي نلعب مع بعض ملحقناشنلعب النهارده ..
-هههه حاضر منعيوني...
اتجه كلا من خالدوزينة الي المصعد مبادرا خالد ؛اتقضلي انتي انزلي بالأسانسير وانا هنزل عالسلمونزل ولم يعطها فرصة للتحدث..انتظرته زينة بالأسفل حتي وصل دون النظر لها حتي أحضرسيارته وفتح لها الباب وانطلقا ...
بعد لحظات من الصمت..
-خالد مالك؟
-قولتلك مفيش..
-ازاي انت مشطبيعي معايا ،انا ضايقتك في حاجة؟
-لا خالص..
-خالد لوسمحتعايزة افهم طيب..
-قلت مفيشوخلاص متتكلميش كتير يا زينة لوسمحتي...
اغرورقت عينيهابالدموع فهي لاتدري ماذا فعلت لتتحول معاملته معها بهذا الشكل وظل الصمت يسودالطريق حتي وصلوا..
-شكرا..
-العفو..
ترجلت زينة منالسيارة وانطلق بها خالد دون حتي النظر اليها ..وقفت زينة للحظة متفاجئة ممايحدثودموعها تسقط واحدة تلو الاخري حتي ادركت انها في الشارع فمسحت دموعها وذهبت نحوالفندق ..
بدلت ملابسها وجلستتفكر لتجد مبررا لموقف خالد ولكنها لم تجد ..
وفي السويس..
أسامة:ألو ..ايوة ياباشا ،لوسمحت عاوزك في خدمة كده يا باشا وانا عارف انك قدها وقدود
-خير يا أسامة..
-خير ان شاءالله ..معايا رقم محمول وكنت عاوزك تطقسلي عليه بتاع مين ومنين واي بيانات عنه
-بس انت عارفيا اسامة ماينفعش دي اسرار شغل
-يا باشاوالله دي مهمة انسانية ومتخافش محدش هيعرف حاجة وهحليلك بؤك كمان يا باشا
-لأ انا عاوزكتحليلي جيبي مش بؤي هيهيهيه
-يا باشا انتتؤمرني والله
-طب هات الرقم..وأملي عليه الرقم وأضاف :أمتي يا باشا هتقوللي الاخبار
-بكرة علي طولبس التحلية تبقي معاك
-عيوني ....
وفي الصباح الباكراتجه الكل الي عمله واتجهت زينة الي الصيدلية ولا تدري ماذا تفعل فالصيدلية مغلقةو اذا بمصطفي أمامها ليفتحها لها ويتجه لكليته ..شكرته زينة وكانت تود سؤاله عليخالد ولكنها امتنعت لإستشعارها الحرج...
وبدأت بممارسة عملهاحتي انتهي دوامها،، ظلت تحاول غلق الصيدلية دون فائدة فهي قصيرة القامة وتبدوكالطفله التي تقفز محاولة بإمساك شئ ما ..واذا بقدوم خالد ليراها في موقفها وتفتتحوصلة ضحك لا يستطيع ايقافها حتي سمعته زينة والتفتت اليه واستشاظت غضبا من ضحكاتهفأقبلت نحوه وهي تعطيه المفاتيح في يده وتقول...
-والله ؟موقفمضحك فعلا ...طيب اتفضل اقفل انت بقا ..واذا بخالد ممسكا بيدها التي تمسك المفاتيحفاحمرت وجنتيها كثيرا وأملصت يدها من قبضة يده مسرعة بخطواتها فأوقفها خالد بجدية.
-استني
-لا همشي
-بقول استني..عايزك
انتظرته زينة مضطرةحتي انتهي واتجه نحو السيارة..
-تعالي
-لا انا هاخدتاكسي
نظر لها نظرة حادة..
-علي فكرة،مبحبش أكرر الكلام مرتين
استغربت زينة حالهافهي لا تعلم ما دهاها ولماذا تطيعه هكذا وهي من الممكن ان تعارضه.
بعد أن استقلواالسيارة انطلق بها خالد قليلا ثم توقف علي احدي جانبي الطريق والتفت اليها بجسمه..
-بعد كل دهلسة ما بتثقيش فيا يا زينة؟
وسعت حدقتيهامستفهمة:أنا ؟لا طبعا ..ليه بتقول كده؟
-أمال الليحصل في الأسانسير امبارح ده كان ايه..
انا كنت حاسس انيوحش وهيلتهمك ..بجد ضايقتيني جدا ..كل ده ولسه معرفتنيش ..خايفة مني يا زينة؟
-لا واللهياخالد مش كده والله انا بس معرفش يعني انا ارتبكت بس لكن مش خوف منك والله بالعكسياخالد انت اكتر حد بحس معاه بالأمان والله معلش سامحني وبدأت بالبكاء...
-خلاص يا زينةامسحي دموعك مبحبش اشوفهم والله ..خلاص حقك عليا انا وحش يا ستي خلاص بقا
مسحت زينة دموعهاوابتسمت..فتح خالد درج السيارة واخرج منه علبة موبايل وأعطاها لزينة
-امسكي
-ايه ده؟
-انتي شايفةايه؟
-شايفة موبايل ..
-بجد شطورةعرفتيها لوحدك
-بطل هزار بقا.. ايون يعني اعمل بيه ايه ده
-العبي بيه..هو ايه اللي اعمل بيه ايه ..ببقي عايز اطمن عليكي في اوقات كتير و مبعرفش ،لازميكون معاكي موبايل..
-لا شكرا..
-العفو ،بس مشبمزاجك علي فكرة ده مش ليكي ده ليا انا.. انا اللي محتاج يبقي معاكي موبايل
-طيب ماشي كنتجبت موبايل صغير بيقول ألو وخلاص انما ده باين انه غالي جدا..
قال خالد مبتسما:ديهديه وهديه الغاليين غاليه زيهم..
ابتسمت زينة :طيبهاخده بس بشرط ..
-نعم هو فيهدية بشرط
-لأ ماهو انامش هقبله كهدية انا هقبله كدين عليا هسدده من فلوس مرتبي ماشي؟
-ان شاء الله
-انت بتريحنيوخلاص؟
-زينة واللهمابحب كتر الكلام ،ها هتاكلي ايه؟
-ههههههه كمان....
_______________________________
وفي السويس استقبلاسامة اتصالا علي هاتفه بتفاصيل الرقم ..
-ايوة ياباشا..اسمه ايه؟خالد محمد محمد ممتاز، من القاهرة ،تمام مفيش معلومات تانيه،العنوان بالكامل ،حلاوتك ياباشا سمعني...
وفي المطعم..
-قولي بقا طنطقالت عليا ايه بس بصراحة بالله عليك؟
-هما كلمتيناللي قالتهم
اضطربت زينة:ايه؟
-دخلت قلبي...
تنفست الصعداء:طيباقوم اضربك ولا اعمل ايه انت دايما كده توقع قلبي
-ياريتتضربيني..
احمرت وجنتيها خجلا..
-خلاص خلاصوشك بقا طمطماية خالص
ضربته زينة بحقيبةيدها ...
-اااي ..كدهيا زينة؟
-احسن تستاهلعشان تبطل ...
-طيب خلاص..بصي بقا أنا ظبطلك الموبايل عالاستعمال يعني مسجلك عليه رقمي ورقم ماما ومصطفيوالصيدليه كمان للاحتياط ومنزلك العاب بقا وابلكيشن كتير عشان تسلي نفسك
-ماشي تسلمايدك..
-عايز بقاأكلمك في موضوع جد شوية
-خير؟
-عايزك تسيبيالفندق ونأجرلك شقه صغيرة كده ،والله العمارة لو فيها شقه فاضيه كنتي قعدتي فيهالكن للاسف كلها متأجره..
-انا كنتناوية علي كده فعلا بس مش دلوقتي...
-ليه مشدلوقتي؟
-يعني كام شهركده لحد ما أجمع مبلغ من الشغل
-حد جاب سيرةفلوس دلوقتي
-ازاي يعنيامال هأجر شقه ازاي
-هديكي سلفة...
-هههههههوالله انا خايفة اخر الشهر ابقي انا اللي عليا فلوس ليكو...
-هههههههه..زينة ممكن ماتشيليش هم اي حاجة في الدنيا طول ما انا معاكي
نبض قلب زينة بشدةواحمر وجهها واكتفت بإبتسامة
-كلي بقا...
-حاضر وانتكمان...
انتها من يومهماوعادا كل منهم الي غرفته وبعد أن ابدلت زينة ملابسها سمعت رنين المحمول فأسرعتبفتح حقيبتها وأخرجته لتجد اسم خالد ..فخفق قلبها وأجابت
-ألو
-الله ،تصدقيصوتك حلو اوي في التليفون
صمتت زينة مبتسمة
-قلقتك؟
-لا
-طيب ازيك
-الحمدلله..وصلت؟
-اه
-حمدللهعالسلامه
-الله يسلمك
-ماما وجوديومصطفي عاملين ايه
-كلهم بخيرالحمدلله،جودي بعتالك معايا السلام
-يا روحي اللهيسلمها ،دي سكرة..
-يابختكياجودي
احمرت وجنتي زينةوصمتت...
في السويس في الصباحالباكر بدأ أسامة بتجهيز نفسه للسفر الي القاهرة بسيارته الخاصة...وبعد ساعات وصلأسامة الي القاهرة حيث بدأ في السؤل عن العنوان الذي توصل اليه وألف من يدل عليه......



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:36 AM   #5

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الرابعة " "


استيقظت زينة عليرنين هاتفها الجديد فكانت وكأنها تحلم بصوت الرنين ولكنها أدركت وأمسكت بتليفونهالتجد اسم خالد فترد وهي مازات تنام في فراشها ولم تستفق..
-ألو
-صباح الخير
-صباح النور
-انتي لسةنايمة يا كسلانة
-لأ صحيت أهو
-طيب يلا فوقيكده والبسي عشان اجي اخدك..
-لا متتعبشنفسك يا خالد ..انا خلاص عرفت الطريق
-شششش ..يلاقومي
-يا سلام مانتسبتني امبارح اجي لوحدي ،عادي بقا
-حقك عليا..
-لأ بجد عادييعني أنا هروح لوحدي...
-نفسي تتعوديبقا علي اني مبحبش أكرر الكلام و أتحايل بقا كده ..اسمعي الكلام من أول مرة ..
-حاضر يا خالد ..
ونهضت زينة منسريرها وبدأت في تحضير نفسها حتي جاء خالد وذهبا الي الصيدلية ومن ثم ذهب خالدلعمله ...
وفي ذات الوقت كانأسامة مازال في رحلة البحث حتي انتهت به الي صيدلية ممتاز حيث وقف بعيدا ليراقبالموقف من خلال سيارته فهو لا يعلم من هو خالد و هل له علاقة باختفاء زينة بالفعلأم انها مجرد احتمالات.
انتهي دوام خالد وطلب من السكرتيرة تحضر ما طلبه منها ...
خالد:ها جبتي الليقلتلك عليه؟
السكرتيرة:أيوة يافندم، زي ماحضرتك طلبت بالظبط
خالد:شكرا يا سالي،تعبتك معايا
السكرتيرة :العفو يافندم أنا تحت أمرك
وإتجه خالد للعودةالي المنزل حتي وصل فترك تلك الأشياء في سيارته متجها الي الصيدلية..
-السلام عليكم
-وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
-عاملة ايه؟
-تمامالحمدلله بس في شوية حاجات حصلت معرفتش أعمل ايه بصراحة
-حاجات ايه؟
-كذا حدالنهاردة ييجي يقولي عن حاجة بتوجعه وعايز دوا ..طب ازاي يعني انا هعرف منين هوانا دكتورة..
-طيب وعملتيايه؟
-قلتلهم انااسفه لازم تروحوا لدكتور يا إما تيجو بالليل تسألوا الدكتور مصطفي...
-طيب كويس اتصرفتيصح..
-بجد ،ده اناكنت بحس انهم هيضربوني ..
-لا بتهيألكأصل في ناس غلابة أوي يازينة ممعهمش حق العلاج فبيروحوا الصيدليات ويقولوا بيشتكوامن ايه بدل ما يروحوا لدكاترة ويدفعوا أد كده..
-لاحول ولاقوة الا بالله ،ربنا معاهم..
-المهم ،يلاعشان نقفل عشان عاوزك في موضوع مهم..
نظرت له بتعجب:موضوع ايه؟
-يلا بسهتعرفي متستعجليش..وخرجا معا من الصيدلية ليغلقها خالد...واذا بصدمة أسامة يريزينة خارجة من الصيدلية في كامل سعادتها مع هذا الشخص الذي شك فيه أنه هوخالد..كان من الطبيعي ان يلحقها أسامة ويكشف لها أنه اكتشف مكانها ولكنه منالماكرين فظل منتظرا في سيارته ليراقبهم ويعرف أكثر ما هي مدي علاقتهم وقد انتويلها الشر...
استقل خالد وزينةالسيارة فمد خالد بيده الي الكنبة الخلفية من السيارة واحضر ما عليها من أكياسوأعطاها لزينة..
-اتفضلي
-ايه ده ؟
-لما تروحيهتعرفي
-لأ مش هاخدحاجة من غير ماأعرف
-ده الموضوعاللي كنت عاوزك فيه
زينة بتهكم:الاكياسدي جواها الموضوع؟ الله..ازاي بقا؟
-اه هتفتحيهاهتلاقي الموضوع ..انتي هتجنيني..
-ههههههه امالايه طيب ممكن تفهمني
-طيب مضطرافاتحك في الموضوع مع اني كنت عاوزك تشوفي الحاجة الاول
-لا قول الاول..
-بصي يا ستيبإيجاز شديد بصراحة كده وبعد اذنك طبعا أنا عايزك تتحجبي..
احمرت وجنتيها خجلا:والله انا نفسي اخد الخطوة دي من زمان
-طيبومخدتيهاش ليه؟
-يعني كاننفسي ابقي لابساه وانا بعمل بيه مش مجرد مظهر كده وبس
-طيب كويس اوي..مش احنا الحمدلله بنصلي
-اه طبعاالحمدلله
-طيب انا شايفجواكي انسانه قريبه من ربنا اوي فممكن تناوليني شرف اننا ناخد الخطوة دي مع بعضواكون اول من يساعدك
أومأت برأسها:موافقة طبعا ..بس برده معرفتش ايه علاقة الموضوع ده بالحاجات دي
-دي شوية طرحوكام فستان كده نبتدي بيهم خطوتنا...
فغرت زينة فمها:انتبتهرج يا خالد .ازاي تعمل كده؟
-انا عارف اناللبس ده أزواق بس انا حاولت افهم زوقك والوانك المفضله من لبسك ويارب يعجبوكي..
-لامقصدش طبعا،انا اقصد ان، مينفعش كده..يعني ..والله ماينفع
-هههههه مالكيا زينة بتقطعي ليه كده خدي اشربي
-ههههههه تؤبس بقا متهزرش دي حاجة مش تهزر خالص
وامتلأت الضحكة فمخالد:ههههههههه ايه حاجة مش تهزر دي ..ههههه لغه عربية جديدة دي ولا ايه.....
كل هذا ومازال أسامةيراقبهم ويتنفس شهيقا وزفيرا ليتغلب علي غضبه مما يشاهد حيث مضي وقت كبير لهما معافي السيارة ولكنه ظل منتظرا ليري آخرهم.....
-ماقلتليش بقامين جاب الحاجات دي،ماما؟
-بصراحة لا..السكرتيرة.
-سكرتيرة ..هوانت عندك سكرتيرة ؟ هو معمل التحاليل في سكرتيرات؟
-وعرفتي منينان عندي معمل تحاليل؟
-العثفورةقالتلي
-هههههه ومينبقا العثفورة دي
-مامتك ..لماكنت بتغدي عندكو
-اممم طيبعامة هي مش سكرتيرة بمعني سكرتيرة يعني هي البنت اللي بتشتغل برة المكتب يعنيوتاخد التحاليل وكده وبصراحة متأخرتش لما قلتلها..
زينة وقد ظهرت عليهاعلامات الغيرة محاولة اخفائها:والله كتر خيرها دي اكيد زوقها حلو طبعا
-انا قلتلهاعالالوان ويارب الحاجه تعجبك
وقد لاحظ خالد وجهزينه وتقلباته وكان سعيدا جدا بداخله...
بدأ خالد التحركتجاه الفندق ليوصل زينة حتي وصلا ..وتبعهما أسامة....
-يعني برده مشموافقة تتغدي معايا
-معلش ياخالدعشان طنط متزعلش وتروح تاكل معاها وانا هاكل جوة في الفندق
-طيب خدي بالكمن نفسك،شوية وهكلمك
-ان شاء الله
وتركها خالد ومضيوتوقف أسامة..
دخلت زينةالفندق تحتمراقبة أسامة وصعدت لغرفتها حتي تشاهد ما أحضره خالد ما ان دخل خلفهاأسامة ليستفسر
أسامة:سلامو عليكو
الحاجة فاطمة:وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته
-لوسمحتيقريبتي نازلة هنا عندكو اسمها زينة
-ايوة ياابني..اناديهالك
وهو يتنحنح:ايوة بسلحظة كنت عايز اعرف هي هنا لوحدها ولا معاها حد
-لا يا ابنيلوحدها طبعا
-طيب ممكن حديندهلها
-حاضر ،يا ريسمنعم..
بدأت زينة بفتحالأكياس لتري حجابها الجديد وفساتينها وكانت في قمة الفرحة..حتي أطرق الريس منعم عليبابها....
-مين؟
-قريبك عايزحضرتك تحت يا أبله..
بصوت منخفض :خالد؟...طيب انا نازله
وظلت تحدث نفسهاقليلا وهي ترتدي حذائها "ايه اللي رجعه"
حتي نزلت وكانتالصدمة قدأصابتها بالخرس عندما رأت أسامة ورآها ولم يتفوه بكلمة الي ان صفعها عليوجهها في ذهول الحضور..
همت الحاجة فاطمتبالنهوض وصاحت به :ايه يا ابني اللي انت بتعمله ده ؟ فقطع كلامها وأخرس الجميعبصوته الجهوري :محدش ليه دعوة واحد بيربي مراته!!!..مسكها بعنوة من ذراعها كاد انيمزقه بين يده :اطلعي معايا علي اوضتك....حتي صعدا وأوصد الباب خلفهم..
-بتهربي مني يازينة والله لأوريكي بس اما نروح
زينة وقد فاقت منصدمتها ،تحرر لسانها ، انهمرت دموعها وصاحت : مش هرجع معاك يا أسامة الا لو موتنيساعتها ابقي خدني جثة ورجعني لخالتي..
ألوي ذراعها خلفهاوألتقط خصيلات شعرها يكاد يخلعه من جذوره :أقسم بالله ان ما مشيتي معايا دلوقتيلهنزل بيكي تحت وسط الناس واخللي اللي مايشتري يتفرج عليكي...
-اعمل كده ياأسامة ووريني هتعمل ايه
دفعها اسامة امامهحتي ارتمت علي السرير وبدأ بوصلة الضرب المعتاده عليها تلك المسكينةحتي استسلمت لهوترجته ان يكتفي؛ألقي نظرة علي حقيبتها بين انحاء الغرفه ليجدها بسهولة بجانبالدولاب التقطها وفتحها وأخذ يملأها بأغراضها المتناثرة في الغرفه وداخل الدولابحتي انتهي فشدها من زراعها وقال :اتحركي معايا
نزلا معا في صمت تامبين الحاضرين حتي خرجا من الفندق بلا رجعة وركبا السيارة بإتجاه السويس ودموع زينةلم تجف كأنها تروي أرض عطشة منذ زمن بعيد ..فهذه هي الأيام سريعة جدا أن تفرحكوأسرع من ذلك أن تسرق منك فرحتك فبعد ما تبدل حزنها بفرحة تملأ قلبها وشعرت أنالدنيا فتحت لها ذراعها لتنتشلها من ضجة كانت تعيشها لتحتضنها بدفء عميق يملأكيانها ووجدانها ثم تتركها فجأة لتسقط علي الأرض هاويه ضائعة تائهة لتبدأ من جديدرحلة آلام وصعاب جديدة تحمل كل معاني ضجة المشاعر......
بعد أن انطلق أسامةبالسيارة وبجانبه زينة التي لم تجف دموعها ،رن هاتف زينة فالتفت أسامة قائلابتهكم:الله وبقينا معانا موبايلات كمان..
لم تعر له انتباهاولم تخرج هاتفها من الحقيبة لانها تعلم من المتصل جيدا ولكنها لن تستطيع أن تجيب..
-ماتردي عالليبيزن ده
-مش عايزة أرد
-لا بس طلعيهوأنا اللي هرد..التفتت له زينة،صرخ بوجهها:بقولك طلعي الموبايل
أخرجت زينة الهاتفمن حقيبتها واستلمت المكالمة لتجيب ولكن سرعان ما أخذ أسامة الهاتف من يدها ليجيب
أسامة:ألو..
خالد مندهشا:ألو،مين معايا؟
أسامة:انت اللي مين؟..ثم ألقي نظره علي الهاتف وعاد مرة أخري ..أهلا خالد بيه..
خالد:حضرتك مين وفينزينة؟
أسامة :حضرتك زينةمعايا وأنا بقا أبقي جوزها ،أتفضل تؤمر بايه حضرتك؟
أصيب خالد بالذهولمما سمعه ولم يستطع الرد.
أسامة:ألو ..ألو،هيبقت كده
أغلق أسامة الخطونظر الي الهاتف :خسارة الموبايل ده يترمي ..ثم أخرج منه الشريحة وكسرها وألقاهامن نافذة السيارة قائلا: انما دي بقا ممكن تترمي ..
زينة :ايه الليبتعمله ده؟
أسامة:انتي تخرسيخالص..
التفتت زينة مرةأخري بوجهها للنافذة وظلت تبكي وتفكر "ياتري يا خالد هتقول عليا ايه دلوقتي" واشتد بها البكاء "يعني خلاص أنا كده مش هشوفه تاني" وظل التفكيرسيد الموقف و الصمت يحتوي طريقهم مع بعض من الجمل التهكمية من أسامة وصمت رهيب منزينة..
وفي القاهرة...حاولخالد الاتصال مرة أخري ولكن الهاتف مغلقا،لم يستطع خالد التفكيرفلماذا أخفت زينةسرها،كان القلق مسيطر عليه تجاه زينة فهل هذا فعلا زوجها أم هناك أمر خطير.. جلسيفكر ويفكر حتي انتهي الي ان يذهب للفندق ويفهم ماحدث قد يستوعب شيئا..
ذهب خالد الي الفندقفوجد الحاجة فاطمة..
-السلام عليكم
-وعليكمالسلام..انت فين يابني؟
-خير يا حاجةحصل ايه؟
-انت متعرفشاللي حصل لقريبتك؟
انتبه خالد :احكيلييا حاجة لوسمحتي حصل ايه؟
-في واحدجالها هنا بعد ما طلعت اوضتها وسألني عليها هنا ولا لا و سأل لوحدها ولا معاها حدولما نزلتله ضربها بالقلم علي وشها وجرجرها علي فوق ولمت حاجتها ومشيوا.
ومازال الذهولوالقلق يسيطران علي خالد بل وازدادوا :طيب يا حاجة معرفتيش مين ده؟
-ماأنا قمت ياابني أزعق واقوله ايه اللي بتعمله ده راح شاخط ومزعق وقال محدش ليه دعوة واحدبيربي مراته..
صمت خالد لوهلة:ماشي يا حاجة شكرا...
خرج خالد من الفندقوكأنه في حلم بل كابوس ولم يستطع التفكير وتدور برأسه أسئلة لا يستطيع اجابتها..هل ذهبوا علي الزقازيق أم السويس وما مصير زينة و كيف وصل لها هذا الشخص ..أخذسيارته وذهب لايهاب صديقه فهو أقرب المقربين له ..
خالد:السلام عليكم
ايهاب :وعليكم السلامورحمة الله وبركاته..خالود اخيرا ظهرت كنت مختفي فين اليومين دول؟
خالد : موجود
إيهاب وقد لاحظ تغيرمزاج خالد: ياساتر مالك قافش كده ليه ،في ايه يا خالد؟
خالد: مخنوق
إيهاب:من ايه يامعلماحكي مالك
خالد : مش عارف أبدأمنين
إيهاب :لا دهالموضوع كبير وعايز قاعدة وكوبايتين شاي..
أحضر إيهاب الشاىوأتبع :اتكلم بقا يا عم.. وأسرد عليه خالد ما حدث وأتبع: معقول تكون كذبت علياومقالتليش انها متجوزة
إيهاب: اهدي يا خالد..انت وقعت ولا ايه؟
خالد صمت لوهلة :مشوقتك ياإيهاب أنا بجد مخي هيطأ مش عارف افكر
إيهاب: ياابني اهديوكبر دماغك ما خلاص راحت لحالها
خالد : مش قادر ياإيهاب ،علي الاقل أفهم عايزة اعرف طريقها، هتجنن
إيهاب : والحل؟ طيبانت تعرف عنوانها؟
خالد: لا ماهو دهاللي هيجنني ده انا حتي معرفش اسمها بالكامل ،طيب مش يمكن ده واحد خاطفها؟
إيهاب:خاطفها ايه ياابني انت مش بتقول سألت عليها صاحبة الفندق وقالتلك جوزها ومشيت معاه ..وشرد إيهابلحظة ثم قال بحماس : الفندق ..الفندق يا خالد
خالد: ماله؟
إيهاب:أكيد بياناتهامتسجله هناك
خالد بلهفة :أيوةبقا يا أخي أمال محسوب علينا ظابط شرطة وخلاص
إيهاب :عيب يا معلموراك رجالة
خالد :طيب بس صاحبةالفندقفاهمة انها قريبتي ،ازاي هطلب بياناتها
إيهاب :امم هنتصرفهناك
خالد : طيبيلا...أبوس ايدك ياإيهاب ركز معايا الموضوع ده يهمني أوي..
ايهاب : معاك يا عموالله
واتجها الي الفندق...
وبعد ساعات قليلهوصل أسامة و زينة الي السويس فأسرعت زينة للدخول فهي مشتاقة لرؤية خالتها بينماأسامة كان يصف السيارة..
زينة : خالتو
تفاجئت خالة زينة :زينة ياحبيبتي يا بنتي وتبادلا الأحضان الباكية..رجعتي الحمدلله كده يا زينةتموتيني من القلق عليكي
زينة:بعد الشر عليكييا خالتو
خالة زينة : المهمانك رجعتي ياحبيبتي رديتي فيا الروح تاني ..حتي ظهر أسامة فاستغربت والدته أنه لميعر انتباها بوجود زينة..
خالة زينة:ايه دهانت تعرف ان زينة جت
أسامة:ما أنا الليجايبها
خالة زينة: ماقلتليشليه انك هتجيبها وعرفت مكانها منين؟
التفتت له زينةلتفهم فهي مندهشة لمعرفته مكانها..
أسامة بلا مبالاة :عرفتوخلاص ..خلاص سلمتو وحضنتو ، هم بانتشالها من حضن خالتها :تعاليلي بقا ..ودفعهاتجاه غرفتها وأوصد الباب خلفه فاندفعت اليه أمه تطرق علي الباب: افتح يا أسامة..
بدأ أسامة بالصراخفي وجهها:يعني انتي عايزة تفضحينا علي آخر الزمن بتهربي مني بس علي مين جبتك يازينة و لو رحتي فين هجيبك برده
-حرام عليك ياأخي انت عايز مني ايه و عرفت مكاني ازاي اصلا مانا كنت ارتحت منك ومن قرفك
-قرفي انتيبتسمي حبي ليكي قرف
-حب ايه انتواحد أناني مبتحبش غير نفسك وبس -بقا كده يا زينة طب أنا هربيكي وأعرفك ازاي تهربيمني تاني عشان تفكري بعد كده مليون مرة قبل ماتعمليها تاني وتسيبيني
وبدأ بالضرب والصفععلي وجهها حتي أفقدها وعيها و الأم في الخارج تصيح وتهلل وتطرق علي الباب بشدة أنيفتح لها ولكن لا حياة لمن تنادي حتي خرج أسامة غاضبا ولم يتفوه بكلمة واحدة ودخلتخالة زينة عليها لتجدها ملقاه علي الفراش فاقدة الوعي وبدأت بإفاقتها..
وفي القاهرة وقد ذهبخالد وإيهاب الي فندق فاطمة الزهراء وأحضروا بيانات زينة ...
إيهاب : وبعدين بقابعد ما جبنا بياناتها هنعمل ايه؟
خالد : انت بتسألنيأنا
إيهاب :يا ابني فاهمماشي هنروح نسأل عليها في عنوانها اللي مكتوب ده وبعدين بعد ما تعرف مكانها ناويعلي ايه؟
خالد : هروحلها طبعا
إيهاب : امم و هتقولانت مين وعايزها ليه
صمت خالد و أحسبمأزق فكيف يتصرف...وفجأة
خالد :بس عندي فكرة
إيهاب : قول
خالد : زينة اشتغلتعندنا كام يوم ومشيت من غير ما تاخد مرتبها
إيهاب : مرتب ؟ عليكام يوم اشتغلتهم
خالد : حقها ولا مشحقها وبعدين اهي اي حجة يا ايهاب وخلاص متقفلهاش
ايهاب : ماشي و لوان معدتش فيه حد بيرجع حق حد في الزمن ده ، طيب وبعدين برده
خالد: وبعدين ايه ياايهاب ،هروحلها وأفهم منها
ايهاب : اممم ماشي
خالد : طيب يلا
ايهاب : يلا ايه؟
خالد : يادي النيلهيابني ركز شوية ابوس رجلك المرة دي ..يلا نروح نسأل علي عنوانها يا ايهاب
إيهاب :انت اهبل يلاانت عايز ننزل الزقازيق دلوقتي و نسأل عليها محبكتش النهارده علي الاقل الناسيصدقكوا حكاية المرتب دي مش في ساعتها كده
خالد بأسف : ماشيعندك حق بس بكرة من بدري يا إيهاب عشان خاطري انا محتاجك معايا في المشوار ده
ايهاب : خلاص ياخالد ان شاء الله...
وفي السويس استفاقتزينة في حالة من الذعر والفزع ، احتضنتها خالتها :بس يا زينة بس يا حبيبتي اهديخدي اشربي مياه
ارتشفت زينة المياهو يداها ترتعشتان هدهدت عليها خالتها وقرأت عليها بعض من آيات الله تعالي حتيانغمست زينة في سبات عميق....
وفي الصباح الباكراستيقظ خالد من نومه المضطرب و استعد للذهاب لصديقه والتوجه الي الزقازيق حيثالعنوان المدون في بطاقة زينة الشخصية..
واستيقظت زينة منسباتها العميق لتجد خالتها نائمة بجوارها نظرت اليها وكأنها تري والدتها فهي نفسالملامح الهادئة وتذكرت أمها وقلبها ينفطر حين تذكرت حديث رسول الله عليه الصلاةوالسلام"يوم تموت الأم ينزل ملكا من السماء ينادي يا ابن آدم ماتت التي كنانكرمك من أجلها فاعمل صالحا لتكرم من أجله" وعلي الرغم من عدم صحة هذا الحديثولكنه كلام يحفر في الوجدان ويدل علي مكانة الأم في حياتنا فهي الحنان والأمانوالحضن و المأوي فظلت تبكي وتبكي و تتمني أن تموت لتحتضنها أمها وتشكي لها ما فعلهبها الأحياء حتي أفاقت خالة زينة من نومها علي صوت بكائها لتحتضنها مرة أخري وتتفجر مشاعر زينة بالكلام : "ماما وحشتني أوي يا خالتو عايزة أروحلها عايزةأموت يا خالتو " وبكت هي الأخري لذكر أختها فهي كانت لها الأخت و الصديقة :بسيا حبيبتي اذكري ربنا واستغفري وادعي انها تسامحني انا مش عارفه احميكي منه يابنتي غصب عني مش قادرة عليه ربنا يهديه يارب.
زينة وهي تمسحدموعها وتحضنها بعمق :لا يا خالتو ماتقوليش كده انتي مالكيش ذنب كفاية حضنك دهاللي انتي مش حارماني منه .انما هو بقا الله يسامحه..
وفي القاهرة اتجهخالد لإيهاب وأطرق الباب ليفتح إيهاب بعد وقت...
خالد:ايه يا ابنيانت.. أهل الكهف
إيهاب :ياعم الناسبتقول صباح الخير الأول
خالد :صباح الخير ياسيدي ،اخلص بقا وفوق كده والبس
إيهاب :طب نفطر نشربشاي خالد: مش وقته نبقي نفطر في الطريق
إيهاب : لا اله الاانت سبحانك اني كنت من الظالمين
خالد : خلص يا عمانت ناقص تدعي عليا كمان
وارتدي إيهاب ملابسهو اتجهوا إلي رحلة البحث عن زينة وفي طريقهما بعد مرور ساعة اتصل خالد بوالدته..
-ألو..السلامعليكم
-وعليكمالسلام يا ماما صباح الخير
-صباح النوريا خالد ..انت نزلت؟
-ايوة بس انامرحتش الشغل ،انا في مشوار كده لحد الزقازيق ومعايا ايهاب
-مشوار ايه دهيا خالد ،فجأة كده
-لأ ماهو انارجعت متأخر امبارح مرضتش اقلقك وكمان نزلت بدري كنتي لسة نايمة قلت اكلمك كمانشوية
-طيب يا خالدرايح الزقازيق ليه يعني
-لما اجي ياماما هفهمك
-ماشي ياحبيبي خدوا بالكوا من نفسكوا
-ماشي يا ستالكل ،لا اله الا الله
-سيدنا محمدرسول الله......
استيقظ أسامة هوالاخر من نومه واتجه نحو غرفة زينة فوجدهم مسطحين علي الفراش في وصلة بكائهم..
أسامة:يا فتاح ياعليم
والدته بنفاذ صبر:صباح النور
أسامة :أنا هلبسورايح شغلي و باب الشقة ميتفتحش وصوب نظره الي زينة : سامعة
لم تعر له انتباها وانتهي أسامة و ذهب لعمله..
زينة :خالتو ،عاوزةأطلب منك طلب
-قولي ياحبيبتي
-عاوزة أعملمكالمة من تليفونك
-بس كده عيونيبس هتكلمي مين؟
زينة بتردد :ه..هكلم صاحب الصيدلية اللي كنت بشتغل فيها في القاهرة أقوله بردة اني مش هاجيتاني
-طيب خديوابقي احكيلي حصلك ايه في مصر من ساعة ما مشيتي
-حاضر ياخالتو
مسكت زينة الهاتف وكتبت رقم خالد فهي ذكية وسرعان ما تحفظ أرقام الهواتف وأجاب خالد..
-ألو ،السلامعليكم
-وعليكمالسلام أزيك يا خالد
توقف خالد بالسيارةفجأة وكاد إيهاب ان يصطدم بتابلوه السيارة ،خفق قلب خالد بشده : زينة ..زينة ازيكانتي فين؟
-الحمدلله ياخالد أنا بخير ورجعت السويس
-طيب ايه الليحصل و مين اللي رد عليا ده في التلفون
-ده أسامة ابنخالتو معرفش عرف مكا.....واذا بأسامة يقف أمامها ويسحب منها الهاتف ويغلق المكالمة:كنتي بتكلميه هه كنت حاسس انك هتعملي كده وادي الموبايل ده كمان هخليه معايا وياانا يا انتي يازينة...
زينة: أنا كنت لازمأقوله اني مش هروح تاني
أسامة:والله ..ماشيبس أما أرجع عشان انا مش فاضيلك دلوقتي....
خالد:ألو ..ألو..زينة
ايهاب:ايه اللي حصل
خالد:الخط قطع أكيدحد دخل عليها
ايهاب : أو الرصيدخلص عادي يعني
خالد:مش عارف بس مشمرتاح ،صوتها كان تعبان اوي
ايهاب:اممم طيبومعرفتش عنوانها
خالد:هو انا لحقتانت كمان ما انت سامع المكالمة ،كل اللي عرفته انها في السويس
ايهاب :اه طيبهنكمل؟
خالد: ايوة طبعا ولاهنروح السويس ننادي عليها...
وأكملا طريقهما الي الزقازيق



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:42 AM   #6

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الخامسة " "

وصل كل من خالدوإيهاب إلي الزقازيق واتجهوا مباشرة إلي عنوان زينة حتي وصلوا إلي منزل الأسرةالقديم ...
خالد: هنعمل ايه،نسأل حد من الجيران؟
إيهاب:طيب ما نخبطيمكن حد يفتح
خالد:تفتكر مينهيفتح يا إيهاب ماتركز معايا شوية أبوس راسك المرة دي
إيهاب :خلاص يا عمماتزقش ..سهو.. سهو
وجد خالد سيدة تقففي الشرفة في المنزل المجاور لمنزل زينة القديم فسألها :السلام عليكم
السيدة:وعليكمالسلام..
خالد:لو سمحتي هو دهبيت أستاذ محمد البدري؟
السيدة:أيوة هو بسالله يرحمه محدش هنا من زمن و البيت فاضي دلوقتي
خالد:احم ..اه ماانا عارف حضرتك بس كنت عاوز اعرف بيت اي حد من اخواته معايا أمانة ليهم عايز أردها..
السيدة :كتر خيركيابني والله ..بس اسأل السوبر ماركت اللي علي باب الشارع ،هو عارف الأستاذ محمدالله يرحمه وعارف العيلة كلها..
خالد : ألف شكر ياحاجة والتفت الي إيهاب :تمام لحد كده
إيهاب:اه تمام امانشوف اخرك
خالد :تعالي بس..
وذهبوا إلي السوبرماركت حيث هذا الرجل وبالفعل رحب بهم جدا و وصف لهم عنوان ببت العيلة أو بيت أعمامزينة...
وعلي الجانب الآخرحضر أسامة من عمله وكانت زينة تقف في الشرفة وبمجرد رؤيته هربت مسرعة إلي فراشهافهي لا تريد مقابلته والتحدث معه ..صعد أسامة حتي دخل الشقة فالتفت يمينا ويساراوسأل والدته..
-هي زينة فين؟
-كانت هنا منشوية..
اتجه أسامة نحوغرفتها وظل يطرق عليها الباب يكاد يهده فوق رأسها:افتحي ...افتحي يازينة ..أناعارف انك صاحية..
شعرت زينة أنمحاولتها للهروب باءت بالفشل فنهضت وفتحت الباب: فيه ايه بتدب علي الباب كده ليهانا كنت هنام
-فجأة كدهجالك النوم..ما انتي كنتي قاعده من شوية..
-عادي يعني
-طيب تعاليحطيلي غدا .
-حاضر.
وفعلت زينة ما أمرتبه وبدأ أسامة جلسة التحقيق معها...
وفي الزقازيق انتهيبحث خالد وإيهاب الي بيت العائلة الكبير ؛بيت أعمام زينة فسأل خالد عن الأستاذعلاء البدري وهو شقيق والد زينة الذي يسبقه سنا وكبير عائلة البدري فخرج لهمتسائلا..
عم زينة: أيوة مينحضرتك؟
خالد: السلام عليكم،لو سمحت يا فندم كنت عاوز اتكلم مع حضرتك شوية بخصوص الآنسة زينة..
عم زينةمستفهما:زينة..مالها زينة ..هو حصل حاجة تاني؟
خالد يتنحنح :لاحضرتك اطمن بس هو امبارح في حد جه وخدها وأهانها جدا قدام الناس..
عم زينة : هو حضرتكتعرفها يا إبني ؟
خالد : أيوة يا فندم..دي كانت بتشتغل في الصيدلية بتاعتي في القاهرة وده سبب زيارتي لحضرتك دلوقتي..
عم زينة: طيباتفضلوا اتفضلوا
خالد وإيهاب دخلا :شكرا
عم زينة بعد أن أمربإعداد الشاي وجلس بهما في الصالون : يعني احنا هنا كنا دايخين عليها وهي عندك..
خالد : آسف جداوالله يا فندم
عم زينة : يا ابنيبتتأسف علي ايه انت مالكش ذنب ..بس بتقول اللي جه خدها أهانها ازاي قدام الناسممكن توضحلي ؟
خالد : بصراحة لمارحت الفندق اللي كانت قاعدة فيه وسألت عليها ،صاحبة الفندق كانت متضايقة جدا مناللي شافته بتقولي أهانها وضربها قدام الناس كلها ..
عم زينة وقد اقتضبجبينه : لا حول ولا قوة الا بالله ... وحضرتك كنت عايز تتكلم بخصوص إيه؟
خالد : الحقيقة زينةاشتغلت عندي في الصيدلية الفترة اللي كانت فيها في القاهرة وطبعا مشيت فجأة من غيرما تاخد مرتبها عن الأيام دي ودي أمانة يا فندم وحق ولازم أرده لأصحابه يدا بيد..
عم زينة وقد أعجبجدا بشخصية هذا الشاب : ماشاء الله يا ابني ..ربنا يبارك فيك ويكتر من أمثالك فيدنيتنا دي ..
اكتفي خالد بإبتسامةوأتبع إيهاب : والله حضرتك ده كان عاوز ييجي امبارح بس أجلناها للنهارده بالعافية، غمزه خالد فصمت إيهاب
خالد: فقلت أسأل حدمن قرايبها يدلني علي عنوانها في السويس لأني لازم أسلمهلها يد بيد وده سبب انيآجي لحضرتك
عم زينة:والله خيرمافعلت ،عالعموم أنا كنت ناوي أروح السويس أطمن عليها النهاردة أو بكرة بس بعدالكلام اللي قلته ده لازم أروح النهارده بس يا ابني كده مش كتير عليك تسافر كل ده..
خالد : يا حاج علاءده أنا هاخد حسنات بعدد المسافة اللي سافرتها ..دي أمانة..
ازداد اعجاب عم زينةلخالد وقال : طيب يعني هتيجي معايا النهارده؟
خالد بحماس : ايوةيا فندم ...
عم زينة : خلاص يبقيتتغدوا معانا الأول وبعدين نسافر مع بعض ان شاء الله..طبعا لأن الزقازيق أهل الكرم..
إيهاب : مافيش داعيحضرتك مش عايزين نتعبكوا
عم زينة:لا تعبكمراحة وأمر بإعداد الطعام ثم وجه حديثه لخالد : وحضرتك وصلت لزينة ازاي في القاهرة..
فبدأ خالد بسردالقصة ولكن مختصرا فيها كل ما يمكن أن لا ينال إعجاب وإستحسان عمها كي لا يؤذيزينة..
وفي السويس...
للمرة العاشرة هسألك: في ايه بينك وبين اللي اسمه خالد ده؟
-وأنا قلتلكمفيش حاجة..
- وأنا مشمصدقك ..ده انتوا بينكوا حوارات وقعدات مش مجرد واحدة بتشتغل في صيدلية واحد وخلاص..
-مفيش حاجة كلالموضوع انه كان بيحاول يساعدني وخلاص..
-اه والمقابل؟
-مقابل ايه ،انت كل حاجة عندك ليها مقابل
-أيوة لأن هيالدنيا كده ماشية بالمصلحة
-لأ يا أسامةلسة في ناس طيبه و فيها خير وبتحب تعمله من غير مقابل..
- ماشي خلاصهتعدي تفتيلي أنا وراكي أما أشوف أخرتك ايه،
أنا هقوم دلوقتيوراية وردية شغل النهاردة وهاجي بالليل و انتي عاوزك تهدي كده مملسا علي شعرهافتنحت رأسها جانبا لتبعد يده فزفر منها وتركها و ذهب...
وبعد أن تناولالجميع الغذاء وشربوا قسطا من الشاي،قام عم زينة بتبديل ملابسه
وكانت معه زوجتهأمينة و بنته وفاء التي لم تتوقف عن التحايل علي والدها للذهاب معه
-عشان خاطرييا بابا والله زينة وحشتني أوي..
-يا بنتيماينفعش معايا شابين هتمشي معانا ازاي وبعدين أخوكي في الشغل هتسيبي أمك لوحدها
زوجته:وماله يا علاءما تاخدها معاك تشم هوا و محمود مش هيتأخر..
علاء : لا حول ولاقوة الا بالله ، طيب استني هشوف
وفاء وقد طبعت قبلةعلي جبين والدها : يا حبيبي يا بابا
علاء :يا بنتي هوأنا وافقت بقولك هشوف
وذهب عم زينة للشبابوسألهم : ها هنركب ايه ان شاء الله قطر ولا عربيه بيجو
خالد : لا يا فندمأنا معايا العربية
عم زينة مبتسما :مابلاش يا فندم دي قولي يا حاج ، ماشي يا ابني ثانية واحدة
وعاد لوفاء: شايفةماينفعش هنروح بعربيتهم يعني هنركب ازاي؟
حزنت وفاء و قالتأمينة : ماتركب انت وهي ورا يا علاء ايه المشكلة؟
عم زينة بنفاذ صبر :خلاص البسي بس في ثواني الناس مستنيه.
وفاء :هييييه
عم زينة : يا بنتيوطي صوتك الناس يسمعوكي عيب
وفاء وضعت يدها عليفمها وأومأت برأسها،وخرج لهم مرة أخري معلش يا ولاد ممكن بنتي تيجي معانا عاوزةتشوف بنت عمها..
خالد : وماله يا حاجايه المشكلة،انت بتستأذن حضرتك؟
وبعد ذهاب أسامةلوردية عمله...
خالة زينة: مشهتقوليلي بقا حصلك ايه من ساعة ما سافرتي
زينة :حاضريا خالتووسردت زينة قصتها بالتفصيل الممل وهي تتذكر كل لحظة فيها ..فشهقت خالتها : يانهاركيا زينة شفتي بقا كان هيحصلك ايه
زينة :ولا حاجة ياخالتو ،الحمد لله ربنا كان موقفلي ولاد الحلال بس بصراحة الناس دي طيبة أوي ياخالتو وحسيت معاهم بدفا كده غريب وحنية ..
خالة زينة:عشان أمكدعيالك قبل ماتموت..
اغرورقت عيناهمابالدموع وقالتا: الله يرحمها ويرحم موتانا جميعا..
زينة بلهفة وحماس :خالتو يا حبيبتي خالة زينة :يبقي عايزة حاجة طالما فيها خالتو يا حبيبتي..
زينة ضاحكة:كده ياخالتو ده أنا بحبك
-وأنا بموتفيكي يا روح خالتو
-طيب عاوزةطلب و بالله عليكي ماتكسفيني
-هههههه قولي
-عاوزة أروحالبحر..
شهقت خالتها مرةأخري :لا ماينفعش افرض أسامة جه فجأة بقا
-مش هييجيدلوقتي يا خالتو وأنا والله ما هتأخر عشان خاطري والله هموت وأشوف البحر
-بعد الشرعليكي يا بنتي والله أنا خايفه عليكي انتي
-متخافيش بقايا قمر والله ساعة بس مش هتأخر
-لأ ساعة كتيرهي نص ساعة تشمي هوا البحر وتيجي
طبعت زينة قبلة عليوجنة خالتها:ربنا يخليكي ليا يارب بس هستني شوية كده لحد ما المغرب يأذن وأصلي..
-ماشي ياحبيبتي ،تعالي بقا ساعديني شوية بدل ما انتي عمالة ترغي كده.....
وخرجت وفاء منغرفتها واستقبلها والدها و نادي علي الشباب فخرج خالد وبعده إيهاب الذي لمح وفاءبطرف عينه واستقلوا السيارة جميعا مع وداع أمينة ودعواتها لهم بالوصول آمنين انشاء الله....
وبعد حوالي الساعتين..
-شفتي أهوالوقت سرقنا في التنضيف
-خلاص أجليهالبكرة ..
-لاااا لسةبدري هروح ومش هتأخر زي ما قلتلك
-اوعي يا زينةتكوني بتضحكي عليا وهتمشي وتسبينا تاني..
-لا يا خالتوأبدا والله أنا هروح واجي تاني ،وبعدين هو انا هاخد شنط معايا ولا حاجة وارتدتزينة ملابسها ...
-ماشاء اللهياحبيبتي زي القمر
-بجد يا خالتو،حلو عليا
-أوي ياحبيبتي ،ربنا يهديكي ،خدي بالك من نفسك ومتتأخريش..
-حاضر ،السلامعليكم
-وعيكم السلام...
وصلوا جميعا إليالسويس و اتجهوا نحو المنزل وقلب خالد يخفق بشدة كلما اقترب من المنزل حتي صعدوا وطرقوا الباب وفتحت خالة زينة ...
-أهلا أهلاحاج علاء ايه النور ده اتفضلوا اتفضلوا
-ازيك يا حاجةعفاف؟
-الحمدلله ياحاج ازيك انت وازي حاجة أمينة؟
-بخيرالحمدللهوبعتالك السلام والله
-الله يسلمهاوانتي ازيك يا وفاء ماشاء الله كبرتي وبقيتي عروسة
احمرت وجنتيوفاء:الله يسلمك يا طنط ربنا يخليكي
ثم نظرت خالة زينةلخالد وايهاب وكأنها تتسائل في صمت من يكونوا فسارع عم زينة : ده الأستاذ خالدوالأستاذ إيهاب صاحبه والأستاذ خالد جايب أمانة لزينة :هي فين ؟
رن اسم خالد في أذنخالة زينة و شكت أن يكون هو التي حكت عنه زينة وقالت :زينة راحت البحر تشم هوا،اتحايلت عليا والله عشان تروح فنظر عم زينة لخالد : طيب معلش يا ابني هتعبكتروحوا تجيبوها من ع البحر عشان الوقت اتأخر ومترجعش لوحدها
خالد وكاد أن يقفزليقبل عم زينة :اه طبعا بس الشط اسمه ايه
خالة زينة:هي متعودهتقعد علي شط الفردوس ،امشي لآخر الشارع وبعدين يمين علي طول هتلاقيه قدامك مش بعيد
إيهاب :آجي معاك
خالد:ماشي براحتك
كانت زينة قد حاولتالاتصال بخالد من الخارج ولكن هاتفه كان مغلقا:ياربي وده وقته بس..نظرت للبحروكانت تدور أغنيه علي أحد المحلات علي الشاطئ...
مشاعر تشاور تودعمسافر مشاعر تموت وتحي مشاعر
اللى غرب نفسه سافرمن آلام المشاعر
واللى نفسه يعيشهاتانى هى هى المشاعر
واللى دارى بإبتسامهمن عنيه مر المشاعر
واللى نفسه قصادحبيبه يبان عليه حبة مشاعر
يادى يادى يادىالمشاعر يادى يادى
اللى بيفكر يفارق بسلولا المشاعر
واللى سامح حد جارحراضى ذل المشاعر
واللى ايديه فى ايدحبيبه بس مش حاسس مشاعر
واللى راجع بعد لماانتهى وقت المشاعر
كل حاجة ناقصة حاجةوانت مش جمبى حبيبى
نفسى اعمل اي حاجةبس ترجعلي حبيبي شردت زينة في كلمات الأغنيه وتساقطت دموعها..
ذهبوا الي الشاطئبسهولة علي وصف خالة زينة ،ألقوا بنظرهم حول الشاطئ يمينا ويسارا حتي رآي خالد بنتمن بعيد..اقتربوا وكاد قلبه أن يحطم ضلوعه:زينة؟
سمعت الاسم وكأن صاعقةمن السماء أصابتها و شعرت أنها تتخيل سماع هذا الصوت الا أنه تكرر مرة أخريفالتفتت مسرعة وكانت سيغشي عليها من الصدمة و قلبها كاد أن يقفز واغرورقت عيناهابالدموع بل وسقطت دموعها كأنها تحررت من سجنها :خالد ؟انت هنا؟ازاي؟
تنحي إيهاب جانباوكاد خالد أن يحتضنها ولكنه تماسك : زينة ازيك عاملة ايه؟
ومازال الاندهاش سيدالموقف :ازاي جيت هنا أنا مش فاهمة حاجة.
وكأنه لن يسمعها: فيكلمة نفسي أقولها بس مش من حقي
عقدت حاجبيها:مش منحقك ليه ؟
-عشان انتيملك حد تاني يازينة قصدي يامدام زينة
-خالد انت مشفاهم
-ليه خبيتيعليا ليه ماقلتليش؟
-يا خالد انتفاهم غلط
-فاهم غلط؟بعد ما يقولي انه جوزك يبقي فاهم غلط، ازاي ؟
-أيوة ياخالدوالله فاهم غلط أسامة مش جوزي ولا حتي خطيبي ولا بيني وبينه أي ارتباط والله صدقني
-ازاي ده ازايوهو بيقول كده وفي الفندق كمان قال مراتي أنتي ليه بتكذبي عليا؟
-مبكذبش والله،هو كده أسامة مريض مخه مصورله كده شايف اني مراته أعمله ايه
-ازاي يعنيازااي ؟يعني مفيش حاجة بينكوا خالص؟
-ولا أي حاجةوالله هو بس اللي متخيل كده وشايف اني عمري ماهكون غير ليه وبس عشان كده بيقولمراتي لأي حد ومعاملته ليه وحشة جدا وده اللي خلاني أهرب..
-طيبومافهمتنيش كده ليه من الأول
زينة باكية :مقدرتشيا خالد كنت محرجة احنا معرفناش بعض الا من وقت قليل
-يااه اهودلوقتي بس خدت نفسي وأقدر أقولك التلات كلمات
زينة ودموعها عليوجنتيها وابتسامتها علي شفتيها: هما بقوا تلاتة؟
خالد مبتسما وتلمععيناه:اه أولا ،وحشتيني أوي
خفق قلب زينة وكادأن يتوقف واكتفت بإبتسامة مع حمرة وجنتيها فبعض المشاعر تضيق بها الكلمات لتعانقالصمت..
-وثانيا،منورة وزي القمر بالحجاب
-وثالثا بقادوختيني وراكي يا بنت اللذينه
ضحكت زينة ودموعهافي عينيها:بجد شكله حلو عليا وقد تقدم إليهم إيهاب وهو يتنحنح:احم أنا بقول نمشيلأن الناس بتتفرج علينا و الناس اللي في البيت هيقتلونا..
زينة مستغربة :ناسمين؟
خالد:هحكيلك فيالطريق يلا بينا الأول..
وذهبوا الي المنزل وقد سرد عليها خالد ما حدث بإيجاز لضيق المسافة و الوقتوأحست زينة بفرحة لبذله كل هذا الجهد من أجلها وشعرت بوميض من الأمل قد ظهر لهامرة أخري وكأنها تحلم و ما أجمل الأحلام التي قد نتخيل بها ما يستحيل أن نفعله فيواقعنا فهل للأيام أن تحتضنها وتنتشلها من آلامها من جديد أم هناك حاجز سيقف بينهممرة أخري


فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:51 AM   #7

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة السادسة ""

وبعد أن وصلوا ،كانتزينة في المقدمة..
زينة:السلام عليكم،عمو حبيبي
واعتدل عمها وأخذهابين ذراعيه :ازيك يازينة عاملة ايه؟
-الحمدلله ياعمو..
وصوبت نظرها لوفاء:فوفااا وحشتيني وتبادلتا الأحضان :وانتي كمان يا زوزة ...
عم زينة ضاحكا :فوفا و زوزة ..ههههه الله يجازي شيطانكوا يا بنات..
ضحك الجميع وجلسواليتبادلوا أطراف الحوار ..
عم زينة: بصي بقا ياحاجة عفاف ومتزعليش مني أنا هاخد زينة تعيش معايا ..
اندهشت زينة بفرحة:بجد يا عمو ..أنا كنت هقولك كده والله
ضحكت وفاء : ايوةبقا يا زوزة عشان تونسيني و نخرج مع بعض وكده
خالة زينة بحزنشديد: بقا كده يا زينة عايزة تسيبيني وتمشي ومبسوطة كمان
اعتدلت زينة واحتضنتخالتها : يا حبيبتي أبدا والله ده انتي بتوحشيني أوي يا خالتو وهكلمك كل يوم وهبقيأجيلك كمان
-ماشي يا زينةأنا عاوزة راحتك..
كان خالد مبتسما لمايسمعه فهو لايطيق أن تستمر زينة في السويس مع ابن خالتها..
وظل ايهاب يختطفنظراته لوفاء من حين لآخر فهي بنت جميلة و أنيقة...كان الحوار مازال دائرا بين عمزينة وخالد وإيهاب حول الحياة العملية وغيرها..وبين وفاء وزينة و خالتها التي كانتحزينة لفراق بنت أختها...ما ان وصل أسامة وتحولت الجلسة .........
عاد أسامة من عمله وصف سيارته و صعد ليدخل منزله ليتفاجأ بمن فيه ، تغير وجهه عندما رأي خالد ولكنهبدأ السلام بعم زينة..
أسامة: أهلا حاجعلاء ،ايه النور ده
عم زينة بعدم قبول :أهلا بيك
كاد خالد أن ينهض منجلسته و ينهال عليه ضربا عندما سمع اسمه وتأكد أنه أسامه ولكنه تمالك أعصابه..
ثم التفت أسامةلوفاء :ازيك يا انسة وفاء
-الحمدلله ..
وأخيرا التفت لخالد: حضرتك بقا تبقي خالد بيه مش كده..استغرب الجميع أنه تعرف علي خالد..
خالد : أيوة أنا ياأسامة بيه
و صوب أسامة نظرهلإيهاب فأسرع عم زينة : وده أستاذ إيهاب صديق أستاذ خالد
أسامة بضجر: اهلا
ايهاب :اهلا بيك
جلس أسامة و كانيشعر بأن هذه الجلسة لن تكتمل علي خير ،فبدأ عم زينة بالحديث : كده يا أسامة بقاانا استأمنك علي زينة تقوم تضربها وتهينها بالشكل ده..
أسامة : واحد بيربيخطيبته اللي هربت منهم يا حاج علاء
التفتت له زينةمسرعه :بس متقولش خطيبتك
أسامة:لا أقول انتيخطيبتي وكل الناس عارفة كده
تدخل خالد فيالحوار: هو مش حضرتك قلتلي في التليفون انها مراتك ،رجعت خطيبتك ازاي؟
كاد أسامة أن يحرقخالد بنظراته و قال عم زينة : ازاي يابني خطبتها واحنا مانعرفش ولا ايه؟
أسامة : أنا كنتقاري فاتحة مع خالتي الله يرحمها
اندفعت زينة : كذابماما الله يرحمها عمرها ما كانت موافقة عليك واتجهت بنظرها الي خالتها : مش كده ياخالتو؟
اكتفت خالة زينةبحركة رأسها ..
عم زينة : أنا شايفان زينة رفضاك يا ابني ، ينفع حد يتجوز غصب عنه؟
أسامة : زينة ليا ياحاج والناس كلها عارفة كده..
زينة :استغفر اللهالعظيم
عم زينة : بص ياابني الكلام خلص في الموضوع ده و اصرف نظر عنه وزينة هتروح معايا النهاردةمبقالهاش مكان هنا بعد اللي حصل وسمعته ماينفعش تقعد هنا تاني....
أسامة متمالكاأعصابه: زينة مش هتمشي من هنا ..
عم زينة : يعني ايهبتكسر كلامي ، ماتقولي حاجة يا حاجة عفاف أنا لحد دلوقتي محترم وجودك وبكلمهبالأدب..
خالة زينة:عيب ياأسامة اللي بتعمله ده، خلاص زينة هتمشي مع الحاج
عم زينة:قومي يازينة حضري شنطتك احنا أخرنا الشباب زيادة عن اللزوم.
خالد : لا يا حاج مفيشحاجة
خالة زينة : ماينفعشتمشوا إلا لما تتعشوا
عم زينة: معلش ياحاجة مرة تانية ان شاء الله ..
خالة زينة : طيبهقوم أعمل شاي
عم زينة : لااستريحي انتي ، وفاء اللي هتعمله ،قومي يا وفاء
-حاضر يا بابا
دخلت زينة غرفتهاتلملم أغراضهاو كل شئ يخصها و انسحب أسامة من الجلسة تحت مراقبة خالد ودخل لزينةالتي كانت قد تركت بابها مفتوحا فدخل أسامة وأغلق الباب خلفه فالتفتت زينة لتجده:انت بتقفل الباب ليه؟
أسامة ولأول مرةيتحدث بنبرة هادئة مصطنعة: هتمشي وتسبيني يا زينة؟
-أسامة منفضلك عايزة أحضر نفسي
-زينة أنابحبك
-بتهيألك ياأسامة ، أنت بس اتعودت عليا
-بقولك بحبكومقدرش أعيش من غيرك
-أسامة أناعشت معاك هنا خمس سنين ماشفتش منهم يوم حلو معاك ،تفتكر هينفع نتجوز بعد كل ده
تغيرت نبرته الهادئةوقد تملكه الغضب واندفع نحوها ليمسك بوجهها عنوة ويصدمها في الحائط :وتفتكري أناهسيبك بعد كل ده تبقي لحد غيري ، انا هدبح اللي يقربلك والله لأموته قدام عينك يازينة..
في محاولة زينةالتملص منه ...
وضعت وفاء الشايودخلت تساعد زينة في غرفتها اللي تبعد قليلا عن غرفة الصالون الذي يجلسوا فيه وتوتر خالد يزداد لعلمه بوجود أسامة مع زينة بمفردهم في الداخل ولكنه يعجز عنالدخول لها ، فتحت وفاء باب زينة لتجده هذا المشهد الفظ وزينة تنهار منه : ايه دهانت بتعمل ايه ابعد عنها..
ابتعد أسامة و اكتفيبنظرة حارقة لزينة و ذهب ...
وفاء : انتي كويسة؟
زينة أومأت برأسها:مفيش حاجة يا وفاء انا كويسة
-كويسة ايهمبتزعقيش ليه يا زينة لما عملك كده كانوا دخلوا عرفوه غلطه
-مش عايزةفضايح ياوفاء خلينا نمشي من غير مشاكل
-لا حول ولاقوة ال بالله ،طيب خلصتي ولا أساعدك في حاجة؟
-لا خلاص بسفي حاجة مش عارفة أعملها
-حاجة ايه؟
-أسامة كانواخد الموبايل بتاعي وأنا عايزاه بس مش عارفة أقوله ممكن مش يرضي يديهولي
-طيب أنا هطلعأجيبه منه أكيد هيتكسف مني
وأحضرت وفاء الهاتفمن أسامة بسهولة وأعطته لزينة و خرجوا للمنتظرين..
ألقي خالد نظره عليزينة التي تبدلت ملامحها وقد أحس بشئ ما بها ..
عم زينة :خلاص خلصتييا زينة؟
-أيوة يا عمو
-طيب يلا بينايا جماعة
وهم الجميع بالنهوضو ودعت زينة خالتها بالدموع تنهال من كلتيهما وقلب خالتها ينفطر لفراق عزيزتهاوغياب أسامة عن الأنظار وبالأسفل..
عم زينة: روح ياابني انت وصاحبك واحنا هناخد مواصلات كفاية النهاردة تعبتوا نفسكوا أوي
خالد:لا طبعا ياحاجهوصلكوا
ايهاب:الوقت اتأخروماينفعش تمشي لوحدك حضرتك ومعاك البنات
عم زينة باستسلام:الأمر لله
استقلا جميعاالسيارة فجلس بالخلف العم وبجانبه وفاء وزينة وانطلقوا نحو الزقازيق وكان خالديخطف أنظاره لزينة من مرآةالسيارةوالتي كانت شاردة بذهنها و بجانبها وفاء تهدهدعلي يدها لتهدئتها، وصلوا لمنزل الحاج علاء الذي عرض علي الشباب أن يستريحوا حتيسطوع الشمس ولكنهم رفضوا فتبادلوا السلامات وقال عم زينة: لازم تنورونا تاني
خالد وايهاب : انشاء الله
عم زينة: ان شاءالله خطوبة محمود ابني كمان أسبوع و هبقي اتصل بيكو عشان تشرفوني
خالد : ألف مبروك،ربنا يتممله علي خير
ايهاب: ألف مبروك،انشاء الله هنيجي
وتبادلوا أرقامالهواتف وتبادل الشباب والبنات النظرات المسروقة..



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:52 AM   #8

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة السابعة " "

ودع الجميع بعضهمالبعض وانطلقا نحو القاهرة وصعد الباقي الي شقتهم ،سلمت زينة علي زوجة عمها و عليمحمود ابن عمها وقد رحبوا بها كثيرا وسعدوا لقدومها...
وبعد مسافة قصيرة...
خالد: أنا خلاصاستويت ، تعالي سوق انت..
واستبدلا القيادة..
خالد:موبايلي فصل منبدري،هات موبايلك أكلم ماما زمانها قلقانة و تحدث خالد لوالدته وطمأنها..
دخلت زينة و وفاءلغرفتهم الخاصة..
وفاء : أنا مبسوطةأوي يا زوزة
زينة: وأنا كمانوالله
وفاء : ده احناهنرغي للصبح وتحكيلي علي كل حاجة أنا بقولك أهو
-أحكيلك عليايه بس أنا عاوزة أناااام
-ياستي هننامبس احكيلي الأول
زينة بمرح وطفولية :عايزة ايه يا فوفا؟
-ههههه عايزةأعرف ايه النظام ،أنا مراقبة الموقف ومفيش داعي للإنكار..
-اللي هو أنهيموقف بقا يا حضرة الظابط
-لا داعيللمراوغة ، الصراحة الصراحة هو أمور وجدع و تعب لحد ما وصلك معني كده أنه واقع..
-مين ده؟
-يابنتي بطليرخامة بقا واحكي
صمتت زينة لوهلة :مشعارفة يا وفاء، مش عايزة أعلق نفسي بحبال دايبة
-دايبة ايه يازينة ده واضح عليه انه هو اللي دايب هو حد يعمل كده الا أذا كان بيحب بجد
-تفتكري؟
-اه افتكر،طيب وانتي ؟
-أنا ايه؟
-حبتيه؟
احمرت وجنتيهاواكتفت زينة بإبتسامة.
وفاء: أيوووة بقااا
زينة : بس وطي صوتكهتفضحينا
وفاء : ههههههههعقبالي يارب
زينة: معرفش كدهإتهيألي كده والله أعلم ان ايهاب كان مركز معاكي أوي
انتبهت وفاء : بجد؟
زينة ضاحكة :ههههههه يا بت اتقلي شوية
-هو أنا عملتحاجة ده بيني وبينك بس يا زوزة
وقد شردت زينة....
وفاء : ايه ؟وصلتيلحد فين ؟ألوو
زينة منتبهة: ايه ياوفاء؟
-ايه يا بنتيروحتي فين؟
-مفيش، عاوزةأطمن علي خالد
-اممم طيب مشمعاكي رقمه
-أنا حافظاهبس لسة عايزة اشتري خط جديد .. -طيب خدي اتصلي بيه من عندي
-اممم ممكنبرده..
وأجرت زينة الاتصالومازال الهاتف مغلقا...
وفي الطريق اليالقاهرة ...
ايهاب : ارتحتالحمدلله وعملت اللي نفسك فيه أهو واطمنت..
خالد:ياه مش عايزأوصفلك ارتحت أد ايه
ايهاب :لا ماهو باينمن غير ما تقول
خالد : الا قولي ياهوبة ،أخبارك ايه ؟
ايهاب: عايز ايه ياخالد؟
-شايف كده انفيه نظرات من تحت لتحت ، معرفش بقا أنا غلطان ولا ايه
-ايه ده انتلاحظت عليا حاجة؟
-هههه الا اذامكنش حد تاني لاحظ..
-أوبا..
-لا بس قول بسايه الأخبار؟
-الصراحة وفاءشدتني أوي وباين عليهم ناس محترمين و الحاج علاء ده رجل كومل كده..
-اه واللهفعلا و سمعتهم طيبة أوي ، شفت كل ما نسأل عليهم حد يقولنا ايه
-اه فعلا...وانت هتروح خطوبة ابنه دي؟
-طبعااااا ديفرصة والفرص لا تعوض
-اه يا نمسوأنا هاجي معاك رجلي علي رجلك
وتبادلا الضحكاتوالحوار حتي وصلا القاهرة بسلام..
ايهاب :مش عايزأعرفك لمدة شهرين
خالد:ماشي يا ندل ،يعني أروح الفرح لوحدي
ايهاب : ياسلام عليكيا خالد ،انت بتصدق ده أنا بضحك معاك بهزر يا رمضان مبتهزش..
خالد :هههههههه لامبهزرش يا ظريف ،سلام بقا أحسن أنا فاصل خالص
ايهاب : ومين سمعك ،يلا سلام
واتجه خالد لمنزلهحيث والدته تنتظره ..
خالد:السلام عليكميا ست الكل
والدة خالد: وعليكالسلام ورحمة الله وبركاته ، فهمني بقا ايه اللي بيحصل..
خالد:اصبري علياشوية بس يا ماما أخد نفسي
والدة خالد: ماشيهحضرلك العشا لحد ما تاخد نفسك
تناول خالد عشاؤهوسرد لوالدته ما حدث..
-كل ده يحصليا خالد وأنا آخر من يعلم
-والله أبدايا ماما هي جت كده
-طيب وزينةعاملة ايه دلوقتي؟
-معرفش بسشكلها مش مريحني ..
-ربنا معاهايا ابني اللي حصلها ده كتير علي واحدة زيها وفي سنها..
-يارب ،أمالمصطفي وجودي فين؟
-نايمين
-ماشي أناهنام أنا كمان ،تصبحي علي خير
-وانت من أهله...
وفي الصباحالباكر،استيقظ الجميع..
- زينةلوفاء:هاتي موبايلك كده اطمن علي خالد..
واتصلت به ليجيب:ألو السلام عليكم
زينة وقد خفق قلبها: وعليكم السلام ،أخيرا..
- زينة؟
-أيون
-ازيك يا زينةعاملة ايه؟
-الحمدلله،اتصلت بيك امبارح كان موبايلك مقفول
-اه كان فصلشحن من بدري
-طيب كنتعايزة أطمن عليكوا..
قاطعها خالد:عايزأشوفك
صمتت زينة..
خالد:روحتي فين
زينة:معاك، ان شاءالله
خالد: بجد يا زينة عايزأشوفك وأتكلم معاكي
زينة : في فرح محمودان شاء الله ، هتيجي مش كده؟
-اه طبعا انشاء الله وايهاب كمان جاي
-تشرفوا
-مكملناشكلامنا اللي كان عالبحر ، ايهاب جه فصلنا
ابتسمت زينة : اه بسهكلمك بعدين لما تروح عشان معطلكش عن شغلك
-لا أنا مرحتش
-امم معلشتعبتك معايا امبارح أوي
-تعبك راحة
-بجد يا خالدوالله ماعارفه أشكرك ازاي
-ياه بقاليكام يوم مسمعتش الجملة دي
ابتسمت زينة :طنطومصطفي وجودي عاملين ايه
-تمام الحمدلله وماما بتسلم عليكي أوي
-الله يسلمها،ابقي هاتها الفرح معاك
-ان شاء الله
سمعت زينة صوت زوجةعمها تناديها:طيب يا خالد أنا هقفل عشان مرات عمو بتناديني
-ماشي بس ابقيكلميني تاني
-ان شاء الله
وأنهت زينة المكالمةواتجهت لزوجة عمها التي استدعتها لتناول وجبة الافطار في حضور العائلة وافتتحالحوار ..
عم زينة: صباح الخيريا زينة ،نمتي كويس؟
زينة:اه يا عموالحمد لله
عم زينة : بس أنازعلان منك
- ليه يا عمو؟
-عشان مشيتيمن عند خالتك ومجتيش عندي هنا أو عند أي حد من عمامك
-أنا أسفه ياعمو والله بس مكنتش عاوزة أبقي حمل تقيل عليكوا
-اخس عليكي يازينة ده انتي حتة من محمد أخويا الله يرحمه يعني أشيلك جوة عنيا
-تسلم عيونك ياعمو
-ولو عزتي أيحاجة تقوليلي ،انتي زي وفاء
ابتسمت زينة بخجل:حاضر يا عمو..بس في حاجة كنت عايزة أتكلم مع حضرتك فيها
-خير يا زينةاتكلمي
-بصراحة كدهكنت عايزة أشتغل
فكر قليلا: الليانتي نفسك فيه اعمليه يا زينة
-بجد يعنيموافق ربنا يخليك ليا يا أحلي عمو..
وفي المساء اتصلتزينة بخالد مرة أخري ولكن من رقمها الجديد ..
زينة : ألو
خالد: وحشتيني..
-ايه ده بقاانت أي حد يكلمك بتقوله كده ولا ايه
- بقولكوحشتيني..
صمتت زينة لوهلة:ازيك طيب؟
خالد: يعني مش عايزةتردي عليا؟
- خلاص بقا ياخالد
-هههه حاضر ،رقم مين ده؟
-رقمي جبتهالنهارده..
-ايه ده انتيخرجتي النهاردة ؟
-لا بس قلتلمحمود يشتريلي خط
-اممم بحسب..
-بتحسب ايه ؟
-لا ولا حاجة،بهزر معاكي...
ومر أسبوع علي نفسالوتيرة من مكالمات خالد وزينة يوميا مرارا وتكرارا حتي أتي ميعاد خطوبة محمودفاتصل عم زينة بخالد وإيهاب ليدعوهم للحضور...
وفي الحفل كانت زينةترتدي فستان ذهبي رقيق وطرحة من نفس لون الفستان والحجاب قد زادها جمالا وأناقةوكانت تجلس إلي جانب أقربائها فجاءها صوت من الخلف :وحشتيني..
التفتت زينة بفرحةلتجد أسامة فتلاشت ابتسامتها :أسامة؟
أسامة : اه، انتياتحجبتي؟
زينة:اه الحمدلله ،خالتو جت معاك؟
-لا واللهتعبانه شوية..
-تعبانة منايه ؟مالها؟
-من ساعة مامشيتي و ضغطها دايما عالي
-بس أنابكلمها كل يوم مبتقوليش انها تعبانة
-مابترضاشتقلقك..مش هتيجي تشوفيها؟
-اه طبعا هاجيان شاء الله..
حضر خالد و والدته وجودي و إيهاب الي الحفل وجلسوا علي طاولة..
والتفت كل من خالدوإيهاب بأنظاره في جميع أنحاء القاعة ليبحث عن من يريد ..فوجد خالد زينة تقف بجوارأسامة ويتبادلوا الحوار فاستشاط غضبا واستأذن من والدته وذهب نحوهم ومعه إيهابالذي مازال بحثه
جاري..
خالد: السلام عليكم
ابتسمت زينة وزادتنبضات قلبها : وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
وأسامة لم يعرهانتباها
خالد:ازيك؟
زينة:الحمدلله ،ازيكانت؟
خالد مصوبا نظرهلأسامه :تمام الحمدلله
إيهاب :ازيك يا انسةزينة؟
زينة:الحمدلله ،نورتوا
إيهاب : ربنا يخليكي
خالد: لو سمحتي يازينة تعالي سلمي علي ماما و جودي ..
زينة : بجد هما جممعاك.
مسكها أسامة من يدها: مش هتروحي في حته
زينة: سيب ايدي ياأسامة
خالد ممسكا بيدأسامة بقوة :علي فكرة كده مايصحش
أسامة : وانت مالك،ايه اللي دخلك في حياتنا يا بني آدم
زينة : أسامة عيبكده
إيهاب : خالد اهديالناس بدأت تلاحظ
سحبت زينة يدها بكلما تملك من قوة و ذهبت مع خالد....
زينة : السلام عليكم
والدة خالد: أهلا ياحبيبتي بسم الله ماشاء الله ايه القمر ده؟
زينة:ربنا يخليكي ياطنط وأنا آجي ايه جمبك ، اهلا بصاحبتي الأمورة ...
جودي : لأ أنازعلانة منك ، انتي مبتجيش عندنا خالص
زينة: معلش والله ياجوجو غصب عني...
جلسوا جميعا عليالطاولة و جاء العروسين فاستقبلهم الجميع بفرحة ومال خالد قليلا علي زينة وهمس:عقبالنا وانتي قمر كده..
احمرت وجنتي زينةوابتسمت ابتسامة خجولة...
همس إيهاب في أذنخالد: مظبط انت وانا مش لاقيها حتي...
لم يتمالك خالد نفسهمن الضحك فسألته زينة: بتضحك ليه؟
-أصل واحدصاحبي بيدور علي واحدة صاحبتك ومش لاقيها
عقدت حاجبيها : همامين؟
-ايهاب بيدورعلي وفاء بس بيني وبينك
ابتسمت زينة : وفاءهنااااك اهي جمب العريس ، قوله يركز شويه
خالد:هههههههه هوعلي طول كده مش مركز..
جاءت وفاء و والدهاالي طاولة خالد ومن معه ليلقوا عليهم السلام و يرحبوا بحضورهم و أعجب إيهاب بوفاءأكثر بملابسها الراقية و الجذابة فكانت ترتدي فستان أحمر و حجاب ذهبي يزيدها جمالا
هي الأخري..
وفي الختام سلم كلمنهم علي الآخر و ظهر أسامة ليسحب زينة من وسط الموجودين ويذهب بها بعيدا الي حدما..
زينة: فيه ايه ياأسامة ،ايه تصرفاتك الغريبة دي ؟
أسامة:هاتيجي أمتي؟
-آجي فين؟
-عند خالتك،انتي نسيتي؟
-لا منستشوقلتلك ان شاء الله..ويراقبهم خالد من بعيد في غضب وغيرة...
حتي انتهوا وذهبالجميع لمنزله بأحلام داخل كل منهم قد تكون منها أحلام بريئة وأخري تحمل الضغينةفستكشف لنا الأيام ما تكمنه كل من تلك الأحلام..



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:54 AM   #9

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة الثامنة ""

بعد أن وصل خالدوإيهاب ومن معهم إلي القاهرة وذهب كل منهم لمنزله ..
خالد : بقولك ايه ياست الكل.
والدة خالد : ايه ياخالد؟
-مش عايزةتشوفي ابنك كده زي العريس بتاع النهارة..
-بجد يا خالد، أيوة طبعا نفسي أوي
-طيب ايه رأيكفي زينة؟
-زينة كويسةطبعا و بنت حلال بس...
-بس ايه ياماما؟
-معرفش ياابني خايفة عليك من المشاكل اللي حواليها..
-ماتخافيش ياست الكل وقلتلك ادعيلي انتي بس وربنا بيمشيها...
-ونعم باللهيا حبيبي، خلاص شوف عايز تروحلهم امتي..
-الله عليكييا أحلي أم في الدنيااا
وتبادلاالأحضان..وأسرع خالد بالاتصال بزينة...
زينة: ألو،السلامعليكم
خالد: وعليكم السلام،ازيك يا قمر؟
ابتسمت زينة بهدوء:الحمدلله، وصلتوا ؟
-اهالحمدللههههه
-حمدلله عليسلامتكوا
-الله يسلمك ،زينة هو أسامة كان بيقولك ايه؟
-بيقولي انخالتو تعبانه و....
-و ايه كملي؟
-ولازم أروحأشوفها...
-نعم وهتروحي؟
-بصراحة ياخالد مش عارفة بس لازم أطمن عليها
-طيب اصبريكام يوم وهاجي معاكي
-ليه كام يوم؟
-يعني نكونمخطوبين رسمي..
اندهشت زينة من تغيرمجري الحوار وتزايدك دقات قلبها : ايه بتقول ايه؟
-فاضية امتييا عروسة ، لو سمحتي عايز ميعاد مع حاج علاء
-خالد بتقولايه ،اتكلم جد شوية بقا
-هو الكلام دهفيه هزار
لم تتمالك زينةدموعها من السقوط..فالدموع خير كلام لترجمة المشاعر..
-ألو ؟زينةانتي معايا؟
-معاك يا خالد
-يا قلب خالد،طيب ايه رأيك تكلمي حاج علاء انتي ولا أكلمه أنا..
-لاكلمه انتأنا هتكسف
-ياخلاشي ،اوكخلاص هكلمه بس بكرة من بدري زمانه مرهق دلوقتي من الفرح ولا ايه؟
-ايوة فعلاودخل نام علي طول..
-في كلمةرابعة كان نفسي أقولهالك علي البحر بس إيهاب الله يسامحه بقا هادم اللذات..والفرحكان دوشة و متكلمناش براحتنا...
تنحنحت زينة: طيبايه هي؟
-لا دي متنفعشفي التليفون
-خالص خالص
-خالص مالصههههههه، أول ما أشوفك هقولهالك..
-ماشي ،يلابقا أسيبك تستريح من الطريق
-أنا بستريحوأنا بكلمك..
واستمر الحديث لساعاتحتي أدرك شهرزاد الصبااااح ......
وفي الصباح الباكراستيقظت وفاء لتجد زينة مسطحة بجانبها علي الفراش مفتحة العينين..
-صباح الخيريا زوزة
-صباح النوريا فوفة
-صاحية بدريكده ليه؟
-لا أنا منمتشأصلا..
-ليه كده؟
-أصلي مبسوطةأوي ولما ببقي مبسوطة مبعرفش أنام..
-طب ماتبسطيني معاكي ينوبك ثواب
-ههههههه حاضرأنا متأكدة لو قلتلك هتتبسطي
-هه ،كلي آذانصاغيه..
بكلام متقطع: خالد..طلب..ايدي..امباارح
صاحت وفاء: عاااااابجد يازوزة هههه أنا مبسوطة أوي ايوة بقا الافراح اللي ورا بعضها دي
-ههههه زمانالشارع كله صحي الحمدلله
-هههههمايصحوا هو في أحلي من كده
-لأ وفي خبركمان...
-قولي قولياطربيني
-ايهاب كانعمال يدور عليكي في الفرح امبارح ..ياساتر ده أنا فتانه أوي سامحني يارب
-بجد بجد هوقالك؟
-صبرني ياربفعلا ماجمع الا لما وفق ،هو هيقولي ازاي يعني ،انا عرفت وخلاص..
شردت وفاء وهيمبتسمة...
-الله عليكيانتي هتسرحي من أولها..
-أصلي كنتمبسوطة أوي لما شفته في الفرح معرفش ليه..
-امم طيب كويسبداية موفقة،أنا هنام شوية بقا قبل ما طابور الفطار يبتدي..
-وأنا كمانخديني جمبك قبل ما أقوم أروح محاضرتي..
وبعد بضعة ساعاتاستيقظت زينة و استدعاها عمها..
-نعم يا عمو
-اقعدي يازينة عايزك ،الأستاذ خالد طلب ايدك مني..
احمرت وجنتيها وصمتت..
-ماردتيش ليه
-اللي تشوفهحضرتك يا عمو
-أنا شايف انهانسان ونعم يا بنتي الصراحة ،بس الرأي رأيك في الآخر وأنا شايف القبول في وشكالحمد لله..
اكتفت زينةبإبتسامتها الخجولة..
-طيب علي خيرةالله عالعموم هو خد معاد بكرة وجاي هو والأسرة..
وبعض قليل رن هاتفزينة...
-السلام عليكم
-وعليكمالسلام،ازيك يا زينة؟
-الحمدلله
-خالتك اتنقلتالمستشفي
انفزعت زينة: إيهانت بتقول ايه يا أسامة امتي الكلام ده؟
-النهاردةالصبح من كام ساعة كده ، مش هتيجي تشوفيها ده اللقا نصيب؟
-أسامة لوسمحت ماتقولش كده ، اقفل أنا جاية علي طول..
ثم أجرت زينة اتصالابخالد لتخبره...
-يعني ايه؟
-يعني لازمأسافرلها حالا..
-ماينفعشتروحي لوحدك يا زينة ، اصبري هجيلك..
-لأ يا خالدماينفعش لسة هستناك كل ده...
خالد بنبرة حادة: مشهتسافري لوحدك وماينفعش تروحي هناك لوحدك..
-خلاص يا خالدحصلني انت علي هناك أسهل معلش عشان خاطري مش هقدر أصبر..
-انتي دماغكناشفة ، ماشي بس خدي وفاء معاكي طيب..
-حاضر يلا لااله الا الله
-محمد رسولالله ، خدي بالك من نفسك
-حاضر وانتكمان..
بحثت زينة علي وفاءلسؤالها ولكن أخبرتها زوجة عمها بأنها ذهبت إلي محاضرة هامة للدراسات العليا التيتقوم بتحضيرها ولكنها رفضت فكرة ذهاب زينة بمفردها و اقترحت أنها تذهب مع محمودابن عمها ولكن رفضت زينة لشعورها بالإحراج واستأذنت عمها بالسفر الذي تردد كثيرا ولكنهانصاع لإلحاح زينة المختلط بالقلق علي خالتها...
وبعد بضع ساعات وصلتزينة إلي السويس،واتصلت بأسامة..
-أيوة ياأسامة ،مستشفي ايه؟
أسامة بتردد:انتيوصلتي؟
-أيوة بس قوليمستشفي ايه ؟
-لا ماهي روحتالبيت الحمدلله الدكاترة طمنونا شوية وركبولها شوية محاليل ورجعت البيت...
تنفست الصعداء: طيبالحمدلله ، أنا جاية
عالبيت...
ثم أجرت اتصالابخالد..
-أيوة يا خالد،انت فين كده؟
-أنا فاضليحوالي نص ساعة ،انتي فين ؟
-أنا وصلتوالحمدلله خالتو رجعت البيت وهروحلها عالبيت دلوقتي ..
-طيب ماينفعشتستنيني ؟
-في الشارع ياخالد؟
-استغفر اللهالعظيم ،ماشي يازينة روحي وخدي بالك من نفسك ، وفاء معاكي صح؟
-لا ماهيمكنتش فاضية،عندها محاضرة مهمة..
-نعم ،ومقلتليش ليه طيب ،انتي بتستهبلي...
-معلش والله
يا خالد اتلهيت كدهو نسيت أقولك خالص والله..
-استغفر اللهالعظيم ، انتي ماشية من دماغك ،خلاص يا زينة روحي وخدي بالك من نفسك أبوس ايدك...
-حاضر متقلقشعليا ،أنا خلاص وصلت أهو...
كان القلق يسيطر عليخالد...وصلت زينة منزل خالتها لتجد بابه مفتوحا فدخلت مباشرة علي غرفتها لتجدهاليست بها فسمعت صوت الباب يتوصد من الخارج فخرجت لتجد أسامة...
-خالتو فين؟
-مش هنا..
-نعم انت مشقلتلي رجعت البيت..
-خالتك عندإيمان بقالها يومين..
انصدمت زينة و بدأالخوف يتملكها..
-مش فاهمةحاجة ؟
-أنا هفهمك..
وانقض عليها ذلكالشخص الدنئ و يسيطر عليه الغضب في محاولة منه للاعتداء عليها...
-مش قادرةتصدقي انا ممكن أعمل فيكي ايه ، أنا هثبتلك دلوقتي ، انتي ملكي وأنا مش هسيب حدغيري ياخدك مني.
صارخت زينة وحاولتدفعه والتملص منه : ابعد عني يا أسامة ، اعقل يا أسامة هتودي نفسك في داهية....
-انتي الليعملتي فيا كده ، انتي مقدرتيش حبي ليكي ، انتي ليا يا زينة..
وانهال عليها ضربا وصفعا..ولكنها حاولت استخدام كل قوتها في ابعاده و جرت بعيدا ولكنه لاحقها وتملكمنه الشيطان....
وصل خالد بعد قليلوصف سيارته أسفل البناية وصعد عالدرج ليسمع صراخا يأتي من الأعلي لم يدري ما أحلبه فأسرع حتي وصل للباب الموصد وسمع صراخ زينة يخرج من خلف الجدران ، استخدم كلقوته في كسر ذلك الباب اللعين حتي نجح ودخل في اتجاه الصوت ليجد أسامة يعتدي عليحبيبته فانتشله من عليها وانهال عليه بالضرب المبرح ولا يعلم في أي اتجاه يضرب حتيتملص منه أسامة وفر هاربا...
كانت زينة في حالةمن الإنهيار التام ،أقبل عليها خالد واحتضنها و هو لا يعلم ما حل بها،حاول تهدئتهاولكنها أصيبت بالهلع حتي أغشي عليها فانتقل بها خالد علي الفور إلي
أقرب مستشفي ويكادقلبه يعتصر خوفا عليها ،لم يتمكن خالد من حبس دموعه فتحررت من سجنها حتي وصل إليالمستشفي وحملها إلي الداخل و بدأت إجراءات الفحص..
ظل خالد خارج غرفةالفحص يدعو الله أن زينة لن يمسها الضر حتي خرج الطبيب بعد فترة من الوقت وقال...
-اطمنالحمدلله خدوش سطحية بسيطة بس عندها صدمة نفسية واديناها حقنة مهدئة لأنها فاقتمنهارة بس ان شاء الله هتفوق كويسة...
ظل خالد يحمد اللهمرارا و طلب من الطبيب أن يدخل ليطمئن عليها فسمح له..
دخل عليها غرفتهاليجدها نائمة وملامحها تنم عن صراع بداخلها التقط يدها بين قبضة يديه و ظل يحادثهاوكأنها تسمعه ،ثم خرج بعد قليل واتصل بوالدته وبعم زينة لإخباره عما حدث فانهار عمزينة من القلق عليها ولكن طمأنه خالد أنها علي ما يرام وأنه منتظر فقط افاقتها والعودة بها ،دخل خالد إلي زينة مرة أخري وظل ممسكا بيدها حتي فاقت زينة ووجدت خالدأمامها فانهارت من البكاء ليحتضنها مرة أخري ويطمأنها ...
-اهدي يا زينة،الدكتور طمني الحمدلله انتي كويسة.
-مش مصدقة ياخالد ،عمل كل ده عشان أروحله لحد عنده ويعمل فيا كده..
-هياخد جزاءهمش هنعديهالو كده بس انتي اهدي عشان خاطري و الحمد لله اني جيت في الوقت المناسب.
نظرت له زينةباكية:انا مش عارفة من غيرك كان ممكن يجرالي ايه
احتضن وجهها بيديه :وأنا معاكي وعمري ما هسيبك ومش هسمح لحد يأذيكي ..وصمت لوهلة ثم قال : مش عايزةتعرفي الكلمة الرابعة اللي كان نفسي أقولها..
ابتسمت زينة و وجههايغرق بالدموع ثم أومأت برأسها..فقال : بحبك
ابتسمت زينة ونهرتهبضربة خفيفة لتخبئ خجلها : وده وقته يعني؟
-ده هو دهوقته ..بحبك بحباااك
-بس يا خالدالمستشفي هتتلم علينا ..
-هههه طيب يلانقوم من هنا و نمشي زمان عمك هيتجنن عليكي..
-انت اتصلتبيه ؟
-والله اترددتجدا بس قلت لو ماتصلتش بيه ممكن يزعل مني ..
-اه فعلا
-واتصلت بماماكمان وطمنتها أحسن كل حاجة تحصل تعرف آخر واحدة وتقولي انا اخر من يعلم..
ابتسمت زينة : انتكده قلقت الناس كلها عليا..
-ماتقلقيش أناطمنتهم و زمانهم مستنينا ده أنا موبايلي مبطلش رن ، يلا بينا بقا..
-يلا
وأسندها خالد حتيوصلا الي السيارة وانتقلا الي الزقازيق..
قابلها عمهاواحتضنها وهو يقول : والله لأربيه يا بنتي والله لأخدلك حقك ..وانهارت زينةبالبكاء مرة أخري واحتضنتها زوجة عمها : أنا مش قلتلك يا حبيبتي خدي محمود معاكيكان قلبي حاسس والله ..
قاطعها عم زينة :خلاص يا أم محمود مفيش داعي للكلام ده والحمد لله ان خالد وصلها في الوقت المناسب..
قال الجميع :الحمدلله
وقالت فاء وهي تحتضنزينة وتبكي : أنا آسفة يا زينة أنا السبب ياريتكوا اتصلتوا بيا كنت جيت و رحتمعاكي..
زينة : خلاص يا وفاءمتعيطيش الحمدلله حصل خير قدرالله وماشاء فعل ...
خالد: مش عارف ياعمي المفروض نبلغ الشرطة ولا ايه..
فكر عم زينة لبرهةثم قال : هي الحاجة عفاف عرفت حاجة؟
خالد: ماأعتقدش الااذا كان هرب وراحلها..
عم زينة : خلاص نتصلبيها الأول و بعدين نقرر..
وأجري عم زينةالاتصال : السلام عليكم..
خالة زينة : وعليكمالسلام ، مين معايا؟
-أنا حاج علاءعم زينة يا حاجة عفاف..
-أهلا يا حاج، أزيك؟
-والله مشكويس خالص..
-ليه يا حاجخير ؟
-انتيماعرفتيش أسامة ابنك الندل عمل ايه..
وقع قلبها من القلق:عمل ايه؟
وسرد عليها ما حدثوأتبع: أنا عايز اللي تقولي عليه يا حاجة واللي يمليه عليكي ضميرك أنا هعمله،البنت كانت هتضيع في لحظة لولا ستر ربنا وبعتلها اللي ينقذها من تحت ايده..
انخرطت خالة زينة فيالبكاء وقلبها يعتصر فهي بين نارين ابنها و بنت أختها وقالت : اللي انت شايفه ياحاج اعمله أنا مقدرش أمنعكوا هو ابني بس لازم يتعاقب عاللي عمله عشان مايكررهاشتاني ..
-ماشي يا حاجةعفاف ، أنا اسف بس مضطر أعمل بلاغ باللي حصل...
أغلق عم زينةالاتصال و وجه نظره لخالد قائلا: طيب البلاغ ده هيتعمل هنا ولا في السويس؟
-مش عارف ياحاج بس سيب الموضوع ده عليا أنا هكلم ايهاب صاحبي وهو له معارفه وهيتصرف..
خفق قلب وفاءلسمعاها اسم ايهاب..
عم زينة : تاعبينكمعانا يا ابني..
خالد: ماتقولش كدهيا حاج تعبكوا راحة..
واستأذن خالد للذهاب..
عم زينة: ماتستريحيا ابني وامشي الصبح ، نام في أوضة محمود ، كده كتير عليك..
-معلش يا عميعشان أستريح وآجي بكرة ان شاء الله أنا و ماما واخواتي علي ميعادنا..
-طيب ماتستريح وأجل الموضوع ده لبعد بكرة..
خالد مندفعا : لالاكده كويس خير البر عاجله..
-هههه ماشي ياخالد ، ربنا يكملكوا علي خير يا ابني...
نظر خالد لزينة التيتذوب في نفسها : آمين يارب..
وانطلق إلي القاهرةبعد يوم شاق يحمل كثيرا من المشاعرالمتضاربة وأجري اتصاله بإيهاب في طريقه ليسردعليه ما حدث ويطلب مساعدته.
إيهاب : يعني أنامسمعش صوتك ولا أشوف وشك الا في المصايب.
خالد : انجز يلا مشعايز دوشة وشوفلي الموضوع ده بسرعة وحضر نفسك كده عشان ان شاء الله احتمال خطوبتيتبقي الاسبوع ده ولا حاجة...
إيهاب : أيوة بقا ياعم الاخبار دي ..مبروك يا معلم..
خالد : الله يباركفيك يا هوبة عقبالك..
إيهاب : يارب ياخلود ،بقولك ايه ايه رأيك اتقدم لوفاء أنا كمان ونعمل خطوبتنا في يوم واحد..
خالد: والله فكرةجامدة وتبقي جدع لو عملتها..
إيهاب :هههه ياريتبس هعمل ايه أبدأ ازاي؟
خالد: تبدأ ايه يابني والله مانا عارف انت دخلت شرطة ازاي،بص يا حبيبي لو عايز نمرة الحاج علاءمعايا ولو
عايزني أكلمهولكبكرة بعد مانتفق اوك بس قرر انت..
إيهاب: امم تمام انتماصدقت بقا ..
خالد: بصراحة اههههههه الا ايه اخبار الواد أحمد مختفي ليه؟
إيهاب: لا مش مختفيولا حاجة انت اللي مش فاضلنا يا باشا..
خالد : طيب بس أخلصبكرة مشواري ده ونتقابل ان شاء الله
إيهاب : تمام ، وانتبقا كلملي أبوها بكرة وابقي طمني ..
خالد : هههههه ماشييا خواف
إيهاب : لأ يا عمعادي والله بس بدل الاحراج اعرفلي رد فعله انت الاول..
خالد : اوك يلا سلامبقا وأهم حاجة متنساش الموضوع التاني..
إيهاب : لا تماماعتبر البلاغ اتقدم وجاري البحث عنه يا باشا..
خالد : ماشي يا باشا، سلام...
عاد خالد لمنزله وبدأت والدته بوصلة القلق عليه من المشاكل التي تحوم حول زينة ولكن خالد سريعالتأثير عليها بحنيته و طيبته الموروثة منها و طمأنها بأنه سينال عقابه ..وأجرياتصالا بزينة للاطمئنان عليها وطمأنتها بوصوله.....



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
قديم 15-01-17, 08:56 AM   #10

فيتامين سي

مراقبة عامة ومشرفة منتدى الروايات المنقولة

alkap ~
 
الصورة الرمزية فيتامين سي

? العضوٌ??? » 12556
?  التسِجيلٌ » Jun 2008
? مشَارَ?اتْي » 42,438
? الًجنِس »
? دولتي » دولتي Saudi Arabia
? مزاجي » مزاجي
?  نُقآطِيْ » فيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond reputeفيتامين سي has a reputation beyond repute
?? ??? ~
My Mms ~
افتراضي


الحلقة التاسعة " "

دخلت زينة و وفاءإلي غرفتهم ليخلدوا للنوم ولكن زينة لم تستطع عيناها أن تغفل و ظلت واقعتها تمركالشريط أمام عينيها و داخل مخيلتها و دموعها تسيل من مقلتيها لا تستطيع حبسها حتياستيقظت وفاء لتجدها علي حالها فاحتضنتها وقالت..
-وبعدين بقايا عروسة ، في حد يعيط في اليوم ده؟
-مش قادرة ياوفاء غصب عني مش قادرة أنسي أسامة كان عايز يعمل فيا ايه..
-هتنسي ياحبيبتي مع الأيام ربنا سبحانه وتعالي أدانا نعمة النسيان ..
-بس في حاجاتبتتحفر في حياتنا وبتسيب جرح كبير أوي عمر الأيام ما تقدر تداويه..
-لا يا زينةغلط بإيدينا نداوي و ننسي وانتي ربنا رزقك بخالد و هو اللي هينسيكي كل ألمك وهيعوضك خير كمان ان شاء الله...
شردت زينة بعينانلامعتان تملأهما الحزن...
وفاء:مالك يا زينةسرحتي في ايه؟
-خايفه عليخالد بفكر أختفي من حياته...
-نعم انتياتهبلتي ولا ايه يا زينة؟
-أسامة ممكنيأذيه ولو حصل كده هموت و عمري ما هسامح نفسي ..
-يا بنتي هيالدنيا سايبة يأذي مين وبعدين أسامة أصلا هيختفي اليومين دول وهيخاف يظهر لا يتمسك ..
-أديكي قلتياليومين دول يعني هيرجع تاني و ساعتها مانعرفيش ممكن يعمل ايه.
-اهدي ياحبيبتي و نامي شوية عشان تلحقي تحضري نفسك وعينيكي متبقاش دبلانة كده وأنا قعدالكالنهاردة و هصحيكي وهزوقك بإيديه وغنت وفاء "ماتزوقيني يا ماما قوام يا ماماده عريسي هياخدني بالسلامة يا ماما"
قالت زينة بحزن :الله يرحمك يا ماما ،كان نفسي تبقي معايا أوي..
-الله يرحمهايا حبيبتي ،احنا كلنا معاكي ولا أنا مش مالية عينك يا زوزة...
ابتسمت زينة ابتسامةخفيفة:لا يا فوفتي طبعا ربنا يخليكي ليا...
وتركتها وفاء لتنامقليلا..حتي استيقظت زينة علي صوت رنين هاتفها لترد بخمول ..
زينة:السلام عليكم
خالد: وعليكم السلاميا عروستي ، ماتقوليليش انك لسة نايمة..
زينة : والله ياخالد مانمت طول الليل فنمت شوية كده وخلاص قمت أهو..
-أيوة قوميكده وفوقي علشان عايز أسألك سؤال..
-خير يا خالد..
-ينفع بعدمانتفق النهاردة وكده أنا وحاج علاء أفاتحه في موضوع وفاء وإيهاب؟
اعتدلت زينة مننومتها بسرعة و فرحة : بجد يا خالد هو قالك ؟
-اه وكمان لوالحاج وافق ممكن نعمل خطوبتنا كلنا مع بعض ولا انتي مش موافقة؟
-لأ طبعاموافقة دي تبقي حلوة أوي..
-ده انتي الليحلوة أوي..
خجلت زينة و صمتت..
-بموت فيكسوفك ده..
-بعد الشرعليك ماتقولش الكلمة دي..
-ايه ده خايفةعليا ،ااه يا قلبي..
-خالد بطل دلعبقا وسبني عشان أحضر نفسي..
-ماشي ياحبيبتي ، هسيبك براحتك بس بمزاجي برده هتروحي مني فين..
- هههه طيبيلا بقا اقفل..
-يلا لا الهالا الله
-محمد رسولالله..
وأنهت زينة مكالمتهاوبدأت بتحضير نفسها و كانت زوجة عمها تقوم بتحضير أشهي الأكلات و الحلويات احتفالابهذا اليوم...
وفي المساء حضر خالدوعائلته لمنزل عم زينة في ترحاب كبير و فرحة الطرفين ببعضهم البعض حتي جلسوا وبعدقليل دخلت عليهم العروس بجمالها و أناقتها وفستانها الوردي و حجابها الأبيض الذيزادها اشراقا و بهجة وتقدمت إلي والدة العريس لتقبلها ...
والدة خالد : بسم اللهماشاء الله ، ربنا يحميكي يا حبيبتي ويكملكوا علي خير..
وزينة لم تنفلت مننظرات خالد الهائمة التي تحمل كل معاني الحب..
وسلم عليها مصطفيمباركا لها و احتضنتها جودي بفرحة ..
ولسان زينة يعجز عنالكلام فقط ابتسامتها تنير وجهها الطفولي و تتحدث بما يكمن في داخلها...
وافتتحت الجلسةبقراءة الفاتحة فهي عادات كل المصريين في المناسبات السعيدة و اتفق الطرفين علياتمام الخطوبة في نهاية الأسبوع فالقبول متوفر لدي الطرفين ، وتعالت الزغاريد وبدأت المباركات للعروسين و غمرت السعادة قلوب الجميع.....
انتهي احتفالالعائلتين بقراءة فاتحة خالد و زينة وكانت الفرحة تعم المكان ،استأذن خالد منالحاج علاء أن يأخذ زينة جولة إلي القاهرة في اليوم المقبل ليخفف عنها وينسهاقليلا ما مرت به في تلك الفترة السابقة فوافق عمه لثقته الكبيرة في خالد ثم أخبرهعن الموضوع الذي يخص وفاء وإيهاب فقال عم زينة..
-يعني انت ياخالد واثق فيه ، هو لو زيك أوافق عليه وأنا مغمض؟
-والله يا عمياحنا صحاب من زمان و شبه بعض في كل حاجة وحضرتك شفته لما كان معايا و أكيد خدتفكره عنه وعن أخلاقه وده مايمنعش ان حضرتك تقعد معاه مرة تانيه..
-ماشي يا خالدقوله اني مستنيه ويشوف اليوم اللي يناسبه..
-ربنا يخليكلينا يا عمي..
ودع الجميع بعضهمالبعض علي أمل اللقاء في نهاية الأسبوع يوم الخطبة..
بعدما ذهبوا بدأتالمباركات مرة أخري لزينة ثم قال الحاج علاء لوفاء..
-عقبالك ياوفاء ، شكلك هتبقي عروسة قريب انتي كمان..
ضحكت زينة و وفاء فيحالة من الذهول..
وفاء : قصدك ايه يابابا و وجهت نظرها إلي زينة : وانتي بتضحكي ليه؟
نظر الحاج علاءلزينة مبتسما: انتي كنتي عارفة؟
ابتسمت زينة :بصراحة اه
وفاء بطفولية : فيايه بقا أنا عاملة زي الهبلة ومش فاهمة حاجة؟
الحاج علاء : يا ستيإيهاب صاحب خالد طلب ايدك..
وفاء وزادها الذهولوزادت ضربات قلبها و نهرت زينة بنظرة وقالت موجهة الحديث لوالدها: هو كلمك امتي يابابا ؟
-لا هو بعترسالة مع خالد يشوف في قبول ولا لا عشان يحدد معاد وييجي يتقدم رسمي ، ايه رأيك؟
وفاء بخجل : الرأيرأيك يا بابا و تركته في خجل و دخلت غرفتها و من بعدها زينة..
الحاج علاء ضاحكا:والله وكبرتوا يا بنات.
لامت وفاء زينةلأنها أخفت عنها هذا الخبر ولكن قالت زينة: كنت عايزة أعملهالك مفاجأه يا فوفهوتطلع صدمتك طبيعيه
كده قدام عمو ياعروسة..
ابتسمت وفاء : وأنهيصدمة أنا مش مصدقة،بالسرعة دي ؟
قبلتها زينة : مبروكيا عروسة ربنا يكملك علي خير
وفاء: أنا وانتي يازوزة يارب..
بعد قليل أجرت زينةاتصالا بخالتها التي لم تتحدث معها من يوم الحادث..
زينة:ازيك يا خالتو؟
خالة زينة: الحمدللهيا زينة ازيك انتي يا حبيبتي؟
-أنا الحمدللهيا خالتو بخير و انتي عاملة ايه؟
-والله ماعارفة أقولك ايه يا زينة سامحيني يا بنتي أنا كنت فكراكي مش هتكلميني تاني..
-لا طبعا ياخالتو أزاي بتقولي كده ده انا حتي بتصل عشان أفرحك..
-خير ياحبيبتي؟
-النهاردةكانت قراية فاتحتي علي خالد وخطوبتي اخرالاسبوع ان شاء الله
-بجد ألف ألفمبروك يا زينة ربنا يسعدك يا حبيبتي ويفرحك..
-ربنا يخليكييا خالتو ،بس لازم تيجي الخطوبة وهاتي إيمان كمان ..
-ان شاء اللهيا زينة ..
انتهت زينة منمكالمة خالتها واتصلت بأختها مريم و أخوها يوسف لاخبارهم والتي كانت علاقتها بهممحدودة الي حد ما ولكنهم سعدوا بها جدا....
كان هناك من يراقبالحديث بين زينة وخالتها و عندما إنتهت المكالمة..
-بتباركيلهاعلي ايه؟
-مالكش دعوةبيها شيلها من دماغك بقا و سيبها تشوف حياتها..
-جاوبينيالأول ، هتتجوزه؟
-يا ابني حرامعليك هفضل قلقانة عليك طول عمري مش كفاية قاعد عند صاحبك وفين و فين اما بشوفكعايز ايه تاني؟
-هو انا كنتقلتلك هعمل حاجة أنا خلاص مبقتش أفكر فيها هي حرة تعمل اللي عايزاه بس كنت عايزأعرف عادي يعني؟
-لا ولا تسألعنها ولا تعرف أخبارها...
أحس أسامة ببركانداخله فهو بالفعل أحب زينة و بجنون ولكن ما هذا الحب الذي تشوهه الأنانية و يسيطرعليه الغضب فهذا ليس بحب وانما هو شئ آخر فالحب يولد منه الحنان و الأمان وكلالمعاني الجميلة أما ما يولد منه الغضب و الشر فهذا له مسمي آخر......



فيتامين سي غير متواجد حالياً  
التوقيع



شكراً منتداي الأول و الغالي ... وسام أعتز به


رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة

الانتقال السريع


الساعة الآن 07:24 PM



Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.